• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Big Data - privacy schending

DeletedUser

Gast

DeletedUser

Gast
En nu? Moet ik nu boos gaan zijn hierover? Dit veranderd echt mijn mening niet ofzo, want dit was toch allang bekend? Ik heb er geen last van dat ze het doen nogmaals, dus dan interesseert het mij vrij weinig.

Je zou inderdaad boos moeten worden. Woedend behoor je te zijn. De onthullingen van Snowden zijn de keiharde bewijzen dat we niet in een democratie, maar in een kapitalistische dictatuur leven (geen recht op privacy=geen vrijheid van meningsuiting=geen democratie).

Ik zie het argument "maar dat was toch allang bekend" regelmatig voorbij komen in allerlei media. Ten eerste was het helemaal nog niet bekend dat we zo massaal en extreem worden bespioneerd. Ten tweede is het helemaal geen argument! Het was al bekend dus ik hoef me er niet druk over te maken??? Dat is niet meer dan de gezapige mening van een volgevreten Nederlandse infantiele consument die zijn keuzes laat bepalen door de snelle oppervlakkige media.

Woedend behoor je dus te zijn als je geeft om de vrijheid van jezelf en van je medemens. Het is niet makkelijk om die boze energie individueel om te zetten in positieve actie, maar dat is een ander verhaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
En nu? Moet ik nu boos gaan zijn hierover? Dit veranderd echt mijn mening niet ofzo, want dit was toch allang bekend? Ik heb er geen last van dat ze het doen nogmaals, dus dan interesseert het mij vrij weinig.

De buurman van iemand die ik ken, heeft zichzelf verhangen. Anderhalve week voordat hij zichzelf had verhangen stonden er twee agenten voor zijn deur, omdat er 'onheilspellende signalen' hadden gekregen dat er iets aan de hand was. Hij heeft ze niet binnen gelaten, want ze hadden geen huiszoekingsbevel.

Feit is wel, dat hij voor zijn zelfmoordpoging op internetfora heeft zitten spuien dat hij zo depressief was en hij geen zin meer in het leven had.

Een en een is twee, driemaal raden hoe die agentjes aan hun informatie kwamen dat ze daar moesten zijn. Dat vind ik wel een ernstige inbreuk op de privacy, het moet hier verdomme niet zoiets als in Vietnam worden.
 

DeletedUser

Gast
Europa zit er midden in ! kijkmaar naar de acties van frankrijk italiy en spanje.
Hun hebben een presientiele vliegtuig naar de grond gebracht omdat ze dachten dat snowden daar in zat... Hoe de F**k slaat dat op ? snowden verteld ons juist dat we dik in de maling worden genomen dor amerika en dat ze ons dit spioneren.
Schandaalijk vind ik dat van de regeringen van de betreffende landen.

Ecuadoor is wel de bom eerlijk is eerlijk. Ze hebben amerika 23 miljoen gegeven voor een hulpprogamma voor mensenrechten.
Eerlijk is eerlijk een land dat amerika 23 miljoen aanbied voor mensenrechten heeft tog wel een gevoel voor humor
 

DeletedUser

Gast
De buurman van iemand die ik ken, heeft zichzelf verhangen. Anderhalve week voordat hij zichzelf had verhangen stonden er twee agenten voor zijn deur, omdat er 'onheilspellende signalen' hadden gekregen dat er iets aan de hand was. Hij heeft ze niet binnen gelaten, want ze hadden geen huiszoekingsbevel.

Feit is wel, dat hij voor zijn zelfmoordpoging op internetfora heeft zitten spuien dat hij zo depressief was en hij geen zin meer in het leven had.

Een en een is twee, driemaal raden hoe die agentjes aan hun informatie kwamen dat ze daar moesten zijn. Dat vind ik wel een ernstige inbreuk op de privacy, het moet hier verdomme niet zoiets als in Vietnam worden.
Dus jij vindt het onterecht dat de politie iemand wilde redden van de dood? Ze hadden hem gewoon moeten laten doodgaan zonder iets te doen? Veel mensen vinden al dat de politie geen flikker doet in Nederland (onterecht vind ik zelf), doen ze is iets goed is het weer niet goed. Als ik hoor dat mijn buurman zichzelf wil verhangen zal ik misschien ook wel de politie bellen en dan zouden zij ook op de stoep kunnen staan.

Toevallig weet ik dat er sites zijn waarbij de eigenaren of de beheerders van de sites ip-adressen en gegevens doorgeven aan de politie, mocht er iemand zijn waarvan heel duidelijk is dat die zelfmoord wil plegen. Of bijvoorbeeld ook als iemand heel duidelijk in real life wordt bedreigd. Maar misschien was het wel een bezorgd familielid dit de politie of een hulplijn oid heeft gebeld. Het hoeft niet per se met die sites te maken te hebben. Je weet dus niet hoe de politie aan deze informatie is gekomen, dus je zou hier nog geen conclusies uit mogen trekken.
 

DeletedUser

Gast
Ik vind het nit erg dat ze gericht telefoon, internet etc afluisteren, dat hoort erbij, de mens heeft altijd al zoveel mogelijk controle willen hebben over zijn leven. (wat de mens ook haar innovatieve ontdekingen (boog, geweer, elektisciteit, papier, taal) laat ontdekken). Terroriste en oorlog kan ons leven overnemen, dus wij willen zoveel mogelijk zorgen dat dat niet gebeurd, en anders willen we altijd aan de veilige kant staan. Maar als/dat amerika (en china, en rusland, en de AIVD) mensen zonder reden preventief afluistert is voor mij de grens bereikt.

Wat mij nog het meest schokt is dat Snowden, en van de dapperste mensrn uit onze geschiedenis, door Amerika wordt bedreigd. Amerika zegt dat Snowden niet in de lucht zl worden tegengehouden... Ja hoor, bullshit. Flikker op CIA.
 

DeletedUser

Gast
Dus jij vindt het onterecht dat de politie iemand wilde redden van de dood? Ze hadden hem gewoon moeten laten doodgaan zonder iets te doen? Veel mensen vinden al dat de politie geen flikker doet in Nederland (onterecht vind ik zelf), doen ze is iets goed is het weer niet goed. Als ik hoor dat mijn buurman zichzelf wil verhangen zal ik misschien ook wel de politie bellen en dan zouden zij ook op de stoep kunnen staan.

Toevallig weet ik dat er sites zijn waarbij de eigenaren of de beheerders van de sites ip-adressen en gegevens doorgeven aan de politie, mocht er iemand zijn waarvan heel duidelijk is dat die zelfmoord wil plegen. Of bijvoorbeeld ook als iemand heel duidelijk in real life wordt bedreigd. Maar misschien was het wel een bezorgd familielid dit de politie of een hulplijn oid heeft gebeld. Het hoeft niet per se met die sites te maken te hebben. Je weet dus niet hoe de politie aan deze informatie is gekomen, dus je zou hier nog geen conclusies uit mogen trekken.

Als jij zelfmoord wilt plegen, vind ik niet dat de politie het recht heeft om dat te verhinderen. Als jij geen zin in het leven meer hebt, moet je jezelf gewoon van kant kunnen en mogen maken. (En dan heb ik het nog niet eens over hulp bij zelfdoding) En ik vind al helemaal niet dat de politie dat mag verhinderen met gegevens die je, terwijl je dacht dat je anoniem was, op internet hebt geplaatst.
 

DeletedUser

Gast
Als jij zelfmoord wilt plegen, vind ik niet dat de politie het recht heeft om dat te verhinderen. Als jij geen zin in het leven meer hebt, moet je jezelf gewoon van kant kunnen en mogen maken. (En dan heb ik het nog niet eens over hulp bij zelfdoding) En ik vind al helemaal niet dat de politie dat mag verhinderen met gegevens die je, terwijl je dacht dat je anoniem was, op internet hebt geplaatst.
Zoals ik al zei, wie zegt dat de politie de gegevens via internet heeft verkregen? Misschien was het wel een familielid die ze hebben gewaarschuwd, dus over hoe de politie aan de informatie is gekomen mag je nog geen conclusie trekken.. Daarnaast is zelfmoord heel erg vaak (ik zeg dus niet dat dit altijd zo is) een impulsieve actie, er wordt vaak opeens door mensen bedacht dat ze zelfmoord willen plegen zonder dat daar echt goed over nagedacht wordt. Je moet het ook zo zien, als jij merkt dat je zus/vader/moeder/broer zelfmoord wilt plegen, ga je dan niks doen en ze lekker hun gang laten gaan of zal je alles doen om het te proberen te voorkomen en zorgen dat je nog een tijd liefde met ze kan delen en bij ze zijn?

