• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Discussie Scripts die zijn toegestaan, maar niet publiek beschikbaar

DeletedUser29048

Gast
Heel spijtig om te lezen dit, maar je slaat met je voorbeeld de plank volledig mis.

Je voorbeeld klopt niet. Om in de termen van je voorbeeld te blijven (gecombineerd :D ): Ajax vraagt of ze een hotel mogen pakken voorafgaand aan hun wedstrijd, maar gaat uiteraard niet het hotel voor hun tegenstander PSV regelen. PSV mag echter ook gewoon vragen of ze een hotel mogen pakken (die ze dan zelf moeten regelen), maar maakt daar geen gebruik van. Doordat PSV zelf geen hotel kan of wil regelen, gaat PSV vervolgens melding maken dat er een oneerlijk voordeel is, terwijl PSV goedkeuring kan aanvragen voor dezelfde "voordelen".

Om wederom in dezelfde termen te blijven. Ajax hoeft inderdaad niet te zorgen dat PSV een hotel heeft om in te overnachten, dat mag PSV lekker zelf regelen. Uiteindelijk zorgt dit er enkel voor dat Ajax misschien een leuker uitzicht heeft, een donziger dekbed en misschien iets kortere reistijd. Uiteindelijk heeft dit slechts zeer beperkt invloed op de wedstrijd zelf. In Grepolis termen zou dit overeenkomen met een speler die een sterke computer heeft, betere internetverbinding etc. Dit is uiteindelijk een keuze van een speler. Een speler (met meer geld) kan zelf deze keuze maken, net zoals PSV zelf een hotel uit kan kiezen.

Het gebruik van dit script heeft direct invloed op het spel en geeft een voordeel aan één partij, waar een andere partij geen gebruik van kan maken. In voetbal termen zou dit bijvoorbeeld betekenen dat de KNVB Ajax de mogelijkheid geeft om met 12 spelers te spelen ipv 11, waarbij PSV deze mogelijkheid niet heeft. Of een scheidsrechter die specifiek voor Ajax een ander (voordeliger) regelboek hanteert.

Dit script is toegestaan omdat de data van een alliantie bij één persoon van de alliantie blijft. Dit script zou publiekelijk nooit toegestaan zijn, met dezelfde reden waarom GrepoData verboden is. Er wordt dan namelijk data verzameld van vele allianties, waarmee de eigenaar eigenlijk, zonder dat hij dat zou mogen zien, van elke stad kan zien welke troepen erin staan, wat een gigantisch machtige positie op een wereld tot gevolg kan hebben. Doordat het script niet publiekelijk toegankelijk is, blijft de data van één alliantie bij één speler uit de alliantie.

Jullie zien duidelijk in dat het gebruik van een script met deze functionaliteit een sterke machtspositie kan geven aan de maker van het script, waardoor deze niet overal mag worden gebruikt. Echter laten jullie hierdoor volledig na dat, door het niet publiekelijk beschikbaar zijn/stellen van het script, deze machtspositie nu volledig bij één alliantie ligt.

Dit past binnen de Fair Play regel, doordat elke speler goedkeuring kan aanvragen voor dezelfde functionaliteiten. Wanneer je ook een script voor je eigen alliantie wenst te maken, maak dan gerust een supportaanvraag aan. We zullen nooit goedkeuring voor dezelfde functionaliteiten weigeren, maar je moet onze goedkeuring wel krijgen voordat je een script mag maken.

En als laatste is dit argument bijzonder beschamend. Grepolis in een spel dat door Innogames wordt aangeboden in zijn huidige staat, waarbij Grepolis in jullie eigen woorden Grepolis een competitief spel is. In een competitie heeft iedereen dezelfde kansen, of ten minste de zelfde mogelijkheden. Om nog maar een sport voorbeeld te geven: dit is alsof er toegestaan wordt dat bepaalde atleten doping mogen gebruiken en anderen niet.

