• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Community CM Update - 2

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
CM Update - 2


Inleiding

We zijn terug! Het heeft lang op zich moeten wachten, maar eindelijk hebben we de tijd weer gevonden om jullie te voorzien van een nieuwe CM Update. En dat mag ook wel, want het is ondertussen alweer dik 4 maanden geleden sinds de laatste CM update.

Deels kwam dit door de zomervakantie die ertussen viel, deels door andere zaken waardoor we erg druk bezig waren. Dat alles is nu weer achter ons, wat betekent dat we tijd hebben om nieuwe zaken op te pakken die de nodige aandacht verdienen. Maar daarvoor meer in deze en de volgende update(s)!

Waar zijn we mee bezig?

Brandende vraag natuurlijk, na zo'n lange stilte! In deze CM Update hebben we dan ook wat meer te vertellen dan in de hierop volgende updates.​

Update van onze wikipagina's!
Dit jaar is er echt gigantisch veel aan Grepolis veranderd, zowel op speltechnisch als op grafisch gebied. Vele zaken (denk aan afbeeldingen) zijn dan ook 'outdated' geraakt op onze wikipagina's, wat niet echt een fijn referentiekader is voor beginnende spelers.

Met die achterliggende gedachte hebben we samengezeten met onze wikimanager Kleiduif om te inventariseren hoeveel werk er te verrichten is. Al snel kwamen we erachter dat dit immens veel blijkt te zijn, iets waar wij (management en spelmod Kleiduif) naast onze reguliere taken niet de nodige tijd voor vrij hebben. Met die insteek zijn we dan ook opzoek gegaan naar een wikimoderator, die we deze week gevonden hebben in Aeneas!

In de volgende CM Update zullen we een deel van de to-do list van het wikiproject aan jullie tonen, zodat jullie een beetje beeld krijgen van waar we mee bezig zijn en hoeveel werk het is.

Updaten en vervolledigen van interne guides en naslagwerk
De afgelopen tijd hebben we ook aan onze eigen guides en informatiebronnen gewerkt. Als team achter een complex en tactisch online spel schuilen natuurlijk een hele hoop zaken die wij moeten weten om elke speler goed van dienst te kunnen zijn bij vragen of problemen.

Daarnaast veranderen interne tools om zaken uit te zoeken of in te stellen natuurlijk ook regelmatig mee met veranderingen in het spel. Vandaar dat how to guides regelmatig geüpdatet moeten worden zodat onze huidige en toekomstige teamleden zo goed mogelijk begrijpen en om kunnen gaan met het zaken die zij nodig hebben om hun functie uit te oefenen.

Denk bijvoorbeeld aan:
- Lijst met alle mogelijke awards en beloningen in het spel;
- Een toelichting bij aankomende ingame events;
- Guides voor het zoeken van valsspelers;
- Guides voor het zoeken en handelen naar botgebruikers;
- etc.

Inwerken nieuwe teamleden
Zoals eerder aangekondigd hebben we weer een aantal nieuwe teamleden in ons midden!

Momenteel worden Ome Luuk, Uthisha, Aeneas en De Bezem ingewerkt in hun nieuwe functie. Dit wordt normaliter gedaan door het management, in samenwerking met de verantwoordelijk senior moderator als zijnde mentor.


Discussie na bundelen van community feedback aangaande de herbalancering
Momenteel zijn we (Community Management) in gesprek met de andere Grepolis Community Managers en InnoGames over de community feedback aangaande de herbalancering.

Later meer hierover.

Discussie na bundelen van community feedback aangaande het verhandelen van goud
Momenteel zijn we (Community Management) in gesprek met de andere Grepolis Community Managers en InnoGames over de community feedback aangaande het verhandelen van goud.

Later meer hierover.

Wat staat er op onze to-do list?

Team
- Forum activiteit omhoog krikken (ongoing project);
- Voorbereiden community wedstrijd van oktober. Wedstrijdleiders: De Bezem & Kroenuh

Community Management
- Herziening en updaten van spelregels (internationaal);
- Discussie over mogelijk CMS systeem voor toekomstige nieuwe home-/startpagina/landingpage.

