• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Bedreigingen

DeletedUser23053

Gast
In het naast ons gelegen dorp woont een 15-jarige jongen, hij heeft in dat dorp meerdere kinderen (met de dood) bedreigd en is al eens opgepakt met illegaal wapen gebruik. Ik ga even het verhaal zo goed mogelijk uitleggen, daarna zal ik even zeggen wat ik er zelf van vind en vervolgens ga ik jullie mening vragen :)

Deze jongen heeft dus meerdere mensen bedreigd, hij heeft dingen gezegd als "Ik ga je vriendje doodschieten nadat ik klaar ben met jou." of "Nu ga jij doen wat ik zeg, of ik snij die lelijke keel van je door." (wat hij heeft gezegd, heb ik van een van de bedreigde kinderen gehoord, dit is vrij betrouwbaar, maar ik weet niet of het 100% klopt.)
Tijdens de kermis heeft deze jongen wederom 2 mensen bedreigd, vervolgens zijn 3 vaders van een aantal bedreigde kinderen naar hem toe gegaan, hebben hem vervolgens uit de botsauto's getrokken en hebben hem een paar klappen verkocht. (Wederom, dit heb ik gehoord vanuit een vrij betrouwbare bron.)
Deze jongen heeft meerdere malen bij de politie langs moeten komen. Hij is van school getrapt omdat hij een forse medeleerling met een stanleymesje heeft gestoken. Vervolgens heeft hij een bericht op zijn facebookpagina gezet, waarop zijn moeder reageerde "Goed gedaan jongen, dat varken verdiende het."

Wat vinden jullie, hebben de ouders van de bedreigde kinderen het recht om dit te doen?
En kun je het deze jongen wel verwijten, of komt het 100% door de opvoeding?

Wat ik zelf vind:
Ik vind dat de ouders goed hebben gehandeld, de jongen heeft er zeker wat van geleerd, dat hij niet ongestraft mensen kan gaan bedreigen, als de politie hem amper straft, kan dit een oplossing zijn. Het is echter niet goed om als volwassene een kind te gaan slaan, maar wat zou jij doen als jouw kind door hem bedreigt zou worden en de politie hem relatief weinig straf oplegt?
Ik denk dat het van beide kanten komt, de jongen zelf zit fout, maar ook de opvoeding heeft een dusdanig negatief effect op deze jongen gehad, dat hij dit soort dingen gaat doen.

Even om de vragen voor te zijn, dit is een Nederlandse jongen, maar hij heeft een Marrokaans verleden. Het gaat dus gewoon om een autochtoon!
 

DeletedUser23528

Gast
Het is erg dat dit gebeurt, het ergste vind ik nog hoe die moeder reageerd:"Goed gedaan jongen, dat varken verdiende het.", ik vind daarom eigenlijk ook dat ze het kind bij die ouders weg moeten halen. Als je trots bent dat je kind iemand heeft gestoken is er volgens mij iets mis met je. Weet je toevallig ook of die jongen al met jeugdzorg etc in aanraking is gekomen?
 

DeletedUser23053

Gast
Het is erg dat dit gebeurt, het ergste vind ik nog hoe die moeder reageerd:"Goed gedaan jongen, dat varken verdiende het.", ik vind daarom eigenlijk ook dat ze het kind bij die ouders weg moeten halen. Als je trots bent dat je kind iemand heeft gestoken is er volgens mij iets mis met je. Weet je toevallig ook of die jongen al met jeugdzorg etc in aanraking is gekomen?

Ik denk dat hij daarmee al wel in aanraking is geweest, maar hij is (nog) niet uit huis geplaatst.
 