Nergens wordt verzocht of geacht dat spelers de kennis en kunde hebben om zelfstandig een script, bots, tools etc. te kunnen ontwikkelen. De situatie die jullie creëren betreft geen Fair-Play, maar betreft een schadelijke situatie voor de toekomst. Hierdoor ontstaan groepen spelers die het spel beter en effectiever kunnen speler door een technisch voordeel. Andere spelers die op het zelfde niveau willen komen moet dus of zelf maar een script gaan schrijven, of moeten met echt geld over de brug gaan komen om op hetzelfde speelniveau te komen. Dat is absoluut geen Fair-play
 

007jelmer

Griffioen
Ik wil gewoon even verduidelijken, want daar lijkt (in mijn ogen) nogal verwarring over, dat script is volledig ontwikkeld door een speler van die alliantie. Wanneer spelers een script aanbrengen wordt het, zoals hierboven gedetailleerd uitgelegd door Frank, technisch gecontroleerd en goedgekeurd. Als de ontwikkelaar het script binnen zijn alliantie wil houden is dat zijn/haar goedrecht. Indien een andere alliantie een script wil ontwikkelen met dezelfde functionaliteiten is dat evengoed toegelaten.
Kap gewoon met al die scripts. Er komt alleen maar gezeik van, zie ook nu. Naast dat het in dit geval nog steeds un-fair is en blijft, worden er ook aan de lopende band allerlei soorten bots door spelers losgelaten in het spel waar jullie niet krachtig genoeg tegen kunnen acteren. Bijvoorbeeld de tta bots.

Dus: laat het spel gewoon het spel, zoals Inno het heeft ontwikkeld en dat blijft doen. Als mensen een sterke positie krijgen door in-game te behalen achievements (wereld overwinning: extra gunstopslag of pakhuis bijv.) of door gebruik premiumfuncties, hoor je mij en de meeste hier niet klagen.

Maar op deze manier wordt een al doodbloedende community, nog even een steek nagegeven. Voor spelers die zich nog serieus met het spel bezig houden en niet alle grappen en grollen eromheen, wordt het steeds minder leuk zo.

PS: een reactie van @Kroenuh wordt nog altijd op prijs gesteld
 

DeletedUser29621

Gast
Ik wil gewoon even verduidelijken, want daar lijkt (in mijn ogen) nogal verwarring over, dat script is volledig ontwikkeld door een speler van die alliantie. Wanneer spelers een script aanbrengen wordt het, zoals hierboven gedetailleerd uitgelegd door Frank, technisch gecontroleerd en goedgekeurd. Als de ontwikkelaar het script binnen zijn alliantie wil houden is dat zijn/haar goedrecht. Indien een andere alliantie een script wil ontwikkelen met dezelfde functionaliteiten is dat evengoed toegelaten.

Het gaat hier niet alleen om het technische aspect. Dit is een ook een principe kwestie. Zoals Ghrone hierboven verwoord is het een competitief spel. Iedereen moet hier de gelijke kansen hebben. Niet iedereen heeft een ICT'er binnen de alliantie die scripts kan schrijven. Dit mag dus ook niet als voordeel gebruikt worden (wat nu wel gebeurt).

Als het script niet in staat is door iedereen gebruikt te worden moet het OF verder ontwikkeld worden OF niet toegestaan worden.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat er dan gezegd wordt dat je als alliantie dan ook maar zo'n script moet gaan schrijven?
 

skantar

Slingeraar
Het blijft een vreemde bedoening als je weet dat iemand of 1 partij voordeel haalt in-game en je beslist dat andere spelers dat voordeel niet mogen hebben.

Dat er een voordeel is, is overduidelijk. Waarom dit voordeel dan niet zelf aanbieden aan iedereen.

Daarnaast is het vreemd om niet openlijk te communiceren aan wie jullie dergelijke toelating gegeven hebben. Wie heeft beide scripts op welke wereld in gebruik? Sinds wanneer zijn die scripts in gebruik?
 

