• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Alcohol onder de 16

DeletedUser24788

Gast
Wat echt cru is, is dat een een zestienjarige wel volgens de wet alcohol mag verkopen maar niet mag nuttigen.

Wat is daar mis mee? Voor je dat mag verkopen moest ik er een cursus voor volgen, verkopen is niet slecht voor je dus zie het probleem er niet echt van hoor.
 

DeletedUser24291

Gast
echt onzin dat naar 18 gegaan is. nu moet ik elk weekend met mijn maten bijna 20 km naar balen hertog fietsen (stukje in nl wat van belgie is) om daar te drinken
smiley_emoticons_saufen.gif
smiley_emoticons_saufen.gif
 

DeletedUser

Gast
Persoonlijk vind ik het onzin dat de leeftijd zo hoog ligt.
De reden waarom ze het doen die begrijp ik volledig, er zitten nou eenmaal gevaren voor je gezonheid aan te veel alcoholgebruik. Toch denk ik niet dat je alcohol gebruik onder jongeren moet uit proberen te bannen door het 18+ te maken. Daardoor maak je het alleenmaar een uitdaging om om te drinken. Vanuit de cijfers die je hier en daar hoort lijkt het ook zo dat er minder jongeren drinken (niet veel minder maar minder), maar dat het aantal dat te veel drinkt juist is toegenomen.
In mijn ogen is het ook niet de overheid die verantwoordelijk is voor het alcoholgebruik onder jongeren, maar juist de ouders. Zij moeten hun kinderen verantwoordelijkheid aanleren. Ik denk niet dat je dit doet door alcohol uit te bannen uit het huis, dan maak je er wederom weer een uitdaging van. En als je ze niet hun eigen fouten laat maken met alcohol dan zal het later ook moeilijker zijn om later verantwoordelijk om te gaan met alcohol.
Het maatschappelijke probleem van alcoholgebruik onder jongeren ligt hem vooral in de overlast en de kosten van het comazuipen. Als jongeren verantwoorlijk met alcohol om leren gaan vanuit huis dan zullen ook minder overlast veroorzaken. En wat betreft de kosten, daar kan de overheid van zeggen dat ze daar zelf gedeeltelijk (ziekenhuiskosten) aan mee moeten betalen om ze ook de consequenties van van hun acties te laten merken.

Maar misschien moet ik als zeventien jarige wel mijn mond houden.
 

AriChibi

Hydra
Het enige wat nu erg in de weg staat, is dat autorijden en drinken op dezelfde leeftijd mag. Vroeger kon je als 16 jarige dronken fietsen en lelijk terechtkomen, waar je van leert. Nu kun je na je eerste nacht uit al de snelweg op.
 

DeletedUser

Gast
Is altijd lachen als je die kleine zatte mannen tegenkomt op feesten.
Als ze fel doen, eens vies kijken en ze schijten al in hun broek :D

Anyways, alcohol onder 16 ben ik voorstander van, drinken moet je leren.
Zolang m'n niet met de auto mag onder 18 zoals in de VS..
 

DeletedUser

Gast
Is altijd lachen als je die kleine zatte mannen tegenkomt op feesten.
Als ze fel doen, eens vies kijken en ze schijten al in hun broek :D

Anyways, alcohol onder 16 ben ik voorstander van, drinken moet je leren.
Zolang m'n niet met de auto mag onder 18 zoals in de VS..

Yo G, die kleine mannen moet je zat voeren, dan kun je pas lachen. Dan schijten ze echt in hun broek :O.
En je hebt of course helemaal gelijk, alcohol moet kunnen vanaf 6 jaar, stelletje pauperpolitikers in die politiek.
 

DeletedUser

Gast
Moet je eens naar dnb feesten (jump up of neurofunk) gaan.
Die zatte kleine mannen tonen aan elkaar hoe ze 'kunnen' skanken.
Is echt zieklachen want 1 ze kunnen het niet
2 alleen belachelijke losers doen dat nog

Kom jij van het dorp? Of ik woon gewoon echt in the hood

Ik woon in iets tussen een stad en een dorp maar woon dicht bij een stad en op 15 minuten met de trein van Gent.

Kom jij geen kleine mannetjes tegen op feesten? :p
Dan bedoel ik jong want voor mij zijn veel mensen klein (qua grootte)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019
Ik heb het topic niet doorgelezen en geef gewoon mijn mening over de titel.
Het moet kunnen (natuurlijk niet overdreven), maar een hoge wettelijke leeftijd instellen is belachelijk. Iets verbieden (en zeker voor jongeren) zet aan om het toch te doen. Zolang het gezellig blijft, heb ik er niets op tegen.
'Legalisering' van kanabis ligt een beetje in dezelfde aard.
 

DeletedUser12440

Gast
Drank is bagger kom er al sinds jong mee in aanraking (drink zelf niet) en heb gezien dat jongere vaak geen rem hebben en zodra ze ouder worden het een steeds ergere verslaving word waar ondertussen al wat bekende aan dood zijn gegaan.
Maar het is wel een goede manier om je emoties te onderdrukken je hoeft niet na te denken over je jeugd/trauma's of gewoon je 28 jaar gevangenisstraf wegdrinken zoals een kennis het doet.

Verbied de alcohol en legaliseer wiet voor 21+ :D
De heroïne en cocaïne junkies uit de wijk heb je nog meer aan dan de alci's
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Drank is bagger kom er al sinds jong mee in aanraking (drink zelf niet) en heb gezien dat jongere vaak geen rem hebben en zodra ze ouder worden het een steeds ergere verslaving word waar ondertussen al wat bekende aan dood zijn gegaan.
Maar het is wel een goede manier om je emoties te onderdrukken je hoeft niet na te denken over je jeugd/trauma's of gewoon je 28 jaar gevangenisstraf wegdrinken zoals een kennis het doet.

