• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

CD-kentekens en Diplomaten

DeletedUser

Gast
Het onderwerp diplomaten en hun bevoegdheden speelt de laatste tijd natuurlijk een grote rol in het Nederlandse nieuws dankzij onze grote vrienden de Russen.
Wat begon als een serieus misdrijf: openbare verstoring van de orde, (kinder)mishandeling en het beschadigen van andermans eigendom is momenteel uitgelopen tot een gigantische discussie in Nederland.

Het begon met de aanhouding van Dmitri Borodin die samen werd aangehouden met zijn vrouw nadat hij (dronken) zijn kinderen zou hebben mishandeld. Maar omdat volgens het verdrag van Wenen diplomaten geheel onschendbaar horen te zijn zijn ze hierna ook gelijk weer vrijgelaten. In ogen van vele mensen een fout in het verdrag, volgens Rusland een schending hiervan.

Als reactie hierop is er nog het een en ander gebeurd in zowel Rusland (mishandeling Nederlandse diplomaat), als in Nederland (inbraak diplomatenwoning). Hierdoor is de onschendbaarheid van een diplomaat veel aan de spraak gekomen in de media. Het betreft hier niet alleen grote zaken zoals aanhouden, maar ook kleinere zoals het foutparkeren (gewoon op de stoep) van een diplomatenauto (kenteken CD).
POW-nieuws, zoals zij zijn, is hier natuurlijk gelijk achteraan gegaan met alle gevolgen voor dien. Reporter Danny van POW-nieuws is gisteren in elkaar geslagen door een groep Angolese 'aso'-diplomaten nadat hij om verhaal vroeg waarom een van de auto's (een jaguar natuurlijk) op de stoep geparkeerd stond. Dit resulteerde in een gescheurde lip, een hersenschudding en een gekneusde kaak. Máár, waar een normaal iemand volgens het Nederlandse rechtsysteem berecht zou worden, gaat het gehele Angolese ambasssadepersoneel vrijuit vanwege het ó zo mooie 'Verdrag van Wenen'. Zelfs minister Timmermans (BuZa) wilt er verder niks aan doen. (Filmpje: http://www.dumpert.nl/mediabase/6572987/419f52c5/diplomaat_hoekt_danny_ghosen_op_de_bek.html

Wat vinden jullie nou van dit soort zaken?

Het niet hoeven te betalen van boetes, iemand in elkaar rossen en vrijuit gaan, en Nederland dat geen actie durft te ondernemen (bijv. uitzetten van de desbetreffende diploma(ten)).
 

DeletedUser

Gast
Het grote probleem van bureaucratie. Mensen leven geschreven regels na terwijl iedereen met een beetje gezond verstand weet dat dit soort gedrag bestraft hoort te worden...

Ik neem aan/hoop dat er binnenkort een wijziging van het verdrag wordt aangevraagd, maar dan zullen er natuurlijk weer een aantal landen zijn die tegen zullen stemmen, gewoon omdat ze uit principe niet voor stemmen.
 

DeletedUser

Gast
Schandalig natuurlijk. Diplomaten zijn ook gewoon mensen en als ze iets verkeerd doen moeten ze daar gewoon voor boeten.

Hoog tijd om die regels aan te passen, en zo mogelijk de diplomaten die de fout in zijn gegaan alsnog straffen. En daarna alsjeblieft het land uit sturen, diplomaten zijn wel gezellig, maar niet als ze hier de boel gaan zitten verzieken.
 

DeletedUser11295

Gast
Ik vind dat diplomaten die niet meer op hun eigen grondgebied zijn de regels van het desbetreffende land moeten opvolgen. Op het moment dat de diplomaat/werknemers van deze buiten op de straat staat voor hun ambassade (dus op Nederlandse straat en Nederlands grondgebied) dan horen ze Nederlandse wetten te volgen en na behoren gestraft te worden als ze deze overtreden.
 

DeletedUser

Gast
Ik vind het persoonlijk diep bedroevend dat Nederland er zelf niks aan doet, de regering kan besluiten om een ambasade te sluiten en te tijdelijk te ontbinden (door middel van de diplomaten naar huis te sturen), helaas blijkt onze regeringen het normaal te vinden dat verslaggevers op een openbare weg het ziekenhuis in geslagen worden. Ik denk dat Nederland te bang is om een keer stevig in te grijpen.

Natuurlijk zijn handelsrelaties van belang, maar wat is de volgende stap van zo'n diplomaat, iemand kapot schieten (zoals in Engeland is gebeurd (werd een agente vanuit de ambasade doodgeschoten, dus de politie kon niemand arresteren/aanhouden omdat het geen Engels grondgebied is)). Persoonlijk denk ik dat het veel (niet alle) diplomaten een beetje naar het hoofd is gestegen deze onschendbaarheid.

Deze keer ging het over Angola, dus ik snap al helemaal niet waarom Nederland zo bang is om de ambasadeur uit te zetten, Angola is een van de mindere landen waar wij belangrijke relaties mee hebben (koffie, chocolade, diamanten), en alles dat we importeren uit dat land kan ook bij buurlanden gehaald worden. Dit terwijl Angola is veel harder nodig heeft op allerlei fronten, zoals voedsel, techniek etc.
Mijn mening is dan ook, zet de ambasadeur uit, en laat zien dat er (op deze manier) grenzen zijn van de onschendbaarheid.
 

DeletedUser

Gast
Interessant... Dus in principe kan een diplomaat ook iemand vermoorden zonder gestraft te worden?
 

DeletedUser

Gast
Natuurlijk zijn handelsrelaties van belang, maar wat is de volgende stap van zo'n diplomaat, iemand kapot schieten (zoals in Engeland is gebeurd (werd een agente vanuit de ambasade doodgeschoten, dus de politie kon niemand arresteren/aanhouden omdat het geen Engels grondgebied is)). Persoonlijk denk ik dat het veel (niet alle) diplomaten een beetje naar het hoofd is gestegen deze onschendbaarheid.

Het is trouwens niet waar dat een ambassade van bijvoorbeeld Rusland in Engeland, Russisch grondgebied is. Officieel is dat gewoon Engels grondgebied. Echter staat er in het verdrag dat niemand van het gastland (Engeland in dat geval) de ambassaderesidentie/het ambassadeterrein mag betreden zonder toestemming van de ambassadeur.
 

DeletedUser

Gast
Interessant... Dus in principe kan een diplomaat ook iemand vermoorden zonder gestraft te worden?
Ja en nee. Als eentje dat doet, zal hij (bijna) zeker uit zijn ambt worden gezet door het land van hem, en dan kan hij berecht worden.
 

DeletedUser12440

Gast

POW-nieuws, zoals zij zijn, is hier natuurlijk gelijk achteraan gegaan met alle gevolgen voor dien. Reporter Danny van POW-nieuws is gisteren in elkaar geslagen door een groep Angolese 'aso'-diplomaten nadat hij om verhaal vroeg waarom een van de auto's (een jaguar natuurlijk) op de stoep geparkeerd stond. Dit resulteerde in een gescheurde lip, een hersenschudding en een gekneusde kaak.

Hij verdient gewoon klappen.
 

DeletedUser

Gast
Hij verdient gewoon klappen.
Mee eens, hij zet heel Nederland voor schut dus hij had nog wel wat gebroken ribben moeten hebben.

Tja, ik zie PowNews ook meer als entertainment dan nieuws, maar wat deze Angolezen hier deden ging toch wel even een deur te ver.

De presentator confronteerde ze (volledig terecht) met hun asociale parkeergedrag. (op de pownews manier, maar ze deden voor zover ik weet niets strafbaars)
Vervolgens werd hij even volledig afgeronseld. Dat ze hem wegduwen daar kan ik nog inkomen, maar dat hij een hersenschudding oploopt is te zot voor woorden. (om nog maar te zwijgen over het proberen te slopen van de camera)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Interessant... Dus in principe kan een diplomaat ook iemand vermoorden zonder gestraft te worden?
Ja, dit is dan ook voorgekomen in Engeland, iemand schoot een agente dood vanuit de ambasade, waarnaar de politie niemand kon arresteren omdat ze het terrein niet mochten betreden, en de diplomaten een beroep deden op de onschendbaarheid.
Ja en nee. Als eentje dat doet, zal hij (bijna) zeker uit zijn ambt worden gezet door het land van hem, en dan kan hij berecht worden.
Klopt, maar dan moet dat wel gebeuren, kijk naar Rusland, die zou nooit zijn diplomaat terug roepen, simpelweg omdat ze macht willen uitstralen.
Mee eens, hij zet heel Nederland voor schut dus hij had nog wel wat gebroken ribben moeten hebben.

Totaal niet mee eens, POWnieuws is vaak inderdaad het wat 'slechtere' nieuws, maar diplomaten denken dat ze alles maar kunnen doen en laten vanwege hun onschendbaarheid. Deze keer ging het over een diplomaat die zijn Jaguar (?!) op de stoep had neer geflikkert terwijl hij hem ook gewoon een straat verderop op het parkeerterrein kon zetten.
 

DeletedUser12440

Gast
Hij kreeg 1 bitchklap niet eens met een vuist is gewoon aanstellerij gewoon jank gedrag omdat ze graag aandacht willen.

Het fout parkeren is natuurlijk vreselijk...
Want dat is nou zo erg.
 

DeletedUser

Gast
Ik heb liever een klap op mijn smoel en een fout geparkeerde auto voor mijn huis, dan die mongool met zijn camera.
 

DeletedUser

Gast
Het fout parkeren is natuurlijk vreselijk...
Want dat is nou zo erg.

Niet echt, maar zij komen er gewoon mee weg terwijl wij meteen een boete zouden krijgen.
Zulk soort kerels zouden juist een voorbeeldfunctie moeten hebben, of zich in elk geval netjes gedragen in hun gastland.
 

DeletedUser

Gast
Die Danny denkt dat ie overal ongestoord kan lopen etteren. Goed dat die Angolezen 'm even op z'n nummer hebben gezet.
 

DeletedUser

Gast
Hij kreeg 1 bitchklap niet eens met een vuist is gewoon aanstellerij gewoon jank gedrag omdat ze graag aandacht willen.

Het fout parkeren is natuurlijk vreselijk...
Want dat is nou zo erg.

Volgens mij moet je verder lezen dan je neus lang is, het gaat mij er meer om zoals Mark al zei dat diplomaten tegenwoordig denken dat ze alles maar kunnen doen en laten en dat het ze een beetje naar hun hoofd is gestegen.
 
Bovenaan