jeangenie

Harpij
da's lachen niet.. gewoon ff neerbuigend doen over de spelers die geen toegang hebben... Met dit soort opmerking gaat de legitimiteit van de tool nog verder achteruit.
Wanneer stopt dit eens.
en toch mocht een lid van support er aan meegeholpen hebben en er profijt van hebben ook, dan is er wel degelijk sprake van spel vervalsing. en zouden de spelers die er gebruik van maken in de ban moeten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

stevan48

Slingeraar
Ik wil gewoon even verduidelijken, want daar lijkt (in mijn ogen) nogal verwarring over, dat script is volledig ontwikkeld door een speler van die alliantie. Wanneer spelers een script aanbrengen wordt het, zoals hierboven gedetailleerd uitgelegd door Frank, technisch gecontroleerd en goedgekeurd. Als de ontwikkelaar het script binnen zijn alliantie wil houden is dat zijn/haar goedrecht. Indien een andere alliantie een script wil ontwikkelen met dezelfde functionaliteiten is dat evengoed toegelaten.
nee dat is maximaal toegekend aan 1 ally per wereld in ons geval is dat aan The Rebels daarom zeg ik blijkbaar heeft support eigen belangen welke wegen boven algemene belangen dus hoe corrupt kan je zijn
 

DeletedUser31097

Gast
Beste DonFrank,

Wat jullie niet lijken te begrijpen is dat jullie hiermee 1 partij helpen. Innogames developed deze game toch? je zou moeten winnen met de middelen die innogames leverd. Maar nee, 1 partij maakt 1 script slechts voor hun alleen. om daar voordeel uit te halen. Dit heeft niks meer met grepolis te maken, maar met wie het beste scripts kan schrijven. Als je dus econoom bent (zoals ik) en geen ict'er, ben je dus straks kansloos, omdat bepaalde alliantie voordeel kunnen halen uit zelfgesschreven scripts die de niet ict'er niet kan maken.

Als er een hulpmiddel goedgekeurd is zou dit of voor iedereen beschikbaar moeten zijn, of niet goedgekeurd at all. Het bizarre is ook dat deze club te goed is met de meeste van support, dus je gaat ook bijna twijfelen of deze club niet doelbewust een hand boven het hoofd word gehouden.

Wat ik het pijnlijkste vind, is dat jullie totaal geen begrip hebben voor de andere kant. Het gaat hier niet om de functies of het technische aspect van een script. Het gaat hier om het principe dat 1 alliantie een voordeel mag behalen, gesupport door jullie en de rest van de wereld maar pech heeft. het enige antwoord is wat wij krijgen, dan moet je maar een eigen script schrijven. NEE, dat is toch geen grepolis meer? grepolis gaat om de middelen, tacktiek activiteit gedurende het spel in de grepolis omgeving. NIET om extra hulpmiddelen die gecreëerd wordt door een groep.
 

Chimaera di Arezzo

Winnaar puzzelwedstrijd 2017 & advent 2018
nee dat is maximaal toegekend aan 1 ally per wereld in ons geval is dat aan The Rebels daarom zeg ik blijkbaar heeft support eigen belangen welke wegen boven algemene belangen dus hoe corrupt kan je zijn
Zoals The Exalted One al zei mag dit script gebruikt worden door 1 alliantie, namelijk die waar de maker van het script in zit. Wij bepalen dus niet welke alliantie op welke wereld het script mag gaan gebruiken zoals jij zegt.
 

Armand0

Manticore
Zoals The Exalted One al zei mag dit script gebruikt worden door 1 alliantie, namelijk die waar de maker van het script in zit. Wij bepalen dus niet welke alliantie op welke wereld het script mag gaan gebruiken zoals jij zegt.

Niet direct, wel indirect. En dat is uiteindelijk wat telt :)
 

DeletedUser9170

Gast
Dus als iemand zo een script zou maken, dan mag dit niet open-source zijn, want dan zou het niet geaccepteerd worden?
 

DeletedUser29621

Gast
Beste Support, moderators,

Jullie zijn de brug tussen het technische aspect van Inno, en de ethische kant. Momenteel spelen jullie alleen in op de technische kant en schieten flink te kort in de community. Wij verzoeken jullie om nog eens kritisch te kijken naar ons vraagstuk, en niet alleen antwoord te geven op de makkelijke (technische) vragen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jeangenie

Harpij
We kunnen met z'n allen wel klagen over de manieren van support, maar zolang er geen onafhankelijke organisatie naar de 'misstanden' kijkt is het onbegonnen werk. Ze zullen ten alle tijden de hand boven het hoofd van elkaar houden.
ps. lees dit snel, want ze hebben nogal eens de nijging om een item dat ze niet zint , weg te halen/ te laten verdwijnen.
 

