• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Ramadan

DeletedUser

Gast
Vandaag is, zoals de meeste hier wel weten, de ramadan begonnen; iedere moslim, die kan en wilt, eet enkel als de zon onder is. Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb echt respect voor iedere moslim die hieraan deelneemt en dit echt kan doorstaan. Ik heb op mijn werk een collega, die hieraan meedoet, en ik denk niet dat ik het zou kunnen. Terwijl hij een hele dag werkt zonder te eten, heb ik honger als een paard als ik naar huis mag, ook al heb ik ontbeten en 's middags voldoende gegeten. Ik mag er niet aan denken dat ik heel vroeg zou moeten opstaan om te eten om de hele dag uit te hongeren...
Daarom heb'k dus echt wel respect voor moslims die dit doen.

Zijn hier misschien mensen die ooit mee hebben gedaan aan de ramadan? Of wat denken jullie hiervan?
 

DeletedUser

Gast
Ik vind het onzin, maar laat ze lekker zichzelf uithongeren als ze zo denken goed bezig te zijn.
 

DeletedUser12160

Gast
Eerlijk gezegd snap ik wel waarom ze het doen en heb er ook wel respect voor. Als het in hun cultuur zo is. Maar ik doe niet mee: Dan wordt ik veel te dun
 

DeletedUser6663

Gast
Hoort dit niet bij serieuze praat?

Ik vind het erg knap dat ze het kunnen... Ik loop de hele dag snoep te snaaien, ik kan niet zonder! Lijkt me erg moeilijk vol te houden voor mezelf...

Alleen is er 1 puntje wat ik wat minder vind. Aan het eind van de ramadan begint het suikerfeest, dan krijgen alle moslims zo ongeveer vrij... Toen ik nog op de basisschool zat hield dat in dat ongeveer de helft van de school vrij was... Dan denk ik dus, geef iedereen gewoon vrij, zij hoeven toch ook niet op christelijke feestdagen naar school?!?
 

DeletedUser15593

Gast
Hmmm ze doen het om aan de arme te denken 1 maand lang.
Ik zal gewoon het hele jaar aan de arme denken inplaats van 1 speciale maand ervoor aanteschaffen waarin je niet mag eten.

Verder heb ik wel respect voor dat je het zo lang kan volhouden maar ook een beetje niet want s'nachts proppen ze zichzelf vol.

Verder is het in de Arabische wereld de maand van Ramadan de duurste maand van het jaar omdat er heel veel eten word gekocht (slecht voor de arme die kunnen dan bijna niks kopen)

Dus die maand Ramadan is overbodig je kan beter arme helpen (geld geven of eten) dan ze na doen want daar hebben ze namelijk niks aan en het eten word duur omdat ze zich s'nacht's met allerlei lekkere dingen volstoppen en hartstikke veel kopen.

Het is goed dat je aan de arme denkt maar niet op die manier (das mijn mening).

P.s Ramadan is gisteren begonnen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Hmmm ze doen het om aan de arme te denken 1 maand lang.
Ik zal gewoon het hele jaar aan de arme denken inplaats van 1 speciale maand ervoor aanteschaffen waarin je niet mag eten.

Verder heb ik wel respect voor dat je het zo lang kan volhouden maar ook een beetje niet want s'nachts proppen ze zichzelf vol.

Verder is het in de Arabische wereld de maand van Ramadan de duurste maand van het jaar omdat er heel veel eten word gekocht (slecht voor de arme die kunnen dan bijna niks kopen)

Dus die maand Ramadan is overbodig je kan beter arme helpen (geld geven of eten) dan ze na doen want daar hebben ze namelijk niks aan en het eten word duur omdat ze zich s'nacht's met allerlei lekkere dingen volstoppen en hartstikke veel kopen.

Het is goed dat je aan de arme denkt maar niet op die manier (das mijn mening).

