• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Autisme

DeletedUser

Gast
images


images
 

DeletedUser

Gast
in de dikke van dale heeft autisme een definitie:
au·tis·me het; o ontwikkelingsstoornis waarbij contact met de buitenwereld en communicatie niet of moeizaam plaatsvinden
 

DeletedUser9104

Gast
in de dikke van dale heeft autisme een definitie:
au·tis·me het; o ontwikkelingsstoornis waarbij contact met de buitenwereld en communicatie niet of moeizaam plaatsvinden


Der mag volgens de dikke van dale wel een definitie zijn. Ik vind hem zelf erg kort door de bocht.
 

DeletedUser5621

Gast
In vet staat mijn vorm van autisme. Al vind ik structuur fijn. Ik heb in de loop van de jaren geleerd dat dat niet altijd kan. Sterker nog... Op mijn slaapkamer is structuur ver te zoeken.

Ik zal je even mijn situatie opnoemen. Stuctuur: Ver te zoeken. Stress: Gemiddeld. Functioneren: Bijna perfect.
En ja. Ik heb asperger. Waarom ik asperger heb. Voornamelijk door mijn manier van denken en reageren, maar de mensen om mij heen zijn daar blij mee. Ik breng ze op nieuwe ideeën. Ik kan ze helpen (zo goed en kwaad als dat gaat).

En ik weet dat de autisten onder ons elkaar niet over een kam scheren, maar zo kom je af en toe wel over. (ik vast ook hoor ;))
Ik heb zelf waarschijnlijk ADD. Dat kun je autisme noemen, ik zou het zelf niet doen. Vooral mijn organisatie is extreem slecht, ik vergeet alles, raak alles kwijt, etc. Echter heeft mijn 'probleempje' ook voordelen. Ik kan heel goed abstract denken, snap dingen heel snel, ben zeer creatief qua denken, ben op sociaal vlak op veel punten erg sterk.
 

DeletedUser17953

Gast
Ik heb zelf waarschijnlijk ADD. Dat kun je autisme noemen, ik zou het zelf niet doen. Vooral mijn organisatie is extreem slecht, ik vergeet alles, raak alles kwijt, etc. Echter heeft mijn 'probleempje' ook voordelen. Ik kan heel goed abstract denken, snap dingen heel snel, ben zeer creatief qua denken, ben op sociaal vlak op veel punten erg sterk.

Zelf heb ik ook ADD, maar ik vind dit niet te vergelijken. Wel is het zo dat mensen met ADD door concentratie problemen minder zullen oppakken in groepgesprekken etc.

Autisme vind ik dan ook een ander onderwerp. Wat ik wel met je eens bent is dat we door de minimale concentratie de organisatie slecht kan zijn.

Ook ben ik het met je eens dat het denken heel anders kan zijn. Ik heb hier vrij wel last van op school. Ik zit nu op Mavo en had eigenlijk naar de Havo gekund (Zei men). Ik zit goed op mijn plaats op het Mavo en groei net als de anderen goed mee. Maar waar het me nu om gaat is dat ik op sommige vakken en punten veel sneller begrijp dan mede-leerlingen. Het denken gaat heel anders en we begrijpen sommige onderwerpen dus veel sneller dan gemiddelde Mavo leerling.
 

DeletedUser22575

Gast
Wow zie dit onderwerp nu pas..
Ik heb zelf autisme en zit zelf gewoon op school enzo lekker havo 2! En kan gewoon omgaan met vrienden.
Bij mij in de klas wordt er niet of af en toe 1xtje gescholden met autist...
Dan vind ik het niet erg aangezien zij er rekening mee houden dat ik dit heb....
Maar er opzettelijk iemand mee pijn doen/kwetsen? Dan zou je het zelf is moeten ervaren!
 

