• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Alcohol onder de 16

DeletedUser

Gast
Re: Alocohol onder de 16

Je zegt het zelf: veel ;)

Ik geloof er niet meer in dat alles evolutionair gestuurd is. Je slecht voelen als je ziek bent, zal suggereren dat ziek zijn niet goed is, maar niets is minder waar. Tijdens ziekte raakt het lichaam namelijk stoffen welke ze normaal níet kwijt kan, kwijt. Zo ook met alcohol en nagenoeg alles in het leven. De kater is gevolg van een hevige opruiming bovenin en die opruiming hoeft helemaal niets slechts te betekenen - ik zou me nog eerder zorgen maken als ik heel veel gedronken heb en géén kater heb, maar nog altijd dronken ben de ochtend erna ;)

ik zeg ook niet dat een kater slecht is :) ik zeg enkel dat een kater een indicator is dat je de avond ervoor teveel giftige stoffen hebt ingenomen,
(het gene wat hier slecht aan is .. is dat je gewoon teveel gifstoffen heb binnengenomen)

door die giftige stoffen gaat onder andere je lever in over drive werken, om deze te verwerken en uit te stoten. Hiervoor heeft het veel bouwstenen nodig vitaminen e.a. stoffen wat o.a. een reden is dat je je slecht voelt omdat ( andere redenen zijn dat er nog steeds gifstoffen in je lichaam zitten maar dat sla ik even over :p)
 

DeletedUser

Gast
Re: Alocohol onder de 16

als je veel drinkt lijd je lever/nier (weet et ff niet meer) er ook aan, want die moeten de afvalstoffen onschadelijk maken
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

ik zal zeggen doe je best je maakt je hersensstellsels kapot met & glaasje
en die tegenwoordige verwenning maakt kinderen alleeen arrogant en ego maartoch daardoor willen kinderen meer en meer grote broer drinkt ik ga ook drinken het kan ook gebeuren door stoer gedrag nou wou je maakt je hersens kapot voor stoerdoenerij:rolleyes:
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

ik ben zelf onder de 16 begonnen met drinken op mijn 13 om precies te zijn en heb toen een lichte verslaving gehad,

dus persoonlijk ben ik een voorstander van onder de 16 drinken maar dan wel met mate zoals 2x per maand onder ouderlijk toezicht.

buiten ouderlijk toezicht drinken onder de 16 ben ik tegen omdat je dan makkelijk en snel een verslaving ontwikkeld omdat je als jongere vaak verkeert of slecht geïnformeerd bent
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

Ach ja, dat zijn moderne ontwikkelingen.

Over mobiele telefoons, ach ja, dat kan gebeuren, dat is heel natuurlijk.
Waar je nu trots op bent, is over twee á drie jaar ouderwets.

Over roken en drank... wat is er nou leuk aan?
Roken is scherp in je keel, het smaakt (vervelend) en je voelt toch ook wel dat het niet goed voor je is? Waarom dan in groep 6 al beginnen?
Drinken... ik vind bier veel te bitter. Ben ik nou zo'n mietje, of niet?
Allemaal om stoer te doen, het is niet eens lekker...
Ach ja, als die mensen hun hersencellen willen verpesten moeten zij dat weten.

Ik zal eindigen met een citaat uit Dom, Lomp en Famous:
"Heb wel VWO gehaald maar hing teveel met mn negers"

ik ben het geheel met je eens,

zelf ben ik pas 17 geworden (20 juli) op mijn 13de heb ik voor het eerst wijn geproefd, vond het toen al 3 keer niks, op mijn 15 voor het ers bier, en inderdaad veel te bitter, heb het sindsdien wel nog een paar keer weer geprobeerd maar voor de eerste slok alweer weg gezet,

het enigste alchol dat ik wel lekker vind is een of ander anijs spul dat je steeds moet aanlengen met water, voor het eerst gehad een half jaar geleden, maar ben de naam helaas kwijt...

met mijn klas zijn we naar oosterijk geweest, in mijn klas enkele jongens en meiden die pas 14 a 15 jaar waren, die alchol dronken, en ik als enigste niet... ook rookte de halfe klas, waar ik al helemaal tegen ben, ik hoorde dan ook absoluut niet bij die klas,



aan de andere kant kun je je ook afvragen hoe oud kinderen waren honderden jaren geleden, toen moesten ze vaak drank drinken, omdat dat het enigste drikbare "water" was, dus toen hadden ze een reden, nu is er (in ons land) genoeg schoon drinkwater,
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

Wat ze toen dronken bevatte ook nauwelijks alcohol. Bovendien had je je hersens toen niet zo hard nodig want je kreeg toch geen school en verder was er ook niet echt een opleiding buiten precies hetzelfde doen als je ouders ;)

Het voornaamste probleem IMHO is dat het als je nog onder de 21 bent je nog groeiende hersenen aangetast worden, waardoor je letterlijk dommer wordt van drinken, zelfs als je gewoon naar school gaat, en das gewoon eeuwig zonde.
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

waarom zou je als je 15 jaar en 11 maand bent geen alcohol mogen en als je 16 bent plotseling zoveel als je wil (zolang je niet in het openbaar dronken bent).

