• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

4 en 5 mei: hypocriet?

DeletedUser

Gast
Blijkbaar vonden de VS de heerschappij van Hitler niet zo'n probleem. Het werd voor de VS pas vervelend toen Europa bevrijd dreigde te worden door het rode leger. Dat was het moment dat ze instapten.

Nee, fout. De invasie van Afrika door de geallieerden, incluis de VS, is besloten in december '41, toen de Wehrmacht nog niet eens teruggedreven werd in Rusland. De VS konden toen nooit weten, tenzij ze een Flowervalley met glazen bol in dienst hadden, dat Rusland zo hard zou terugslaan.
 

DeletedUser24788

Gast
Nee, fout. De invasie van Afrika door de geallieerden, incluis de VS, is besloten in december '41, toen de Wehrmacht nog niet eens teruggedreven werd in Rusland. De VS konden toen nooit weten, tenzij ze een Flowervalley met glazen bol in dienst hadden, dat Rusland zo hard zou terugslaan.

Zo hard sloegen ze anders niet terug, de Duitser vroren dood, hadden niet te vreten en dan daalt het moreel onder de troepen, de Russen vochten tegen een stelletje slappe en zieke Duitsers,
 

DeletedUser

Gast
Zo hard sloegen ze anders niet terug, de Duitser vroren dood, hadden niet te vreten en dan daalt het moreel onder de troepen, de Russen vochten tegen een stelletje slappe en zieke Duitsers,

Lol meen je dit nu? Ze vochten ook in Duits grondgebied daar waren het goede soldaten. Bovendien was het daar niet altijd winter he.
 

DeletedUser2057

Gast
Zo hard sloegen ze anders niet terug, de Duitser vroren dood, hadden niet te vreten en dan daalt het moreel onder de troepen, de Russen vochten tegen een stelletje slappe en zieke Duitsers,

Stalin dwong zijn bevolking hun eigen huizen plat te branden om de Duitse opmars te stuiten. Harder dan dat lijkt me ingewikkeld.
 

DeletedUser

Gast
De landen die ons bevrijdden, grepen niet in omdat ze de bezette landen zo lief vonden, maar omdat ze door de nazi's te verslaan hun eigen positie versterkten. De invallen van zowel Russen als Amerikanen kwamen vooral voort uit eigenbelang. Rusland versterkte na de oorlog zijn greep op Oost-Europa, Amerika op West-Europa.

Terugkomend op de slachtoffers van de oorlog: elke soldaat of burger die stierf, was een dode te veel. Of het nu een Duitser, een Amerikaan, een Belg, een Pool of een Rus was. Ik vind dat ze het allemaal verdienen herdacht te worden.
 

DeletedUser

Gast
Even een bumpje ;x

Ik denk, in het algemeen, dat vieren dat we bevrijd zijn voor een lange tijd terecht is. Of dit ruwweg 70 jaar na dato nog het geval moet zijn, mwah, dat zal voor iedereen verschillen, an sich is het wellicht niet verkeerd om nog te doen, maar op een gegeven moment moet dat echt wel klaar zijn.

Het herdenken op 4 Mei is in mijn ogen iets dat nog héél lang door mag gaan. Nederland en alle andere landen (minus Duitsland, Italië en Japan) hebben het geluk gehad dat wij er als "winnaars" bovenuit zijn gekomen. Als het andersom was geweest hadden de bovenstaande 3 landen waarschijnlijk een datum van rouw i.v.m. de verliezen die zij hebben geleden.

War does not determine who is right - only who is left. ~Bertrand Russell

In de 2 minuten die ik stil ben herdenk ik, en dat gaat niet specifiek omdat ik maar 5 veteranen ken van WOII waarvan er 3 zijn gestorven), hen, opdat zij hun leven hebben gegeven, samen met alle andere geallieerde militairen zodat wij nu kunnen leven zoals wij nu leven. Met vrijheid van meningsuiting, het (bijna alles) kunnen doen en laten wat we maar willen is een enorme vrijheid die bijna nergens anders bestaat.

