• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Discussie Innogames vs Botjes, VPN`s vs Inkomsten.

Gollum Returns

Manticore
Een ieder die de reglementen erop na leest weet dat botjes en andere vormen van vals spelen niet zijn toegestaan.

Hoewel ik mijzelf de laatste jaren niet meer bezig houdt met botjes weet ik dat dit nog steeds een booming business is. Er gaat wellicht net zo veel geld rond in het illegale circuit als in het legale circuit. Ik weet wel dat mijn botje het nog steeds perfect deed terwijl anderen verbannen werden. Oftewel. Inno is niet waterdicht en schijnt dit toe te staan. (op Corinthe was ik wel 1 van de financiers.) Uiteindelijk zelf besloten niet meer gebruik te maken van botje maar die voorsprong gaf ik niet meer weg.

Nu die VPN`s. Ik kan er helaas niet zonder tijdens mijn werk. Al is het maar dat ik via een VPN meer bereik heb via internet dan via het WWW van sommige landen (VPN op Hong Kong staan). En niet elke natie hoeft mijn internet verkeer te lezen. Ik merk echter bij Grepo weinig verschil als ik van vpn adres wissel, terwijl dit expliciet verboden is. Potentieel vals spelerij ligt natuurlijk op de loer, maar wederom geen actie van de patatzak Kroenuh. Wanneer gooit Robin de handdoek in de ring. Geen feeling met de community. Geen overzicht omtrent de technologische vooruitgang, en bovenal alleen maar een pratende ***** vanuit Hamburg
 

DeletedUser26399

Gast
Weet niet juist wat VPN is, wat botjes betreft nooit een aanvaring mee gehad
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Ik zie niet direct het verband tussen de terechte problemen die je hier schetst (en waar zowat iedere classic browsergame mee zal worstelen) en het feit dat ik geen actie onderneem en daarom een 'patatzak' ben. Ik vind het niet erg om de boksbal te (moeten) zijn voor dit soort situaties als jij dat nodigt acht vanwege mijn titel, maar claimen dat ik er niets tegen doe zonder ook maar een beetje weet of een kijkje achter in de keuken te hebben gedaan is (als je het mij vraagt) niet correct.

Feit is: botjes, VPN's en illegale scripts zullen altijd een probleem blijven. Waarom? Omdat mensen die zoiets maken zich volledig 24/7 op kunnen storten. Wij als team en InnoGames moeten daarnaast een spel onderhouden. Alles op hold zetten om die botjes te verbannen uit het spel kunnen we doen, maar een maand later heeft iemand anders weer iets nieuws gevonden. Een eeuwig durende strijd dus. Dit probleem is veel groter dan Grepolis alleen.

Dit betekent overigens totaal niet dat wij op dit gebied de handdoek in de ring gooien! Integendeel. Wij zetten ons (nog steeds) dagelijks in om het spel leuk en eerlijk voor iedereen te houden. Daar hoort het bestrijden van botjes en VPN's op een verkeerde manier gebruiken absoluut bij.

Dus ik zou zeggen: help mee met het bestrijden van hetgeen wat jou zo frustreert i.p.v. het persoonlijk zoeken. ;) Zullen we die uitdaging aangaan? :)
 

DeletedUser26528

Gast
Dat is erg politiek correct omschreven kroenuh en een sportieve uitdaging als afsluiting. Complimenten b.t.w dat u het niet persoonlijk opneemt maar vanuit de functie die u heeft
 

DeletedUser9104

Gast
Een ieder die de reglementen erop na leest weet dat botjes en andere vormen van vals spelen niet zijn toegestaan.

Nu die VPN`s. Ik kan er helaas niet zonder tijdens mijn werk. Al is het maar dat ik via een VPN meer bereik heb via internet dan via het WWW van sommige landen (VPN op Hong Kong staan). En niet elke natie hoeft mijn internet verkeer te lezen. Ik merk echter bij Grepo weinig verschil als ik van vpn adres wissel, terwijl dit expliciet verboden is.

De regelementen zijn zo geschreven dat zoveel mogelijk mazen voor valsspelen gedicht zijn. Neem bijvoorbeeld de VPN's. Zo goed als iedere universiteit, hogeschool en zeker ook verschillende bedrijven maken er gebruik van. Je kunt moeilijk al die spelers verbannen op basis daarvan. Wel kunnen ze het altijd tegen je gebruiken. Zie het als een soort kapstok waar ze bij vermoedens van valsspel altijd ergens op kunnen straffen. Ookal is dat niet persé het valsspelen zelf.

Ik zie niet direct het verband tussen de terechte problemen die je hier schetst (en waar zowat iedere classic browsergame mee zal worstelen) en het feit dat ik geen actie onderneem en daarom een 'patatzak' ben. Ik vind het niet erg om de boksbal te (moeten) zijn voor dit soort situaties als jij dat nodigt acht vanwege mijn titel, maar claimen dat ik er niets tegen doe zonder ook maar een beetje weet of een kijkje achter in de keuken te hebben gedaan is (als je het mij vraagt) niet correct.

Kroenuh, het zou je sieren als je verantwoording voor zaken aflegt waar wij als community tegen zijn. Daarnaast zien wij weinig dingen die je voor ons doet. Ik ken je en ik heb ook zeker gezien waar je je voor inzet, maar laat dat niet alleen je team weten, maar ook de community. Geef iedereen een kijkje in de keuken, al is het maar een kiertje. Iedereen begrijpt dat je niet alles kan of mag vertellen, maar zo min mogelijk delen is niet de weg.
Jij bent degene die vanuit Innogames namens ons mag praten. Helaas zien wij voornamelijk de dingen die je vanuit Innogames moet zeggen. Dat is jammer.

Dus alsjeblieft, laat zien dat je niet de 'patatzak' bent die de community denkt dat je bent.

Edit: ik zie dat mijn verhaal een beetje coherentie mist, maargoed. Ik neem aan dat mijn punt duidelijk is.
 

DeletedUser24074

Gast
Misschien weet jij het niet, maar er is geen enkel spel op heel deze wereld dat waterdicht is tegen vlasspelen. Het verbaasd mij eigenlijk wel enorm dat je geen idee hebt hoe het allemaal in elkaar zit.
 

DeletedUser

Gast
Maar Kroenuh heeft wel een punt, Als je wat tegen bots wat gevonden hebt om ze tegen te houden. Dan vinden ze toch wel wat weer anders en dit is zeker geen Inno probleem. ieder spel heeft wel een bot en daarop kun je er niet tegenop. Wie weet, weet Kroenuh het zelf niet of misschien wel maar mag hij het niet verklappen. Misschien weet hij het ook wel maar geeft die het gewoon niet toe maar dat betekent niet dat Kroenuh helemaal niks doet.
 

DeletedUser24854

Gast
Betreft Bots geloof ik best dat er wat tegen gestreden wordt maar mij betreft mag die strijdt wel wat meer gedaan worden. Ik doel dan niet zozeer ervoor te zorgen dat de bots weggaan maar meer dat de mensen die ze gebruiken het vaker voelen wat de consequenties zijn als ze een bot gebruiken.

Momenteel heb je op Actium gewoon een halve alliantie die aan bots doet en dan krijg je van 1 speler in 5 secondes 20 inkomende aanvallen zonder te hersturen. of auto aardbeving 1 minuut altijd nadat de stadsbescherming of de vorige aardbeving is ingezet. Zulke dingen gaat je als tegenstander erg aan storen.

