• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Araluen

Manticore
volgens mij is t lontje dan weg bij jouw headcanon, het is groente zonder twijfel.

Dat lijkt me niet, normaal bij avondeten bestaat het gerecht uit drie delen: groente, vlees en voedsel uit de schijf van de tweede vijf, waar dus de aardappel onder valt.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser23442

Gast
Dat lijkt me niet, normaal bij avondeten bestaat het gerecht uit drie delen: groente, vlees en voedsel uit de schijf van vijf, waar dus de aardappel onder valt.

Groente en vlees = voedsel uit de schijf van 5
 

DeletedUser16233

Gast
maar ui is een groente.

en nog maar een stukje van wikipedia:
De aardappel komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika, maar is in veel Europese landen sinds de 16e eeuw een van de basisvoedingsmiddelen. In vele landen, waaronder Nederland en België, wordt de aardappel gezien als maaltijddrager. In andere landen telt hij mee als groentesoort.
 

DeletedUser16004

Gast
Aardappel is echt geen fruit/groente, daar lijkt het gewoon totaal niet op. er zitten ook van zichzelf geen zaden in ofzo. (Banaan: zit eigenlijk wel zaden in, is eruit gefokt gewoon, dat telt niet vind ik xD)
Wat zijn dan die zwarte dingen die altijd in het midden van mijn bananenschijven zitten?


Nooit gehoord van gebakken banaan, stoofperen en pizza hawaii?
De dingen die jij opnoemt kunnen ook rauw gegeten worden, groente kan niet rauw gegeten worden wordt er met die quote bedoelt denk ik. En fruit kan je wel rauw eten.
helaas. er zijn niet veel sites met uitgebreide informatie over aardappels. :p

- - -

nog een dan.

http://www.encyclopedia.com/topic/potato.aspx

hier wordt ook duidelijk gezegd dat een aardappel een groente is.
Waarom vinden andere mensen de aardappel dan zo onbelangrijk dat er geen sites zijn met uitgebreide informatie?
Van aardappels zijn er toch ook heel veel verschillende soorten zoals met appels en over appels kan je dan ook veel vinden.




Aardappel is een bol. Net als uieen en knoflook

Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar aardappel is een knol.
uien zijn inderdaad bollen
en knoflook is kruiden:O of terwijl zit aan/in de blaadjes (niet als bol:O)
 

AriChibi

Hydra
Aardappelen zijn zetmeelproducten. Volgens culinaire piefjes is het een groente, want je eet het tijdens de warme maaltijd en niet als tussendoortje, wat je met fruit wel doet. Het is sowieso geen fruit volgens biologische regels, want fruit kun je meerdere keren van dezelfde plant oogsten, terwijl dat met groenten niet kan (dubieuze tomaat en komkommer).

Alsnog gooi ik het bij de pasta en boterhammen op de schijf van vijf.
 

DeletedUser5716

Gast
Volgens Wikipedia is het geen fruit en ook geen groente, maar een knollensoort. Of Wikipedia betrouwbaar is is een andere goede vraag (nieuwe serieuze vraag? XD).
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verschil_tussen_groente_en_fruit

De bron die je noemt is zeker interessant om te weten wat het verschil tussen groente en fruit is. Zag dat iemand al opperde dat in groente geen pitten (zaden) zitten. In Komkommer en Paprika zitten wel degelijk pitten (zaden), deze groente kun je ook rauw eten net als bieten, sla, rabarber, ui. Sinds 1727 wordt de aardappel in Nederland erkend en wordt in tegenstelling tot een bataat (zoete aardappel) in Nederland niet gezien als Groente. Terwijl in Frankrijk en andere Europese landen een aardappel wel gezien wordt als groente.

De aardappel behoort tot de nachtschadefamilie, evenals de tomaat, de paprika en de tabak: de groene delen van de aardappel zijn dus giftig. Net als andere leden van de nachtschadefamilie bevat de plant alkaloïden. Aardappelplanten kunnen naast knollen bessen vormen. Deze zijn in tegenstelling tot die van de tomaat zeer giftig. Tussen de verschillende aardappelrassen zijn er grote verschillen in de vorming van bessen. Daarnaast kunnen de knollen ook giftig zijn door een hoog gehalte aan solanine. Daarom zijn zetmeelaardappels van bepaalde rassen niet geschikt voor menselijke consumptie. Verder krijgen de knollen als ze door licht groen worden een hoog gehalte aan solanine en zijn dan dus ongeschikt om te eten.
 
Bovenaan