• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

3e Wereldoorlog

DeletedUser

Gast
Ik verwacht geen WOIII de komende 10-20 jaar, dat heeft ermee te maken dat Amerika nog steeds het meest machtige land ter wereld is. Het is waar, landen in opkomst, zoals de BRIC-landen, zullen de plaatsen van sommige (op dit moment) grote en machtige landen innemen. Echter blijven de VS nog wel een tijdje de toonaangevers op globale schaal. Ik verwacht dat die positie door China overgenomen zal worden, of dat een derde wereldoorlog in gang zet lijkt me onwaarschijnlijk. De machtsverhoudingen zijn redelijk in balans nu.
 

DeletedUser21454

Gast
Een derde wereldoorlog is onmogelijk. Het enige wat in de buurt kwam, was de koude oorlog en toen hadden ze al door wat er ging gebeuren. Als iemand aanviel, dan ging er een nucleaire holocaust zijn, waarbij vrijwel iedereen zou sterven.

Nu is dat niet veranderd. Bij een oorlog, zal het gedaan zijn met deze wereld.
 

DeletedUser

Gast
3de Wereldoorlog = planeet dood.
Niemand durft echt landen aan te vallen zoals vroeger.
In die 100 jaar is er veel veranderd.
Er kan wel een Wereldoorlog zijn tegen de aliens dat kan wel.
 

DeletedUser22163

Gast
ik denk zelf al dat de WO III al bezig en een beetje gedaan is. Ik heb het dan over de oorlog met Amerika en de Arabische landen. Daar werd ook hard gevochten en zeker niet te vergeten de aanslag op 11-09.
 

DeletedUser

Gast
Wereldoorlog is wel met de hele wereld bijna de hele wereld.
Zwitserland heeft nog nooit gevochten.
 

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019
Wereldoorlog is wel met de hele wereld bijna de hele wereld.
Zwitserland heeft nog nooit gevochten.
Zwitserland heeft nog nooit gevochten in een wereldoorlog, klopt, maar Zwitserland heeft wel al gevochten in andere oorlogen.

Wat een 3e wereldoorlog betreft. Ik denk en hoop dat we het niet meer zullen meemaken... maar je weet maar nooit. Nu ja, de eerste wereldoorlog kwam voor de bevolking ook totaal onverwacht dus we zullen het nooit met zekerheid kunnen zeggen vermoed ik.
 

DeletedUser11295

Gast
3de Wereldoorlog = planeet dood.
Niemand durft echt landen aan te vallen zoals vroeger.
In die 100 jaar is er veel veranderd.
Er kan wel een Wereldoorlog zijn tegen de aliens dat kan wel.

Aliens, het is al onmogelijk om interplanetair te reizen. Interstellair reizen is voor ons nog duizenden jaren zo niet tienduizenden weg, laat staan met enorme oorlogschepen als wij er al de grondstoffen voor hebben en tegen die tijd nog niet dood zijn. Ik zie geen reden dat aliens deze obstakels wel zouden kunnen overbruggen. Ga maar eens lezen over interstellair reizen, dan snap je erg goed waar ik het over heb en hoe onmogelijk het is.

Ja natuurlijk worden landen nog steeds aangevallen zoals vroeger, alleen tegenwoordig noemen we het anders en rectificeren we het naar onze eigen bevolking als de juiste beslissing van ons voor de bevolking in die landen omdat de bevolking niet vrij en geen rechten heeft maar er veranderd in de praktijk weinig en oorlogen zijn nooit goed voor een land. Zoek maar eens oorlogen over de laatste 100 jaar op ;).