Nogmaals ik begrijp deels dat er wel tegen gestreden wordt maar is het echt niet mogelijk om een x aantal spelers ( top 200 a 500 ofzo ) random in 1 maand te checken of ze 1 bot gebruiken? Als dit wel mogelijk is dan zou ik het graag willen zien aangezien het het spel simpelweg meer eerlijkheid toe brengt en als mensen de consequenties voelen zal het ook minder snel gebruikt meer worden.
 

DeletedUser24074

Gast
Betreft Bots geloof ik best dat er wat tegen gestreden wordt maar mij betreft mag die strijdt wel wat meer gedaan worden. Ik doel dan niet zozeer ervoor te zorgen dat de bots weggaan maar meer dat de mensen die ze gebruiken het vaker voelen wat de consequenties zijn als ze een bot gebruiken.

Momenteel heb je op Actium gewoon een halve alliantie die aan bots doet en dan krijg je van 1 speler in 5 secondes 20 inkomende aanvallen zonder te hersturen. of auto aardbeving 1 minuut altijd nadat de stadsbescherming of de vorige aardbeving is ingezet. Zulke dingen gaat je als tegenstander erg aan storen.

Nogmaals ik begrijp deels dat er wel tegen gestreden wordt maar is het echt niet mogelijk om een x aantal spelers ( top 200 a 500 ofzo ) random in 1 maand te checken of ze 1 bot gebruiken? Als dit wel mogelijk is dan zou ik het graag willen zien aangezien het het spel simpelweg meer eerlijkheid toe brengt en als mensen de consequenties voelen zal het ook minder snel gebruikt meer worden.
Rapporteer ze bij Support.. Bots zit ook moeilijker in elkaar, meestal is er wel een automatisch systeem dat hiervoor kijkt 7/7. Veel personen vergeten dat ze eigenlijk zelf veel in hun handen hebben qua valsspelers, rapporteer ze zodat de mods op de hoogte zijn en actie kunnen ondernemen waar nodig. Zo zorg je ervoor dat er een focus gelegd wordt op de speler.
 

DeletedUser25975

Gast
Betreft Bots geloof ik best dat er wat tegen gestreden wordt maar mij betreft mag die strijdt wel wat meer gedaan worden. Ik doel dan niet zozeer ervoor te zorgen dat de bots weggaan maar meer dat de mensen die ze gebruiken het vaker voelen wat de consequenties zijn als ze een bot gebruiken.

Momenteel heb je op Actium gewoon een halve alliantie die aan bots doet en dan krijg je van 1 speler in 5 secondes 20 inkomende aanvallen zonder te hersturen. of auto aardbeving 1 minuut altijd nadat de stadsbescherming of de vorige aardbeving is ingezet. Zulke dingen gaat je als tegenstander erg aan storen.

Nogmaals ik begrijp deels dat er wel tegen gestreden wordt maar is het echt niet mogelijk om een x aantal spelers ( top 200 a 500 ofzo ) random in 1 maand te checken of ze 1 bot gebruiken? Als dit wel mogelijk is dan zou ik het graag willen zien aangezien het het spel simpelweg meer eerlijkheid toe brengt en als mensen de consequenties voelen zal het ook minder snel gebruikt meer worden.
Als de aanvallen niet worden gestuurd en gecanceld, dan is er toch net geen sprake van een bot? Volgens mij is een time-bot gewoon een programma dat aanvallen snel kan versturen en annuleren totdat het tussen een bepaald aantal seconden zit... En aardbevingen enzovoort, dat ze het een minuut na een SB doen klinkt inderdaad wel als een bot aangezien ze dan permanent zouden moeten zitten checken, maar AB timen op AB gebeurt wel vaker. Moeilijk is dat ook niet, gewoon bij het vorige tijdstip een bepaalde tijd bijtellen. Ik heb ook tegen die Portugezen gespeeld, en ze konden inderdaad timen, maar de enige bij wie ik het gevoel had dat hij timebots gebruikte was die Hypnos. De rest kon timen, maar zaten altijd uitschieters bij, niet machinaal dus. Bij La Mansion zijn er toch ook kerels die een stukkie kunnen timen zonder bots, kan toch zijn dat dat bij die Portugezen ook zo is?
 