Ik vind het wel gigantisch dubbel dat wij alléén de Nederlandse militairen herdenken die zijn gevallen, ikzelf ben een halfbloedje (Indo). Mijn Indonesische opa is overleden toen hij vocht tegen de Japanners in Indonesië, hij vocht dan wel voor de Nederlanders, maar was geen Nederlander. Persoonlijk herdenk ik dus alle 'geallieerde' militairen ipv alleen de Nederlandse.



Bij een paar mensen die wél geschiedenis hebben gehad (verdeeld over twee middelbare scholen) en nog twee volwassenen.
Met 'als land erbij betrokken' bedoel ik slechts dat overheidsinstanties zoals ons politie-apparaat, de NS, etc, actief meegewerkt hebben aan de Jodenvervolging, net zoals veel Nederlanders individueel, en dat de maatschappelijke weerstand in het algemeen zeer gering was, zeker tot aan de Februaristaking.

Het is heel erg lastig om je te verplaatsen naar een situatie als WOII, we zeggen nu wel dat we totaal fout bezig waren (dat ontken in ook niet), maar op dat moment leek dat misschien wel het meest logische om te doen (nog steeds fout). indoctrinatie* (= een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard), doet verschrikkelijke dingen met mensen, maar zolang er maar genoeg mensen iets fouts doen word het vanzelf makkelijker om te doen. Mensen zijn eigenlijk makke schapen, en het is héél erg lastig om jezelf uit deze roest te trekken en op te staan tegen iets (zoals verzetslid worden, aanmelden bij de B.S. (Binnelandse Strijdkrachten).


Niet per se in Mali, maar in andere landen waar wij vredesmissies houden, hadden we inderdaad een stuk beter niet in kunnen grijpen. Gezien het feit dat zowat elke missie mislukt is gok ik ook zo dat Mali ook geen succes gaat worden.
Ik beweer verder ook niet dat we Nederlandse militairen die bij deze missies omkomen niet mogen herdenken, in tegendeel, maar het is vrij triestig om alle onschuldige slachtoffers (burgerdoden etc) die bij dit soort missies zijn gevallen geen enkele aandacht te geven.

Het niet ingrijpen is ook makkelijker gezegd dan gedaan, dat is hetzelfde als dat iemand een conducteur in elkaar loopt te rauzen, laat maar lopen want het is toch niet mijn zaak. Wat geeft ons het recht om als westerlingen te denken dat wij meer recht hebben op leven dan de burgers die daar onderdrukt worden? Mali word door de UN belegerd omdat het een Franse colonie is geweest, 80% van de militairen daar zijn dan ook Frans. Beter dat er 'vredes'soldaten zijn dan dat Bokom Haram weer gehele dorpen uitmoord onder het motto religie. (in mijn ogen).



Laten we niet vergeten wat de Russen hebben gedaan toen ze in Berlijn stonden, duizenden vrouwen werden verkracht....

Dat is aan beide kanten gedaan, achteraf zeggen we altijd dat we onszelf niet moeten verlagen naar hetzelfde niveau als de ander, maar op het moment zelf is het (bijna) altijd onmogelijk om jezelf (vooral in een gigantische groep) in te houden, tot 10 te tellen en je eigenwaarde te behouden.


De enige reden dat ze meededen was Pearl Harbor tho :p

Amerika verklaarde Japan de oorlog na Pearl Harbor ja, Duitsland werd de oorlog verklaard nadat er een Amerikaans passagiers schip werd gezonken door een Duitse onderzeeër. (de SS Athenia).