Overigens, wie heeft onze landen het recht gegeven om voor andere landen/bevolkingen te beslissen wat de beste regeringsvorm is en dat deze regeringsvorm pro-west moet zijn. Ik vind het altijd zo krom want iedereen praat altijd over vrede (vooral VS) maar als het erop aankomt dan moet iedereen uit de weg worden geruimd die niet pro-west is en juist dat vind ik nou zo jammer eraan. Ik ben er nog steeds niet 100% van overtuigd dat kapitalisme/democratie werkt, ik weet zeker dat een communistische samenleving met kapitalistische aspecten of een dictoriale (liefst fascischte samenleving zonder de rascischte kenmerken) beter/het beste zou werken. Dat gezegd word ik in de gaten gehouden door de NSA :).

ik denk zelf al dat de WO III al bezig en een beetje gedaan is. Ik heb het dan over de oorlog met Amerika en de Arabische landen. Daar werd ook hard gevochten en zeker niet te vergeten de aanslag op 11-09.

Ik denk dat je hier de extreem-moslim groeperingen/landen bedoelt en niet de arabische landen.

Zwitserland heeft nog nooit gevochten in een wereldoorlog, klopt, maar Zwitserland heeft wel al gevochten in andere oorlogen.

Wat een 3e wereldoorlog betreft. Ik denk en hoop dat we het niet meer zullen meemaken... maar je weet maar nooit. Nu ja, de eerste wereldoorlog kwam voor de bevolking ook totaal onverwacht dus we zullen het nooit met zekerheid kunnen zeggen vermoed ik.

Niet totaal onverwacht, daarnaast was de instelling voor de eerste wereldoorlog bij de burgers anders. Tot die tijd was oorlogs iets leuks, survival of the fittest. Tijdens WW1 is de gedachte over oorlogvoeren veranderd, door de lengte en enorme destructie van de oorlog en dat zien we tegenwoordig in onze samenleving terug. Voor WW1 was oorlogvoeren iets normaals wat elk jaar regelmatig wel gebeurde vooral voor circa 1800.

En zwitserland, ik denk dat we allemaal vergeten dat zwitserland onderdeel was van het heilige romeinse rijk en daarbij in veel meer oorlogen heeft meegevochten dan de meeste andere landen/staten/prinsdommen (zoals de heilige romeinse landen heten). Maar ik volgens mij heeft Zwitserland in de laatste 200 jaar geen oorlog meer gehad. Weet niet waarom dit naar boven komt want het is totaal niet relevant mja.

'Totaal onverwacht'?

Ofc. komt er niet snel een derde wereldoorlog aan.

Wereldoorlogen, het is maar hoe je het bekijkt he. In mijn optiek was de koude oorlog al een derde wereldoorlog waarin gewoonweg niet gevochten werd. We hebben natuurlijk ook nog de oorlog tegen terrorisme waar ook zowat de gehele wereld aan meedoet maar ook dat is natuurlijk geen wereldoorlog. Nee een wereldoorlog is pas een wereldoorlog als er gevochten word op het grondgebied van de westerse landen omdat niemand anders toch wat te bepalen heeft.
 

DeletedUser22466

Gast
Ik verveelde me vannacht en ben dit uiteindelijk gaan lezen. Het valt me vies tegen dat nog niemand de naam en theoriën van Samuel Huntington benoemd heeft. Daarmee is dit ook direct een niet-serieuze-thread in "serieuze praat".
 

DeletedUser

Gast
Ik verveelde me vannacht en ben dit uiteindelijk gaan lezen. Het valt me vies tegen dat nog niemand de naam en theoriën van Samuel Huntington benoemd heeft. Daarmee is dit ook direct een niet-serieuze-thread in "serieuze praat".

Oke, vertel. Wat maakt hem zo interessant voor dit topic?
 

DeletedUser22466

Gast
Je bent dus niet bekend met deze meneer? Hij is overigens in 2008 overleden.

Geroemd en gelauwerd om zijn scriptie "The Clash of Civilizations" uit 1993, als hoogleraar op Harvard. De inhoud is hier terug te lezen:
http://www.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Acrobat/Huntington_Clash.pdf

Het legt de transitie uit tussen oorlogen in het verleden (gebaseerd op ideologiën) en het heden en de toekomst, waar cultuur en beschaving meer een rol gaat spelen. Hij deelde de wereld daarbij in in Civilizations en de grenzen daarvan vormen de potentiële conflictgebieden. Bijna alle oorlogen en gebeurtenissen sinds die tijd passen ook volledig in zijn plaatje en zijn theoriën lijken dus uit te komen.