En dan heb ik het dus niet over hulp bij zelfdoding als mensen een vreselijke, ongeneeslijke en pijnvolle ziekte hebben o.i.d., dat is weer een heel ander verhaal.
 

DeletedUser

Gast
Zeer triest, maar denk dat de Russen en de Chinezen ongeveer hetzelfde systeem hebben ze.
 

DeletedUser

Gast
Zeer triest, maar denk dat de Russen en de Chinezen ongeveer hetzelfde systeem hebben ze.

Daar twijfel ik niet aan. Maar amerika heeft het sltijd ontkent, is altijd de "bescermende engel" geweest. Maar wat blijkt, ze dien het even hard. Dat ze het doen wist ik al, beetje logisch nadenken, maar op zo'n grote schaal? Nee hoor.
Trouwens, snoeden heeft tijdelijk asiel in Rusland.
 

DeletedUser

Gast
Achja. Welk nadeel hebben wij er van dat overheden zo veel over ons te weten kunnen komen?
 

DeletedUser

Gast
Achja. Welk nadeel hebben wij er van dat overheden zo veel over ons te weten kunnen komen?

Misschien moet je je eerst even afvragen hoe betrouwbaar de overheid is, nu en in de toekomst.
Lijkt me dat ze 100% integer moeten zijn als ze met zo'n belangrijke taak belast worden. En 100% integer zijn ze niet, nu al niet. 1% komt dichter in de buurt. De overheid kan nu de druk al niet aan die de grote multinationals, private bankiers op ze uitoefenen en dat wordt voorlopig niet beter. Dus dan ben je al een stap verder. Niet alleen de overheid weet alles van je, ook Shell, Bayer, Monsanto en noem de criminelen maar op weten alles van je.
En als ze alle info over je hebben dan kunnen ze ideeën, uitvindingen van je jatten, je overal voor op laten draaien, je onder druk zetten, je dwingen om meer geld in de supermarkt uit te geven en je kunt het zo gek niet verzinnen of het is allemaal mogelijk wat zij dan kunnen doen.
Doorlopen mensen, niets aan de hand.

Oh ja, dataretentie en drones zijn natuurlijk een ideale combinatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser19689

Gast
Achja. Welk nadeel hebben wij er van dat overheden zo veel over ons te weten kunnen komen?

De overheid nu wel redelijk te betrouwen, maar is dat zo nog over 50 jaar? De data is er, die gaat niet weg.

Wat de meesten al verkeerd zien is dat privacy niet enkel is voor mensen die wat te verbergen hebben (Terroristen in het extreemste geval, maar ook gewoon politiek andersdenkenden) maar ook gewoon voor u en ik, de gewone man in de straat dus.
Het probleem is dat mensen te veel delen op het internet. Deze worden allemaal opgeslagen op grote servers en worden gedeeld onder de groten der Aarde. Zij weten ongeveer alles over je: Medische Gegevens, telefoonnummers, politieke overtuiging, vrienden, opleiding,... . Om een voorbeeld te geven, toen ik me enkele weken geleden inschreef aan een Hogeschool was het ook schandalig wat ze allemaal moesten weten: Beroep vader/moeder, inkomsten,... . Sorry, maar dat moeten ze toch niet over mij weten. Wij als westerlingen veroordelen met afgunst totalitaire regimes, het is schandalig! Mensen hebben daar geen vrijheid. Maar alles over ons wordt toch ook bijgehouden? Zitten we dan niet ongeveer in hetzelfde schuitje? Een voorbeeld dat jullie waarschijnlijk niet weten is dat op elk stukje papier dat geprint wordt een code opstaat. Alles wat je print is dus terug te traceren naar een printer en dus een persoon. Dit wordt bijvoorbeeld in China gebruikt om tegenstanders van het 'Communistisch' regime op te pakken en ergens weg te moffelen.
Als ik even aan jullie vraag om jullie creditkaartgegevens van het afgelopen jaar te zien, verklaren jullie mij voor gek. Maar als grote databanken dat mogen weten is dat geen probleem? Hypocriet toch!.