Verbied de alcohol en legaliseer wiet voor 21+ :D
De heroïne en cocaïne junkies uit de wijk heb je nog meer aan dan de alci's
Je tekst begon goed, en ging toen fout
Mijn mening?
18 + is goed
 

DeletedUser

Gast
Ik heb het topic niet doorgelezen en geef gewoon mijn mening over de titel.
Het moet kunnen (natuurlijk niet overdreven), maar een hoge wettelijke leeftijd instellen is belachelijk. Iets verbieden (en zeker voor jongeren) zet aan om het toch te doen. Zolang het gezellig blijft, heb ik er niets op tegen.
'Legalisering' van kanabis ligt een beetje in dezelfde aard.

18 is toch niet zo'n hoge leeftijd?

Verder is het argument dat het jongeren aanzet om toch te drinken wel interessant, heb je hier ook bewijs voor? Dat er jongeren zijn die alsnog drinken is geen bewijs voor het feit dat het jongeren aanzet
 

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019
Ik ben 17 jaar en drink al graag eens een glas wijn. Moet ik gestraft worden omdat er anderen zijn die zoals zo mooi verwoord de rem niet kunnen vinden? In feite moet er een andere manier bedacht worden dan de leeftijdsgrens. Het moet draaien rond verantwoordelijkheid. Mensen die daar niet mee kunnen omgaan, zij moeten verboden worden alcohol te drinken (en dat zijn niet alleen jongeren). Het vervelende is dat je hier moeilijk een wet van kan maken.
Het is waarschijnlijk door een verschil in perspectief, maar ik vind 18 al een vrij hoge leeftijd wat alcohol betreft. Dat komt waarschijnlijk omdat ik en iedereen van mijn leeftijd die ik ken gewoon zijn met alcohol om te gaan en ik nog nooit echt ben geconfronteerd met alcoholproblemen. Pas op! Ik wil de problemen niet ontkennen en er moet iets aan gedaan worden, maar de leeftijdsgrens optrekken vind ik geen goede oplossing omdat er echt wel jongere mensen bestaan die met alcohol kunnen omgaan en er op een goede manier van kunnen genieten. Een alternatief heb ik helaas niet.

Wat ik wou zeggen:
In het algemeen komt het vaak voor dat wat verboden wordt, juist heel aantrekkelijk is en dan in het bijzonder voor 'rebelse' jongeren. Ik pas dit gewoon toe op het alcoholverbod voor jongeren. Ik heb er geen bewijs voor en het is ook gewoon een link die ik zelf heb gelegd.
Ik begrijp wel wat je zegt. Er is idd misschien geen link tussen jongeren die alsnog alcohol drinken en het verbod zelf. Ik weet dit niet en eigenlijk weet ik hier te weinig over om er deftig over te discussiëren. Dit is gewoon mijn idee, is er een alternatief dan sta ik daar voor open.
 

DeletedUser

Gast
Ik heb ook niet de moeite genomen alles hier te lezen, en hier is gewoon mijn mening:
Over een paar dagen wordt ik 15, en moet dan nog 3 jaar wachten tot ik ergens alcohol mag halen.
Af en toe mag ik van mijn ouders wel wat drinken, en zelf heb ik ook niet de behoefte om meer te drinken.
Ik vind dat de leeftijdsgrens gewoon 16 had moeten zijn.
Als mensen écht geen grenzen kennen met alcoholgebruik, betwijfel ik of die 2 jaar ze iets gaat leren en als mensen op hun 16e echt willen drinken komen ze heus wel aan alcohol.
Het enige wat deze grens doet is mensen die normaal met alcohol om kunnen gaat belemmeren.
 

AriChibi

Hydra
Ik werk het even uit :p

Onderstaand plaatje komt uit een wetenschappelijk onderzoek:
figure_1.gif

Bron: NIAAA 2001–2002 National Epidemiological Survey on Alcohol and Related Conditions (NESARC) data (18–60+ years of age) and Substance Abuse and Mental Health Administration (SAMHSA) 2003 National Survey on Drug Use and Health (NSDUH) (12–17 years of age).

Het geeft aan op welke leeftijd mensen meer geneigd zijn alcohol te gebruiken om hun problemen weg te drinken, dus ook wanneer ze meer vatbaar zijn om alcoholist te worden.
Zoals je ziet, is dat rond de 18-20 jaar, meestal de leeftijd waarop je je eerste full-time baan neemt of gaat studeren.
Als jongeren op deze leeftijd voor het eerst vrije toegang tot alcohol krijgen, zou dat naar mijn mening alleen voor slechte gevolgen zorgen. Ze hebben nog geen ervaring met alcohol, de plotselinge toegang ertoe kan erg verleidelijk zijn én aangezien ze het meest vatbaar zijn voor een verslaving, is de kans dat een drank-nieuwerd rond deze leeftijd dus drankproblemen ontwikkeld wegens onervarenheid niet nihil.

Ik zeg niet dat ik 16+ een betere grens vind, maar een mildere regeling (zoals alleen mogen drinken onder toezicht in café, of zo), zou volgens mij wel iets beter zijn.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Gast
Volgens nieuw onderzoek is het effect van alcohol op je leerprestaties beperkt, of zelfs niet aanwezig.
 
Bovenaan