• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Grepolis Times - Uitgave #71

Beste spelers
Hij is er! De 71ste editie van de Times, met vernieuwd leidersteam, is uit. Namens de volledige crew wensen we jullie veel plezier met het lezen van deze editie. Vernieuwingen zijn er al, maar er zullen er nog volgen! Je kan hem lezen door op onderstaande link te klikken.


https://www.yumpu.com/nl/document/view/56000329/grepolis-times-71

Verder, als je opmerkingen hebt mag dit altijd! Het enige wat je moet doen is een goed onderbouwend bericht hieronder zetten en zeggen wat jou precies stoort en wie weet doen we er wat aan!

Bedankt!
Het Grepolis Times Team.
 
Laatst bewerkt:
foute titel zie ik net, haha jah dan zit je uren naar die Times te kijken op zoek naar fouten, en dan staat de fout in koeien van letters op je scherm. Sorry teamleden, het is editie 71 uiteraard :)
 

DeletedUser10470

Gast
Bij deze voor je aangepast.

Had je ook nog een coole countdown onder je bericht willen hebben? :)

(En dan ga ik m nu eens lezen :))
 

DeletedUser25672

Gast
Beste times in 7 jaar grepolis
smiley_emoticons_thumbs-up_new.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser23442

Gast
Verder, als je opmerkingen hebt mag dit altijd! Het enige wat je moet doen is een goed onderbouwend bericht hieronder zetten en zeggen wat jou precies stoort en wie weet doen we er wat aan!

Nou prima, daar gaan we dan:

Omslag: In eerste instantie vond ik deze wat sober en kaal, maar na de rest gelezen te hebben was het het hoogtepunt van de Times

Pagina 0: Ook nog een veel belovende pagina, wel ietwat kaal.

Inleiding: Leuk dat jullie herops willen kweken

Inhoudsopgave: Vernieuwend. Mss nog een beetje aan de layout werken.

Belangerijke mededeling: Blijkbaar is mijn wegsturen een verandering geweest om te garanderen dat de Times nog een lange tijd zal bestaan, nice.
Verder is het een beetje incompleet. Want bij nieuwe reporters wordt Matthijs van Troje bijvoorbeeld gewoon vergeten. Beetje slordig.

Achilles: Wat is het nut van niet up-to-date ranglijsten neergooien zonder tekst? Dan kan je beter zelf de wel up-to-date ranglijsten opzoeken.

Verder een prima manier om daar nieuwe reporters te zoeken, maar met een tekst "ik doe dit ook niet voor mn lol wat een rotklus maarja het moet" is niet echt heel aantrekkelijk voor eventuele nieuwe reporters

Hyperborea: Psst, je bent de kaart vergeten erin te plakken. Verder mss volgende keren controleren dat quote's van bevraagde spelers niet zulke enorme spelfouten bevatten en duidelijk te lezen zijn.

Bij een interview is het verder wel zo leuk om erbij te zetten wie je interviewt en niet alleen de eerste letter. En als het een anoniem interview is waarom je dat niet gedaan hebt, waar het niet echt op lijkt maar toch, dat erbij zetten.

Verder volgende keer ff checken of alle kopjes enzo na het kopieren naar de Timeslayout nog wel op goede plekken staan en niet helemaal onderaan een pagina.

Marathon: Zie Achilles

Grepolis Strategy: Voor War-Fighters doen een prima compact artikel. Er zijn geen open deuren maar te vinden in een omtrek van 300km die nog in te trappen zijn, maar zeker voor een beginnende speler kan het best interessant zijn.

Naxos: Het lijkt in deze Times (als ik verder lees) een nieuwe richtlijn om veel plaatjes te gebruiken. Dat kan leuk zijn, mits goed gebruikt.

Maar je moet toch nog wat werken aan de locatie tov je tekst en de relavantie. Want plaatjes kunnen ook enkel heel storend zijn.

Olympia: Uitgebreid is het zeker, structuur is net aan. Kan nog iets duidelijker wat wat is en wat wel en niet bij elkaar hoort.

Verder moet ook jij werken aan de plaatsing op de pagina en de relevantie van je plaatjes.

Plaatjes van het Belgische voetbalelftal voegen namelijk echt niets toe, zelfs niet icm de niets toevoegende random opmerking die erbij hoort in je laatste zin.

Als je een lange lap tekst wilt onderbreken, gebruik dan witregels om ze leesbaarder te maken en geen plaatjes om ze overhoop te gooien. (of evt een plaatje zo geplaatst dat hij de tekst niet overhoop gooit. Tussen twee alinea's oid)

Zeker plaatjes uitrekken/indrukken/uit verhouding trekken of of zo groot maken dat ze niet meer scherp zijn maakt een artikel enkel rommelig en lelijk.

En als iets puur tekst is en je iwl het groter dan het in een plaatje kan, doe het dan gewoon in tekst ipv dat je het vaag maakt (ik doel op pagina 24 de WW namen)

En die 'spelers samenvattingen' zijn ook wel grappig. Maar mss beter om ze in een kadertje te zetten ofzo, iig iets zodat het duidelijker is wat het moet voorstellen en waar het bij hoort.

Pella: Zie achilles

Frankrijk: Na hersteld te zijn van mijn epileptische aanval kon ik dit artikel met een zonnebril op proberen te lezen. Plz doe dat nooit meer, het ziet er verschrikkelijk uit en maakt het behoorlijk minder leesbaar.

Verder is een inleiding normaal bedoeld om iemands aandacht en interesse te trekken/wekken. Maar door deze inleiding, waarin je van de hak op de tak springt van de ene random opmerking naar de andere, zou ik al vrij snel stoppen met verder lezen.

Wat zonde is want het idee is wel leuk.

Alleen wel jammer dat je ervoor gekozen hebt om een letterlijk (skype?) gesprekje te (vertalen,) kopiëren en plakken. Het zou een stuk leesbaarder zijn als je er lopende zinnen van zou maken waarin je de stukjes weglaat die totaal niet relevant zijn voor het artikel. (bv dat jij een forumtopic gemaakt had en hij erachter kwam dat jij dat was)

En dan had je er misschien ook meer een geheel van kunnen maken. Want het gaat nu alle kanten op met korte vraagjes en reacties. (Schijnbaar omdat het ergens snachts was en je geen tijd had. Maar kies dan een beter moment waarop je wel tijd hebt voor zoiets) Nu is het erg slordig.

Rhetymnos: Kort, maar krachtig. Mist wel een beetje een begin/slot/structuur. Ook in een korte tekst kan dat, al is het maar 1 zin, maar het maakt de tekst een stuk beter.

Sparta: Het enthousiasme spat er vanaf. Maar dat komt niet ten goede aan de overzichtelijkheid. De tekst bestaat puur uit korte losse flarden en van de meeste flarden is het nut niet echt duidelijk.

Deels de reporter te verwijten, deels de mensen in de 'eindredactie' die hem misschien daarop hadden kunnen wijzen en daarmee hadden moeten/kunnen helpen.
Zo had dit enthousiasme er wat beter uit kunnen komen.

Troje: Verwijten dat je voorganger iets niet goed zou hebben gedaan is niet nodig. Zeker als je roept dat er gebeurtenissen niet vermeld waren die wel vermeld hadden moeten worden en vervolgens puur gaat praten over wat er na de vorige Times tot nu gebeurd is. Ik heb geen glazen bol ofzo en zat ook te wachten tot er met de WW weer wat zou gebeuren.

Verder is het duidelijk dat je lang/verspreid over langere tijd met je artikel bent bezig geweest. Maar zorg wel dat je in het begin van je artikel niet over 'toekomstdingen' gaat praten over zaken die je in het eind van je artikel als geschiedenis ziet (tenzij het echt de bedoeling is van je verhaal/tekst). Dat maakt het rommelig. (en dan doel ik niet op je diverse momentopnames)

Pipo's goddelijke stuk: Kwaliteit zoals altijd. Verder een mooi voorbeeld van een tekst met veel plaatjes die toch niet storend zijn geplaatst. Kan de rest een voorbeeld aan nemen.

Zakros: Ziet er uit als een goed gestructureerd stuk. Duidelijk wat wat is en wanneer het verteld wordt. Plaatjes voegen niet veel toe maar zijn ook niet storend.

Actium: Zie achilles.

Baris: De structuur kan nog iets duidelijker. Maak kopjes wat groter dan de rest van de tekst, gebruik witregels (zeker in het interview deel).

En zorg verder dat je je feiten checkt. Dat voorkomt dat je 'onzin' (niet kloppende feiten) opschrijft waar dan weer gezeur op komt.

Interview met Inhoudelijk mogen anderen daarop wat zeggen. Het hebben van het interview vond ik iig wel gezellig.

Enige puntje dat me een beetje stoort is dat op een enkele plek aan mijn zinnen/zinsvolgorde geknoeid is waardoor de tekst vaag wordt of iig niet duidelijk wordt wat mijn antwoord precies was :x

Maarja, dat zal er wel bij horen...

Moppentrommel: Slecht, in de postieve zin van het woord :p

Credits: Oh leuk, jullie willen feedback ^^
 

latdekat

Harpij
Beste,

Door omstandigheden kon Yannick deze keer de Times niet zelf online zetten, waardoor de Times voor eventuele fouten is voorbehouden.

@Artifex Wij hebben besloten dat het erg moeilijk was om jou er niet in te vermelden, omdat dit toch wel erg belangrijk was. Over de lettertypes en witte bladzijden, dit is zeker niet te danken aan Lukas, hij heeft zijn werk goed gedaan. Echter kon Yannick het niet doen, waardoor eventuele fouten kunnen zijn blijven staan.

@Jaspenia Je mag commentaar hebben en het is goed dat je dat gepost hebt. Wij zullen hiermee rekening houden. Eventueel kan je ook reporters aanspreken om hen tips te geven, maar puur een post op het AF lijkt enkel om ze af te kraken. Ook zoals hierboven konden wij voor de eindredactie niet garanderen dat deze piekfijn in orde ging zijn.
 

latdekat

Harpij
@Artifex

Denk aub even na. Ow, is de eindredacteur weg? Ach ja, onbelangrijk zeker.

Verder moet ik Lukas echt bedanken. Want kijk, we hadden de keuze: of de Times later laten verschijnen, en de reporters die zich hard hebben ingezet zomaar vergeten, of met een aantal fouten (wit blad, etc.) Wij hebben beslist de Times toch te laten verschijnen, zelfs als dat betekende dat er wat fouten zitten in de eindredactie. Wij staan nog altijd achter deze beslissing. Hier heb ik het uiteraard enkel over de eindredactie.
 

DeletedUser23782

Gast
@Jaspenia , Allereerst bedankt voor de kritiek, ik ga even alleen in op Naxos, Baris en Frankrijk want dat waren de onderdelen wat ik heb gemaakt.

-Naxos: er stonden inderdaad veel plaatjes in op storende plekken, daar wordt in versie 72 aan gedacht. Verder is het een beeitje inrelevant omdat er nauwelijks meer wat gebeurd op die wereld, en ik er dus een beetje een verhalen artikel van heb gemaakt waarin spelers hun verhaal kunnen vertellen.

-Baris: op de niewe wereld is veel gebeurd deze maand dat weet iedereen. Alles valt natuurlijk niet te vertellen want dan zouden we honderd pagina's hebben. Ik heb voortijdig andere spelers het verhaal laten lezen en zij hebben ook aangegeven dat hetgeen geschreven naar hun mening klopt.

Frankrijk: Als je daar al een epileptische aanval van krijgt raad ik je toch aan om met spoed naar de dokter te gaan want dan is er echt flink wat mis. De rest van de kritiek zal ik, waar ik wat mee kan, meenemen in het Duitslandartikel.
 

DeletedUser27170

Gast
Over de werelden waar ik speel, Sparta & Baris:

Sparta:
Het is (gelukkig) heel enthousiast geschreven, maar er staat erg weinig echte informatie e.d. in. Wellicht is de volgende keer een interview de leiders van de top 3 mogelijk ? (met de top 3 bedoel ik dan de leiders van de 3 fronten als in Rebelss & Domi, Soli en TAL en iemand van de rest). Dit is natuurlijk pas het eerste artikel van Zolanx en het is echt niet heel slecht of iets, dus toch even een dikke pluim dat hij de taak van reporter van Sparta op zich neemt! Binnenkort WW tijd, er zal dus heel veel geschreven kunnen gaan worden. Wellicht handig om hier ook wat kaartjes e.d. bij toe te voegen, ben zeer benieuwd naar de volgende editie.

Baris: Het is goed geschreven allemaal, ik snap alleen niet wat er op Baris aan de hand is. Ik heb het idee dat geen enkele ally stabiel is op dit moment (op een paar na) dus interviews houden is lastig. Kan de reporter niks aan doen, want hij heeft het zeer goed geschreven. Dank voor de inzet! Laten we hopen dat de rollen in de toekomst wat beter verdeeld zijn. Een interview met Soldiers Of Peace zou ik in ieder geval graag lezen *Hint* ;).
 

DeletedUser19503

Gast
En nog een speciaal bedankje aan onze allergrootste fan Jaspenia. Er zijn weinig mensen die de complete Times elke maand zo diep uitvlooien als hij. En dan nog in het holst van de nacht!
 
Bedankt Jasper voor je (terechte) kritiek voor Olympia! Het is inderdaad zo dat die grepolis foto's wat tegen steekten vond ik ook, doe ik volgende editie niet (meer). Terechte opmerking in verband met het feit van foto's en tekst. En dat bij Pipo dat wel goed stond. Enkel noodzakelijke foto's, heb je helemaal gelijk in. En inderdaad misschien is een kader rond die spelersprofielen interessant voor in de toekomst.
 

