• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Hoort een aardappel bij groente of fruit?

DeletedUser

Gast
Ja dit is een serieuze discussie

Dus hoort een aardappel bij groente of fruit?
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Ik weet het niet maar ik vind het eerder een groente dan een fruit.
 

DeletedUser6722

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

groente.....
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Er is weinig "fruit" aan een aardappel. Er is overigens ook weinig groente aan volgensmij... van wat ik van de voedingswaarde van een aardappel weet ligt het dichter bij een boterham dan bij een groente.
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Meestal eet je vlees, groenten en aardappels ofzo. En aangezien aardappel verre van fruit is, is een aardappel gewoon een aardappel. Als je nou tomaat had voorgesteld, was het een andere discussie geweest.
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Groente en fruit hebben allebei pitjes, aardappels niet.
Als een eetbaar voorwerp geen pitjes heeft behoort het niet bij fruit en ook niet bij groente.
 

DeletedUser9608

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Ik vindt het geen een van bijde
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Groente en fruit hebben allebei pitjes, aardappels niet.
Als een eetbaar voorwerp geen pitjes heeft behoort het niet bij fruit en ook niet bij groente.

Maar een aardappel is 1 grote pit :p Als je er een in de grond gooit groeien er nieuwe aardappelen uit.

Bovendien zouden bananen anders ook geen fruit zijn want daar zijn de pitjes kunstmatig uit weggefokt.
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Maar een aardappel is 1 grote pit :p Als je er een in de grond gooit groeien er nieuwe aardappelen uit.

Bovendien zouden bananen anders ook geen fruit zijn want daar zijn de pitjes kunstmatig uit weggefokt.

Maar bananen hebben oorspronkelijk pitten.
Even een voorbeeld:
Een hond heeft een staart, dat hebben alle honden.
Van 1 zo'n beest snij ik de staart eraf.

Dan kan ik niet zeggen: O het is geen hond, het zal wel een kameel zijn. Nee, want honden hebben oorspronkelijk een staart.
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Maar alle bananen tegenwoordig hebben geen pitten meer. Het is niet alsof ze eruit snijdt; de hele bananensoort is gewoon zo gemaakt dat ze geen pitten meer hebben en het is nog steeds fruit.

Bovendien hebben alle honden een staart, maar dat heeft niks te maken met wat men ziet als een hond. Als je een hond fokt zonder staart, is dat nog steeds een hond. Alleen je "alle honden hebben een staart" is dan niet waar meer.

Evenzo is "het moet pitten hebben om fruit te zijn" niet waar; ook zonder pitten kan iets fruit zijn (zie: de banaan)
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Groente en fruit hebben allebei pitjes, aardappels niet.
Als een eetbaar voorwerp geen pitjes heeft behoort het niet bij fruit en ook niet bij groente.


Inderdaad, net als sla, andijvie en alle andere bladgroentes. (zucht)
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Inderdaad, net als sla, andijvie en alle andere bladgroentes. (zucht)

Op sla gaan zeker pitjes groeien, als men sla verbouwt, dan haalt men de sla uit de grond als ze redelijk groot zijn. Je kunt de sla langer laten doorgroeien, maar dan wordt het taai, en komen er bloemen op de sla.In die bloemen zitten pitjes. Zo gaat dat met alle bladgroentes:)
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Een aardappel hoort bij hetzelfde als brood en spaghetti enzo.

Kijk maar bij de schijf van 5! 8D
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Een aardappel hoort bij hetzelfde als brood en spaghetti enzo.

Kijk maar bij de schijf van 5! 8D

Ja, maar volgens de schijf van 5 is vlees en vis hetzelfde maar zo'n vegetariër bij mij in de klas eet wel vis en geen vlees :confused:
Maar volgens mij is aardappel ook geen pasta en ook geen brood maar een soort ondergronds voedsel...
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Ja, maar er zitten wel de zelfde soort voedingsstoffen in, zoals koolhydraten en eiwit enzo. xD En bij groente en fruit zitten er vooral veel vitaminen in. En vlees en vis vind ik toch op hetzelfde neerkomen, ik bedoel het is allebei dier... xD
 

DeletedUser9842

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Ja, maar er zitten wel de zelfde soort voedingsstoffen in, zoals koolhydraten en eiwit enzo. xD En bij groente en fruit zitten er vooral veel vitaminen in. En vlees en vis vind ik toch op hetzelfde neerkomen, ik bedoel het is allebei dier... xD

nee, vlees is dier en vis is vis :p
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Ja, maar er zitten wel de zelfde soort voedingsstoffen in, zoals koolhydraten en eiwit enzo. xD En bij groente en fruit zitten er vooral veel vitaminen in. En vlees en vis vind ik toch op hetzelfde neerkomen, ik bedoel het is allebei dier... xD

Toch is brood een ander iets dan een aardappel.
Dat het op elkaar lijkt, daar heb je een zeer kloppend punt waar ik je geen ongelijk in kan geven.
Maar brood is een gebakken mengsel van verschillende ingrediënten, en aardappel is een ondergrondse reservevooraad die een aardappelplant in leven houd.

Ik denk niet dat we al het voedsel op de wereld onder kunnen verdelen in de 5 groepen van de schijf van 5 (denk aan noten, chocola, peulvruchten etc).
Een aardappel is hier een prima voorbeeld van en is een aparte groep.
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Of je bedenkt gewoon een logische manier om het in te delen, en dan merk je dat de aardappel inderdaad bij brood en pasta hoort vanwege de voedingsstoffen die erin zitten, en dat vlees en vis bij elkaar horen vanwege de voedingsstoffen die er in zitten.

Want daar is de schijf van 5 nou eenmaal op ingedeeld.

En overigens zijn vissen ook dieren en de enige mensen die het daar niet mee eens zijn, lezen teveel in de bijbel, die is geschreven voor de tijd van de soort bepaling die vrij duidelijk laat zien dat vissen duidelijk bij de diersoorten horen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Of je bedenkt gewoon een logische manier om het in te delen, en dan merk je dat de aardappel inderdaad bij brood en pasta hoort vanwege de voedingsstoffen die erin zitten, en dat vlees en vis bij elkaar horen vanwege de voedingsstoffen die er in zitten.

Want daar is de schijf van 5 nou eenmaal op ingedeeld.

En overigens zijn vissen ook dieren en de enige mensen die het daar niet mee eens zijn, lezen teveel in de bijbel, die is geschreven voor de tijd van de soort bepaling die vrij duidelijk laat zien dat vissen duidelijk bij de diersoorten horen.

Even voor de duidelijkheid, ik vind vis vlees. Ik ken alleen iemand die dat niet zo vindt maar hij is tegen het geloof (leest geen bijbels door) omdat hij beweert dat dankzij het geloof veel oorlogen ontstaan...

Omdat in bepaalde soorten voedsel dezelfde stoffen zitten, kan zo'n lijst je helpen om gevarieerd te eten. Dit betekend niet dat het direct bij die stof hoort.

In sinaasappels en in aardappelen zitten allebei erg veel vitamine-C
terwijl niemand beweert dat aardappels onder de categorie fruit behoort.
 
Bovenaan