Overigens is het PRISM spul van de NSA sowieso maar het topje van de ijsberg hoor, maak je geen illusies.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
De overheid nu wel redelijk te betrouwen, maar is dat zo nog over 50 jaar? De data is er, die gaat niet weg.

Eigenlijk is het vreemd dat je zegt dat de overheid nu nog redelijk te vertrouwen is, dat het probleem waarschijnlijk pas in de toekomst gaat spelen. Ik ben het met je eens dat het in de toekomst de situatie met de betrouwbaarheid van overheden nog veel erger kan zijn, maar het zijn toch de overheden nu die de democratie te grabbel gooien? Het zijn toch deze overheden die ons stiekem bespioneren en daar heel erg ver in gaan? Dat zijn hele grote misdaden waar we met z'n allen dan blijkbaar toch te lichtzinnig over denken.

Waar Greenwald het hier over heeft kun je met zelfs met de beste wil niet meer omschrijven als incidenten uit een goedlopende democratie http://georgeknightlang.wordpress.com/2013/09/06/schneier-en-greenwald-zijn-kritisch-over-hoe-vs-internet-misbruikt/
 

DeletedUser19689

Gast
Eigenlijk is het vreemd dat je zegt dat de overheid nu nog redelijk te vertrouwen is, dat het probleem waarschijnlijk pas in de toekomst gaat spelen. Ik ben het met je eens dat het in de toekomst de situatie met de betrouwbaarheid van overheden nog veel erger kan zijn, maar het zijn toch de overheden nu die de democratie te grabbel gooien? Het zijn toch deze overheden die ons stiekem bespioneren en daar heel erg ver in gaan? Dat zijn hele grote misdaden waar we met z'n allen dan blijkbaar toch te lichtzinnig over denken.

Waar Greenwald het hier over heeft kun je met zelfs met de beste wil niet meer omschrijven als incidenten uit een goedlopende democratie http://georgeknightlang.wordpress.com/2013/09/06/schneier-en-greenwald-zijn-kritisch-over-hoe-vs-internet-misbruikt/

De massale van de NSA en Britse variant is inderdaad vergaand, nu zeker met kraken van Https, SSL, VPN etc.. Het is inderdaad een groot gevaar voor onze autonomie en individualiteit. Echter zijn we momenteel nog redelijk vrij. Ik zeg niet dat dit aanvaardbaar is, verre van! Het is wel niet zo dat we echt opgespoord worden en allemaal 24/24 worden gemonitord. (Waarschijnlijk, is dit gewoon omdat technisch niet mogelijk is maar soit). Momenteel kunnen we nog steeds kritiek uiten op de leidinggevende klasse. Ik vrees hier echter wel voor in de toekomst als het zo doorgaat.

PS: Dat 25 minuten filmpje is pittig interessant.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser20125

Gast
Voorbeeldje: laatst heb ik WhatsApp gedownload. De persoon die me toevoegde op zijn telefoon kreeg de volgende melding: "heeft WhatsApp en een google account. Aangezien ik nooit een telefoonnummer heb gelinkt met een google account (ik heb ook geen android. Dus daar ligt het ook al niet aan). Dit is wel niet 'belangrijk', maar het toont wel dat, ook al doe ik er alles aan om het te verbergen, mijn gsm nummer toch online staat.
 

DeletedUser

Gast
Jullie moeten niet klagen want jullie geloven heilig in terrorisme. En dat assas ook een terrorrist is en omdat jullie zo goed geloven maken ze die wetten.. omdat ze weten dat jullie tog voor zijn - want ik heb immers niks te verbergen en het zal wel goed zijn want daar pakken ze terroristen mee.. Welke terroriste de grootste terrorist ik amerika die de hele wereld aan het terroriseren zijn.
 
Bovenaan