• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Autisme

DeletedUser

Gast
Ik heb deze discussie helemaal gelezen en vind het tot nu toe zeer interessant.
dat iedereen een beetje autisme bezit, daar ben ik het wel mee eens. immers als je iedereen zou testen , zou dat ook inderdaad de uitkomst zijn.

Autisme kent helaas vele soorten en mate, er zijn nooit 2 personen met precies dezelfde graag van autisme.

ik heb zelf een zoon met adhd en pdd nos en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat zeer zwaar is.
hij heeft een beneden gemiddeld IQ, maar zeg een regel uit een willekeurig liedje of film op en hij zingt/verteld je de rest.

daarbij heeft hij een hele hoge score op rekenen, dat zijn dingen waar hij in uitblinkt en kom je weer bij het volgende feit, dat autistische mensen uitblinken in een bepaald gebied. nu gaat dat dus wel op voor mijn zoon,maar ook weer niet voor allemaal.

als er uitgescholden wordt, vind ik dat zeer laag. mijn zoon weet heel goed wat hij mankeert en heeft het daar zelf al ontzettend moeilijk mee, dus waarom zou je het dan erger maken. dit vind ik trouwens van elk scheldwoord, waarbij een ziekte gebruikt wordt.

ik kan heel goed begrijpen dat je in je profiel zet, diep, diep in de put. ook dat zie ik hier zelf bij mijn zoon en hij is jonger dan jij.
het is een feit dat, zodra je weet wat je mankeert, je dit zelf zo erg aantrekt(wat trouwens niet verwonderlijk is) dat je daar nu zit.
ook hij zit in die diepe put en vraagt zich op dagelijkse basis af, waarom hij anderen niet kan begrijpen, of waarom mensen hem anders behandelen.
probeer maar eens uit te leggen dat hij geen emoties kan begrijpen bij anderen mensen, waarom iemand boos of verdrietig is.waarom iemand kan huilen van het lachen,terwijl huilen voor hem alleen maar bij verdriet hoort.

kortom, ze hebben het al zwaar genoeg, ga het ze niet moeilijker maken door ze ook nog uit te schelden, ook niet naar andere mensen.

je weet vaak half niet wat je iemand aandoet.
 

DeletedUser

Gast
Ik heb deze discussie helemaal gelezen en vind het tot nu toe zeer interessant.
dat iedereen een beetje autisme bezit, daar ben ik het wel mee eens. immers als je iedereen zou testen , zou dat ook inderdaad de uitkomst zijn.

Autisme kent helaas vele soorten en mate, er zijn nooit 2 personen met precies dezelfde graag van autisme.

ik heb zelf een zoon met adhd en pdd nos en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat zeer zwaar is.
hij heeft een beneden gemiddeld IQ, maar zeg een regel uit een willekeurig liedje of film op en hij zingt/verteld je de rest.

daarbij heeft hij een hele hoge score op rekenen, dat zijn dingen waar hij in uitblinkt en kom je weer bij het volgende feit, dat autistische mensen uitblinken in een bepaald gebied. nu gaat dat dus wel op voor mijn zoon,maar ook weer niet voor allemaal.

als er uitgescholden wordt, vind ik dat zeer laag. mijn zoon weet heel goed wat hij mankeert en heeft het daar zelf al ontzettend moeilijk mee, dus waarom zou je het dan erger maken. dit vind ik trouwens van elk scheldwoord, waarbij een ziekte gebruikt wordt.

ik kan heel goed begrijpen dat je in je profiel zet, diep, diep in de put. ook dat zie ik hier zelf bij mijn zoon en hij is jonger dan jij.
het is een feit dat, zodra je weet wat je mankeert, je dit zelf zo erg aantrekt(wat trouwens niet verwonderlijk is) dat je daar nu zit.
ook hij zit in die diepe put en vraagt zich op dagelijkse basis af, waarom hij anderen niet kan begrijpen, of waarom mensen hem anders behandelen.
probeer maar eens uit te leggen dat hij geen emoties kan begrijpen bij anderen mensen, waarom iemand boos of verdrietig is.waarom iemand kan huilen van het lachen,terwijl huilen voor hem alleen maar bij verdriet hoort.