Waar werden we mee geconfronteerd?

- De nood aan een nieuwe 'Alpha' wereld;
Momenteel bekijken we de mogelijkheden.​

- Een vervelende situatie omtrent het vertrek van een van onze moderators;
Hoewel wij ons ervan bewust zijn dat wij niet duidelijk verwoord hebben waarom de betreffende moderator niet langer deel is van het team, wensen wij dergelijke actie(s)(groepen) niet meer voorbij te zien komen. Verder wensen wij graag naar de toekomst te kijken en deze situatie achter ons te laten.​

- Een nieuwe manier om botgebruik te camoufleren.
Ondertussen zijn deze manieren ontmanteld en zijn er de nodige stappen ondernomen.​

Ideeën / feedback / allerlei / overig

Ik hoop/denk/gok dat ik nu wel alles verwoord heb waar we momenteel allemaal mee bezig zijn en zijn geweest. Mochten jullie meer willen weten over de aangehaalde zaken, laat het ons dan weten door hieronder een reactie te geven.

En uiteraard: hebben jullie nog puntjes die jullie graag aangehaald zien worden in de eerstvolgende CM Update, laat ons dat dan ook weten!

Rest mij alleen nog jullie nog heel veel plezier toe te wensen met het spelen van Grepolis en het deelnemen aan onze mooi community!

Met vriendelijke groet,
Namens het Grepolis.nl team en management,

Kroenuh
Community Manager Grepolis.nl

[gpfooter][/gpfooter]
 

DeletedUser20232

Gast
Mooi zo!

- Guides voor het zoeken van valsspelers;
- Guides voor het zoeken en handelen naar botgebruikers;

Hahaha zal nodig zijn zeker als ze het goud verhandelen in het spel brengen? Daarnaast ben ik nieuwsgierig naar wat meer feedback van InnoGames omtrent dit concept. En hopelijk ontwijken ze niet de negatieve commentaren want het lijkt me dat ze enkel de weinig positieve commentaren willen zien/bekijken.

Ziet er mooi uit hoor ;) Maar ik heb 1 vraagje, Wat is een CMS systeem?
Contentmanagementsysteem - leve wikipedia x)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Contentmanagementsysteem
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gollum Returns

Manticore
Mooie update,

Wel een puntje, waar ik best op in wil haken, en eventueel meer info over zou willen hebben. En dat zou ook privé kunnen, als jullie van mening zijn dat het niet openbaar hoeft te komen.

- Een nieuwe manier om botgebruik te camoufleren.
Ondertussen zijn deze manieren ontmanteld en zijn er de nodige stappen ondernomen.

Maar waarschijnlijk ken je de wereld Corinthe wel, waarbij je zelf ook redelijk actief betrokken bent geweest met het bestrijden van bepaalde BOT spelers.

Nu weet ik uit eerste hand dat er destijds met de zondaren op die server een overeenstemming is bereikt. Weekje op de strafbank en als je de producenten aangeeft mag je weer verder spelen.

Dit maakt het voor de normale speler die er extreem veel tijd in steekt een beetje wrang.

Ik weet van mijzelf hoeveel klokuren ik er in heb zitten, doe leuk mee, maar de bot spelers zal ik nooit en te nimmer in kunnen halen omdat hun behaalde voorsprong dermate groot is, daar is niet tegenop te boksen.

Nu ben ik nog steeds tegen bot gebruik, maar het maakt het op die manier wel lastig om eerlijk te blijven spelen.

Vandaag toevallig mijn 1 jarig jubileum op die server, tevreden met mijn ranking en mijn omgeving.

Maar toch, als alles meer volgens de regels was gespeeld had de server er wel eens anders kunnen uitzien.

Ben wel eens benieuwd naar welke stappen dat dus zijn die jullie ondernomen hebben.