DeletedUser23442

Gast
Beste,

Door omstandigheden kon Yannick deze keer de Times niet zelf online zetten, waardoor de Times voor eventuele fouten is voorbehouden.

@Artifex Wij hebben besloten dat het erg moeilijk was om jou er niet in te vermelden, omdat dit toch wel erg belangrijk was. Over de lettertypes en witte bladzijden, dit is zeker niet te danken aan Lukas, hij heeft zijn werk goed gedaan. Echter kon Yannick het niet doen, waardoor eventuele fouten kunnen zijn blijven staan.

Is Yannick de enige die witte pagina's kan zien/verwijderen en lettertypes kan aanpassen dan?

@Jaspenia Je mag commentaar hebben en het is goed dat je dat gepost hebt. Wij zullen hiermee rekening houden. Eventueel kan je ook reporters aanspreken om hen tips te geven, maar puur een post op het AF lijkt enkel om ze af te kraken.
Vgm vroegen jullie zelf om (opbouwende) kritiek/commentaar hier. Dan geef ik dat hier en is het weer niet goed.

@Jaspenia , Allereerst bedankt voor de kritiek, ik ga even alleen in op Naxos, Baris en Frankrijk want dat waren de onderdelen wat ik heb gemaakt.

-Naxos: er stonden inderdaad veel plaatjes in op storende plekken, daar wordt in versie 72 aan gedacht.
Top

-Baris: op de niewe wereld is veel gebeurd deze maand dat weet iedereen. Alles valt natuurlijk niet te vertellen want dan zouden we honderd pagina's hebben. Ik heb voortijdig andere spelers het verhaal laten lezen en zij hebben ook aangegeven dat hetgeen geschreven naar hun mening klopt.
Tsja dan zal je net pech gehad hebben met de mensen die je het hebt laten lezen. Kan gebeuren. (Tenminste ik ga ervanuit dat je met die mensen een groepje bedoelt uit verschillende allianties en delen vd wereld en niet een paar man die samen spelen en logischerwijs hetzelfde 'denken' over de wereld. Zo niet raad ik dat voor volgende keer aan, dan werkt het nog beter)

Frankrijk: Als je daar al een epileptische aanval van krijgt raad ik je toch aan om met spoed naar de dokter te gaan want dan is er echt flink wat mis. De rest van de kritiek zal ik, waar ik wat mee kan, meenemen in het Duitslandartikel.
Je snapt hopelijk wat ik bedoelde met die 'epileptische aanval'. Nl dat ik het wel behoorlijk too much vind (en dat het negatief werkt op de leesbaarheid/leesplezier)



Bedankt Jasper voor je (terechte) kritiek voor Olympia! Het is inderdaad zo dat die grepolis foto's wat tegen steekten vond ik ook, doe ik volgende editie niet (meer). Terechte opmerking in verband met het feit van foto's en tekst. En dat bij Pipo dat wel goed stond. Enkel noodzakelijke foto's, heb je helemaal gelijk in. En inderdaad misschien is een kader rond die spelersprofielen interessant voor in de toekomst.
Top
 

DeletedUser23228

Gast
Ik kwam pas op het laatste ogenblik te weten dat er, waar ik op familieweekend ben, geen wifi is.
Dan is het natuurlijk moeilijk om iemand anders verder te laten werken aan een half afgewerkt stuk. Echter bedank ik Lukas voor zijn harde werk. Niet enkel Jos kan dat.

De volgende Times wordt een hele nieuwe!
 

DeletedUser18363

Gast
Het ziet eruit alsof jullie weer ouderwets om kritiek vragen en er vervolgens niet tegen kunnen.
 

Armand0

Manticore
Leuk dat Hyperborea weer een reporter heeft. Ik moest lachen om het artikel en vrijwel alle uitspraken erin, maar toch +1, zeker blijven schrijven ! :)

Zoals Jaspenia al aangaf, het "anonieme" interview met de oprichter van de grootste alliantie deed de wenkbrauwen een beetje fronsen. Ben wel heel benieuwt om welke alliantie en speler het nou gaat haha! Nogmaals, ik vond het een leuk artikel! Ik heb liever artikelen waar ik een beetje om kan lachen, dan artikelen die bloedserieus zijn en over oninteressante zaken gaan.

De quote "Echte strijders en snelle bouwers hebben hier niets te zoeken" van de anonieme oprichter C van de grootste (en duidelijk de beste?!) alliantie van Hyperborea was mijn persoonlijke favoriet! (laat je niet afschrikken "echte strijders en snelle bouwers", voor jullie is wel degelijk plaats op Hyperborea!)