kortom, ze hebben het al zwaar genoeg, ga het ze niet moeilijker maken door ze ook nog uit te schelden, ook niet naar andere mensen.

je weet vaak half niet wat je iemand aandoet.
Leuk eens de reactie van een ouder van een autistisch zoontje te zien reageren :)

Dat ik als "locatie" "Diep, diep in de put" heb, zegt niet in de eerste plaats iets over mijn Asperger, maar betreft vooral mijn depressief zijn. In zekere zin wel te koppelen aan Asperger, maar hoofdzakelijk toch niet ;):p

Ikzelf sta dus in de top-30, wat betreft mijn score met de Kangoeroe-wedstrijd. Helaas niet in de top-10, hoewel ik dat zeer waarschijnlijk te wijten heb aan mijn surveillant vorig jaar - ik had 7 minuten minder tijd en heb daardoor vraag 30 niet kunnen maken (:(:O:p)

Wat ik verder nog overgehouden heb aan mijn autisme-verleden is een diepgaande filosofie, visie of methode - hoe je het noemen wilt. Doch werkt dit mij momenteel vooral tegen, daar de school niet de mogelijkheid heeft flexibel genoeg te zijn. Ik zit daar, als één onder weinigen, om te leren, en niet om het papiertje. Mijn motivatie haal ik níet, zoals de meesten, uit mijn cijfers, maar uit wat ik leer, wat mij aangeboden wordt. Na sinds groep 5 of 6 ieder jaar maar gehoord te hebben dat het het volgend jaar "beter" of "moeilijker" zou worden, heeft school mij gevormd tot depressief. Dat wat maakt dat ik daar niet uit kan komen, betreft mijn onvermogen motivatie uit andere zaken te halen, met als doel een andere taak te volbrengen. Ik mag mijn boogschieten en mijn andere vereniging dan nog zo leuk vinden, school is en blijft iets dat aan mij vreet.

Prijs je kind gelukkig niet hoogbegaafd te zijn - altijd ruimte zat om te vieren, mijns inziens ;)
 

DeletedUser

Gast
Dat ik als "locatie" "Diep, diep in de put" heb, zegt niet in de eerste plaats iets over mijn Asperger, maar betreft vooral mijn depressief zijn. In zekere zin wel te koppelen aan Asperger, maar hoofdzakelijk toch niet ;):p

Dat is precies wat ik zelf al vermoedde toen ik je verhaal las.

Wat ik verder nog overgehouden heb aan mijn autisme-verleden is een diepgaande filosofie, visie of methode - hoe je het noemen wilt. Doch werkt dit mij momenteel vooral tegen, daar de school niet de mogelijkheid heeft flexibel genoeg te zijn. Ik zit daar, als één onder weinigen, om te leren, en niet om het papiertje. Mijn motivatie haal ik níet, zoals de meesten, uit mijn cijfers, maar uit wat ik leer, wat mij aangeboden wordt. Na sinds groep 5 of 6 ieder jaar maar gehoord te hebben dat het het volgend jaar "beter" of "moeilijker" zou worden, heeft school mij gevormd tot depressief. Dat wat maakt dat ik daar niet uit kan komen, betreft mijn onvermogen motivatie uit andere zaken te halen, met als doel een andere taak te volbrengen. Ik mag mijn boogschieten en mijn andere vereniging dan nog zo leuk vinden, school is en blijft iets dat aan mij vreet.

school is ook voor mijn zoon een probleem, ook hij krijgt vaak te horen dat iets moeilijker wordt...en dat beïnvloed zijn motivatie ook heel erg.
vaak is het al een hele klus om hem naar school te krijgen, gewoon het feit dat hij daar zich niet gelukkig voelt.
zijn reken taken is geen probleem,maar probeer maar een kind te motiveren om te lezen en schrijven als hij daar zelf geen interesse voor heeft en dus ook geen motivatie.

Prijs je kind gelukkig niet hoogbegaafd te zijn - altijd ruimte zat om te vieren, mijns inziens ;)

helaas mijn zoon is dat niet,maar mijn dochter wel....al heeft die geen autisme of andere problemen.
dus ik ben met beide bekend.
 

DeletedUser

Gast
Dat is precies wat ik zelf al vermoedde toen ik je verhaal las.
Gelukkig dan, want dan heb ik het de eerste keer in dit topic al goed onder woorden kunnen brengen :)

school is ook voor mijn zoon een probleem, ook hij krijgt vaak te horen dat iets moeilijker wordt...en dat beïnvloed zijn motivatie ook heel erg.
vaak is het al een hele klus om hem naar school te krijgen, gewoon het feit dat hij daar zich niet gelukkig voelt.
zijn reken taken is geen probleem,maar probeer maar een kind te motiveren om te lezen en schrijven als hij daar zelf geen interesse voor heeft en dus ook geen motivatie.
Herkenbaar.

Hoe oud is hij - welke klas?

helaas mijn zoon is dat niet,maar mijn dochter wel....al heeft die geen autisme of andere problemen.
dus ik ben met beide bekend.
In de familie? Je zult vast wel weten dat autisme en begaafdheid zeer nauw samenhangen - hoogbegaafdheid lijkt vaak zelfs de enige oorzaak van gedrag dat Asperger kenmerkt te zijn :O
 

DeletedUser

Gast
ja je verhaal was zeker heel herkenbaar voor mij.
mijn zoon zit in groep 7, dus dat wordt nog een hele klus om hem door het middelbaar te krijgen, maar we geven de moed niet op.

hoogbegaafdheid komt voor zover ik het weet voor in de familie, het duikt zo nu en dan op.Asperger niet. ik ben zelf ook "gezegend" met een bovengemiddeld IQ, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet en mijn dochter zit daar zelfs nog boven, daar is het vooral het punt om te zorgen voor voldoende uitdaging.

adhd en pdd nos, komen ook voor in de familie, als ik sommige leden dan zo bekijk,(ze vertonen 90% hetzelfde gedrag als mijn zoon) al is dat nooit gediagnosticeerd. dat werd toen in hun jeugd ook niet gedaan.

de link tussen Asperger en hoogbegaafdheid ben ik inderdaad van op de hoogte, toen de diagnose gesteld was, heb ik alles gelezen wat er maar was, om ze zo goed mogelijk te helpen.

de uitdagingen zijn groot, maar we zijn al blij met een dag die gewoon goed gegaan is.
 

DeletedUser

Gast
Ik vind dat je er zeker mee moet kunnen schelden/vloeken.
Iemand uitschelden is zowiezo al een teken van zwakte, dus ik zet het maar even onder vloeken.

Het kan erg verschrikkelijk zijn om autisme te hebben en wanneer dit jezelf betreft, of een familielid kan het erg kwetsend over komen.
Maar die ander heeft er bijna nooit de reden mee om jou persoonlijk aan te vallen of om autisten in het algemeen keihard belachelijk te maken. Dat jij dit persoonlijk opvat is jouw probleem en niet de zijne.

Hetzelfde met kanker, als iemand met kanker vloekt wenst hij echt niet iemand kanker toe of wil hij er echt niemand mee beledigen. Hij heeft gewoon een tik van dat vloekwoord in zijn hoofd dat hij gebruikt om zich mee te uiten. Als jij je daar dan beledigd bij voelt ligt dat niet aan hem maar aan jouw.

Nu moet ik wel zeker zeggen dat mensen er best rekening mee kunnen houden. Er zijn duizenden woorden om mee te vloeken/schelden. Er zijn ook duizenden redenen om geen enkele van die woorden te gebruiken. Maar als je weet dat je er mensen mee kan beledigen en het een gevoelig woord is in de maatschappij... Doet het dan gewoon niet en zorg dat iedereen blij is :)
 

DeletedUser

Gast
Ik hoop dan van harte voor je vriend en voor jou misschien óók, dat hij begrijpt dat en ook waarom de gemiddelde persoon zeer weinig juiste kennis betreffende autisme heeft. Ik heb het zelf ook, in een dusdanig lichte mate dat ik het uit mezelf doorheb - wat werkelijk een kwelling kan zijn. Ik kan ermee leven, zolang men er geen blijk van geeft te weten maar tóch te misbruiken. Mijn Asperger is in zekere zin iets waar ik niet onterecht trots op kan zijn, men dient er enkel het juiste van te maken.

