• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Big Data - privacy schending

DeletedUser

Gast
Hey,

Ik wil graag discussiëren wat jullie ervan vinden dat bedrijven (als walmart en google) alles van je op slaan om zo achter je prive situatie te komen voor economische doeleindes.

Big data
Men spreekt van big data wanneer men werkt met één of meer datasets die te groot zijn om met reguliere databasemanagementsystemen te onderhouden. De definitie van big data is niet altijd duidelijk. Volgens Gartner gaat het in elk geval om drie factoren: de hoeveelheid data, de snelheid waarmee de data binnenkomt en opgevraagd wordt en de diversiteit van de data. Daarnaast speelt ook de mogelijkheid tot statistische analyse een belangrijke rol: een website als Youtube verwerkt weliswaar grote hoeveelheden data maar de mogelijkheden om die data statistisch te analyseren zijn beperkt. Om die reden wordt Youtube niet altijd tot "Big Data" gerekend.

Voorbeeld:
Walmart
Het Amerikaanse bedrijf Walmart verwerkt meer dan een miljoen transacties per uur die op een slimme manier in databases opgeslagen moeten worden. Uit deze grote berg gegevens kunnen verbanden tussen verschillende producten gedestilleerd worden (bijvoorbeeld hamburgers en broodjes, maar vaak zijn de verbanden minder voordehandliggend). Ook kunnen op basis van aankoopgedrag klanten ingedeeld worden op basis van diverse kenmerken. Door geavanceerde statistische analyses uit te voeren kan Walmart niet alleen vrij nauwkeurig inschatten wat het geslacht, inkomen, de sociale klasse en de gezinssituatie van een klant is maar kunnen ook levensgebeurtenissen zoals huwelijk, geboorte, echtscheiding en overlijden met vrij grote precisie gedetecteerd worden aan de hand van veranderingen in aankoopgedrag.

Gelieve niet off topic te gaan :)
 

DeletedUser

Gast
Het idee dat alles word geautomatiseerd lijkt me heel fijn, maar toch ... hiervan word men steeds luier, er kan hoe dan ook misbruik mee worden gemaakt en ik vind het eng dat je het zelf niet in de hand hebt. We beginnen op pionnetjes te lijken die de 'echte grote bazen' kunnen besturen.
 

DeletedUser

Gast
De bonuskaart bij de Albert Heijn doet precies hetzelfde. Mij maakt het niks uit, ik heb niks te verbergen en ik heb er geen last van dat ze dat doen.
 

DeletedUser19689

Gast
Ten eerste wil ik je feliciteren met de aanmaak van dit topic. Zeker een topic met potentie.
Toch gaan jullie er allemaal te licht over. Nee, ik heb niets levensbedreigend te verbergen, toch wil ik mijn privacy garanderen!

Wat de meesten al verkeerd zien is dat privacy niet enkel is voor mensen die wat te verbergen hebben (Terroristen in het extreemste geval, maar ook gewoon politiek andersdenkenden) maar ook gewoon voor u en ik, de gewone man in de straat dus.
Het probleem is dat mensen te veel delen op het internet. Deze worden allemaal opgeslagen op grote servers en worden gedeeld onder de groten der Aarde. Zij weten ongeveer alles over je: Medische Gegevens, telefoonnummers, politieke overtuiging, vrienden, opleiding,... . Om een voorbeeld te geven, toen ik me enkele weken geleden inschreef aan een Hogeschool was het ook schandalig wat ze allemaal moesten weten: Beroep vader/moeder, inkomsten,... . Sorry, maar dat moeten ze toch niet over mij weten. Wij als westerlingen veroordelen met afgunst totalitaire regimes, het is schandalig! Mensen hebben daar geen vrijheid. Maar alles over ons wordt toch ook bijgehouden? Zitten we dan niet ongeveer in hetzelfde schuitje? Een voorbeeld dat jullie waarschijnlijk niet weten is dat op elk stukje papier dat geprint wordt een code opstaat. Alles wat je print is dus terug te traceren naar een printer en dus een persoon. Dit wordt bijvoorbeeld in China gebruikt om tegenstanders van het 'Communistisch' regime op te pakken en ergens weg te moffelen.
Als ik even aan jullie vraag om jullie creditkaartgegevens van het afgelopen jaar te zien, verklaren jullie mij voor gek. Maar als grote databanken dat mogen weten is dat geen probleem? Hypocriet toch!.

Overigens is het PRISM spul van de NSA sowieso maar het topje van de ijsberg hoor, maak je geen illusies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ja, de informatie die ze opslaan behoord niet tot hun eigendom, en mogen ze helemaal niet weten! Dat de vs voor veiligheid ons bespied kan ik enigszins begrijpen (ik begrijp ook dat andere dit niet doen), maar dat de commerciële bedrijven dit doen niet.

Ik verwacht dat er binnen een paar maanden big data word verwekt in onze reclames op de tv, want de tv slaat dan ook dingen op ... Bijv, iemand die veel films kijkt en vaak zoutige dingen koopt in de supermarkt krijgt dan tijdens de reclame, reclame te zien van zout popcorn, en als ze dit kunnen ... dan gaat het veel te ver.


De c1000 verkoopt nu bij bepaald weer bijvoorbeeld ships, dat doen ze niet voor niets, ze verkopen dan waarschijnlijk meer chips bij koud weer. Dit vind ik nog kunnen, maar dat ze echt ALLES willen weten van je om dan geld af te troggelen, dat gaat te ver.
 

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019
Dit wordt bijvoorbeeld in China gebruikt om tegenstanders van het 'Communistisch' regime op te pakken en ergens weg te moffelen.

grappig dat je dit zegt ;) (over communisme)

Terug OT
Ikzelf heb er geen probleem mee. Als men hierdoor mensen met slechte bedoelingen eruit kunnen halen... maakt mij niets uit. Zolang ze mn gegevens niet misbruiken... Cava voor mij.
 

DeletedUser19689

Gast
Ja, de informatie die ze opslaan behoord niet tot hun eigendom, en mogen ze helemaal niet weten! Dat de vs voor veiligheid ons bespied kan ik enigszins begrijpen (ik begrijp ook dat andere dit niet doen), maar dat de commerciële bedrijven dit doen niet.

Ik verwacht dat er binnen een paar maanden big data word verwekt in onze reclames op de tv, want de tv slaat dan ook dingen op ... Bijv, iemand die veel films kijkt en vaak zoutige dingen koopt in de supermarkt krijgt dan tijdens de reclame, reclame te zien van zout popcorn, en als ze dit kunnen ... dan gaat het veel te ver.


De c1000 verkoopt nu bij bepaald weer bijvoorbeeld ships, dat doen ze niet voor niets, ze verkopen dan waarschijnlijk meer chips bij koud weer. Dit vind ik nog kunnen, maar dat ze echt ALLES willen weten van je om dan geld af te troggelen, dat gaat te ver.

Veiligheid, goede grap! Geloof je echt dat ze et voor onze veiligheid doen? Want je gaat echt EU parlementsleden afluisteren voor de veiligheid:rolleyes:

grappig dat je dit zegt ;) (over communisme)

Terug OT
Ikzelf heb er geen probleem mee. Als men hierdoor mensen met slechte bedoelingen eruit kunnen halen... maakt mij niets uit. Zolang ze mn gegevens niet misbruiken... Cava voor mij.

Ik heb al tig keer uitgelegd dat China nep Communisten zijn. Het is niet omdat de overheid nu op het moment te vertrouwen is dat dat in de toekomst ook zo zal zijn. Die informatie blijft er, die verdwijnt niet meer. Doe je ogen open! Denk je nu echt dat ze dit doen om 'terroristen' op te sporen?
 

DeletedUser

Gast
Ikzelf heb er geen probleem mee. Als men hierdoor mensen met slechte bedoelingen eruit kunnen halen... maakt mij niets uit. Zolang ze mn gegevens niet misbruiken... Cava voor mij.

Wanneer vind jij dat jouw prive informatie word misbruikt? Mijn eigen grens is als het commerciële/economischedoeleindes heeft.
 

DeletedUser19689

Gast
Wanneer vind jij dat jouw prive informatie word misbruikt? Mijn eigen grens is als het commerciële/economischedoeleindes heeft.

Vanaf het moment dat iemand anders dan ondergetekende het tot zijn bezit heeft zonder toestemming.
 

DeletedUser

Gast
Veiligheid, goede grap! Geloof je echt dat ze et voor onze veiligheid doen? Want je gaat echt EU parlementsleden afluisteren voor de veiligheid:rolleyes:



Ik heb al tig keer uitgelegd dat China nep Communisten zijn. Het is niet omdat de overheid nu op het moment te vertrouwen is dat dat in de toekomst ook zo zal zijn. Die informatie blijft er, die verdwijnt niet meer. Doe je ogen open! Denk je nu echt dat ze dit doen om 'terroristen' op te sporen?

Ja, het zou goed kunnen dat ze de informatie stiekem door verkopen ... maar aan wie, en dan zou het lijkt mij ergens toch wel eerder zijn gelekt?

Ik heb ook grote vragen over de NSA, wat hun echte doel is.
 

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019
Wanneer vind jij dat jouw prive informatie word misbruikt? Mijn eigen grens is als het commerciële/economischedoeleindes heeft.
bij mij geldt hetzelfde als ik niet op de details inga.

Ik heb al tig keer uitgelegd dat China nep Communisten zijn. Het is niet omdat de overheid nu op het moment te vertrouwen is dat dat in de toekomst ook zo zal zijn. Die informatie blijft er, die verdwijnt niet meer. Doe je ogen open! Denk je nu echt dat ze dit doen om 'terroristen' op te sporen?
Ik weet het, ik vond het gewoon grappig dat je ook hier over communisme begint. Ik versta zeker en vast de verschillen die jij wil duidelijk maken en ik ga ermee akkoord dat dit een mooie vorm zou zijn die ik zeker eens in werking wil zien! Maar dit is weer off topic ;)

Ik heb geen idee wat ze met die info doen, zolang ik er persoonlijk niet door geraakt wordt, maakt het me ook niet echt uit. Of ze er nu wel of geen terroristen uithalen, dat weet ik niet. Ik weet wel dat de VS een aanslag op deze manier heeft kunnen voorkomen in ons land (als wat ik gehoord heb juist is).
 

DeletedUser

Gast
bij mij geldt hetzelfde als ik niet op de details inga.


Ik weet het, ik vond het gewoon grappig dat je ook hier over communisme begint. Ik versta zeker en vast de verschillen die jij wil duidelijk maken en ik ga ermee akkoord dat dit een mooie vorm zou zijn die ik zeker eens in werking wil zien! Maar dit is weer off topic ;)

Ik heb geen idee wat ze met die info doen, zolang ik er persoonlijk niet door geraakt wordt, maakt het me ook niet echt uit. Of ze er nu wel of geen terroristen uithalen, dat weet ik niet. Ik weet wel dat de VS een aanslag op deze manier heeft kunnen voorkomen in ons land (als wat ik gehoord heb juist is).

Dat van die aanslag, ik weet bijna zeker dat ze dit verzinnen om de bevolking wat rustiger te maken. En, als ze de winkels de informatie hebben word je er hoe dan ook door getroffen, want ... door al die reclame die je dan krijgt van je lievelingseten/apparatuur etc ga je steeds meer uitgeven.
 

DeletedUser

Gast
Ten eerste wil ik je feliciteren met de aanmaak van dit topic. Zeker een topic met potentie.
Toch gaan jullie er allemaal te licht over. Nee, ik heb niets levensbedreigend te verbergen, toch wil ik mijn privacy garanderen!

Het probleem is dat mensen te veel delen op het internet. Deze worden allemaal opgeslagen op grote servers en worden gedeeld onder de groten der Aarde. Zij weten ongeveer alles over je: Medische Gegevens, telefoonnummers, politieke overtuiging, vrienden, opleiding,... . Om een voorbeeld te geven, toen ik me enkele weken geleden inschreef aan een Hogeschool was het ook schandalig wat ze allemaal moesten weten: Beroep vader/moeder, inkomsten,... . Sorry, maar dat moeten ze toch niet over mij weten. W
Wat je school ermee moet weet ik ook niet. Dat de overheid het beroep en inkomen van jou en je ouders wilt weten lijkt me dan weer niet meer dan logisch. Je ontvangt studiefinanciering en als je ouders werkloos zijn krijg je meer geld dan als ze wel een goede baan hebben (in Nederland dan). Lijkt me handig als de overheid een goed overzicht heeft van hoeveel er verdient wordt in het huishouden, anders wordt er veel te veel misbruik van gemaakt.

Daarnaast maakt het me niets uit wat de overheid aan informatie van mij heeft. Desnoods nemen ze van mij of iedereen DNA en vingerafdrukken af. Ik heb niks te verbergen en als je niks te verbergen hebt waarom zou je er dan moeilijk over doen. Zolang ik er geen last van heb vind ik het allemaal prima en ik zou niet weten hoe ik er last van zou moeten hebben.
 

DeletedUser13380

Gast
In geval van internetreclame is dit best handig. Natuurlijk krijg je veel 'spam', maar toch. Dingen als bankrekening e.d. mogen ze gewoon niet vragen - al tegengekomen tijdens enquêtes - en daarbij vragen ze letterlijk soms ook het beroep van je ouders met daarbij het vermogen. Dat vind ik niet kunnen. Bij een bepaalde site moest je zetten hoe groot je bent en daarbij of je daar een probleem in ziet. Toen heb ik afgehaakt. Dat soort dingen moeten ze niet weten. Op een andere site vroegen ze naar dingen als zelfkwetsen, astma, ADHD, dyslexie en die dingen. Ik heb eens ingevuld 'ADHD'. Bleek ineens dat de site stopt met draaien en ik niets meer kon doen. Ga ik via andere computer nog eens op die site, klik ik 'zelfkwetsen', site blokkeert weer. Ga via ipod op die site, klik op 'niets van deze' en ik kan verder.

Da's gewoon overdreven. Tegenwoordig hebben we gewoon geen privacy meer. Later, als je een cv indient tijdens het solliciteren, gaan ze kijken naar je gedrag op facebook en kan jij het gaan uitleggen. Dat mag niet en kan ook niet, vind ik.
 

DeletedUser19689

Gast
Wat je school ermee moet weet ik ook niet. Dat de overheid het beroep en inkomen van jou en je ouders wilt weten lijkt me dan weer niet meer dan logisch. Je ontvangt studiefinanciering en als je ouders werkloos zijn krijg je meer geld dan als ze wel een goede baan hebben (in Nederland dan). Lijkt me handig als de overheid een goed overzicht heeft van hoeveel er verdient wordt in het huishouden, anders wordt er veel te veel misbruik van gemaakt.

Daarnaast maakt het me niets uit wat de overheid aan informatie van mij heeft. Desnoods nemen ze van mij of iedereen DNA en vingerafdrukken af. Ik heb niks te verbergen en als je niks te verbergen hebt waarom zou je er dan moeilijk over doen. Zolang ik er geen last van heb vind ik het allemaal prima en ik zou niet weten hoe ik er last van zou moeten hebben.

Ik zou het nog begrijpelijk vinden als je een studiebeurs aanvraagt. Vermits ik tot de middenklasse behoor, heb ik (terecht) geen recht op een studiebeurs. Waarom moeten ze dan toch die gegeven weten?
Dus jij vind het normaal dat je vriendenkring etc. zomaar op straat te rapen valt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ik zou het nog begrijpelijk vinden als je een studiebeurs aanvraagt. Vermits ik tot de middenklasse behoor, heb ik (terecht) geen recht op een studiebeurs. Waarom moeten ze dan toch die gegeven weten?
Dus jij vind het normaal dat je vriendenkring etc. zomaar op straat te rapen valt?
Bij ons (in Nederland zoals ik zei) krijgt iedereen, arm of rijk, een studiebeurs en gratis reizen met het OV. Je krijgt alleen meer als jij en je ouders niets/weinig verdienen. Dan lijkt het mij logisch dat ze dat willen weten al weet ik niet hoe je opeens bij je vriendenkring komt.
 

DeletedUser19689

Gast
Bij ons (in Nederland zoals ik zei) krijgt iedereen, arm of rijk, een studiebeurs en gratis reizen met het OV. Je krijgt alleen meer als jij en je ouders niets/weinig verdienen. Dan lijkt het mij logisch dat ze dat willen weten al weet ik niet hoe je opeens bij je vriendenkring komt.

In België krijgen alleen de minderbedeelden (terecht) een financiering.
Die vriendenkring is gewoon een voorbeeld, commerciële bedrijven kunnen daar met gemak aan komen. Dat vind je ook geen probleem? Of is het alleen maar overheid gerelateerd dat je het in orde vind?
 

DeletedUser

Gast
In België krijgen alleen de minderbedeelden (terecht) een financiering.
Die vriendenkring is gewoon een voorbeeld, commerciële bedrijven kunnen daar met gemak aan komen. Dat vind je ook geen probleem? Of is het alleen maar overheid gerelateerd dat je het in orde vind?
Minderbedeelden krijgen hier wat meer dan de rijkere onder ons, maar nog steeds krijgt iedereen het.
Mij maakt het niet zoveel uit, nogmaals ik heb er geen last van en ik word er niet door lastiggevallen, dus dan maakt het mij niet uit. De overheid weet toch al alles over mij, aangezien ik bij defensie ga en dus een volledige check over mijn gehele leven krijg :p
 

DeletedUser20348

Gast
Besef wel aub dat deze praktijken heel ver gaan. En niet alleen commercieel. Zoals het digitale patienten-dossier (wat nu nog niet door is), als je ooit een ziekte hebt gehad en de dokters-assistente vult niet correct in dat je genezen bent, en jij zit in een sollicitatie-procedure bij een overheid en word daardoor geweigerd, of er beland weer een keer een pc met gevoelige info bij het grof vuil waarin toevallig vermeld staat van die 1e keer dat je dronken achter het stuur zat en ook meteen gepakt bent geworden waarna jij het dus wel hebt afgeleerd (wat er uiteraard niet in vermeld staat) en de hele buurt weet er opeens van, spreekt er schande over en je kinderen worden iedere dag getreiterd daardoor op school. Dit zijn echt niet heel ver gezochte voorbeelden, en met de makke houding van de meeste over dit thema zal het in realiteit bijna gegarandeerd erger worden dan wat ik hier schets. Iedereen doet wel eens iets stoms, zeggen dat jij toch nooit iets fout doet is liegen, dat wordt dus allemaal voor eeuwig opgeslagen en daar mag je de rest van je leven voor betalen, ik duik wel onder ;)

PS over Amerika;
Als Amerika een speler hier bij Grepolis zou zijn, zou ondertussen gene van jullie nog met hem willen spelen want een grotere verrader bestaat er niet, daar hoef je nog niet eens heel ver terug de geschiedenis in te duiken om te snappen waarom ik dit beweer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan