• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Steenhagel

DeletedUser27456

Gast
Beste mede-spelers,

Ik weet niet of ik de eerste ben die een topic als deze aanmaakt. Maar ik zou hier graag steun mee willen krijgen om het onderzoek "steenhagel" uit het spel te halen in al de volgende werelden.

De reden is simpel:
Atm. op wereld Baris spelen een alliantiegenoot en ikzelf tegen een speler die onze steden constant bestookt met steenhagels. Met als gevolg dat we in al de steden op eilanden waar deze speler op ligt, predeff moeten leggen en muren moeten bouwen. Dit neemt weer de bevolking in van andere steden. Met als gevolg dat alle steden die we veroveren deff moeten worden omdat anders steden kapotgehageld worden. In de steden waaruit de hagels komen is de muur dan weer 25 en vol met predeff. Waar je dus ook weer niets kan tegen doen. Stel dat je op een eiland 8 steden hebt. En je vijand met steenhagel krijgt één stad op dat eiland. Betekend het dat je in al die steden ook weer predeff moet leggen. Maw. tegen steenhagel kan je niet winnen.

Wij denken erover dat Grepolis beter zal zijn zonder steenhagel. Hopelijk zijn we hierin niet alleen. Ik hoop dan ook dat mede-werkers van @innogames de post niet meteen zullen verwijderen, maar misschien er toch eens over nadenken.

Mvg
Cas
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser27524

Gast
Dit is inderdaad zeer ergerlijk, om den duur heb je gewoon geen deff meer om zelf nog kolo's te leggen, dus worden spelers die het spel eerlijk willen spelen benadeeld tegenover spelers die even zielig steenhagel doen, omdat ze anders geen manier zien om het spel te kunnen spelen en dan zeker nog op een moraalwereld waar je dan tegen moraal 50 moet knallen en de steden vol pre deff liggen van hen... @innogames slechtste uitvinding ooit in de geschiedenis van strategy games...
ik zie hier totaal niet 1 nuttige verklaring voor waarom je in volgende werelden steenhagel nog beschikbaar moet stellen om te onderzoeken, het is alleen maar slecht voor de mensen die een spel eerlijk willen spelen en zich niet willen verlagen tot het niveau van de steenhagelers in kwestie...
 

DeletedUser23442

Gast
Eens.

Steenhagel is eigenlijk alleen nuttig om iemand te pesten die je niet over kunt nemen.

Zeker aangezien dit regelmatig ook nog in combinatie gaat met goud gebruik waardoor het slopen van de kata weinig effectief is en ze maar blijven komen tpt een astad maximaal gesloopt is.

Dat hoort niet de bedoeling van dit spel te zijn.

Weg ermee!
 

DeletedUser27524

Gast
Dat is nu exact wat er gebeurt, de spelers in kwestie kunnen geen steden van mij en Cas overnemen, dus proberen ze zo om ons te laten stoppen, de enige zielige en laffe manier om het spel te winnen volgens hen dus, onze leiders hebben de oprichter van CA (de man die elke avond steenhagel doet) vriendelijk aangesproken hierover, na 3 berichten had hij onze leiding al geblokkeerd nadat die ze eerst eens had uitgescholden, dus om maar te zwijgen van het mentaal labiele spel dat jullie net steunen door die steenhagel nog steeds in het spel te betrekken.




Met steenhagel benadeel je gewoon de mensen die een spel fair willen spelen en bevoordeel je de zielige individuen die het gebruiken, omdat ze niets anders kunnen... Als dat jullie bedoeling is/was is de man/vrouw/groep die verantwoordelijk is voor de steenhagel in het spel te steken de alle grootste flop hier.

