• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Discussie Scripts die zijn toegestaan, maar niet publiek beschikbaar

Armand0

Manticore
Beste community,

Het is ons ter ore gekomen dat er scripts bestaan die door inno/support zijn toegestaan, maar die niet publiek toegankelijk zijn. Deze scripts staan ook op de wiki:

Het gaat volgens de wiki om:
  • Grepolis Boerendorpen Alarm - Geeft een alarm zodra je weer boerendorpen kan opeisen (script is niet publiekelijk beschikbaar)
  • GrepoView - Script waarmee aanvallen zichtbaar worden in één overzicht (enkel toegestaan voor intern gebruik binnen één alliantie, script is niet publiekelijk beschikbaar)
Ik wil de support oproepen om zich bij INNO sterk te maken om deze scripts per direct te verbieden. Als community moeten we ons hier fel over uitspreken. Het kan niet de bedoeling zijn dat bepaalde partijen door "geheime" maar toegestane scripts enorme spelvoordelen halen. En deze beide scripts geven enorme spelvoordelen.

Failliet van het spel dit. Schandalig. En al helemaal bizar dat het 2e script is toegestaan voor maximaal 1 alliantie per wereld. Waarom zou je in vredesnaam iets dat zo unfair is willen toestaan?

Ik roep ook iedereen op om een ticket aan te maken. Of deze scripts gaan publiek, of ze worden verboden. Iedere speler op Grepolis moet toegang hebben tot dezelfde middelen.
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    76,6 KB · Weergaven: 472
Laatst bewerkt:
Het gaat volgens de wiki om:
  • Grepolis Boerendorpen Alarm - Geeft een alarm zodra je weer boerendorpen kan opeisen (script is niet publiekelijk beschikbaar)
  • GrepoView - Script waarmee aanvallen zichtbaar worden in één overzicht (enkel toegestaan voor intern gebruik binnen één alliantie, script is niet publiekelijk beschikbaar)

Ik volg je in je standpunt.
Die eerste is volgens mij vrij nutteloos in de tijden van Map Enhancer.

Die tweede is gewoon cheaten als ik op mijn bevelenoverzicht de inc aanvallen van m'n allygenoot kan zien. Afvoeren die handel.
 

DeletedUser10470

Gast
Een script hoeft niet open-source te zijn, als de maker maar zowel functionele, als technische goedkeuring van ons krijgt. Het script "GrepoView" is enkel toegestaan voor gebruik van één specifieke alliantie, en daarom niet publiekelijk te installeren voor andere speler.

Er wordt nooit goedkeuring gegeven voor een script dat automatisch of "offline" acties uitvoert. In het geval van GrepoView is er functioneel goedkeuring gegeven voor de volgende onderdelen:
  • Op het moment dat de speler het beveloverzicht opent is er een knop te zien. De knop start het verzamelproces van de bevelen. Deze worden naar onze database gestuurd waarna deze op het dashboard kunnen worden weergegeven. In het dashboard is het mogelijk om de beveloverzichten te zien die je normaliter in grepolis zien. Denk hierbij aan de aanvallen, ondersteuningen etc. Het doel van het dashboard is om het beveloverzicht te delen via een website . allygenoten kunnen dan op basis van het gedeelte overzicht bekijken wat er incoming/os is.
  • Een opstand wordt ook als een bevel geïmporteerd door het userscript. Deze wordt alleen niet weergegeven als bevel in het normale overzicht, maar apart in een tabel met alle lopende geïmporteerde opstanden.

    Daarnaast wordt er ook voor elke stad in opstand een verdere import gedaan op de beschikbare gebouwen, onderzoeken, god en bestuurders die interessant zijn voor de alliantie: Hoogte van de muur, falanx, ram, god, kapitein en commandant.

    Verder wordt ook de huidig aanwezige troepen in die stad geïmporteerd. Met deze gegevens kan de totaal aanwezige troepen in de stad in opstand worden opgemaakt en kan er worden beslist of deze meer ondersteuning benodigd. Inkomende ondersteuningen die door de spelers worden geïmporteerd worden automatisch bij het totaal opgeteld wanneer deze aankomen bij de stad in opstand.
  • Een speler kan op het dashboard op de website een bevel taggen: Land aanval, zee aanval, kolo of fake. Hierdoor kan er voor iedereen duidelijk worden gemaakt welke aanvallen interessant zijn om bijvoorbeeld biremen tussen te timen. Ook kunnen fakes hierdoor makkelijker worden genegeerd.
Functionele goedkeuring wordt altijd door mij én Kroenuh gegeven. Alleen wanneer wij beide functionele goedkeuring geven, krijgt de speler ook daadwerkelijk functionele goedkeuring. Technische goedkeuring bestaat uit een controle op het userscript dat interactie heeft met het spel. Deze controle voer ik uit (gezien ik Software Developer ben buiten Grepolis om). De technische goedkeuring mag nooit afwijken van de functionele goedkeuring. Wanneer een speler dus technisch iets anders ontwikkelt dan functioneel is goedgekeurd, is er geen goedkeuring voor het script. Het script wat destijds ter goedkeuring naar ons toe is gezonden, omvatte enkel een systeem wat handmatig uitgevoerd moet worden door de speler zelf.