Fear Kross

Slingeraar
Je moet het zo bekijken:
Als een voetballer jarenlang oefent om een trucje te kunnen met de middelen die het spel aanbied (een voetbal dus in dit geval).
Mag hij dit trucje dus niet gebruiken omdat andere mensen het niet kunnen?

Lijkt mij niet echt rechtvaardig voor de voetballer die hier jarenlang op heeft geoefend.
Jullie hebben dus ook alle middelen om dit script te maken alleen willen jullie er niet de moeite insteken om het te doen.

Einde discussie
 

DeletedUser29621

Gast
Je moet het zo bekijken:
Als een voetballer jarenlang oefent om een trucje te kunnen met de middelen die het spel aanbied (een voetbal dus in dit geval).
Mag hij dit trucje dus niet gebruiken omdat andere mensen het niet kunnen?

Lijkt mij niet echt rechtvaardig voor de voetballer die hier jarenlang op heeft geoefend.
Jullie hebben dus ook alle middelen om dit script te maken alleen willen jullie er niet de moeite insteken om het te doen.

Einde discussie
Leuk en aardig, maar het spel biedt die middelen helemaal niet aan. Het zijn externe scripts, Externe makers.
 

Fear Kross

Slingeraar
Het spel biedt deze middelen wel helemaal aan, de maker van dit script heeft geen externe informatie nodig gehad om dit te maken.
Je maakt vooroordelen over dingen waarvan je niets weet.
 

Surango

Slingeraar
De impact hiervan is naar mijn inziens nog groter dan mensen die automatisch farmen via een script of iets dergelijks aangezien het coordineren en alarmeren van een alliantie het spel maakt of breekt.


Maar goed if you can't beat them, join them.

Als ik een voorstel inschiet via de support krijg ik dus goedkeuring voor het volgende:

- Op het beveloverzicht komt een knop waarmee alle bevelen met bijbehorende details naar een centrale database wordt gestuurd die alleen voor mijn alliantie inzichtelijk middels een dashboard.
- Daarnaast komt er een knop waarmee een alliantielid alle troepen, gebouwen en onderzoeken van al zijn steden kan doorsturen naar deze centrale database.
- Bij elke livefeed komt een knop om de inkomende ondersteuningen en aanvallen te synchroniseren naar een centrale database.


Alle offensieve en defensieve acties worden uitgesplitst in het dashboard.

Bij een verovering van onze alliantie op een andere stad houd dit in dat wij zien hoeveel en wanneer er aanvallen OS aankomt en welke steden nog optijd zijn om hier een bijdrage aan te leveren. Het versturen van deze troepen dient uiteraard handmatig te gebeuren binnen grepolis.

Daarnaast kunnen wij alvast een aanvalsplan inplannen waarin ieder zelf een toezegging kan doen in het aantal troepen dat ze gaan sturen, het versturen gebeurt handmatig binnen grepolis.

Bij een verovering van iemand anders op ons zien wij of;
1. Wij genoeg troepen hebben om deze kolo eruit te knallen en binnen welke tijd.
1.1 Een geschatte min/max aan OS die nog binnenkomt aan de hand van het aantal nog inkomende steden.

2. Welke steden op tijd zijn om de kolo te blocken.

Wederom; de acties moet een de eigenaar van de stad wel echt zelf doen.

Dit is allemaal niet anders dan alles kopiereen en plakken en in een excelsheet gooien, om de screenshot logica te volgen.


Wanneer ik vervolgens bovenstaande in een one-click installer opensource oplossing maak dan mag elke alliantie dit gebruiken want de data blijft binnen de specifieke alliantie. Ieder heeft zijn eigen geisoleerde instantie.
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Ik heb hier inderdaad een tijdje niet op geantwoord omdat mijn collega's precies aangeven hoe het zit en waar wij ons oordeel op (moeten) baseren. Iedereen mag een goedgekeurd script gebruiken en iedereen mag een script maken, die wij qua functionaliteit dienen goed te keuren. Het is niet aan ons om te bepalen hoe een scriptmaker zijn/haar werk wenst te distribueren.