De waarschijnlijkheid van toekomstige oorlogen valt dus voor een deel af te leiden uit zijn theoriën.
 

DeletedUser

Gast
Het valt me vies tegen dat nog niemand de naam en theoriën van Samuel Huntington benoemd heeft.
Is dat het enige wat je tegenviel?
33bdb82.gif
 

DeletedUser11295

Gast
Ik verveelde me vannacht en ben dit uiteindelijk gaan lezen. Het valt me vies tegen dat nog niemand de naam en theoriën van Samuel Huntington benoemd heeft. Daarmee is dit ook direct een niet-serieuze-thread in "serieuze praat".

Hier kan gewoon lekker gediscussieerd worden op een geciviliseerde manier. Dat kan in andere forum gedeeltes niet. Vandaar dat het 'serieus' is en dat hier mensen met verkeerde gedachtes naartoe komen wat betreft het 'serieuze'.
 

Araluen

Manticore
Ik verveelde me vannacht en ben dit uiteindelijk gaan lezen. Het valt me vies tegen dat nog niemand de naam en theoriën van Samuel Huntington benoemd heeft. Daarmee is dit ook direct een niet-serieuze-thread in "serieuze praat".


laten we dan ook even zijn grootste tegenstander bekend maken. Fukuyama.
Fukuyama gaat ervan uit dat de alle landen de komende tijd een westerse cultuur zullen krijgen en dat oorlog op die manier nooit meer zal ontstaan.
Huntington gaat ervan uit dat de wereld zich zal verdelen in blokken, waartussen conflicten zullen ontstaan.
voor beide visies zijn aanwijzingen gevonden, het aantal landen met een westerse democratie stijgt met de tijd, maar er zijn ook duidelijke lijnen te vinden waar veel conflicten zijn. (de gebieden op de rand van twee blokken dus.)

Huntington_botsende_beschavingen_grafiek.jpg
 

DeletedUser

Gast
valt wel op dat de islamieten veel oorlog hebben, net als de orthodoxen en de oost-aziaten
 

DeletedUser

Gast
Je bent dus niet bekend met deze meneer? Hij is overigens in 2008 overleden.

Geroemd en gelauwerd om zijn scriptie "The Clash of Civilizations" uit 1993, als hoogleraar op Harvard. De inhoud is hier terug te lezen:
http://www.hks.harvard.edu/fs/pnorris/Acrobat/Huntington_Clash.pdf

Het legt de transitie uit tussen oorlogen in het verleden (gebaseerd op ideologiën) en het heden en de toekomst, waar cultuur en beschaving meer een rol gaat spelen. Hij deelde de wereld daarbij in in Civilizations en de grenzen daarvan vormen de potentiële conflictgebieden. Bijna alle oorlogen en gebeurtenissen sinds die tijd passen ook volledig in zijn plaatje en zijn theoriën lijken dus uit te komen.

De waarschijnlijkheid van toekomstige oorlogen valt dus voor een deel af te leiden uit zijn theoriën.

Sry, dit spreekt me totaal niet aan. Ik heb er vluchtig even naar gekeken en heb weinig trek om me er verder in te verdiepen. Die hokjes-indeling in beschavingen geloof ik niet zo in. Ik mis ook een hokje, het belangrijkste hokje, Elite. Die elite heeft een heel eigen beschaving en is de oorzaak van de grootste conflicten in de wereld. Die elite stijgt boven die hokjesindeling uit. Geloof, ras, cultuur, beschaving, dat interesseert de elite weinig. Geld en Macht des te meer. Dat is die elite waar Huntington zelf deel van uitmaakt (aan zijn vriendenkring te zien).
 

DeletedUser10508

Gast
[video=youtube;ooDWJzz4uFY]http://www.youtube.com/watch?v=ooDWJzz4uFY[/video]

Obama was verrast ^^
 
Bovenaan