Als het niet de bedoeling is, verander dan dit onderzoek door een ander in de komende werelden, kan niet zo moeilijk zijn om een nieuwe te bedenken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser26399

Gast
Ik ben wel voorstander van steenhagel en het is heus wel mogelijk een speler die ermee speelt terug te nemen. Ten eerste leg die predeff daar niet/el achter hoge muur(doet er niet toe), bouw off, val de steden die je aanvallen continu aan, op een moment gaat hun deff er ook door zijn. Gooi dan en kolo in de stad en probleem opgelost wat het zijn labiele deff sukkels waar je tegen vecht beweer je zelf. Deff heb je allemaal gesloopt en ze hebben amper off, kan geen probleem zijn. Ik heb zelf ook hier en daar steenhagel, om een muur gemakkelijker naar beneden te krijgen of een tegenstander waar ik een bloedhekel aan heb te ergeren. Ik vind dat het moet blijven
 

DeletedUser27524

Gast
volgens mij als je boerderij eraan gehageld worden in 10 verschillende steden, kun je weinig doen hoor. Dus die pre deff is logisch en 6 à 7k lt met muur 25 en toren en moraal 50 of minder, denk ik dat ik er 30 steden op mag gooien tegen dat ik een paar kata's uit 1 stad sloop, er zijn nog zo een paar kata steden hoor.
Een dag later staat die stad gewoon al weer vol met dezelfde hoeveelheid pre deff, als jij daar zou willen opknallen. Good luck, maar je zal je na die ene keer wel bedenken hoor.

Tuurlijk ben jij voor, jij hebt er ook een handje van weg, toen ik de overstap maakte naar MN deed je ook niets anders als steenhagel, omdat dat het enige is wat typetjes als jij en CA kunnen om hun minderwaardigheidscomplex nog maar eens te tonen.

Ik zeg het nog eens voor CA: leg eens een kolo in mijn stad, nog geen één deftige poging gezien, in plaats van het laffe spel met kata's.
Als het graecus nu nog niet snapt dat je nooit op muur 25 op een moraalwereld tegen zo een midgets van spelers steden kunt clearen met enorm veel pre deff, tegen dat de helft eruit is is er allang een nieuwe lading, is onbegonnen werk en dan ben ik al mijn off kwijt zonder enig resultaat.

Dus nee steenhagel heeft geen enkele nuttige verklaring om er pro voor te zijn, als je een bloedhekel aan iemand hebt, val die dan toch gewoon aan en leg dan kolo's, dat is wat mannen doen. Mensen die steenhagel doen voor het plezier zijn jochies van 2 jaar die aan zijn pa zijn ballen likken.
 

DeletedUser26399

Gast
Als je met dat laatste mij bedoeld...

Het zit in het spel en het is niet omdat er door een minderheid misbruik van gemaakt wordt dat het afgeschaft moet worden en normaal val ik ook niet aan zoals ik deed toen ik daar op de IO stond, maar moest ze toch ergens kwijt mijn kata's en ja ik ben er blijven bijtrainen omdat ik stopte en dus enkel mijn tegenstanders wou pesten en niet overnemen
 

DeletedUser22289

Gast
Lol snap jullie niet hoor, ik vind steenhagel ook lastig maar anders zit iedereen te zagen dat de verdedigers in grepolis altijd al te veel voordelen heeft, nu heeft Innogames eens geluisterd om meer voordelen voor aanvallers er in te steken zoals "Steenhagel" en nu zitten jullie weer te zagen.

Het is het een of het ander hé mannen, doe een kleine MA en je bent van je probleem verlost.
 

Armand0

Manticore
Tegen. Steenhagel is een nuttige toevoeging aan het spel. Daarnaast hebben ze de schade die steenhagel doet al eens verminderd.

Het klopt dat er -min of meer, toegestaan- misbruik van gemaakt kan worden. Dat is storend. Maar dat soort "misbruiks" tactieken zijn evengoed mogelijk met:
- negatieve spreuken (zeker op werelden met gunstenroof)
- 1000*1000 spionnen
- tig aanvallen zodat een browser stukloopt (wat aardig beperkt wordt door het minimum aantal verplichte inwoners, maar wel eens ingezet wordt op "lege" steden)
Onder "misbruik" versta ik dan tactieken die er puur op zijn gericht om een speler "kapot" te spelen (en dus niet direct andere voordelen hebben voor de persoon die ze hanteert).