De functionele omschrijving van goedkeuring is altijd opvraagbaar en openbaar voor scripts die technisch niet publiekelijk beschikbaar zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser18316

Gast
Dus dat script zorgt ervoor dat je alle (bewegingen kunt zien) van Aanvallen/Ondersteuningen (Binnen de alliantie), dit lijkt me dus een soort cheat/voordeel?? want met ervaren spelers en die script, zou je elke kolo kunnen blokken die onderweg is naar 1 speler als die niet online is??? en al niet te spreken over het timen ;)

Bijzonder dat dit mogelijk is, dan kan je net zo goed dit al automatisch in het spel duwen want dit geeft voordeel aan maar 1 alliantie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bougenvilla

Medusa
Dus dat script zorgt ervoor dat je alle (bewegingen kunt zien) van Aanvallen/Ondersteuningen (Binnen de alliantie), dit lijkt me dus een soort cheat/voordeel?? want met ervaren spelers en die script, zou je elke kolo kunnen blokken die onderweg is naar 1 speler als die niet online is??? en al niet te spreken over het timen ;)

Bijzonder dat dit mogelijk is, dan kan je net zo goed dit al automatisch in het spel duwen want dit geeft voordeel aan maar 1 alliantie.
De speler die aanvallen naar zijn steden krijgt, is degene die op de knop moet klikken zodat het script de data naar een website stuurt. Het voordeel is dus eigenlijk gewoon dat je geen screenshot hoeft te sturen in bijvoorbeeld een ally discord, maar dat het automatisch naar een website wordt gestuurd ;)
 

DeletedUser16083

Gast
Verder wordt ook de huidig aanwezige troepen in die stad geïmporteerd. Met deze gegevens kan de totaal aanwezige troepen in de stad in opstand worden opgemaakt en kan er worden beslist of deze meer ondersteuning benodigd. Inkomende ondersteuningen die door de spelers worden geïmporteerd worden automatisch bij het totaal opgeteld wanneer deze aankomen bij de stad in opstand.

vind dit anders toch wel een groot voordeel voor een alliantie, speler die opstand heeft hoeft dus niet meer actief iets te doen, (info geven op forum/discord)
 

DeletedUser18316

Gast
De speler die aanvallen naar zijn steden krijgt, is degene die op de knop moet klikken zodat het script de data naar een website stuurt. Het voordeel is dus eigenlijk gewoon dat je geen screenshot hoeft te sturen in bijvoorbeeld een ally discord, maar dat het automatisch naar een website wordt gestuurd ;)

aa kijk dit is wat duidelijker, 8-)
 

007jelmer

Griffioen
Toch klopt er iets niet hier.

Naast de werking van dat script, dat is eigenlijk niet eens zo interessant voor de discussie, wordt er door @DonFrank letterlijk aangegeven:

Een script hoeft niet open-source te zijn, als de maker maar zowel functionele, als technische goedkeuring van ons krijgt. Het script "GrepoView" is enkel toegestaan voor gebruik van één specifieke alliantie, en daarom niet publiekelijk te installeren voor andere speler.

Ja dames en heren. Lees het even goed. Éen specifieke alliantie.
Even fictief, bij wijze van spreken: Ajax wil geen wedstrijden meer op kunstgras spelen. Permissie granted, maar als de rest van de clubs hier aanspraak op maken geldt het niet voor hen. Of: laten we een potje monopoly spelen. Speler 1 mag op voorhand alvast een hotel pakken, die hij later kan neer planten zodra hij alle straten van een stad bezit inc. huizen. Speler 2, 3 en 4 maken hier geen aanspraak op.

Dus, als we nu een spel gaan spelen waarbij specifieke partijen, in-game niet te behalen, voordelen genieten en de tegenstanders niet, is het dan eigenlijk nog wel een eerlijk spel?
 

DeletedUser29621

Gast
@DonFrank Ik begrijp dat wanneer een goedkeuring wordt gegeven voor een script, het script goed getest is door jullie.