Ik vindt dat je best wat mag drinken. Maar dan natuurlijk echt niet veel. En niet om stoer te doen maar omdat je het lekker vindt.

Want er zit een risico aan, maar dat zit er ook aan als je ouder dan 16 bent.
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

waarom zou je als je 15 jaar en 11 maand bent geen alcohol mogen en als je 16 bent plotseling zoveel als je wil (zolang je niet in het openbaar dronken bent).

Ik vindt dat je best wat mag drinken. Maar dan natuurlijk echt niet veel. En niet om stoer te doen maar omdat je het lekker vindt.

Want er zit een risico aan, maar dat zit er ook aan als je ouder dan 16 bent.

Hoe jonger je bent, hoe groter het risico. Of die regel echter zo belangrijk is weet ik niet, het blijft uiteindelijk toch je eigen verantwoordelijkheid.
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

het is gedeeltelijk eigen verantwoordelijkheid, maar zeker ook de verantwoordelijkheid van de ouders. Alcohol tast de hersenen aan, dat staat onomstreden vast. Zolang je hersenen nog in ontwikkeling zijn is het effect erger dan bij reeds volgroeide hersenen. Drinken van alcohol voor je ca 21ste levensjaar is een beetje je eigen glazen in gooien, onder de 16 is ronduit dom ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

Uh, omdat je ergens een grens moet trekken? :p

En hij hoort idd op 21 te liggen die grens, ivm volgroeide hersenen en minder schade aanrichten.
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

16+ is perfect

stle je voor he.. 18+. dan moest ik alle drank vor de meisjes kopen ipv dat ze zichzelf bezatten
 

DeletedUser106

Gast
AW: Alocohol onder de 16

die kater die je na een avond doorzakken voelt is niets meer en minder dan je lichaam die aangeeft dat je teveel giftige stoffen hebt ingenomen

niet geheel juist. Het feit dat je hoofdpijn hebt na het overmatig consumeren van alcohol, is omdat alcohol (net zoals bvb cafeïne in cola/koffie) waterafstotend is. Denk maar eens hoe vaak je naar de wc moet als je op een avond 2l cola of bier drink... Die hoofdpijn is er omdat je hersenen 'uitgedroogd' zijn. Daarom dat veel mensen zeggen dat je na een avondje uit best nog een aantal glazen water drinkt, vlak voor je gaat slapen of als je wakker wordt.

Uh, omdat je ergens een grens moet trekken? :p

En hij hoort idd op 21 te liggen die grens, ivm volgroeide hersenen en minder schade aanrichten.

Je moet inderdaad een grens trekken, in alles. In België is het zo dat men vanaf 18 (vroeger ooit 21 geweest, geloof ik?) geacht wordt volwassen te zijn en dus zelf verantwoordelijk is voor zijn daden. Daarom zal er nooit een andere grens boven die algemene grens getrokken worden.

Vergeet trouwens de leeftijdsgrens niet te nuanceren: de VERKOOP van alcohol aan jongeren onder 16 jaar is verboden. Vanaf 16 mag men bier (en ik denk ook wijn) kopen. Alcopops (zoals Bacardi Breezer) en sterke drank (vodka, rum, bailey's, ...) zijn pas legaal vanaf 18.
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

Ik ben van mening dat Alcohol vanaf 16 jaar goed is.

Ik denk dat het gemiddeld persoon die 16 is wel kan bepalen of dat goed voor hem/haar is en eigenlijk laat het mij koud dat men zich kapot drinken. Als hun daar blij van worden, moeten ze dat doen. ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

Overduidelijk kunnen mensen van 16 dat niet, anders zouden ze allemaal niet drinken, want zolang je hersenen nog niet volgroeid zijn is het sowieso slecht voor je :p

Daarna is het goed zolang je het met mate drinkt, maar zelfs op volwassen mensen werkt dat niet want die drinken ook allemaal veel te veel.