DeletedUser

Gast
Precies wat Archer of Doom net zegt... Als je er daadwerkelijk iemand mee bedoelt, en hem echt probeert te kwetsen is dat heel vals natuurlijk om hem uit te maken voor wat hij is. Maar dat is met alles zo... Homo, kanker etc.
Vaak worden woorden als 'homo' en 'autist' als soort van standaard scheldwoorden gebruikt. Zonder enige bedoeling, maar gewoon om iemand mee uit te schelden. Zonder erge bedoelingen, maar bedenk als je het zegt dat je er iemand heel erg mee kan kwetsen.
Helaas is het in de maatschappij gekropen en komt het er niet zo snel meer uit. Kom op, ik zie ons ook niet allemaal schelden met 'je moeder is een huisvrouw!'
 

DeletedUser

Gast
Dat laaste hoor ik steeds vaker van me vrienden in de vorm van 'je moeder'
 

DeletedUser

Gast
'Je moeder is een huisvrouw'... Geniale manier om gelovigen uit te schelden. :p
 

DeletedUser9104

Gast
Wow zie dit onderwerp nu pas..
Ik heb zelf autisme en zit zelf gewoon op school enzo lekker havo 2! En kan gewoon omgaan met vrienden.
Bij mij in de klas wordt er niet of af en toe 1xtje gescholden met autist...
Dan vind ik het niet erg aangezien zij er rekening mee houden dat ik dit heb....
Maar er opzettelijk iemand mee pijn doen/kwetsen? Dan zou je het zelf is moeten ervaren!

Zoals je misschien al in het topic had gekozen heb ik ook autisme en ik doe een hbo opleiding docent Nederlandse gebarentaal. Mensen verklaren me voor gek als ze erachter komen dat ik autisme heb, want het valt totaal niet op. Ik loop tijdens mijn studie tegen dezelfde dingen aan als mijn klasgenoten.
 

DeletedUser22575

Gast
Zoals je misschien al in het topic had gekozen heb ik ook autisme en ik doe een hbo opleiding docent Nederlandse gebarentaal. Mensen verklaren me voor gek als ze erachter komen dat ik autisme heb, want het valt totaal niet op. Ik loop tijdens mijn studie tegen dezelfde dingen aan als mijn klasgenoten.

Tja, ligt er ook aan hoe erg je het hebt eh, ik heb hele lichte vorm en kan goed meedraaien met de klas enzo.
Even shock voor ze toen ze er achter kwamen :)
 

DeletedUser9104

Gast
Heeft niet alleen met hoe zwaar autisme je hebt, maar ook op welk niveau je functioneert. Als jij een normale tot hoge intelligentie hebt en autisme kan het jaren duren voordat je een diagnose krijgt. Dit omdat je vaak dan een hoop kunt compenseren.
 

DeletedUser22575

Gast
Heeft niet alleen met hoe zwaar autisme je hebt, maar ook op welk niveau je functioneert. Als jij een normale tot hoge intelligentie hebt en autisme kan het jaren duren voordat je een diagnose krijgt. Dit omdat je vaak dan een hoop kunt compenseren.

Klopt, ik ben zelf in de klas een van de slimste :/
Maar mensen denken bij autisme gelijk aan zware autisten en daar erger ik me aan!
 

DeletedUser9104

Gast
Klopt, ik ben zelf in de klas een van de slimste :/
Maar mensen denken bij autisme gelijk aan zware autisten en daar erger ik me aan!

Klopt, ik denk dat daarom dit topic ook bestaat. Mensen weten niet wat ze roepen als ze iemand uitschelden voor autist. Zeker ook omdat autisme een spectrumstoornis is. In feite noem je iemand zowel dom als slim ect... Oftewel iemand uitschelden voor autist slaat nergens op.
 

DeletedUser22575

Gast
Klopt, ik denk dat daarom dit topic ook bestaat. Mensen weten niet wat ze roepen als ze iemand uitschelden voor autist. Zeker ook omdat autisme een spectrumstoornis is. In feite noem je iemand zowel dom als slim ect... Oftewel iemand uitschelden voor autist slaat nergens op.

Jup, zo komt het eigenlijk meer of als rasistisch
 
Bovenaan