Echter, is het nu wel het geval dat het de Server van Inno bepaalde handelingen niet aan kan (650 aanvallen op een portaal), maar daar heeft het script geen last van. Met andere woorden kan de partij met het script dus wel een overzicht genereren, waar het bij de andere partij compleet vastloopt. Dit lijkt me een cheat/voordeel op zich.
 

Armand0

Manticore
Bedankt voor de toelichting @DonFrank .

Echter is het mij alsnog niet duidelijk waarom je als support zou toestaan dat een selecte groep profiteert van de voordelen van een script, en dat de rest van de community wordt buitengesloten.

Als support zijn jullie er om fairplay te bewerkstelligen. Bij de keuze om dit script op deze wijze toe te staan hebben jullie daar ineens lak aan en bevoordelen jullie een specifieke groep.

Hartstikke knap wat de ontwerper van dit script voor elkaar heeft gekregen. Scripts zijn een mooie toevoeging aan grepolis. Maar dan moeten ze wel toegankelijk zijn.

Nogmaals, in 11 jaar grepolis heb ik nog niet meegemaakt dat de support zo opzichtig een selectief onderdeel van de community bevoordeeld.

Dus alsnog de vragen:
> Waarom mag een select deel van de community dit script gebruiken, en de rest niet?
> Hoe past dit met de fairplay spelregel?
> Als het script niet publiek toegankelijk is: hoe kunnen we zeker weten dat er geen versies in omloop zijn met onderdelen waar géén goedkeuring voor is?

Nogmaals: scripts zijn hartstikke mooi. Maar laten we het spel gewoon even gelijk houden voor iedereen. Nu profiteert een klein deel van de community, zonder dat de rest daar enig idee van heeft. En zonder dat goed toezicht op versies mogelijk is.

Ik heb overigens nog even rondgekeken op andere taalversies, en ook daar zijn alle toegestane scripts publiek toegankelijk:
https://wiki.en.grepolis.com/wiki/Approved_Scripts
https://wiki.de.grepolis.com/wiki/Community-Projekte
(mijn talenkennis reikt niet verder dan dit)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat toch een soort van multiloggen.

Ik ben een speler zonder dat script: ik ben een dagje offline want ik moet een examen maken. Ik laat m'n laptop openstaan bij ons thuis en zeg tegen een gezinslid aanwezig dat wanneer er wat afgaat ze in de discord moet zeggen welke stad. (wat volgens mij al tegen regels is want 2 mensen spelen dan op 1 account).

Als ik een speler ben met dat script zet ik een autoklikker op dat scriptknopje waar bas het over heeft terwijl ik m'n pc open laat staan, mijn alliantiegenoten kunnen mijn account vanop afstand controleren.

Waar zit het verschil dan met multiloggen? En vooral: het voordeel voor die groep die het wel mag gebruiken is toch te groot t.o.v. de rest? Wat als er 2 groepen zijn die het script willen gebruiken?
 

sargeant.johnson

Slingeraar
Zou het mogelijk zijn om een gecensureerde versie van het script te publiceren zodat andere allianties gemakkelijk iets gelijkaardig kunnen maken? Vermoedelijk is in de gebruikte versie de website waar de data naar gestuurd wordt te vinden en die wil je natuurlijk niet publiek maken. Bovendien kan de community zo ook gerustgesteld worden dat er niets mis mee is.
 

007jelmer

Griffioen
Ik zie graag nog een openbare reactie van @Kroenuh tegemoet. Het is uiteindelijk zijn beslissing geweest om het goed te keuren, ondanks dat hij wist dat het niet voor iedereen toegangelijk is. De inhoud en werking van het script is verder nog steeds niet echt van toepassing in de discussie op moment.
 

DeletedUser10470

Gast
Rectificatie op het vorige bericht:
  • Een opstand wordt ook als een bevel geïmporteerd door het userscript. Deze wordt alleen niet weergegeven als bevel in het normale overzicht, maar apart in een tabel met alle lopende geïmporteerde opstanden.

    Daarnaast wordt er ook voor elke stad in opstand een verdere import gedaan op de beschikbare gebouwen, onderzoeken, god en bestuurders die interessant zijn voor de alliantie: Hoogte van de muur, falanx, ram, god, kapitein en commandant.