Al deze tactieken, op schicht na, kunnen echter ook eerlijke strategische voordelen bieden. Door steenhagel weg te halen beperk je evengoed "eerlijke" spelers in hun tactische mogelijkheden.

Ik gebruikte het bijvoorbeeld graag op nieuwe werelden tegen pure goudbriljantjes. Steenhagel is dan een perfecte tactiek om hen kort te houden, anders leg je het al snel af tegen hun ongelimiteerde inventaris vol gevleugelde items.

Zelfs steden "weghagelen" kan een prima, moreel verdedigbare, tactiek zijn. Eens dat er ook "misbruik" van gemaakt kan worden, maar dat moet je dan maar zien te counteren. Elke tegenstander heeft zwakke plekken. Vind ze, maak er gebruik goed van, en je lost je probleem op.

Nogmaals, steenhagel is gewoon prima!
 

DeletedUser22296

Gast
Moet gewoon blijven.
Gewoon omdat het kan of zoiets.....
Nee, echt. Ik heb ook niet graag dat ze bij mij komen aankloppen maar tis nu eenmaal een spel. Een oorlogspel, oorlog dus.
geen 4 op een rij.
Het geeft je wel een voordeel als ze katapulten sturen... het duurt lang alvorens ze aankomen dus zet gerust een spreuk razernij erop en eventueel nog een heimwee.
 

DeletedUser25975

Gast
Tegen, steenhagel is nu eenmaal een tactiek. Ik gebruik het zelf niet en heb er ook al last van gehad, maar het is nu eenmaal de enige manier om mensen te dwingen van met muren te gaan spelen.
 

DeletedUser23442

Gast
Blijkbaar heeft niemand hier meegemaakt hoe er echt misbruik van gemaakt is op zo'n manier dat er echt niets tegen te doen valt.

Maar als je op een eiland ligt bij een speler die er veel goud doorheen jaagt, evt meerdere steden heeft op dat eiland.
Zeker als het dan ook nog in het begin van een wereld is, kan je er echt niets tegen doen.
Als je ze sloopt zijn ze binnen no time weer terug. Een muur bouwen of predef leggen werkt niet, want die wordt toch constant meteen kapot gemaakt.

En nee, dit is sinds insta buy helaas geen zeldzaam worstcase scenario meer maar komt regelmatig voor.

Dat er meerdere manieren van misbruik zijn dus dit ook wel mag blijven is al helemaal een onzin argument. Alles wat aangepakt kan worden ter verbetering helpt.

En ja, het kan een tactiek zijn, maar als er dit soort misbruik mogelijk is kan ik die gerust missen
 

Armand0

Manticore
Het punt dat ik hier maak is dat steenhagel weghalen geen verbetering is, zoals jij beweert, omdat het "eerlijke" spelers net zo goed beperkt.

Daarnaast is mijn argument niet "er zijn meer misbruik manieren, dus steenhagel moet blijven". Beetje raar dus wat je daar zegt.

Tot slot een drogreden om met "kennelijk hebben jullie nooit dit of dat meegemaakt". Hou die onzin gewoon voor je alsjeblieft. Daar weet jij helemaal niets van, en zo ga je net doen alsof de mening van anderen "minderwaardig" is vanwege een of andere rare aanname die je vanuit het niets doet.

Als je de situatie omtrent misbruik van steenhagel wilt aanpakken, kom dan met een constructief voorstel. Bijvoorbeeld dat gebouwen een bepaald veiligheidslevel hebben (boerderijen niet lager dan vb lvl 25 gesloopt worden). Het is maar een simpel voorbeeld van een voorstel dat daadwerkelijk een verbetering zou kunnen zijn.
 

DeletedUser23442

Gast
Het punt dat ik hier maak is dat steenhagel weghalen geen verbetering is, zoals jij beweert, omdat het "eerlijke" spelers net zo goed beperkt.
En ik vind het nut van steenhagel zo minimaal dat ik dat heel goed kan missen, zeker als datzo'n groot voordeel met zich meebrengt.

Daarnaast is mijn argument niet "er zijn meer misbruik manieren, dus steenhagel moet blijven". Beetje raar dus wat je daar zegt.

"Het klopt dat er -min of meer, toegestaan- misbruik van gemaakt kan worden. Dat is storend. Maar dat soort "misbruiks" tactieken zijn evengoed mogelijk met:"

Tot slot een drogreden om met "kennelijk hebben jullie nooit dit of dat meegemaakt". Hou die onzin gewoon voor je alsjeblieft. Daar weet jij helemaal niets van, en zo ga je net doen alsof de mening van anderen "minderwaardig" is vanwege een of andere rare aanname die je vanuit het niets doet.
Sorry, maar nee dat is geen drogreden. Het is niet eens een argument van me.
Enkel een constatering omdat jullie beweren dat er altijd iets tegen steenhagel terug te doen is, en dat is niet waar. Gewoon een conclusie die prima te trekken is uit wat er gezegd werd.
Dat heeft niets te maken met minderwaardigheid of wat dan ook.
Mensen die dat nooit hebben meegemaakt zijn zeker niet minderwaardig :p sterker nog ik zou graag bij die mensen horen.

Als je de situatie omtrent misbruik van steenhagel wilt aanpakken, kom dan met een constructief voorstel. Bijvoorbeeld dat gebouwen een bepaald veiligheidslevel hebben (boerderijen niet lager dan vb lvl 25 gesloopt worden). Het is maar een simpel voorbeeld van een voorstel dat daadwerkelijk een verbetering zou kunnen zijn.
Gewoon helemaal steenhagel weg doen lijkt me toch behoorlijk "constructief"

Alternatieve oplossingen zijn ook mogelijk maar op zn minst omslachtiger, en ik zou op geen enkele manier steenhagel missen
 

DeletedUser27400

Gast
Het verbaast me dat steenhagel nog zo populair is. Ik zelf gebruik het als ik me zwaar erger aan een speler. Op Naxos had ik zo drie stadjes van iemand in een nacht naar 1.200 punten (vanaf boven de 10K). Als het daarvoor is bedoeld, dan werkt het goed. Ik blij met mijn wraak en de speler in kwestie flink pissed off. Ik heb zelf gezien dat als je in een minder sterke ally zit, je er echt niets aan kunt doen. Die kunnen dan meestal niet genoeg pre def missen en wat er dan ook komt te liggen gaat kapot. Steenhagel gaat namelijk niet over strategie of ratio, maar is meestal emotie. Als ik boos ben, dan kan een (zwakkere) alliantie erin gooien wat ze wil, maar die stad gaat echt down, al kost het me weet ik veel wat.

Dat gezegd hebbende, ik vind het een lullig middel dat de wat zwakkere spelers met minder te spenderen in het nadeel zet. Maar goed goud spelers hebben sowieso wel meer voordelen. Dus we moeten terug naar de basis vraag: wat heeft steenhagel voor toegevoegde waarde binnen grepolis? Buiten mensen flink irriteren zie ik het niet en ja er zijn ook andere manieren om mensen te irriteren, maar dat is een (wellicht onbedoelde) afgeleide van regels, terwijl dit een direct onderdeel van het spel is. Van mij mag het blijven, want als ik dan weer eens ongesteld ben kan ik me heerlijk uitleven, maar ik zie geen voordeel voor de meeste spelers en het spel zijn zijn algemeenheid.
 

DeletedUser26399

Gast
Kijk dit is een oorlogsspel

Er zijn 3 regels rond oorlog
  • Oorlog is geen spel
  • Buit de zwakste plek van de tegenstander uit
  • Oorlog kent geen regels
De laatste is belangrijk, in het echt kan je het een beetje zo opvatten. Wie een oorlog wil winnen vergeet beter gedemiliterialliseerde zones, vredesonderhandelingen, wapenstilstanden en morele waarden. Aangezien ik graag lees ga ik een voorbeeld geven uit een boek dat ik onlangd gelezen heb. Cherub nr10 'De generaal', dit boek gaat over een oorlogssimulatie in stadsoorlogsvoering, de Amerikanen tegen een stelletje terroristen.

Machstverhouding
Amerikanen 1500soldaten+militaire drones en alle andere mogelijke apparatuur

Opstandelingen 100man militair personeel+sympatisanten in de 10 000 man grote burgerbevolking

De opstandelingen konden niets doen zolang ze bespied werden door de drones, dus moesten die uitgeschakeld worden. Verspieders hadden gezien dat de bewaking bestond uit een paar monteurs, ze hebben er kinderen op afgestuurd(Cherub is de kinder afdeling van de MI5) Verfbommen in het onderhoudsluik, drones kapot terwijl ondertussen een SAS-sergeant en een 15jarige de hele basis diaree bezorgden door fenolftaleïne in hun watertank te kiepen(3mg is voldoende voor ernstige diarree)

Resultaat van de actie, de opstandelingen bestookten de wegversperringen met oefenmunitie en verfbommen. Amerikanen verloren 300man, de opstandelingen 50

De volgende dag al zat iedereen op de WC bij de Amerikanen en smeet een elfjarige een verfbom in de commande post een 14dagen durende oefening was gedaan na 2, door de immorele tactieken van de opstandelingen.

Dit heeft weinig te maken met Grepolis, maar dit is wel een oorlogsspel en als je tegenstanders zich niet kunnen verweren tegen kata's, dan gebruik jij kata's. Heeft ie nergens boog en ligt alles vol met zwaardjes omdat ie er etra veel wil kunnen trainen, ga jij dan met slingeraars aanvallen??

Nee je valt met hoplieden, strijdwagens en manticores aan.

Wie hier tegen is, zoek dan vanaf nu niet de zwakste plek van je tegenstander maar de sterkste en focus je daarop.
 

DeletedUser27400

Gast
Kijk dit is een oorlogsspel

Er zijn 3 regels rond oorlog
  • Oorlog is geen spel
  • Buit de zwakste plek van de tegenstander uit
  • Oorlog kent geen regels
De laatste is belangrijk, in het echt kan je het een beetje zo opvatten. Wie een oorlog wil winnen vergeet beter gedemiliterialliseerde zones, vredesonderhandelingen, wapenstilstanden en morele waarden. Aangezien ik graag lees ga ik een voorbeeld geven uit een boek dat ik onlangd gelezen heb. Cherub nr10 'De generaal', dit boek gaat over een oorlogssimulatie in stadsoorlogsvoering, de Amerikanen tegen een stelletje terroristen.

Machstverhouding
Amerikanen 1500soldaten+militaire drones en alle andere mogelijke apparatuur

Opstandelingen 100man militair personeel+sympatisanten in de 10 000 man grote burgerbevolking

De opstandelingen konden niets doen zolang ze bespied werden door de drones, dus moesten die uitgeschakeld worden. Verspieders hadden gezien dat de bewaking bestond uit een paar monteurs, ze hebben er kinderen op afgestuurd(Cherub is de kinder afdeling van de MI5) Verfbommen in het onderhoudsluik, drones kapot terwijl ondertussen een SAS-sergeant en een 15jarige de hele basis diaree bezorgden door fenolftaleïne in hun watertank te kiepen(3mg is voldoende voor ernstige diarree)

Resultaat van de actie, de opstandelingen bestookten de wegversperringen met oefenmunitie en verfbommen. Amerikanen verloren 300man, de opstandelingen 50

De volgende dag al zat iedereen op de WC bij de Amerikanen en smeet een elfjarige een verfbom in de commande post een 14dagen durende oefening was gedaan na 2, door de immorele tactieken van de opstandelingen.