Andere scripts, die wel publiekelijk toegankelijk zijn, zijn stuk voor stuk publiekelijk gezet om er een centje aan te verdienen (via ads of via betaalde opties). Ook die scripts zijn gestart puur voor eigen gebruik, vervolgens voor een klein clubje en toen daar mooie kansen lagen, openbaar gemaakt om er vervolgens (wellicht) een centje aan te verdienen.

De maker van de scripts waar jullie het over hebben kan datzelfde besluit nemen. Dus wellicht veel relevanter is om die persoon te vragen om zijn/haar script groter te trekken in plaats van het maar te verbieden. Zouden we het verbieden, dan moedig je het "illegaal circuit" aan om geen goedkeuring meer te vragen en scripts "onder de radar" te gebruiken. En feitelijk kúnnen we het niet verbieden want qua functionaliteit voldoet het aan de voorwaarden, net zoals scripts die hier heel erg op lijken en wél publiekelijk toegankelijk zijn. Dus helaas hebben wij niet de jurisdictie als het ware om dit script te verbieden.

Dat deze goedkeuring zou zijn gegeven om een bepaalde groep spelers voor te trekken is niet aan de orde. Naast het feit dat ik geen enkele groep NL spelers ken en mede over deze beoordeling ga, staat elke andere speler (scriptschrijver) vrij hetzelfde te doen.

Ik begrijp echter heel goed dat jullie dit niet eerlijk vinden en ik zou ook graag geholpen hebben om daar iets tegen te doen. Het heeft mijn persoonlijke voorkeur ook niet dat dit soort zaken zo selectief (en alleen in eigenbelang wordt gebruikt), maar ik kan er helaas niet tegen optreden. Wel zal ik de andere CM's eens vragen in hoeverre zij hier ervaring mee hebben, wellicht dat daar iets uit komt waar we iets mee kunnen.
 

DeletedUser26052

Gast
Grepolis bestaat uit functies die al dan niet met goud toegankelijk zijn voor iedereen. Dan zijn er nog een aantal scripts die publiekelijk toegankelijk zijn voor iedereen die deze scripts wil installeren. Tot zo ver is er dus niets aan de hand.

Nu zijn een aantal spelers met affiniteit voor het maken van scripts, ook dit is geen probleem. Deze scripts kunnen op basis van de regels worden voorgelegd ter goedkeuring. Maar tot grote schrik van een heleboel spelers mogen deze scripts volgens support worden gebruikt door een enkele alliantie, zonder dat ze publiekelijk toegankelijk zijn.

Op welke wijze valt uit te leggen dat men zich houdt aan de Fair Play regel (waarop support vele zaken baseert zonder ze nader te duiden) indien men grote voordelen uit scripts haalt die niet-publiekelijk toegankelijk zijn? In het verlengde hiervan stelt paragraaf 7 het volgende: “Het spel is bedoeld om alleen bespeeld te worden met standaard aangeboden browsers of applicaties, zonder gebruik te maken van geautomatiseerde processen.” Een script dat weliswaar is toegestaan, maar niet publiekelijk toegankelijk is, kan zich niet zo goed verenigen met deze regel. (Was al geschreven voor het antwoord van Kroenuh, ik begrijp uit zijn antwoord dat support niet de bevoegdheid heeft om een dergelijk script te verbieden, helder. Toch blijft dit wel wringen in mijn ogen en zie ik wel strijd met deze regels).

Bovendien druist deze gang van zaken ook in tegen de geest van de spelregels van Grepolis. Alle regels van Grepolis zijn erop gericht om zoveel mogelijk gelijkheid te creëren. Support draagt dit zelf ook uit. In de laatste jaren is hier zelfs meer dan ooit een beroep op gedaan bij support. Dat men zich dan op het standpunt stelt dat dit een normale zaak is valt niet te verenigen met het uitgangspunt van gelijkheid. Deze discussie is ontstaan door de toevallige ontdekking van alles, waarbij zich men beroept op de mogelijkheid voor iedereen om een script te ontwikkelen.

Het is wel gemakkelijk om het standpunt aan te houden dat men op basis van eigen affiniteit als alliantie (of als lid daarvan) een script mag ontwikkelen voor eigen gebruik. Als men eigen handigheid in de hand wil werken wordt een opening gecreëerd om regels te schenden. Als voorbeeld neem ik het multiloggen op accounts. Dit is verboden. Maar wat gebeurt er als er een alliantie is met een lid dat dusdanig goed is onderlegd in ICT-gerelateerde zaken en een manier vindt om het multiloggen onzichtbaar te maken? Wordt diens handigheid dan toegejuicht? Het enige verschil is dat het niet-publiekelijke script is toegestaan door support, terwijl multiloggen per definitie tegen de regels is. De uitwerking is echter hetzelfde: de alliantie met de handige ICT’er heeft een voordeel tegenover zijn concurrenten. Het is niet altijd het wel of niet aanwezig zijn van een keiharde regelschending dat het probleem vormt, het gaat om de uitwerking op het spel. De gang van zaken zie ik dit geval als een bedreiging voor de eerlijkheid en gelijkheid van het spel. Ik snap dat support dit niet wil, maar ik zie het wel als een neveneffect van. (Hierbij geef ik nogmaals aan kennis te hebben genomen van Kroenuh's antwoord over de reikwijdte van de bevoegdheid van support waardoor ik dat verder niet ter discussie wil stellen).

In het verlengde van het voorgaande kan worden gesteld dat er buiten de goedgekeurde onderdelen van de scripts andere onderdelen zijn toegevoegd, anderen en ik hebben hier kennis van genomen (support weet dit ook). Dat is dus het probleem dat ontstaat wanneer men met niet-publiekelijke scripts werkt. De makers die hier handig in zijn (waar ik overigens best mijn complimenten voor wil geven) kunnen gemakkelijk proberen extra voordelen aan zichzelf te verschaffen, buiten de goedkeuring om en dit gebeurt momenteel ook. Wanneer je dit als buitenstaander niet weet kun je er niets aan doen en het is maar de vraag of support hier zelf wat aan kan doen uit eigen beweging. Normaal worden signalen opgepakt vanuit opgestelde supportvragen door de spelers. Vindt er dan een actieve controle plaats op de niet-publieke scripts, of niet? En zijn deze eventuele controles dan voldoende om niet-toegestane functies te ontdekken? Buiten de vraag om of het wel of niet mag, want het antwoord van Kroenuh is op dat punt wel helder, vind ik dit relevante vragen. Mocht je wel dingen te horen krijgen via Discord of waar dan ook, want veel spelers praten over en weer met elkaar, waardoor je besluit een melding bij support te doen, dan weet je niet of support er iets aan kan doen vanwege (begrijpelijke) privacyoverwegingen. Maar daardoor weet je dus niet of support iets met je melding heeft kunnen doen, want zelf ken je de functies van het script niet. Ik vertrouw er wel op dat support dit goed (wil) afhandelen maar het is wel een lastig punt.

Oke, ik ga nog eventjes verder. Wat er verder gebeurt is dat er een discussie ontstaat omtrent het al dan niet aanwezig zijn van een onevenredig voordeel van de scriptgebruikers. Dit kan niet publiekelijk worden getoetst. Support stelt zich op het standpunt dat dit niet het geval is naar aanleiding van hun goedkeuring maar de rest kan dit niet goed weten omdat ze het script niet hebben. Nu ga ik er natuurlijk vanuit dat support deze voorwaarden eerlijk toetst, maar men kent de functies niet omdat de maker ze kennelijk voor zichzelf wil houden. Zijn de functies dan toch zo bijzonder of is dat een puur persoonlijke overweging. Daar ontstaan vragen over.

De strategie is de laatste jaren al veelal uit het spel verdwenen, bovendien is de vaste spelersbasis in Nederland klein en zijn veel verhoudingen onderling al enorm verziekt. De gang van zaken omtrent dit script draagt hier op geen enkele wijze aan bij. In mijn ogen is dat ook een belangrijk argument tegen deze gang van zaken.

Zelf ben ik geen ICT'er, het schrijven van bijbels gaat me beter af :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan