• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Informatie Goudhandel wordt goudwissel

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
GoldExchangeLogo.png

Beste spelers,

Een hele poos geleden hebben we goudhandel in het spel gebracht, een functie die bedoeld is om de stroom en balans van goud op alle werelden te verbeteren en spelers in staat te stellen om hun grondstoffen voor goud te verhandelen en zo toegang te krijgen tot premiumfuncties zoals de adviseurs. Dit systeem is populair en redelijk effectief, maar we willen de toegankelijkheid van goud voor spelers verder verbeteren. Dus we hebben het goudhandel-systeem vernieuwd en vervangen door een nieuwe functie; goudwissel.

Wat zijn de veranderingen?
Met goudwissel willen we een gecentraliseerd systeem implementeren waar spelers de mogelijkheid hebben om grondstoffen te kunnen kopen en verkopen in ruil voor goud. Dit zal een einde maken aan de afhankelijkheid van andere spelers om je heen die aanbiedingen beschikbaar hebben wanneer je meer goud of grondstoffen wilt.

Er komt een goudwissel voor elke oceaan. Deze goudwissel heeft een specifieke voorraad van elke grondstofsoort beschikbaar die gekocht kunnen worden, ook kun je grondstoffen verkopen en ze aan de voorraad toevoegen in ruil voor goud.

Na verloop van tijd zal de maximale voorraad worden uitgebreid op basis van het gebruik van de goudwissel. Als een oceaan veel spelers heeft die de goudwissel gebruiken, dan neemt de maximale voorraad toe. Anderzijds, bij weinig gebruik van goudwissel zal de maximale voorraad afnemen.

De prijs die wordt geboden voor het kopen/verkopen van grondstoffen zal fluctueren op basis van de voorraad. Wanneer er bijvoorbeeld weinig hout aanwezig is in de voorraad van de goudwissel, zal de prijs van hout hoog zijn. Wanneer de voorraad hoger of voller is, dan zal de prijs lager zijn.

Waarom deze aanpassing?
Momenteel is het goudhandelsysteem sterk afhankelijk van de activiteit van andere spelers om een waardevolle functie te zijn. Met dit nieuwe systeem hopen we de algehele beschikbaarheid van deze functie te vergroten en bereikbaar te maken voor alle spelers waarbij we hopen dat dit het evenwicht op de werelden zal verbeteren.

Wat gebeurt er met de oude aanbiedingen?
Om een goede overgang tussen goudhandel en het de nieuwe goudwissel mogelijk te maken, willen we een periode tussen beide systemen hebben om ervoor te zorgen dat ze elkaar niet hinderen. Met dit in gedachten zullen we:

- Op 8 april 2019 zullen wij goudhandel uitschakelen op alle werelden;
- Alle openstaande en lopende transacties worden dan geannuleerd. Tijdens deze annulering worden alle grondstoffen en goud teruggegeven aan hun oorspronkelijke eigenaren;
- De volgende dag (9 april 2019) zullen wij goudwissel op alle werelden inschakelen. Eenmaal ingeschakeld is de goudwissel beschikbaar voor alle spelers.

Voor een volledige uitleg over de goudwissel kun je terecht op deze wikipagina. We hopen ook dat we deze functie kunnen verbeteren en beter vorm kunnen geven met jullie hulp. Laat dus vooral je opmerkingen en feedback achter in dit feedbacktopic.

Bedankt en veel succes!
Jullie Grepolis.nl Team


FAQ
Betekent dit nu dat het mogelijk is om 10.000 grondstoffen te kopen voor 10 goud? Dat lijkt me een beetje oneerlijk.

Nee, dat zal nooit gebeuren. De prijzen worden bepaald op basis van de huidige voorraad maar zal nooit overgaan in oneerlijke extreme prijzen zoals dat.

Wat gebeurt er wanneer ik meer grondstoffen koop dan dat er in mijn pakhuis passen?

Alle grondstoffen die boven de capaciteit van het pakhuis gaan, zullen verloren gaan.

Waarom is de koers gewijzigd vanaf het moment dat ik het goudwissel venster opende tot aan dat ik de grondstoffen kocht?

De prijzen in de goudwissel veranderen voortdurend, afhankelijk van de huidige capaciteit. Als een andere speler in jouw oceaan een interactie heeft met het goudwissel venster nadat jij het hebt geopend, dan zal hun actie de koersen beïnvloeden die voor jou zichtbaar zijn.

Ik kocht 2000 grondstoffen, maar mijn handelscapaciteit is maar veranderd met 20.
Jouw handelscapaciteit verandert altijd met de hoeveelheid grondstoffen die vanuit de stad naar de goudwissel worden verzonden. In dit geval werden de grondstoffen gekocht voor 20 goud, dus de handelscapaciteit veranderde met 20.

Waarom krijg ik 2000 grondstoffen voor 50 goud, terwijl ik 50 goud krijg voor het verkopen van 2100 grondstoffen?
Er zijn meerdere redenen voor dit verschil. Een daarvan is dat we spelers willen aanmoedigen om hun grondstoffen te verkopen, zodat er altijd een aantal grondstoffen beschikbaar zijn voor spelers in nood. Maar aan de andere kant willen we 'gratis goud genererende situaties' vermijden, waarin spelers zouden kunnen proberen om grondstoffen voor goud te blijven kopen en meer goud te krijgen voor het gewoon doorverkopen van die grondstoffen.
 
Bovenaan