    Verder wordt ook de huidig aanwezige troepen in die stad geïmporteerd. Met deze gegevens kan de totaal aanwezige troepen in de stad in opstand worden opgemaakt en kan er worden beslist of deze meer ondersteuning benodigd. Inkomende ondersteuningen die door de spelers worden geïmporteerd worden automatisch bij het totaal opgeteld wanneer deze aankomen bij de stad in opstand.
We hebben voor de doorstreepte functionaliteiten geen goedkeuring gegeven (die goedkeuring was wel aangevraagd). We hebben destijds enkel goedkeuring gegeven voor het eerste gedeelte en technisch gevalideerd of het tweede en derde gedeelte er niet in voorkomt (en dat was niet het geval).

Toch klopt er iets niet hier.

[..]
Ja dames en heren. Lees het even goed. Éen specifieke alliantie.
Even fictief, bij wijze van spreken: Ajax wil geen wedstrijden meer op kunstgras spelen. Permissie granted, maar als de rest van de clubs hier aanspraak op maken geldt het niet voor hen. Of: laten we een potje monopoly spelen. Speler 1 mag op voorhand alvast een hotel pakken, die hij later kan neer planten zodra hij alle straten van een stad bezit inc. huizen. Speler 2, 3 en 4 maken hier geen aanspraak op.

Dus, als we nu een spel gaan spelen waarbij specifieke partijen, in-game niet te behalen, voordelen genieten en de tegenstanders niet, is het dan eigenlijk nog wel een eerlijk spel?
Je voorbeeld klopt niet. Om in de termen van je voorbeeld te blijven (gecombineerd :D ): Ajax vraagt of ze een hotel mogen pakken voorafgaand aan hun wedstrijd, maar gaat uiteraard niet het hotel voor hun tegenstander PSV regelen. PSV mag echter ook gewoon vragen of ze een hotel mogen pakken (die ze dan zelf moeten regelen), maar maakt daar geen gebruik van. Doordat PSV zelf geen hotel kan of wil regelen, gaat PSV vervolgens melding maken dat er een oneerlijk voordeel is, terwijl PSV goedkeuring kan aanvragen voor dezelfde "voordelen".

@DonFrank Ik begrijp dat wanneer een goedkeuring wordt gegeven voor een script, het script goed getest is door jullie.

Echter, is het nu wel het geval dat het de Server van Inno bepaalde handelingen niet aan kan (650 aanvallen op een portaal), maar daar heeft het script geen last van. Met andere woorden kan de partij met het script dus wel een overzicht genereren, waar het bij de andere partij compleet vastloopt. Dit lijkt me een cheat/voordeel op zich.
Een script wordt door ons niet getest, een script wordt functioneel goedgekeurd en technisch gecontroleerd. De technische goedkeuring bestaat uit een controle op de geschreven code, ter validatie dat de code geen informatie opvraagt of andere functionaliteiten heeft waar wij geen toestemming voor gegeven hebben.

Bedankt voor de toelichting @DonFrank .

Echter is het mij alsnog niet duidelijk waarom je als support zou toestaan dat een selecte groep profiteert van de voordelen van een script, en dat de rest van de community wordt buitengesloten.

Als support zijn jullie er om fairplay te bewerkstelligen. Bij de keuze om dit script op deze wijze toe te staan hebben jullie daar ineens lak aan en bevoordelen jullie een specifieke groep.

Hartstikke knap wat de ontwerper van dit script voor elkaar heeft gekregen. Scripts zijn een mooie toevoeging aan grepolis. Maar dan moeten ze wel toegankelijk zijn.

Nogmaals, in 11 jaar grepolis heb ik nog niet meegemaakt dat de support zo opzichtig een selectief onderdeel van de community bevoordeeld.

Dus alsnog de vragen:
> Waarom mag een select deel van de community dit script gebruiken, en de rest niet?
> Hoe past dit met de fairplay spelregel?
> Als het script niet publiek toegankelijk is: hoe kunnen we zeker weten dat er geen versies in omloop zijn met onderdelen waar géén goedkeuring voor is?

Nogmaals: scripts zijn hartstikke mooi. Maar laten we het spel gewoon even gelijk houden voor iedereen. Nu profiteert een klein deel van de community, zonder dat de rest daar enig idee van heeft. En zonder dat goed toezicht op versies mogelijk is.

Ik heb overigens nog even rondgekeken op andere taalversies, en ook daar zijn alle toegestane scripts publiek toegankelijk:
https://wiki.en.grepolis.com/wiki/Approved_Scripts
https://wiki.de.grepolis.com/wiki/Community-Projekte
(mijn talenkennis reikt niet verder dan dit)
Dit script is toegestaan omdat de data van een alliantie bij één persoon van de alliantie blijft. Dit script zou publiekelijk nooit toegestaan zijn, met dezelfde reden waarom GrepoData verboden is. Er wordt dan namelijk data verzameld van vele allianties, waarmee de eigenaar eigenlijk, zonder dat hij dat zou mogen zien, van elke stad kan zien welke troepen erin staan, wat een gigantisch machtige positie op een wereld tot gevolg kan hebben. Doordat het script niet publiekelijk toegankelijk is, blijft de data van één alliantie bij één speler uit de alliantie.