P.s Ramadan is gisteren begonnen ;)

Mogu King,

Je zou toch is moeten opzoeken waar je nou precies over praat.
want er kloppen namelijk een aantal dingen niet in je verhaal en dat is wel weer jammer want dat komt dan weer heel niet zo slim over.
hier linkje dan kun je je inlezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramadan

Verder is ramadan ook niet aan mij besteed.
Dat vasten prima dat zie ik gewoon als een soort traditie.
Het geen water mogen drinken vind ik echter wel van de zotten. gister met een maat wezen wandelen en het was best warm weer en dan geen water mogen drinken is ronduit slecht/gevaarlijk hij was helemaal doodziek einde van de dag.

verder heb ik nog wel wat meningen over het hele gebeuren zelf, maar die houd ik wel voor me.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Als zij het graag willen doen heb ik daar geen problemen mee, alleen om nou op de weg te gaan spugen omdat je je eigen speeksel ook niet meer door mag slikken vind ik een beetje overdreven.
En het is natuurlijk ook wel handig om je medicijnen nog wel in te nemen.
 

DeletedUser

Gast
Als zij het graag willen doen heb ik daar geen problemen mee, alleen om nou op de weg te gaan spugen omdat je je eigen speeksel ook niet meer door mag slikken vind ik een beetje overdreven.
En het is natuurlijk ook wel handig om je medicijnen nog wel in te nemen.

Da's dan ook onzin, ze zijn helemaal niet verplicht om hun eigen speeksel niet door te slikken. Verder heb ik er zeker respect voor, ik werk bij een pizzaria, waar een paar medewerkers ook meedoen aan de Ramadan, dus géén drinken/eten tot 's avonds laat. Nja, onder normale omstandigheden zou ik het al niet volhouden (ik heb gewoon altijd honger hurhurhur), maar dan niet drinken terwijl je de gehele dag naast een oven van 300 graden staat, daar neem ik mijn petje voor af hoor!
 

DeletedUser15593

Gast
Mogu King,

Je zou toch is moeten opzoeken waar je nou precies over praat.
want er kloppen namelijk een aantal dingen niet in je verhaal en dat is wel weer jammer want dat komt dan weer heel niet zo slim over.
hier linkje dan kun je je inlezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramadan

Verder is ramadan ook niet aan mij besteed.
Dat vasten prima dat zie ik gewoon als een soort traditie.
Het geen water mogen drinken vind ik echter wel van de zotten. gister met een maat wezen wandelen en het was best warm weer en dan geen water mogen drinken is ronduit slecht/gevaarlijk hij was helemaal doodziek einde van de dag.

verder heb ik nog wel wat meningen over het hele gebeuren zelf, maar die houd ik wel voor me.

Niet alles wat op het wiki (internet) staat klopt ;)
Sommige dingen zie je zelf of hoor (uiteraard betrouwbare bronnen)
Dus jij doet ook aan de ramadan?
Als er fouten dingen instaan vertel me dan wat dan kunnen we erover discuseren.
Een van de minpunten aan Ramadan is dat het verplicht is voor elke gezonde moslim.
Verplichten = moeten = dwingen = slecht
Ramadan zou eigenlijk mogen niet moeten als je het niet wil word je toch verplicht (niet echt vrijheid vind je niet?)
Er zou meer vrijheid van meninguiting mogen komen.
Snap je?
 

DeletedUser

Gast
Nee hoor King ik doe niet aan rama...

Maar goede maat van mij wel.
en de wiki link had ik maar snel even gepakt ter jou informatie,
Zelf had ik mijn info rechtstreeks van de mensen zelf.

dus ik denk dat klopt niet helemaal. :p
 

DeletedUser15593

Gast
Ik heb ook info van mensen zelf en ik zag het ook mijn ogen bedriegen me niet (dat hoop ik tenminste) ;)
 

DeletedUser

Gast
Niet alles wat op het wiki (internet) staat klopt ;)
Sommige dingen zie je zelf of hoor (uiteraard betrouwbare bronnen)
Dus jij doet ook aan de ramadan?
Als er fouten dingen instaan vertel me dan wat dan kunnen we erover discuseren.
Een van de minpunten aan Ramadan is dat het verplicht is voor elke gezonde moslim.
Verplichten = moeten = dwingen = slecht
Ramadan zou eigenlijk mogen niet moeten als je het niet wil word je toch verplicht (niet echt vrijheid vind je niet?)
Er zou meer vrijheid van meninguiting mogen komen.
Snap je?

Ik ken genoeg Moslims die niet meedoen hoor :).
Beetje modern age.
 

DeletedUser15593

Gast
:p
Ik ken genoeg Moslims die niet meedoen hoor :).
Beetje modern age.

Dat zijn zeker westerse moslims ;)
Ooit de maand Ramadan gezien in het Midden-Oosten?
Ik raad je aan het één keer te doen dan zal je snappen wat ik bedoel en dan bedoel ik niet die toeristische plaatsen. :p
 

DeletedUser

Gast
Mogu King,

Je zou toch is moeten opzoeken waar je nou precies over praat.
want er kloppen namelijk een aantal dingen niet in je verhaal en dat is wel weer jammer want dat komt dan weer heel niet zo slim over.
hier linkje dan kun je je inlezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramadan

Verder is ramadan ook niet aan mij besteed.
Dat vasten prima dat zie ik gewoon als een soort traditie.
Het geen water mogen drinken vind ik echter wel van de zotten. gister met een maat wezen wandelen en het was best warm weer en dan geen water mogen drinken is ronduit slecht/gevaarlijk hij was helemaal doodziek einde van de dag.

verder heb ik nog wel wat meningen over het hele gebeuren zelf, maar die houd ik wel voor me.


je hebt wel gelijk op 1 ding na

als je gezondheid achteruitgaat mag je vasten vebreken
niet dat die persoon neervalt
 

DeletedUser12982

Gast
Ik werk op een boerderij en daar hebben wij wat uitzend krachten nodig. Die kwamen dus in het super warme weer naar ons toe (zaten een paar moslims bij) en die hebben de hele warme dag van 6 uur in de ochtend tot 7 uur in de avond niks gegeten. een paar hebben het vol gehouden. Gister ging er een van zijn stokje en daar hebben de andere wel wat van geleerd.

Ik snap het nut er niet zo van maar ik heb wel respect voor hoe ze het volhouden
 

DeletedUser

Gast
Er zijn er héél veel die wel eten, maar dan stiekem in de keuken. De Islam verplicht het, maar mensen doen thuis nog steeds wat ze willen. Dus ik snap niet goed wat je bedoelt met verplichting?
 

DeletedUser

Gast
Er zijn er héél veel die wel eten, maar dan stiekem in de keuken. De Islam verplicht het, maar mensen doen thuis nog steeds wat ze willen. Dus ik snap niet goed wat je bedoelt met verplichting?

Het is een godsdienstelijke verplichting voor zover ik weet.
Als ze het dan stiekem doen dan kan niemand erachter komen.
Misschien hun god wel maar die negeren ze dan even denk ik?
 

DeletedUser

Gast
Er zijn er héél veel die wel eten, maar dan stiekem in de keuken. De Islam verplicht het, maar mensen doen thuis nog steeds wat ze willen. Dus ik snap niet goed wat je bedoelt met verplichting?

Het is een godsdienstelijke verplichting voor zover ik weet.
Als ze het dan stiekem doen dan kan niemand erachter komen.
Misschien hun god wel maar die negeren ze dan even denk ik?

Ramadan is niet verplicht, tegenwoordig hebben Moslims de keuze om dit te doen. Laten we zeggen dat de "regels" zijn versoepeld. Degene die Ramadan volhouden doen het uit respect voor de armen.
 

DeletedUser

Gast
Dacht ook al zoiets.
Tijdens de ramadam zie je Moslims die
meedoen maar ik zie er ook vaak genoeg die niet meedoen.. :p
 

DeletedUser12440

Gast
Je hebt ze ook die voor de helft mee doen niet eten en drinken maar wel roken.
 
Bovenaan