• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Nieuw schoolsysteem

DeletedUser

Gast
Jullie hebben er vast wel van gehoord: De overheid wil een verandering in het huidige middelbare schoolsysteem aanbrengen. Wanneer men bijv. op het VWO zit, maar moeite heeft met Engels, dan kan hij Engels gaan volgen op HAVO. Andersom geldt dit ook.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een goed initiatief? Of is dit geen goed idee?

Aan de ene kant zeg ik ja. Zo heb je minder kans dat je blijft zitten op een bepaald vak. Aan de andere kant kan het dan zijn dat er bij iemand een te groot verschil in niveau zit.

Laat je mening maar horen....
 

RabbidRobin

Ex-Teamleider Forum
Enige bronnen met meer informatie?
Als Belg heb ik namelijk geen idee waar je het in godsnaam over hebt en het googlen verloopt wat stroef
 
Laatst bewerkt:

Sanhal

3e plaats KonijnenSpelen 2013
Jullie hebben er vast wel van gehoord: De overheid wil een verandering in het huidige middelbare schoolsysteem aanbrengen. Wanneer men bijv. op het VWO zit, maar moeite heeft met Engels, dan kan hij Engels gaan volgen op HAVO. Andersom geldt dit ook.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een goed initiatief? Of is dit geen goed idee?

Aan de ene kant zeg ik ja. Zo heb je minder kans dat je blijft zitten op een bepaald vak. Aan de andere kant kan het dan zijn dat er bij iemand een te groot verschil in niveau zit.

Laat je mening maar horen....

Als dit klopt vind ik het een zeer goed initiatief. Ik was persoonlijk heel slecht in Frans en Duits, maar best wel goed in meerdere andere vakken. Omdat ik natuurlijk niet goed genoeg was in talen moest ik naar de HAVO toe. Voor de mensen die dit ook hebben zal het een mooie manier zijn om toch nog wat extra uitdaging te krijgen. De school wordt dan meer naar de student zijn/haar wensen en kunnen gemaakt en niet dat als de student iets niet kan die gelijk in grote problemen zit.

E:
Voor Rabbid:
Het Nederlandse schoolsysteem heeft meerdere niveau's. Je hebt VMBO, HAVO, VWO en Gymnasium. VMBO is het "laagste" en het Gymnasium het "hoogste". Het verschil tussen Gymnasium en VWO is dat de mensen op het Gymnasium ook Grieks of Latijn krijgen.
Dus je hebt VMBO als laagste, HAVO ertussen in en VWO en Gymnasium het hoogste.
Misschien dat dit het ook duidelijker maakt?
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Gast
E:
Voor Rabbid:
Het Nederlandse schoolsysteem heeft meerdere niveau's. Je hebt VMBO, HAVO, VWO en Gymnasium. VMBO is het "laagste" en het Gymnasium het "hoogste". Het verschil tussen Gymnasium en VWO is dat de mensen op het Gymnasium ook Grieks of Latijn krijgen.
Dus je hebt VMBO als laagste, HAVO ertussen in en VWO en Gymnasium het hoogste.
Misschien dat dit het ook duidelijker maakt?


Was praktijk geen laagste school?
 

DeletedUser

Gast
Er bestaat volgens mij ook nog iets onder VMBO-Basis, en ik denk dat dat de 'praktijk' is waar Serhat het over heeft. Maar dat valt een beetje buiten de rest geloof ik.

Ik vind het een goed initiatief. Ik ken genoeg mensen die bijzonder last hebben gehad van het huidige systeem, met name mensen die (heel) goed zijn in exacte wetenschap, maar moeite hebben met de talen.
 

DeletedUser23468

Gast
Als dit klopt vind ik het een zeer goed initiatief. Ik was persoonlijk heel slecht in Frans en Duits, maar best wel goed in meerdere andere vakken. Omdat ik natuurlijk niet goed genoeg was in talen moest ik naar de HAVO toe. Voor de mensen die dit ook hebben zal het een mooie manier zijn om toch nog wat extra uitdaging te krijgen. De school wordt dan meer naar de student zijn/haar wensen en kunnen gemaakt en niet dat als de student iets niet kan die gelijk in grote problemen zit.