Het probleem met comazuipers is ook niet direct dat ze zich dooddrinken (van mij mogen ze, graag zelfs) maar dat vervolgens ik de rekening moet betalen als de dokters proberen om zo'n hersendode randdebiel weer tot leven te wekken en/of zijn uitkering betaald moet worden omdat ie niet meer kan werken :rolleyes:
Maar das een andere discussie.
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

Ik denk niet dat iemand van 16 kan indenken heoveel alcohol die kan hebben, of wanneer die moet stoppen.

Het is goed dat er een minimum leeftijd is, en denk dat 16 het juiste getal is. Maar het is altijd zo je komt er toch wel aan, mensen van 14 en 15 kennen ook mensen van 16 en ouder.

En hoe moeilijk is het dan voor de 16 jarige om alchol voor de minderjarige te kopen. Ouders dragen de grootste verantwoordelijkheid, wat ook goed is. Maar de ouders zijn er ook niet altijd en kunnen niet altijd controleren.

Helemaal zonde als ouders het niets boeit, en ze hun kinderen al vanaf hun 10de ofzo alcohol laten drinken. Op die manier krijg je dat mensen vanwege alcohol gebruik in het ziekenhuis belanden of erger.

En dan mag ik het ophoesten. Wat trouwens voor alles geld hier in Nederland. Degene die geen problemen hebben geen ziekenhuis bezoekjes afleggen ect mogen wel flink betalen, en dezelfde som voor de verzekering als andere die er zowat elke dag door hun eigen doen en laten komen (uitzondering voor ziektes die niet voorkomen kunnen worden).
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

Ik denk dat 16 te jong is om alcohol te mogen kopen / drinken. Niks mis met 1 glaasje. Maar als je in kroegen toestaat dat 16-jarige alcohol kunnen kopen, geloof maar niet dat ze het dan bij 1 glaasje laten.

Als je de grens wat hoger legt, bijvoorbeeld bij 18 dus, dan kunnen caissières beter het verschil zien en is het risico dat iemand van 14 drank kan gaan kopen een stuk kleiner. Laat de 16-jarigen dan maar thuis drinken onder het toeziend oog van pa en ma. Het risico op hersenletsel is dan ook een stuk kleiner.
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

Ik ben van mening dat Alcohol vanaf 16 jaar goed is.

Ik denk dat het gemiddeld persoon die 16 is wel kan bepalen of dat goed voor hem/haar is en eigenlijk laat het mij koud dat men zich kapot drinken. Als hun daar blij van worden, moeten ze dat doen. ;)

Hahah, alcohol onder de 16 is altijd slecht, dat heeft niks met zelf bepalen te maken. Sinds wanneer kun je zelf bepalen of je hersencellen afsterven of niet door te veel alcohol gebruik?:p

Ik snap je op zich wel, het is uiteindelijk gewoon ieders eigen verantwoordelijkheid. Maar dat betekend niet dat ouders en de overheid niets hoeven te doen om het te voorkomen. Bovendien - zoals hierboven gezegd - kunnen we uiteindelijk allemaal mee betalen aan de ziekenhuiskosten en/of de uitkering. Goede uitleg trouwens van pluisjen en dark princess.;)

Maar zo zijn er wel meer dingen, bijvoorbeeld het verplicht dragen van een autogordel. Doe je dit niet, dan kun je er uiteindelijk enkel jezelf mee hebben. Toch is het verplicht, en dat is maar goed ook.;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

Ik denk dat het zowiezo de 18 jaar en jonger mensen zijn die hier constant over te lopen discussieren.

Het is opzich een goeie en leuke discussies, maar wel een discussie zonder eind. Want stel de leeftijd zou verlaagt worden naar 15 jaar. Dan wordt er geklaagt dat dat te oud is. En dan moet het naar 14.

21 is overdreven, zoals ze in amerika hebben, zeker als ze op hun 16e hun rijbewijs hebben. En dan mogen ze opeens op hun 21ste drinken, hoe krijg je ongelukken. Maarja.

Het is goed dat op dingen beperkingen staan, en regels. Hoe irritant ze af en toe ook kunnen zijn, zeker in het verkeer (bezig met rijlessen :p). Maar als er geen regels zijn over bepaalde dingen dan loopt het uit de hand, en kunnen we uiteindelijk nog meer betalen voor de ziekenhuis bezoeken van andere.
 

DeletedUser

Gast
AW: Alocohol onder de 16

vanuit medisch oogpunt alsmede psychologische aspecten is 21 beter verdedigbaar dan 16 ;) Maar laten we eerlijk zijn 90% drinkt al voor zijn 16e het is de cultuur ;)
 
Bovenaan