DeletedUser1528

Gast
Een 15jarige kan je eigenlijk niet meer als een kind aanschouwen.
Zowel lichamelijk als psychologisch is de vooruitgang van de jeugd te merken , 75% van de "kinderen" vanaf 14jaar weten verdomd goed wat goed of fout is in het leven en wat kan en wat niet kan.
Normen en waarden leer je door opvoeding : thuis en op school.
Wanneer beiden iemand in de steek laten door fout gedrag ongestraft zijn zij ook beiden medeverantwoordelijk voor de daden of uitspraken.
Ouders hebben de hoofdtaak om hun kinderen in een zo goed mogelijke manier op te voeden maar ook scholen zijn pedagogisch verplicht om hun steentje bij te dragen.
En iemand van school sturen vind ik altijd wel een makkelijke keuze , ondanks de zwaarheid van de feiten.
OF je gaat samen met de ouders naar een samenwerking streven om zulke kinderen terug op het juiste pad te krijgen
OF wanneer je geen samenwerking met de ouders hebt , moet je jeugdzorg de situatie gaan laten bekijken en maatregelen nemen.
Daarna kan het kind nog steeds op school blijven onder hoger toezicht maar in een andere privé-situatie.
Kinderen van school naar school sturen is al heel vaak slechter uitgedraaid dan goed.

Wanneer het gerecht en politie ons in de steek laten is het wettelijk eigenlijk niet toegestaan om alles in eigen handen te nemen maar wel heel begrijpelijk. Ik heb al eens hetzelfde gedaan maar wel in een totaal andere situatie en niet in deze vorm.
Uiteindelijk wordt dan diegene die eerst slachtoffer was de dader en de dader dan het slachtoffer.
Zo kan een dader zich meer onaantastbaar voelen omdat de rollen omgedraaid zijn en hij nu het slachtoffer kan uithangen.
Dan krijgt hij nog meer vrij spel.
Het effect zou volgens mij groter zijn geweest moesten niet de ouders maar alle bedreigde kinderen zelf hem een lesje hebben geleerd.
Op die manier zou hij zien als slachtoffers samenwerken , hij maar een fractie waard is tegenover een één-tegen-één.

En wat die moeder betreft , die is het niet waard om moeder te zijn.
Hier zie je zo direct vanwaar zoonlief zijn mooie woorden en mooie daden heeft gehaald.
Hem meteen weghalen bij deze vrouw en hem plaatsen in warm nest waar hij kan heropgevoed worden en waar ze hem nog op het juiste pad kunnen brengen voor hij voor zijn hele leven om zeep is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser12440

Gast
Wat is een Marokkaans verleden ?
Ben je dan een keer in Marokko geweest?

Verder die jongen verdient gewoon een PIJ maatregel na 2-6 jaar binnen zitten zal die of flink veranderen of nog steeds gek zijn en zal die wel met een tbs eindigen.

Ouders die de jongen hebben geslagen verdienen ook een celstraf aangezien het kinder mishandeling blijft.
En die ouders van de jongen kunnen waarschijnlijk niet gestraft worden helaas.
 

RabbidRobin

Ex-Teamleider Forum
Even om de vragen voor te zijn, dit is een Nederlandse jongen, maar hij heeft een Marrokaans verleden. Het gaat dus gewoon om een autochtoon!

Het feit dat dit hieraan is toegevoegd doet me even hard walgen als dit hele verhaal.

Dat er iets aan het gedrag van de jongen moet gewerkt worden lijkt me logisch. Door hem gewoon in elkaar te gaan timmeren ga je dat niet oplossen, wat hoopten ze er uberhaupt mee te bereiken. Dezelfde vraag geldt voor de moeder. In mijn opinie is dit gewoon de rotte maatschappij die moeilijkere kinderen liever kwijt is dan ze deftig probeert op te voeden.
 

DeletedUser23053

Gast
Het feit dat dit hieraan is toegevoegd doet me even hard walgen als dit hele verhaal.

Sorry, maar als je even terugleest het topic "Goede raad", zie je al meteen dit verschijnen:
Klik

Tsja, ik heb geen zin in zo'n vragen en ben die dus voor...
 

DeletedUser

Gast
Dit noemt men in de volksmond een "mocro"! Een 2e generatie Marokkaan die hoewel volledig geboren en getogen in Nederland thuis hoofdzakelijk een Marokkaanse opvoeding geniet en hierdoor een wat ontheemde nationale identiteit meekrijgt.
Zij zien zichzelf niet als Nederlanders maar als Marokkaan, hoewel zij in de ogen van "echte" Marokkanen geen Marokkanen zijn.
Dit zijn jongens die thuis andere normen en waarden leren dan in de Nederlandse buitenwereld als algemeen geaccepteerd worden gezien. Feit is, dat de Marokkaanse cultuur een vrij harde cultuur is waar veel draait om eer, principes en geloof en waarbij een voor Nederlandse begrippen vrij strenge/geweldadige discipline wordt gebruikt.
Ik ben zelf opgegroeid in diverse achterstandswijken en heb ook Marokkaanse vriendjes gehad en heb dit dus van dichtbij gezien en ervaren. Dit zijn jongens die twee levens hebben. Het leven thuis en het leven in de Nederlandse maatschappij.
Deze passen niet bij elkaar en worden dan ook gescheiden beleeft. Communicatie naar het gezin over de prestaties in het dagelijkse leven gaan moeizaam en worden gemanipuleerd. Je kan de waarheid makkelijk bespelen als je zelf als tolk fungeert en ook het kunstig uitspelen van de verschillende normen en waarden worden hierin gebruikt. Dit alles houd de twee levens in stand en resulteert in ietwat ontheemde mensen met hun eigen normen en waarden afwijkend van de geldende status quo.
De gemiddelde "Mocro" kenmerkt zich door trots op een nationaliteit die hij/zij eigenlijk niet bezit en daarbij ook weinig respect betoont voor andere culturen/nationaliteiten. Veel woede naar de buitenwereld (resultaat van ontheemd zijn?!) en daarmee veel agressie die vaak gepaard gaar met het compleet ontbreken van mededogen of compassie. (en natuurlijk het "mocro tasje" :D )
Vanuit het gezin vaak weinig controle en disciplinering voor wat het kind "buiten" allemaal uitspookt, dit is een groot deel van het probleem! Disciplinering kennen ze echt wel en hoe :O, maar vaak niet voor wat er buiten de muren van hun Marokkaanse leven gebeurt.
Dit zijn kinderen die geen enkel gezag accepteren buiten die muren en zich hier dan ook fel tegen verzetten.
Als je denkt, dat een pij maatregel zo een jongen gaat helpen leef je in een illusie! 3 jaar lang met soortgelijken opgesloten zitten, terwijl in jouw ogen ondergeschikten je bestoken met pedagogisch gezwam waar je je geen moer van aantrekt resulteert enkel in meer isolatie en verheerlijking van het andere leven. Tel daarbij je nieuw gemaakte contacten op en het begin van nog meer ellende is gerealiseerd!

Dit zijn jongeren die gedisciplineerd moeten worden door hun familie en gemeenschap, zij zijn tenslotte de enige die door hun gerespecteerd worden! Simpel voorbeeld uit mijn geheugen: Een jong mannetje 13 jaar spuugt een agent in zijn gezicht terwijl hij hem uitmaakt voor "Haloef" heeft niet meer dan een blik nodig van oudere broer/zus/vader of ander gerespecteerde persoon uit eigen gemeenschap om nederiger te zijn dan ikzelf ooit ben geweest! Men spreekt wel eens over problemen in de integratie, maar van integratie is in deze gevallen totaal geen sprake omdat er simpelweg geen integratie heeft plaats gevonden. Zij leven tussen twee werelden in!
Hierin ligt de oplossing voor het probleem!

Leuk overigens dat je in je startpost bewust, maar knullig probeert de Mocro discussie te ontwijken! XD

Wat betreft het gewelddadig ingrijpen van ouders op de kermis kan ik enkel zeggen, dat ik het begrijp!
Het is op geen enkele manier te rechtvaardigen, maar is in de praktijk het enige wat je kan doen.
De overheid en de Nederlandse gemeenschap doet er niets mee en kan er blijkbaar niets mee, terwijl zijn eerdere
steekpartij heeft bewezen waar hij toe in staat is en het zeker niet blijft bij woorden. In zo'n geval zou ik ook het alleenrecht nemen
en hem confronteren met het enige wat zo'n jongen respecteert van buiten zijn eigen wereld en dat is geweld!
Dit geldt overigens voor alle mensen op deze wereld... waar redevoering niet meer baat, blijft enkel geweld over! Helaas!
 
Bovenaan