E:
Voor Rabbid:
Het Nederlandse schoolsysteem heeft meerdere niveau's. Je hebt VMBO, HAVO, VWO en Gymnasium. VMBO is het "laagste" en het Gymnasium het "hoogste". Het verschil tussen Gymnasium en VWO is dat de mensen op het Gymnasium ook Grieks of Latijn krijgen.
Dus je hebt VMBO als laagste, HAVO ertussen in en VWO en Gymnasium het hoogste.
Misschien dat dit het ook duidelijker maakt?

vwo en gymnasium is hetzelfde nieveau alleen hebben hun grieks en latijns.

verder is dit best wel handig. maar hoe gaat het dan als je bijv. havo doet op een havo+vwo school en je wil graag mavo wiskunde doen. dan moet je naar een andere school om die reden of wat?
 

DeletedUser25712

Gast
Als dit klopt vind ik het een zeer goed initiatief. Ik was persoonlijk heel slecht in Frans en Duits, maar best wel goed in meerdere andere vakken. Omdat ik natuurlijk niet goed genoeg was in talen moest ik naar de HAVO toe. Voor de mensen die dit ook hebben zal het een mooie manier zijn om toch nog wat extra uitdaging te krijgen. De school wordt dan meer naar de student zijn/haar wensen en kunnen gemaakt en niet dat als de student iets niet kan die gelijk in grote problemen zit.

E:
Voor Rabbid:
Het Nederlandse schoolsysteem heeft meerdere niveau's. Je hebt VMBO, HAVO, VWO en Gymnasium. VMBO is het "laagste" en het Gymnasium het "hoogste". Het verschil tussen Gymnasium en VWO is dat de mensen op het Gymnasium ook Grieks of Latijn krijgen.
Dus je hebt VMBO als laagste, HAVO ertussen in en VWO en Gymnasium het hoogste.
Misschien dat dit het ook duidelijker maakt?

Gymnasium is gewoon VWO +.

+ staat voor iets extra's boven het normale vakkenpakket in dit geval is dat Grieks en latijn maar dat kan ook bijvoorbeeld Cambridge niveau Engels zijn (IB is het hoogste mogelijke certificaat haalbaar - twee talig atheneum moet je hier voor volgen).
 

DeletedUser20232

Gast
Jullie hebben er vast wel van gehoord: De overheid wil een verandering in het huidige middelbare schoolsysteem aanbrengen. Wanneer men bijv. op het VWO zit, maar moeite heeft met Engels, dan kan hij Engels gaan volgen op HAVO. Andersom geldt dit ook.

Wat vinden jullie hiervan? Is dit een goed initiatief? Of is dit geen goed idee?

Aan de ene kant zeg ik ja. Zo heb je minder kans dat je blijft zitten op een bepaald vak. Aan de andere kant kan het dan zijn dat er bij iemand een te groot verschil in niveau zit.

Laat je mening maar horen....

Ja eerst en vooral als Belg snap ik ook maar half hoe het systeem nu precies werkt in Nederland en helaas van de verschillende wikipedia pagina's zal ik er ook niet veel wijzer op worden. Al kan ik het toch maar weer niet laten om hier mijn mening achter te laten. Op de een of andere manier is het mij een interessante vraag van Gabyson.

Ten eerste neem ik aan dat het enkel maar voor dat vak is? of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Zoja, dan zou ik zeggen dat het een goed initiatief is. Het is maar om te zeggen dat het eigenlijk ieder voor zich is. Je kijkt waarschijnlijk wel op naar de beste leerling of er is een onderlinge strijd om de beste leerling te worden of wat dan ook, maar uiteindelijk zal iedereen toch een ander pad kiezen op zijn of haar manier. Het is voor jezelf dat je het moet doen, niet voor een ander.

Dan is het naar mijn mening een zeer goed initiatief en een mooie kans voor de personen die het nodig vinden om hun talen bij te schaven.

Edit: nog een samenvatting van het onderwijssysteem Vlaanderen en Nederland naast elkaar voor een iet wat beter overzicht tussen de verschillen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijsstructuur_in_Vlaanderen_en_Nederland
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan