• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Big Data - privacy schending

DeletedUser19689

Gast
Rip rip privacy, sterkte aan de nabestaanden.

De snuggere ministers van België hebben weer eens een koninklijk besluit erdoor gekregen. Vanaf heden is het voor providers (Telenet, Belgacom, Mobistar,...) verplicht alle gegevens omtrent internet en telefonie bij te houden gedurende één jaar. Er wordt dus bijgehouden naar wie je belt, hoe vaak je belt, hoe vaak je Skyped, hoeveel internet je verbruikt, hoe je je telefoon- en internetrekening betaald,... .
Ten eerste is dit in strijd met de rechten van de mens. Elke burger wordt immers potentieel als gevaarlijk beschouwd en letterlijk bespioneerd. Ten tweede is dit veel strenger dan de Europese richtlijnen. Dit lijkt me toch redelijk vreemd aangezien we toch meer en meer 'vereuropariseren'. Ten derde hebben de snuggerds in Duitsland dit al proberen in te voeren. Echter werd het daar ongrondwettelijk verklaard. In België is dit blijkbaar geen probleem. Ten vierde is voor deze massale opslag enorme servercapaciteit nodig. Uiteraard zorgt vadertje staat hier niet voor. Belgacom etc. moeten hier maar zelf voor zorgen. 1+1=2 dus dat wordt doorgeschoven aan de klant.
Als klapper op de vuurpijl haalt dit gewoon niets uit. Het enige wat je hier mee bereikt is dat je de gewone burger viseert. Criminele activiteiten zoals wapenhandel, drugshandel,... zullen ongrijpbaar zijn. Dit zal waarschijnlijk via TOR-achtige zaken verlopen. Met andere woorden, ze blijven ongrijpbaar.
Vergeet de NSA, België doet er ook gewoon aan mee.

Artikel
 

DeletedUser19689

Gast
Maak je niet druk, JAP. Amerika was het koninklijk huis allang voor :p

Dat klopt. Echter kun je door een Amerikaans rechtbank niet veroordeeld worden voor bv. het kijken van een film op Youtube (Ja, dit is illegaal ook al is Youtube een legitieme site). Nu is dat wel makkelijk mogelijk voor pietluttige dingen.
 

DeletedUser

Gast
Als de Belgische kabelbedrijven zelf moeten lappen, stappen ze wel naar de rechter hoor. In dat geval lijkt het me dat het in België ook gewoon ongrondwettelijk wordt verklaard.
 

DeletedUser19689

Gast
9. lappen
Amsterdams woord voor gezamelijk iets betalen

:p

De privacycommissie heeft al aangegeven een onderzoek te starten. Al is dat wel louter naar of ze met hun opmerkingen rekening hebben gehouden. Niet of het compleet van de baan wordt geveegd.
 

DeletedUser

Gast
Ik bedoelde meer van: als de kabelaars zelf moeten meebetalen aan de controle van hun klantgegevens, daar zullen ze niet blij mee zijn. Ik neem aan dat die ook wel een lobby in Brussel hebben, die een vinger in de pap heeft.
 

DeletedUser10508

Gast
Om even ook hier een mening te schrijven en om het i.v.m de oude tijd te houden, vroeger werd er veel gepraat over Eer. Wie geen Eer had, had geen leven. M'n deed alles om eer, zichzelf opofferen, vechten, etc... Maar de dag vandaag is er geen eer meer. M'n speelt vuile spelletjes. Flashback even met me mee, je zat vroeger in een gevecht. Met welke wapens vocht je? Een zwaard, een pijl-en boog of een speer. Echter, de dag van vandaag? Vliegtuigen, bommen, geweren. Alleen al het feit dat m'n elkaar niet oog in oog durft te kijken, en gewoon via een 'mikker' kijken naar elkaar is al on-eervol. Maar nu om naar dit topic te gaan, ze houden alles gewoonweg bij. Je bent geen één minuut alleen, of ze nemen alles van je op. Er werden ook geruchten vertelt dat ze zelfs gewoon naar jou kunnen kijken als je webcam 'ingeplugt' is in je computer, maar niet aanstaat. Het laatste heeft op zich niks met eer te maken, maar dat alles van je word opgenomen...
 
Bovenaan