Dit heeft weinig te maken met Grepolis, maar dit is wel een oorlogsspel en als je tegenstanders zich niet kunnen verweren tegen kata's, dan gebruik jij kata's. Heeft ie nergens boog en ligt alles vol met zwaardjes omdat ie er etra veel wil kunnen trainen, ga jij dan met slingeraars aanvallen??

Nee je valt met hoplieden, strijdwagens en manticores aan.

Wie hier tegen is, zoek dan vanaf nu niet de zwakste plek van je tegenstander maar de sterkste en focus je daarop.

Geloof me, als je ooit naast me ligt praat je anders ;). Grepo is en blijft een spel. Het is ook niet de bedoeling om je tegenstanders te doden, maar om uiteindelijk 7 ww's vol te storten. Dat doe je in verbinding met andere mensen, via allianties. Plezier, verbinding, strategie en nog zo wat van dit soort begrippen haal ik in ieder geval uit dit spel (en een lege bankrekening maar dat terzijde). Er doen kinderen mee van 12 jaar of jonger. Wat willen we dat die meekrijgen: het is een oorlogsspel en we houden je lekker de hele nacht wakker met TTA's en je steden knallen we ook naar 1000 punten of willen we dat ze plezier hebben, dat ze leren communiceren met andere mensen, dat ze verbanden leren begrijpen (strategisch inzicht) etc.? Ik speel ook kolonisten van Catan (ook een oorlogsspel), dan ga ik toch ook niet met de dobbelstenen iemands oog proberen te raken (staat namelijk nergens in de spelregels dat dat niet mag). Kortom, het is een spel niets meer en niets minder, laten we de ethiek die bij elk spel en in het dagelijks leven horen vooral niet vergeten. En als er nu toevallig een regel is die wat minder geschikt is daarbij ook durven herzien.
 

Armand0

Manticore
En ik vind het nut van steenhagel zo minimaal dat ik dat heel goed kan missen, zeker als datzo'n groot voordeel met zich meebrengt.

Dat mag, maar ben ik niet met je eens.



"Het klopt dat er -min of meer, toegestaan- misbruik van gemaakt kan worden. Dat is storend. Maar dat soort "misbruiks" tactieken zijn evengoed mogelijk met:"

Dat zijn mijn woorden ja, maar is geen argument. Het is gewoon een inleidende alinea, wat achtergrond info. Ik probeer naar een bepaald punt toe te werken. Maar het lijkt me duidelijk dat dit niet mijn punt/argument is. Dan moet je echt beter gaan lezen.


Sorry, maar nee dat is geen drogreden. Het is niet eens een argument van me.
Enkel een constatering omdat jullie beweren dat er altijd iets tegen steenhagel terug te doen is, en dat is niet waar. Gewoon een conclusie die prima te trekken is uit wat er gezegd werd.
Dat heeft niets te maken met minderwaardigheid of wat dan ook.
Mensen die dat nooit hebben meegemaakt zijn zeker niet minderwaardig :p sterker nog ik zou graag bij die mensen horen.

Jij plempt iets neer alsof het een feit is, dat is het niet, het is onzin. Als je denkt dat ik, of anderen die het met jou oneens zijn, geen negatieve ervaringen hebben met steenhagel heb je het gewoon mis. Je praat hier gewoon niet onderbouwde klets, maar wat mij betreft is het prima als je dat niet wilt inzien ;)

Verder is met actief strategisch spel veel meer mogelijk dan mensen vaak denken. Maar idd, iedereen kan wat stadjes gesteenhageld krijgen. En het is vanuit bepaalde situaties lastig om er wat tegen te doen. Zoals dat wel vaker is in het spel. Dan moet je je daar aan aanpassen en het voordeel weer naar jou laten kantelen. Ook met steenhagel kan dat.
 

DeletedUser26399

Gast
Kolonisten van Catan is een gezelschapsspel en ik speel dit toevallig ook en dat is net een tikkeltje anders omdat dat 1 niet achter een computer is en twee catan is om vreedzaam te koloniseren(zie het als stichten op grepo)

En ik weet goed dat ik ooit vorig jaar ook telkens 's nachts toen ik nog niets ervan bakte, speel Grepo nog maar een jaar compleet werd ingemaakt door een alliantie die 20 keer groter was dan de mijne en ik net een sticht had kunnen sturen en mijn sticht nog geen uur voltooid was en hun kolo al in mijn stad lag en dan sloopten ze die sticht continu met kata's. Daar heb ik mijn lessen uit getrokken. Ik speelde halverwege Halloweenevent 2015 op Naxos en daar geraakte ik in tegenstelling tot mijn buurman in de enige ally die daar was, toen ik groter werdt pBG geworden met de enige andere speler in de buurt nadat ik uit mijn ally ben gegaan en ze na een week compleet gesloopt heb, ondanks ik 1 tegen 15 stond, konden ze niet echt tegen en ben dan maar een andere ally gaan zoeken die me kunne deffen tegen hun wraak(verwachte die, PM's met scheldwoorden heb ik gekregen, netjes geblokt en aangegeven, leverde ze een ban op) Tegen dan was het midden de zomervakantie toen uiteindelijkde laatste speler van die ally kon worden aangepakt, alleen kon ik er niet tegen vechten. Helaas was ik in VM toen ie spook werd en heeft de ally zijn 30 steden genomen en kon ik de restjes nemen 10l maar i.p.v. max, maar ik had ze vol met troepen. Maar eer ik dan er iets mee kon doen was de wereld gedaan
 

DeletedUser25975

Gast
Kolonisten van Catan is een gezelschapsspel en ik speel dit toevallig ook en dat is net een tikkeltje anders omdat dat 1 niet achter een computer is en twee catan is om vreedzaam te koloniseren(zie het als stichten op grepo)

En ik weet goed dat ik ooit vorig jaar ook telkens 's nachts toen ik nog niets ervan bakte, speel Grepo nog maar een jaar compleet werd ingemaakt door een alliantie die 20 keer groter was dan de mijne en ik net een sticht had kunnen sturen en mijn sticht nog geen uur voltooid was en hun kolo al in mijn stad lag en dan sloopten ze die sticht continu met kata's. Daar heb ik mijn lessen uit getrokken. Ik speelde halverwege Halloweenevent 2015 op Naxos en daar geraakte ik in tegenstelling tot mijn buurman in de enige ally die daar was, toen ik groter werdt pBG geworden met de enige andere speler in de buurt nadat ik uit mijn ally ben gegaan en ze na een week compleet gesloopt heb, ondanks ik 1 tegen 15 stond, konden ze niet echt tegen en ben dan maar een andere ally gaan zoeken die me kunne deffen tegen hun wraak(verwachte die, PM's met scheldwoorden heb ik gekregen, netjes geblokt en aangegeven, leverde ze een ban op) Tegen dan was het midden de zomervakantie toen uiteindelijkde laatste speler van die ally kon worden aangepakt, alleen kon ik er niet tegen vechten. Helaas was ik in VM toen ie spook werd en heeft de ally zijn 30 steden genomen en kon ik de restjes nemen 10l maar i.p.v. max, maar ik had ze vol met troepen. Maar eer ik dan er iets mee kon doen was de wereld gedaan

Bekijk bijlage 909
 
Bovenaan