DeletedUser24854

Gast
Denk dat er 1 verschil is tussen aanvallen van 10 sec van 1 kolo af of van de 20 aanvallen die je krijgt waarvan 10 tot 15 aanvallen met dezelfde tijdstip.

Verder spreek ik van de aardbevingen niet over 1 nacht of 1 dag achter elkaar timen. we praten hier over dag na dag als een sb over is dat rond 1 minuut erna 1 AB op komt. Als er mensen zijn die dat kunnen om zo erg hun leven te verpesten dan moet daar 1 award voor komen maar zelfs die portugezen kunnen en willen dat niet.

Betreft repporten wordt vaak genoeg gedaan maar wordt blijkbaar weinig meegedaan.
 

DeletedUser17789

Gast
Op de NL servers valt het nog reuze mee, als ik vergelijk wat ik op EN en US meegemaakt heb.

Maar helaas is regels omzeilen met bots , scripts etc is van alle tijden.
En helaas komt net als bij virussen eerst het kwaad en dan de oplossing.

En dan heb je natuurlijk nog de landelijke wetgeving, soms heb je wel een manier om problemen op te sporen maar mag je ze niet gebruiken. Want in NL mag betrekkelijk weinig in vergelijking met andere landen.

Wat het ook nog steeds moeilijker maakt, is dat iedereen overal internet heeft.
Ik kan Grepo spelen op mijn werk, dan in de trein, misschien nog even naar de Mac als ik geen internet heb dan mobiel internet en thuis speel ik verder. Dus ik wissel 6x van IP adres in een uur zonder dat ik kwade bedoelingen heb.

Maar moet Kroenuh hierin gelijk geven, ga de strijd aan.
Op meeste pc kun je gratis screenshot programma's en screenrecorders krijgen.
Als je hiermee word geconfronteerd maak opnamen en screenshots en meld het.
 

Gollum Returns

Manticore
Kroenuh, Waarom zou ik jou in godsnaam helpen. Ik heb vaak genoeg bij Support aangegeven als spelers met botjes speelden. Elke keer kreeg ik te horen dat jullie het af deden met een weekje straf. (niet aanvalbare ban, oftewel weekje vakantie zonder gevolgen, en ja dit waren top10 spelers die ook aardig wat goud er tegenaan gooiden.)

Ik heb destijds al die botjes zelf uit zitten pluizen en heb er zelfs mee gespeeld. Sterker nog, toen jullie je nieuwe software hadden werd ik niet gepakt. (terwijl botje liep) en anderen werden verbannen. Want als je ze een beetje normaal afstelt dan zijn ze een enorme aanwinst zonder dat je te groot wordt. Tja, dat krijg je vanzelf als er toch geen straf op staat.

Echt, dat jij mij gaat vragen om behulpzaam te zijn terwijl ik dit 2 jaar lang ben geweest voordat ik zelf overstag ging. Ga heel snel je mond spoelen zou ik zeggen. Ik speel nu echter helemaal clean, echter wel met vpn`s. Deze heb ik nodig voor mijn werk. Aangezien jullie nogal eens de ban hamer willen neerslaan op mensen die het spelletje eerlijk spelen heb ik dit topic aangemaakt.

Mocht je overigens meer willen weten, maak een support topic aan, wellicht ben ik bereid om je wat meer inzicht te geven in de bot wereld.
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Jammer dat het toch met zo'n persoonlijk toontje moet, maar enfin. ;)

Je hebt op één vlak echter helemaal gelijk: wij gooien spelers die een bot gebruiken niet meteen permanent dicht. Waarom niet? Omdat ook wij als team ons aan opgelegde, internationale strafrichtlijnen moeten houden. Elk spel en elke taalversie dient te handelen naar die richtlijnen. Zou ik dat niet doen en die regels aan de laars lappen, wat maakt mij dat dan beter dan een willekeurige valsspeler hier op Grepolis? Ik begrijp je frustratie en zou zo'n enorme valsspelerij ook liever harder aanpakken, maar dat kan dus (helaas) niet zomaar.

Daarnaast mogen wij om juridische redenen pas optreden wanneer wij de nodige bewijzen kunnen weerleggen aan de hand van onze interne systemen en logs. Dus bewijs van spelers kan een aanleiding geven voor onderzoek maar niet tot de daadwerkelijke schorsing. Hoewel ik ook dit soms anders zou willen zien, kan ik ook dit uit ervaring en de nodige juridische situaties wel begrijpen. Overigens hoef je je hier geen zorgen over te maken: want onze systemen zijn prima. Wanneer wij nieuw/onbekend botgedrag detecteren worden de systemen op hun beurt daar ook weer op bijgesteld. Wij draaien hier statistieken op en ik hou zo mijn lijstjes bij dus geloof me: wij filteren meer dan 80% van de botgebruikers eruit. De overige kleine 20% spelen het OF heel slim OF gebruiken nieuwe (nog onbekende) technieken. Ook zij zullen zoals aangegeven de dans niet blijven ontspringen. Het is dus nog altijd noodzaak dat jullie dergelijk botgebruik bij ons melden, zodat we die 20% (maar zeker ook die 80%!) sneller pakken.

Tot slot vind ik jouw VPN situatie nog niet eens zo interessant of ban-waardig. Soms is een VPN noodzakelijk in verband met werk of school o.i.d., tuurlijk gaan wij daar dan niet voor bannen. Het is echter vrij duidelijk wanneer zo'n verbinding wordt gebruikt om ongewenst/-gepast gedrag te camoufleren. Dus daar maken wij het onderscheid.
 

DeletedUser17789

Gast
Kroenuh, Waarom zou ik jou in godsnaam helpen. Ik heb vaak genoeg bij Support aangegeven als spelers met botjes speelden. Elke keer kreeg ik te horen dat jullie het af deden met een weekje straf. (niet aanvalbare ban, oftewel weekje vakantie zonder gevolgen, en ja dit waren top10 spelers die ook aardig wat goud er tegenaan gooiden.)

Het is ook niet Kroenuh alleen helpen, maar de hele Grepolis gemeenschap
 

DeletedUser

Gast
hahahaha 'de uitdaging aangaan'. Heeft kroenuh marketing gestudeerd of zo? :').

Het is volgens mij ten overvloede duidelijk dat de support niet in staat is spelers die bots gebruiken er consequent uit te halen. Dat is misschien ook een utopie en te begrijpen, maar het blijft een jammerlijke zaak.
Wat erger nog veel erger is, is dat men het wel nodig vindt om een 'guilty until proven innocence policy' te hanteren, waarbij je, wanneer je onterecht van botgebruik beschuldigd bent, zelf - aan de hand van gebrekkige data die je van de support krijgt- moet aantonen dat je geen bots hebt. Dat is natuurlijk een idioot principe waarmee je je spelers ernstig tekort doet.
 

DeletedUser27509

Gast
Wij draaien hier statistieken op en ik hou zo mijn lijstjes bij dus geloof me: wij filteren meer dan 80% van de botgebruikers eruit. De overige kleine 20% spelen het OF heel slim OF gebruiken nieuwe (nog onbekende) technieken. Ook zij zullen zoals aangegeven de dans niet blijven ontspringen. Het is dus nog altijd noodzaak dat jullie dergelijk botgebruik bij ons melden, zodat we die 20% (maar zeker ook die 80%!) sneller pakken.

Ik stel mij wel de vraag hoe je statistieken kunt bijhouden van zaken die wie weet wel voor 90% onder de radar blijven?
 
Bovenaan