• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Autisme

DeletedUser29125

Gast
Ik vind dat men niet moet gaan schelden met autisme of elk ander ziekte dat nog erg relevant is.

mensen met autisme worden steeds meer betrokken in de maatschappij dat was vroeger wel anders.
het is niet passelijk om zulke mensen te verwelkomen maar ondertussen loopt men ermee te vloeken en schelden alsof het niks is.

bewust of onbewust kwetsen is a no go for me.
en doe je het onbewust kan je erop gecorrigeerd worden.
wat de ontvanger ermee doet moet ie zelf weten.

maar dat zeg wel dat je het niet serieus neemt en zeker die mensen ook niet, ook al zeg je van wel.

zoals dat jij respect wilt moet je dat ook kunnen geven.
en het begint bij acceptatie.
 

DeletedUser29155

Gast
Ik vind autisme niet echt een ziekte ik vind dat het gewoon een deel is van je karakter en denken.
Ik heb zelf ASS (autisme spectrum stoornis) . Het enige waar ik een probleem daarmee heb is dat ik elke week naar de psycholoog moet.
hahahahahahahahaha ik zie dit nu pas. Ik zou nooit gedacht hebben dat deze man autistisch was zeg.

Ik vind dat men niet moet gaan schelden met autisme of elk ander ziekte dat nog erg relevant is.

mensen met autisme worden steeds meer betrokken in de maatschappij dat was vroeger wel anders.
het is niet passelijk om zulke mensen te verwelkomen maar ondertussen loopt men ermee te vloeken en schelden alsof het niks is.

bewust of onbewust kwetsen is a no go for me.
en doe je het onbewust kan je erop gecorrigeerd worden.
wat de ontvanger ermee doet moet ie zelf weten.

maar dat zeg wel dat je het niet serieus neemt en zeker die mensen ook niet, ook al zeg je van wel.

zoals dat jij respect wilt moet je dat ook kunnen geven.
en het begint bij acceptatie.
Dit is natuurlijk gewoon dikke onzin he. Ten eerste werd autisme vroeger gewoon niet gediagnosticeerd, dus er was geen groepje dat bekend stond als 'de autisten' dat ergens aan de rand van de samenleving stond en als een melaats met een rateltje moest zwaaien als er normale mensen in de buurt kwamen. Vroeger waren er (net als nu) 'normale' mensen en 'rare' mensen. Een aantal van die 'rare' mensen kon lekker meedraaien in de maatschappij, een ander deel niet. In feite is er niet veel veranderd dus: niet alle autisten worden als 'raar' gezien door anderen en niet alle autisten functioneren helemaal lekker in de samenleving. Het enige dat veranderd is, is de kennis over verschillen tussen mensen en de moeilijkheden die bepaalde mensen ondervinden en die voor de doorsnee persoon niet altijd makkelijk te begrijpen zijn.

Betekent dat dat je mensen moet uitsluiten omdat ze anders zijn? neuh. Betekent dat dat je je taalgebruik moet aanpassen? Wat mij betreft ook niet. Communiceren is een kwestie van geven en nemen, en veel is afhankelijk van de context en de bedoeling van de spreker. Als je als spreker met je taalgebruik de bedoeling hebt te kwetsen, dan mag je er wat mij betreft best op aangesproken worden. Vaak zijn dit soort scheldwoorden echter humoristisch bedoeld: er zit een interessant spanningsveld in dit soort onderwerpen, dat bijna aangrenst tegen taboe aan. Juist daardoor zit er ook veel humor in dit soort erge dingen, onder andere vanwege de verkrampte manier waarop mensen ermee omgaan. Moet dat afgestraft worden? Welnee. Er is niks mis met krachttermen die niet tegen iemand gericht zijn en er is niks mis met grappen over een serieus/ernstig/droevig onderwerp. Sterker nog: humor maakt dingen bespreekbaar en kan cathartisch werken.

De soort zedenpolitie waar jij voor pleit, levert niks anders op dan een saaie, kleurloze en bovenal enorm beperkte samenleving. Als jij niet degene bent die uitgescholden of uitgelachen wordt, is er geen enkele reden om aanstoot te nemen aan vloeken of grappen.
 

pope76

Boogschutter
Mag je schelden met Autisme,, ik vindt van niet want mijn broer heeft het en het zijn 'aparte' personen waar ze niks aan kunnen doen. Ze kunnen geen goed contact maken met andere mensen dus dan is het hard om er mee te schelden

Wat vinden jullie ?
Heb een zoon met autisme ergste is de buitenwereld of te wel de onwetendheid mensen met autisme zijn inderdaad anders maar niet dom nee ze zijn speciaal daar zou eens extra aandacht aan besteed moeten worden want iedereen denkt aan zijn eigen hachje en heeft de schijt aan anderen en als je een tikkeltje anders bent als andere dan spoor je niet althans zo ervaar ik het.
 
om even dit topic weer aan te wakkeren, heb ook autisme en daar viel voor mij de puzzelstukjes op hun plaats, ik ben graag op mezelf en doe mijn eigen ding, om ermee te gaan schelden vindt ik niet kunnen.

outsiders8.jpg
 

Yvonne58

Slingeraar
Ik vind het vreselijk als er met een ziekte gescholden wordt. Voornamelijk hoor je veel kanker dit en kanker dat. En ik vind dat echt niet kunnen
 

zebia

Winnaar Bingo 2018
Ik vind het vreselijk als er met een ziekte gescholden wordt. Voornamelijk hoor je veel kanker dit en kanker dat. En ik vind dat echt niet kunnen
Er word zoveel verkeerde dingen gezegd waardoor ik weet niet meer wat de regels exact zijn wat gevolgd moeten. Dat is ook een van mijn redenen dat ik na Dimale ga stoppen met Grepolis omdat er geen duidelijkheid is over de regels die gevolgd moeten worden.
 

Diddi Magmotar

Griffioen
Er word zoveel verkeerde dingen gezegd waardoor ik weet niet meer wat de regels exact zijn wat gevolgd moeten. Dat is ook een van mijn redenen dat ik na Dimale ga stoppen met Grepolis omdat er geen duidelijkheid is over de regels die gevolgd moeten worden.

Het zal inderdaad wel helpen als dat 3 eeuwen oude reglement een keer wordt aangepast. Met name het kopje fairplay is absoluut niet te doorgronden. Zaken als de aanvalsbann na 12 aanvallen uit een zelfde stad binnen een minuut.
 

DeletedUser12309

Gast
Ik vind dat je er wel mee mag schelden, zolang je (als persoon die scheld) de link maar niet legt naar een familie lid van hem/haar of een vriend(in), et cetera.

Daarbij, mensen gebruiken het vaak zo:
  • Hé, kut autist.
  • Autistisch ding.

Het wordt eigenlijk beetje als het woordje homo gebruikt en homo gebruikt iedereen toch ook als scheldwoord?:rolleyes:

volledig juist, maar daar valt niemand over... dus waarom zou het niet kunnen over al de rest? Ik wist trouwens niet dat Autisme een ziekte is... voor zover ik 't weet is dat een 'aandoening'.

En ivm kanker

in het engels is dat een kreeft.
 

Diddi Magmotar

Griffioen
Ach waarom zou je het risico willen nemen dat je er iets of iemand mee raakt? Dat heeft toch ook geen meerwaarde? Noem iemand lekker een pepernoot ofzo, er zijn zat woorden te verzinnen waarmee je het gewoon kan voorkomen....
 

zelway

Hopliet
dat hier maar weinig mee gedaan word komt hoofdzakelijk doordat er weinig of geen melding van gedaan word bij support
dus als je ziet of merkt dat er iemand persoonlijk scheldwoorden gebruikt melden aan support dan word er wel degelijk opgetreden tegen die persoon
 
Bovenaan