* Een super mooi voorbeeld van indoctrinatie: http://www.dumpert.nl/mediabase/6653904/4d70f939/krijgsgevangene_ontmoet_beul.html, een Japanse beul die zijn slachtoffer ontmoet ver na de oorlog tussen Japan en Amerika. Die man heeft zo'n grote spijt dat hij de Amerikaan niet eens direct in de ogen durft te kijken. Hij spreekt zelfs dat hij, na dit gesprek, vreedzaam kan sterven nu hij om vergiffenis heeft gevraagd.

Het is wreed wat een mens kan doen zolang het 'het juiste' lijkt.
 

DeletedUser

Gast
Amerika verklaarde Japan de oorlog na Pearl Harbor ja, Duitsland werd de oorlog verklaard nadat er een Amerikaans passagiers schip werd gezonken door een Duitse onderzeeër. (de SS Athenia).

De SS Athenia was al in 1939 gezonken, Duitsland verklaarde juist Amerika de oorlog en niet andersom.
 

DeletedUser23978

Gast
De landen die ons bevrijdden, grepen niet in omdat ze de bezette landen zo lief vonden, maar omdat ze door de nazi's te verslaan hun eigen positie versterkten. De invallen van zowel Russen als Amerikanen kwamen vooral voort uit eigenbelang. Rusland versterkte na de oorlog zijn greep op Oost-Europa, Amerika op West-Europa.

Terugkomend op de slachtoffers van de oorlog: elke soldaat of burger die stierf, was een dode te veel. Of het nu een Duitser, een Amerikaan, een Belg, een Pool of een Rus was. Ik vind dat ze het allemaal verdienen herdacht te worden.

Had niet gedacht dat ik in deze discussie nog een echt degelijke post zou lezen, maar deze slaat de nagel op de kop.

En aan de jongens die het westen ophemelen, het was wel degelijk onze schuld dat Hitler heeft kunnen doen wat hij heeft gedaan.
Eerst het Verdrag van Versailles, dan de terughoudendheid van de Europese mogendheden vanaf de Anschluss, de financiële steun van antisemitische rotzakken uit de VS.
 

DeletedUser

Gast
Had niet gedacht dat ik in deze discussie nog een echt degelijke post zou lezen, maar deze slaat de nagel op de kop.

En aan de jongens die het westen ophemelen, het was wel degelijk onze schuld dat Hitler heeft kunnen doen wat hij heeft gedaan.
Eerst het Verdrag van Versailles, dan de terughoudendheid van de Europese mogendheden vanaf de Anschluss, de financiële steun van antisemitische rotzakken uit de VS.

Jij gaat er nu vanuit dat ze toen wisten wat er ging komen. Dat wisten ze niet. Wij denken nu, op dit moment, ook niet dat Poetin gaat binnenvallen. Maar als hij dat doet, zeggen we over 70 jaar: "Ja, dat had je best kunnen zien aankomen."
 

DeletedUser24788

Gast
Had niet gedacht dat ik in deze discussie nog een echt degelijke post zou lezen, maar deze slaat de nagel op de kop.

En aan de jongens die het westen ophemelen, het was wel degelijk onze schuld dat Hitler heeft kunnen doen wat hij heeft gedaan.
Eerst het Verdrag van Versailles, dan de terughoudendheid van de Europese mogendheden vanaf de Anschluss, de financiële steun van antisemitische rotzakken uit de VS.

Modjes? Mag je dit zomaar zeggen? Hij zegt het woord rotzak!

Ik vraag om een ban! Iedereen moet immers gelijk behandelt worden!
 

DeletedUser

Gast
Modjes? Mag je dit zomaar zeggen? Hij zegt het woord rotzak!

Ik vraag om een ban! Iedereen moet immers gelijk behandelt worden!

Kunnen we anders onszelf gewoon volwassen gedragen, en in dit soort topics gewoon O.T. blijven?

Danke.
 

DeletedUser23978

Gast
Jij gaat er nu vanuit dat ze toen wisten wat er ging komen. Dat wisten ze niet. Wij denken nu, op dit moment, ook niet dat Poetin gaat binnenvallen. Maar als hij dat doet, zeggen we over 70 jaar: "Ja, dat had je best kunnen zien aankomen."