Dit past binnen de Fair Play regel, doordat elke speler goedkeuring kan aanvragen voor dezelfde functionaliteiten. Wanneer je ook een script voor je eigen alliantie wenst te maken, maak dan gerust een supportaanvraag aan. We zullen nooit goedkeuring voor dezelfde functionaliteiten weigeren, maar je moet onze goedkeuring wel krijgen voordat je een script mag maken.

Hoe we zeker weten dat er geen script in omloop is met niet-goedgekeurde delen: Hier is hetzelfde op van toepassing als alle andere scripts die niet goedgekeurd zijn. Bij een technische goedkeuring wordt een script in onze databank geplaatst en we kunnen valideren of het script niet opeens extra acties uitvoert waar geen toestemming voor gegeven is. Wanneer we detecteren dat dat wel het geval is, ontvangt de speler daar direct een schorsing voor. Op het gebied van script-gebruik hebben we namelijk een zero-tolerance beleid.

Ik vind dat toch een soort van multiloggen.

Ik ben een speler zonder dat script: ik ben een dagje offline want ik moet een examen maken. Ik laat m'n laptop openstaan bij ons thuis en zeg tegen een gezinslid aanwezig dat wanneer er wat afgaat ze in de discord moet zeggen welke stad. (wat volgens mij al tegen regels is want 2 mensen spelen dan op 1 account).

Als ik een speler ben met dat script zet ik een autoklikker op dat scriptknopje waar bas het over heeft terwijl ik m'n pc open laat staan, mijn alliantiegenoten kunnen mijn account vanop afstand controleren.

Waar zit het verschil dan met multiloggen? En vooral: het voordeel voor die groep die het wel mag gebruiken is toch te groot t.o.v. de rest? Wat als er 2 groepen zijn die het script willen gebruiken?
Het eerste: Dat is niet toegestaan zoals je zelf al aangeeft, 2 spelers mogen niet op één account spelen.
Het tweede: Een autoclicker is ook niet toegestaan en resulteert ook in een schorsing

Beide situaties mogen dus niet en controleren we actief op.

Enkel de alliantie waar de maker in zit mag het script gebruiken. Wanneer een andere alliantie ook een soortgelijk script wenst te maken, moeten ze daarvoor goedkeuring aanvragen. In de regel wordt er voor dezelfde functionaliteit onder dezelfde omstandigheden (dus binnen één alliantie) op dezelfde manier op gereageerd.

Zou het mogelijk zijn om een gecensureerde versie van het script te publiceren zodat andere allianties gemakkelijk iets gelijkaardig kunnen maken? Vermoedelijk is in de gebruikte versie de website waar de data naar gestuurd wordt te vinden en die wil je natuurlijk niet publiek maken. Bovendien kan de community zo ook gerustgesteld worden dat er niets mis mee is.
Dat is aan de maker, daar het auteursrecht van het script bij de maker ligt en wij broncode niet (mogen) delen met andere spelers.
 

stevan48

Slingeraar
Ik vraag aan support hoe ze dan aan een specifica alliantie iets kunnen geven waar ze al van te voren konden weten dat daar bezwaar op zijn
want als je toch iets weggeeft aan specifiek alliantie dan maar aan die totaal neutraal is en niet aan alliantie welke op NR 1 staat heeft support belangen bij om juist aan The Rebels script te geven ? blijkbaar wel dus dat komt op neer dat support zelf corrupt is klinkt hard maar zo is het wel,van eerlijke spel na ONeerlijke spel maken schaam je dood support
Script dient met onmiddellijk ingetrokken worden zodat we alle even veel kansen hebben
SUPPORT DOE JE WERK EN TREK JE EERDER GENOMEN BESLISSING TERUG
 

DeletedUser29138

Gast
Ik wil gewoon even verduidelijken, want daar lijkt (in mijn ogen) nogal verwarring over, dat script is volledig ontwikkeld door een speler van die alliantie. Wanneer spelers een script aanbrengen wordt het, zoals hierboven gedetailleerd uitgelegd door Frank, technisch gecontroleerd en goedgekeurd. Als de ontwikkelaar het script binnen zijn alliantie wil houden is dat zijn/haar goedrecht. Indien een andere alliantie een script wil ontwikkelen met dezelfde functionaliteiten is dat evengoed toegelaten.
 
Bovenaan