• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Alcohol onder de 16

AriChibi

Hydra
Volgens nieuw onderzoek is het effect van alcohol op je leerprestaties beperkt, of zelfs niet aanwezig.

Langdurig alcoholgebruik zorgt er wel voor dat de ventrikels (= ruimtes met vocht) in de hersenen uitzetten, waardoor de werkelijke breinstof een beetje geplet wordt door de druk. Op langere termijn zal dit er dus wel toe leiden dat de hersenen schade oplopen.
 

DeletedUser

Gast
Ik zeg niet dat de hersenen geen schade oplopen, je gaat er alleen niet minder van presteren.
 

DeletedUser

Gast
Link eens naar dat onderzoek Bats, ik kan het met de door mij gebruikte zoektermen niet vinden:(
 

DeletedUser

Gast
De onderzoeker nuanceert de resultaten zelf, door zelf ook te zeggen dat de leeftijdgrens in haar ogen goed is, het is nu niet direct een feit op basis van dit onderzoek. Daar is natuurlijk meer onderzoek voor nodig.
 

DeletedUser

Gast
Ja allicht is een leeftijdsgrens goed als je er van top tot teen kanker van krijgt.

"Drank gaf geen verhoogd risico op afwijkingen in het cognitief functioneren, aldus Boelema. 'Zelfs niet bij de zware drinkers.' Ook ingewikkelder testen, die probleemoplossend vermogen toetsen, lieten geen verschil zien."

Dit geeft echter aan dat het op je prestatievermogen geen invloed heeft, en ja, natuurlijk is meer onderzoek gewenst. Hoe meer hoe beter.
 

AriChibi

Hydra
Je ruimdenkend vermogen wordt er trouwens wel door aangetast, oftewel, als je niet voor de illuminatie bent, moet je je alcohol toch maar opgeven
 

DeletedUser2057

Gast
of Gristen worden, daarvoor hoef je ook niet zo na te denken.
 

DeletedUser

Gast
Ja allicht is een leeftijdsgrens goed als je er van top tot teen kanker van krijgt.

"Drank gaf geen verhoogd risico op afwijkingen in het cognitief functioneren, aldus Boelema. 'Zelfs niet bij de zware drinkers.' Ook ingewikkelder testen, die probleemoplossend vermogen toetsen, lieten geen verschil zien."

Dit geeft echter aan dat het op je prestatievermogen geen invloed heeft, en ja, natuurlijk is meer onderzoek gewenst. Hoe meer hoe beter.

Hmm, interessante reactie. Ik vraag mij persoonlijk toch wel af wat de gevolgen van alcohol zouden moeten zijn om voor jou een 18+-regeling als een optie te zien.

Ik zou zeggen dat het feit dat een jongere meer last heeft van alcohol dan een volwassene, toch wel genoeg reden is voor een leeftijdsgrens van 18. Vooral die eerste zin is dan ook een beetje gek, het lijkt wel alsof de overige gevolgen je totaal niet interesseren. Je schijnt mijn vorige reactie ook niet goed gelezen te hebben, want ik gaf toen ook al aan dat die Boelema zelf van mening was dat er meer onderzoek nodig was en dat die 18+ regeling gewoon goed is. Ze verwees zelf ook al naar het feit dat er genoeg onderzoeken zijn uitgevoerd die iets heel anders concludeerden en dat je dus niet op basis van dit ene onderzoek het als een feit kunt beschouwen. (Artikel op nos.nl, makkelijk te vinden als je naar Boelema zoekt)
 

DeletedUser12440

Gast
Denk dat de 18+ grens ook handig is om ongein te voorkomen (hoewel dit toch wel gebeurt)
Jongeren slopen al sneller dingen en met een paar biertjes op gaat het nog sneller.
 

DeletedUser

Gast
Ik heb nog nooit gedronken. Geen druppel als bijna 14 jarige. En ik ben ook niet van plan om alcohol te drinken voor mn 18e. (misschien zelfs voor mn 21e niet omdat tot dan nog je hersenen zich ontwikkelen)
Voor de rest vind ik de wet goed. Of mensen onder de 18 gaan drinken of niet moeten ze zelf weten. Zolang ze zich maar bewust van de consequenties zijn. En daarnaast: Wat is er mis met gewoon cola of icetea?:)
 

DeletedUser

Gast
Ik heb nog nooit gedronken. Geen druppel als bijna 14 jarige. En ik ben ook niet van plan om alcohol te drinken voor mn 18e. (misschien zelfs voor mn 21e niet omdat tot dan nog je hersenen zich ontwikkelen)
Voor de rest vind ik de wet goed. Of mensen onder de 18 gaan drinken of niet moeten ze zelf weten. Zolang ze zich maar bewust van de consequenties zijn. En daarnaast: Wat is er mis met gewoon cola of icetea?:)
 
Bovenaan