Ik kan het niet genoeg benadrukken, ik vond het oprecht een leuk artikel. Vat het dus niet negatief op! Meer van dit graag!
 

DeletedUser26004

Gast
Even snel doorgelezen. Jammer dat er zo weinig moeite is gedaan om een nieuwe GT reporter voor actium te zoeken. En wat ik zo 123 snel zie, is rhetepoes zo subjectief als de pest. Reporter Ypeeters vind het belachelijk hoe rising blood en de fabeltjeskrant samen hebben gewerkt om de WW's binnen te halen (#subjectiviteit).

Conclusie: de GT is er niet beter op geworden nu Jos weg is, al vind ik dat er wel wat credits mogen naar de inzet van Luuk!
 

DeletedUser20232

Gast
De tips van @Jaspenia, zijn zeer terecht. Zeker meenemen voor de volgende times.

Zelf vond ik het ook jammer dat er geen betere controle werd gedaan.
Kijk er met meerdere personen naar, vraag desnoods ook iemand anders (buiten grepolis times) om er eens naar te kijken.
Geen idee hoe jullie te werk gaan, maar controleer je lay-out en zoveel mogelijk je tekst. Fouten zal je altijd wel altijd tegen komen, maar probeer het zoveel mogelijk te beperken. Jammer dat de lay-out bij deze uitgave genegeerd werd.

Ik heb veel liever dat je de times dan even wat uitstelt dan deze zo te presenteren. Natuurlijk kan ik ook niet verwachten wat een DTPer dagelijks doet.

Ik wil jullie wel wat tips meegeven.
Tekst op uitvullen (laatste regel niet) plaatsen. Zeker voor de grote blokken tekst doen.

Blijf consistent. Om het jullie zelf gemakkelijker te maken -> gebruik stijlen. Zoveel werk gespaard!
Ik kan erin komen dat als je 70+ pagina’s moet bekijken en een voor een aanpassen dat daar veel te veel tijd in kruipt.
Maak gebruik van die stijlen, maak het jullie zelf gemakkelijker.

De ene keer staat bv ‚written by … ‚ in het rood andere keer staat deze regular, andere keer vet en cursief.
De titel staat zonder regel na/voor, titel vet, niet vet.
Maak een stijl aan en heet die bv ‚hoofdtitel’ kies een lettertype en kies regel na/voor, zet die vet,…
Maak een andere stijl aan en heet die 'platte tekst’, daarin kan je je stijl kiezen voor de normale inhoud.
Als je daarna beslist dat je het toch een andere kleur wil geven verander je gewoon die bepaalde stijl dan staat het in één klik overal in die kleur.

Wees niet bang voor lege ruimtes op een pagina en witruimte, het zag er soms naar uit dat jullie zoveel mogelijk op één pagina wilden krijgen. Als je geen limiet hebt voor maximum aantal pagina’s, doe dat dan ook niet.
BV: Bij pipo’s stukje, witregels tussen laten, leest nog aangenamer. Op pg 53 heb je daar plots meer dan een halve pagina niets staan. Daar kon je gerust nog alinea’s van de vorige pagina plaatsen.
Ook bij olympia

Bij farmen stuk heb je daar bij pg 13 ook meer dan pagina niets, die laatste 2 alinea’s van pg 12 konden daar perfect bij staan. Dan kon evt nog bij pg 12 en 13 foto’s plaatsen.
Afbeeldingen proportioneel schalen -> afbeelding selecteren één van de hoeken nemen, tegelijkertijd shift indrukken en verslepen. Indrukken of uit rekken kan wel maar als dat niet te veel is en het verschil bijna niet te zien is.

Bij Frankrijk, niet het meest leesbare, afbeelding selecteren en transparantie op +-50% plaatsen. Je tekst zal je beter kunnen lezen. Zwart op donkerblauw en donkerrood is niet leesbaar.

Tja dat stukje op pg 35, beter gewoon weglaten of er iets beter op zetten dan dit?

Ik denk dat je aan deze tips al iets mee kan zijn.
Voor de rest zal ik er niet te ver op in gaan, aangezien ik een te pietje precies ben op dat vlak.
En het heel waarschijnlijk in Word gemaakt is en ik geen voorstander ben Word ben om de reden dat Word geen lay-out programma is. :eek:

@latdekat als je de times wat later laat verschijnen vergeet je de reporters toch niet? Het komt gewoon wat later… er is nog een verschil met later publiceren en niet publiceren.
 
Bovenaan