Nja, als een land dat 20 jaar voordien zo zwaar vernederd is bij een oorlog plots z'n voeten veegt aan alle verdragen en z'n militaire macht terug begint op te krikken, daarna nog eens gebieden gaat annexeren, dan moet er toch al wel ergens een lampje gaan branden.

De enige reden dat Putin dit niet gaat doen zijn de nucleaire wapens. Putin heeft Rusland weer internationaal sterk gemaakt, uit vaderlandsliefde, want je mag zeggen van die man wat je wil, hij is een patriot in hart en nieren. Hij gaat geen conflicten aangaan die zo'n zware tol voor het Russische volk zal kosten. Daarom beperkt hij zich vooral tot het uitbreiden van politieke invloedssfeer, en kleine interventies daar waar er russen leven. Ik ben het absoluut niet eens met z'n werkwijze, maar het is wel een heel goeie tacktiek.

Modjes? Mag je dit zomaar zeggen? Hij zegt het woord rotzak!

Ik vraag om een ban! Iedereen moet immers gelijk behandelt worden!

Nog iets deftig toe te voegen kleine jongen?
 

DeletedUser19689

Gast
Rusland was verkeerd in de oorlog, eerst laf samen met de Duitsers werken, en na schending van het pact pas verandert.

Dus wat vind je van de Italianen? Ook een verderfelijk volk dat we beter kwijt dan rijk zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser24788

Gast
Dus wat vind je van de Italianen? Ook een verderfelijk volk dat we beter kwijt dan rijk zijn?

Zeker, de Italianen hebben zich ook tweemaal toe van hun slechte kant laten zien, erg zwak, geen leuk volk,

Al ik mijn mening daar anders over omdat Italië tegenwoordig tot onze bondgenoten behoren.
 

DeletedUser19689

Gast
Zeker, de Italianen hebben zich ook tweemaal toe van hun slechte kant laten zien, erg zwak, geen leuk volk,

Al ik mijn mening daar anders over omdat Italië tegenwoordig tot onze bondgenoten behoren.

Dus jij zegt, iedereen die niet tot onze bondgenoten horen, zijn we beter kwijt dan rijk. Dat is het equivalent van "Ik vind jou niet leuk dus wij worden geen vriendjes" op de kleuterschool; of erger "Jullie zijn niet het juiste ras dus jullie moeten maar ophoepelen" tijdens de Jodenvervolging; of "Jullie zijn ongelovigen en beledigingen onze profeet dus moeten maar verdwijnen" vandaag de dag in het Midden Oosten.
 

DeletedUser24788

Gast
Dus jij zegt, iedereen die niet tot onze bondgenoten horen, zijn we beter kwijt dan rijk. Dat is het equivalent van "Ik vind jou niet leuk dus wij worden geen vriendjes" op de kleuterschool; of erger "Jullie zijn niet het juiste ras dus jullie moeten maar ophoepelen" tijdens de Jodenvervolging; of "Jullie zijn ongelovigen en beledigingen onze profeet dus moeten maar verdwijnen" vandaag de dag in het Midden Oosten.

Nu draai je het om, waar het hele gebeuren omging, was dat wij door Rusland bevrijd zouden zijn. Ik kom met mijn mening, Italianen zijn ook slecht geweest, maar zij behoren NU tot onze bongenoten, dus ik heb er geen probleem mee,

Waar ik wel een probleem mee heb, is een land dat zich onrechtmatig land toe eigent, wat Rusland nu dus doet, een land dat Terrorisme steunt, en een land dat dreigend overkomt, DAAROM heb ik dus geen positief beeld van Rusland om het netjes te zeggen.

De manier van opvatten is verkeerd,
 

DeletedUser9608

Gast
Want westerse landen hebben nooit onrechtmatig land toe geeigent?
 
Bovenaan