Mijn zoon heeft Asperger en ik vind dat er gewoon helemaal niet gescholden moet worden...

Met geen enkel scheldwoord, schelden doet ook pijn...
 

DeletedUser

Gast
Nou ik heb zelf autisme en heb geen moeite meer met sociale gebeurtinissen en alles gaat dus goed...
 

DeletedUser

Gast
Nou ik heb zelf autisme en heb geen moeite meer met sociale gebeurtinissen en alles gaat dus goed...

Idd, ik heb autisme volgens de ow zo goede psychiater. Maar heb wel het hoogste IQ van mijn hele klas zowat. Ben slimmer dan de meeste op school.


En ik schaam me er ook niet voor.
 

DeletedUser

Gast
aangezien ik het ook heb zou ik er nooit mee schelden.
en mensen die dat wel doen.:O
waarom zou je met autisme schelden ??
groeten. superheldo
 

DeletedUser

Gast
Ik snap niet waarom je daarmee zou schelden.
Maar mensen schelden ook met mongool dus dit is misschien wel een 'nieuw' scheldwoord?
Maar ik weet 1 ding zeker de eerst volgende die mij autist noemt krijgt klappen.
En nee, niet laf 10 vs. 1 maar gewoon bots op zijn neus.
 

DeletedUser

Gast
Ik snap niet waarom je daarmee zou schelden.
Maar mensen schelden ook met mongool dus dit is misschien wel een 'nieuw' scheldwoord?
Maar ik weet 1 ding zeker de eerst volgende die mij autist noemt krijgt klappen.
En nee, niet laf 10 vs. 1 maar gewoon bots op zijn neus.

Autist.

Oh, krijg ik nu klappen? sta te trillen op mijn benen, niet. Kop op zeg, wat voor zielige praat is dat nou. Als je de internet gangster wilt uithangen, doe dat lekker op een ander forum en niet op het serieuze praat sub-forum, dat zou al heel erg geapprecieerd worden.

Je snapt niet waarom er mee gescholden wordt? Laten we Spartacus-II als voorbeeld nemen. Zijn autisme is niet echt op te merken, ik weet niet hoe het in het echte leven is, maar hier niet.

Maar, we hebben veel zwaardere gevallen. Kinderen met autisme die gewoon, ja, het spoor bijster zijn. Dat is bij veel mensen het beeld van autisme. Zware gevallen, zoals ze zien op de televisie of op straat, omdat ze de 'lichte gevallen' er niet uitpikken.

Als iemand dus afwijkt van zijn 'normale' gedrag en andere trekjes heeft dan zijn medemens, zoals autistische kinderen hebben volgens het beeld van vele, dan wordt dat woord gebruikt tegen hen. Op die manier verwoorden ze het gedrag van het bepaalde persoon en kwetsen ze die persoon er tegelijkertijd mee.
 

DeletedUser

Gast
Autist.

Oh, krijg ik nu klappen? sta te trillen op mijn benen, niet. Kop op zeg, wat voor zielige praat is dat nou. Als je de internet gangster wilt uithangen, doe dat lekker op een ander forum en niet op het serieuze praat sub-forum, dat zou al heel erg geapprecieerd worden.

mooi gezegd ;)

Je snapt niet waarom er mee gescholden wordt? Laten we Spartacus-II als voorbeeld nemen. Zijn autisme is niet echt op te merken, ik weet niet hoe het in het echte leven is, maar hier niet.

Maar, we hebben veel zwaardere gevallen. Kinderen met autisme die gewoon, ja, het spoor bijster zijn. Dat is bij veel mensen het beeld van autisme. Zware gevallen, zoals ze zien op de televisie of op straat, omdat ze de 'lichte gevallen' er niet uitpikken.

Als iemand dus afwijkt van zijn 'normale' gedrag en andere trekjes heeft dan zijn medemens, zoals autistische kinderen hebben volgens het beeld van vele, dan wordt dat woord gebruikt tegen hen. Op die manier verwoorden ze het gedrag van het bepaalde persoon en kwetsen ze die persoon er tegelijkertijd mee.

ik weet het, zo is het dat idereen wel een ander trekje heeft dan een "normaal mens". Maar wat is nou een "normaal mens"?
 

DeletedUser

Gast
De magische vraag is "waarom schelden mensen." Als je dat weet, dan weet je waarom ze schelden met ziektes, stoornissen, afwijkingen, genitalia, geaardheden, en alle andere dingen die rondgegooid worden.

De antwoord op "waarom" is meestal "onmacht", "wens tot kwetsen" of "afreageren"
 

DeletedUser

Gast
ik weet het, zo is het dat idereen wel een ander trekje heeft dan een "normaal mens". Maar wat is nou een "normaal mens"?

Nou ja, een normaal mens bestaat natuurlijk niet. Enkel, hebben wij mensen wel zelfde interesses, zelfde gevoel voor humor en vaak ook het zelfde gedrag. Als jij daarvan gaat afwijken, dan val je bij vele buiten het kopje "normaal", maar onder een scheldwoord als "mongool", "autist" en noem het maar op.

De magische vraag is "waarom schelden mensen." Als je dat weet, dan weet je waarom ze schelden met ziektes, stoornissen, afwijkingen, genitalia, geaardheden, en alle andere dingen die rondgegooid worden.

De antwoord op "waarom" is meestal "onmacht", "wens tot kwetsen" of "afreageren"

Onmacht? Nee, het is denk ik een uiting. Het is moeilijk te verwoorden, je woede of iets anders. Dat kan jij, ik of wie dan ook heel makkelijk uitdrukken in een scheldwoord. Een scheldwoord verstrekt gewoon je zin en waarop je doelt. Daarom heb je ook scheldwoorden die nu toch wel getolereerd beginnen te worden, bijvoorbeeld kut, maar andere die dat niet worden. Zo ook op dit forum. En die scheldwoorden die niet getolereerd worden, die versterken nog meer je zin, die "gevoelens" or what ever bevat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Enkel, hebben wij mensen wel zelfde interesses, zelfde gevoel voor humor en vaak ook het zelfde gedrag.

"Jouw soort mensen".

Ik deel maar heel weinig interesses en ook niet het gevoel voor humor of het gedrag van de meeste mensen, maar ik heb geen afwijkingen.
 

DeletedUser

Gast
"Jouw soort mensen".

Ik deel maar heel weinig interesses en ook niet het gevoel voor humor of het gedrag van de meeste mensen, maar ik heb geen afwijkingen.

Dat probeer ik ook niet te beweren, ik leg uit dat mensen bij mensen die afwijken van de zelfde interesses, gevoel voor humor, et cetera, et cetera vaak worden bestempelt als autist, omdat het beeld van mensen met autisme is dat ze afwijken.

*lekker goed verwoord, not-.-'*
 

DeletedUser

Gast
Alleen door mensen met het IQ van een krop sla ;)

De meeste mensen snappen het verschil tussen "vindt andere dingen leuk" en "heeft een geestelijke afwijking" best en zullen zo iemand dus gewoon, zoals het hoort, bestempelen als "anders dan mij".
 

DeletedUser

Gast
"Jouw soort mensen".

Ik deel maar heel weinig interesses en ook niet het gevoel voor humor of het gedrag van de meeste mensen, maar ik heb geen afwijkingen.

Dat vind ik ook. alle mensen verschillen toch? Stand-up comedians laten veel mensen lachen, maar niet iedereen. Weet je waarom? Omdat meningen verschillen. Dus zoals ik al eerder zei: Er bestaat niet zoiets als "normaal" -in mijn ogen-.
 
Bovenaan