Krijgen zondaren nog steeds eenmalig een waarschuwing? Of is het over en sluiten vanaf nu?
 

DeletedUser23528

Gast
Mooi zo!

- Guides voor het zoeken van valsspelers;
- Guides voor het zoeken en handelen naar botgebruikers;

Hahaha zal nodig zijn zeker als ze het goud verhandelen in het spel brengen? Daarnaast ben ik nieuwsgierig naar wat meer feedback van InnoGames omtrent dit concept. En hopelijk ontwijken ze niet de negatieve commentaren want het lijkt me dat ze enkel de weinig positieve commentaren willen zien/bekijken.


Contentmanagementsysteem - leve wikipedia x)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Contentmanagementsysteem

Thx :D
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
....
Maar waarschijnlijk ken je de wereld Corinthe wel, waarbij je zelf ook redelijk actief betrokken bent geweest met het bestrijden van bepaalde BOT spelers.

Nu weet ik uit eerste hand dat er destijds met de zondaren op die server een overeenstemming is bereikt. Weekje op de strafbank en als je de producenten aangeeft mag je weer verder spelen.

Dit maakt het voor de normale speler die er extreem veel tijd in steekt een beetje wrang.

Ik weet van mijzelf hoeveel klokuren ik er in heb zitten, doe leuk mee, maar de bot spelers zal ik nooit en te nimmer in kunnen halen omdat hun behaalde voorsprong dermate groot is, daar is niet tegenop te boksen.

Nu ben ik nog steeds tegen bot gebruik, maar het maakt het op die manier wel lastig om eerlijk te blijven spelen.

Vandaag toevallig mijn 1 jarig jubileum op die server, tevreden met mijn ranking en mijn omgeving.

Maar toch, als alles meer volgens de regels was gespeeld had de server er wel eens anders kunnen uitzien.

Ben wel eens benieuwd naar welke stappen dat dus zijn die jullie ondernomen hebben.

Krijgen zondaren nog steeds eenmalig een waarschuwing? Of is het over en sluiten vanaf nu?
Ik geef gehoor aan je terechte opmerking, gezien ik inderdaad actief betrokken ben geweest bij het 'bestrijden' van de bot plaag die destijds op wereld Corinthe heerste.

Er is echter niet echt sprake geweest van een 'overeenkomst'. Wij als Grepolis.nl team dienen te allen tijden te handelen naar opgelegde strafrichtlijnen. Zouden wij hiervan afwijken, schenden wij evengoed onze spelregels wat ons niet beter maakt dan valsspelers in het spel. Ook op wereld Corinthe hebben we ons hieraan gehouden. Met als kanttekening dat we inderdaad zo brutaal zijn geweest om bij de gebruikers te eisen meer informatie aan te leveren. Misschien niet heel netjes, maar wel effectief. Uiteindelijk hebben we dus gehandeld naar het leuk en speelbaar houden van Grepolis voor iedereen.

Harvey Specter zei:
Sometimes good guys gotta do bad things to make the bad guys pay.
Ergens ver weg is dit dus wel een beetje van toepassing. Hoewel ik dit handelen ook weer niet té veel wil refereren aan de quote natuurlijk. En stiekem vind ik Harvey Specter van Suits gewoon een eindbaas.

Het feit dat de (eerste) straf voor botgebruik relatief laag ligt, komt omdat wij niet kunnen oordelen of de speler opzettelijk opzoek is gegaan voor de bot, of simpelweg het voorgeschoteld heeft gekregen en dacht 'waarom ook niet?' Het eerstgenoemde zou naar mijn mening een zwaardere straf verdienen dan het tweede, maar dat kunnen wij dus nooit weten laat staat beoordelen.

Het tweede puntje is dan hoeveel je die bot gebruikt hebt. Hoe meer je het gebruikt, hoe oneerlijker het is voor de spelers die inderdaad wél eerlijk willen spelen. Maar ook hier: mogen wij alle gebruikers dan over één kam scheren, als we toch echt de vorige alinea in het achterhoofd houden? Hier valt natuurlijk over te discussiëren, maar het is en blijft een moeilijk onderwerp.

Als laatste wil ik graag kwijt dat iedere speler ons kan helpen in het bestrijden van dit soort gedrag. Hoewel ons anti-botsysteem ondertussen vrij veel eruit kan filteren, zullen specifieke botscripters de spelmakers altijd een stap voor blijven. Ze vinden altijd wel een nieuwe manier om het onmogelijke mogelijk te maken en het voor ons moeilijker vindbaar te maken van het gebruik.

Dus meldt a.u.b. alles wat jullie verdacht lijkt. We controleren liever 10x iets wat niet zo blijkt te zijn, dan dat we er 1 langs onze vingers laten glippen.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje tegemoet ben gekomen bij je zorgen en frustraties.
 

DeletedUser

Gast
Hoewel wij ons ervan bewust zijn dat wij niet duidelijk verwoord hebben waarom de betreffende moderator niet langer deel is van het team, wensen wij dergelijke actie(s)(groepen) niet meer voorbij te zien komen.

Jullie geven hier aan dat jullie niet duidelijk hebben gecommuniceerd waarom Nikitirana is ontslagen. Voor mijn gevoel word in deze zin, zeker gezien de 'hoewel', de indruk gewekt dat jullie in de toekomst hier wel over gaan communiceren met de community.

Is dit het geval?
 

DeletedUser

Gast
Jullie geven hier aan dat jullie niet duidelijk hebben gecommuniceerd waarom Nikitirana is ontslagen. Voor mijn gevoel word in deze zin, zeker gezien de 'hoewel', de indruk gewekt dat jullie in de toekomst hier wel over gaan communiceren met de community.

Is dit het geval?

Ik bump deze even, want hier wil ik wel antwoord op.
 

DeletedUser20686

Gast
We hebben hier op diverse plekken al op gereageerd (Skype, Support) maar driemaal is scheepsrecht!

Jullie geven hier aan dat jullie niet duidelijk hebben gecommuniceerd waarom Nikitirana is ontslagen. Voor mijn gevoel word in deze zin, zeker gezien de 'hoewel', de indruk gewekt dat jullie in de toekomst hier wel over gaan communiceren met de community.

Is dit het geval?

Wij zijn van mening dat je bovenstaande quote misinterpreteert. We geven aan ons bewust te zijn dat we hier geen duidelijkheid over hebben geschept, maar we het betreuren dat er vanuit de community zo'n ophef over wordt gemaakt. Onze company policy met betrekking tot het niet verstrekken van informatie over deze aangelegenheden blijft onveranderd.
 

DeletedUser

Gast
We hebben hier op diverse plekken al op gereageerd (Skype, Support) maar driemaal is scheepsrecht!

Wij zijn van mening dat je bovenstaande quote misinterpreteert. We geven aan ons bewust te zijn dat we hier geen duidelijkheid over hebben geschept, maar we het betreuren dat er vanuit de community zo'n ophef over wordt gemaakt. Onze company policy met betrekking tot het niet verstrekken van informatie over deze aangelegenheden blijft onveranderd.

Je hebt zelf op Skype aangegeven dat ik mijn vraag hier moest stellen omdat Skype geen officieel kanaal was, dus vandaar mijn vraag hier. Deze vraag heb ik niet via de Support gesteld, geen idee hoe je op dat idee komt.

Bedankt voor het antwoord, in ieder geval.
 

DeletedUser20686

Gast
Je hebt zelf op Skype aangegeven dat ik mijn vraag hier moest stellen omdat Skype geen officieel kanaal was, dus vandaar mijn vraag hier. Deze vraag heb ik niet via de Support gesteld, geen idee hoe je op dat idee komt.

Bedankt voor het antwoord, in ieder geval.

Ik nam aan dat aangezien je je vraag officieel wilde stellen deze in je supportticket aan bod was gekomen ;) Maargoed, laten we niet te ver offtopic gaan.
 
Bovenaan