• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Community CM Weekly - 40

DeletedUser20686

Gast
CM Weekly - week 40

Beste spelers,

Nieuwe week nieuwe weekly!

Afgelopen week
Allereerst wil ik nogmaals de Beta focus group in de schijnwerpers zetten.
Jullie roepen al tijden om meer invloed op Grepolis en de wijzigingen in het spel die met de updates komen. Hier is jullie kans om de woorden om te zetten in daden, echter zijn er tot dusver nog weinig sollicitaties voor deze unieke functie binnengekomen.

Spelupdate 2.46 is gelanceerd, dit is goed verlopen. Echter zijn er wel wat bugs ingeslopen.
Deze worden natuurlijk gemeld door onze community waarna wij deze weer kunnen doorkoppelen aan Inno. En dankzij het nieuwe schema (updates elke 2 weken) zouden deze dan nu ook sneller eruit gehaald kunnen worden.

Daarnaast gaan we het natuurlijk hebben over Corinthe, de lancering ging tot bepaalde mate prima. Echter was er na de start wat onverwachte lag die uiteindelijk zelfs resulteerde in downtime. Er werd van te voren hiermee rekening gehouden door de capaciteit te verdriedubbelen, helaas mocht dit niet baten. In zo’n ‘shit hits the fan’ situatie moeten Kroenuh en ik natuurlijk direct handelen. De procedure zullen wij hieronder in de community vraag verder uitdiepen. Dit mede om het volgende, gisteren deed een soortgelijke situatie zich voor!

In de CM-chat, een speciaal kanaal voor alle CM’s, Co-CM’s en andere aanverwante (prominente) Grepofiguren kwam een bericht langs dat de Engelse market eruit lag. Niet lang erna bleek dat ook Rusland en Polen eruit lagen. Het was al 23.00, maar een CM’s werkdag eindigt natuurlijk nooit. Voor het geval dat er iets met onze market (= de term voor de Grepolis site in een land) zou gebeuren ben ik dan ook maar niet vroeg onder de wol gekropen. En ja hoor, nog geen 10 minuten later komen de eerste berichten van foutmeldingen en bad gateway errors op Corinthe binnen op skype. Aangezien dit vrij laat gebeurde zullen vele van jullie dit niet meer gemerkt hebben. Gelukkig zaten ze er al vroeg op vanwege de andere markets en was het probleem snel verholpen.

Wat er nou precies gebeurd was? Gisteravond was Inno slachtoffer van een ‘kleine’ DDOS aanval, gelukkig waren we er snel bij en is de schade beperkt gebleven. Ik ben er zeker van dat Kim Jong-un erachter zit, die was laatst op de internationale server namelijk nog gebanned voor propaganda.


De komende tijd
Het wordt even rustig de komende week, zo zijn er deze week geen updates of nieuwe werelden ;). Wat er wel allemaal gaat gebeuren horen jullie volgende week in de categorie ‘Afgelopen week’.


Community vragen
Q: Wat doen jullie als de server uitvalt?
A: Daar hebben wij een calamiteiten procedure voor.
In geval van noodgevallen volgt het team een strakke procedure.
Bekijk bijlage 423

Bij Grepolis kunnen soms op de gekste tijdstippen plotselinge serverproblemen opduiken, die noodgedwongen tussenkomst van de systeemadministratoren van InnoGames nodig hebben.
Om te communiceren met het standy-team, gebruiken wij daarvoor speciale tools.
Gelieve deze tool uitsluitend te gebruiken wanneer een Community Manager niet aanwezig is en je deze ook niet kunt bereiken!

Wat is de procedure?
Procedure in geval van zeer ernstige server(uitval)problemen:
• Wacht 5 tot 10 minuten, heerst het probleem daarna nog steeds?
• Is een van de CM's bereikbaar? Gelieve 5 à 10 minuten op terugkoppeling van een CM te wachten.
• Bij geen reactie: maak een melding in tech-error en bel een sys-admin.
• Blijf aanwezig voor het leveren van opvolging/feedback aan zowel de spelers als de sysadmins.

Procedure bij minder ernstige serverproblemen:
• Wacht 5 tot 10 minuten, heerst het probleem daarna nog steeds?
• Is een van de CM's bereikbaar? Gelieve 5 à 10 minuten op terugkoppeling van een CM te wachten.
• Bij geen reactie: maak een melding in tech-error maar bel niet de sys-admin.
• Lever feedback aan de spelers dat je dit hebt gemeld bij de technische staf.

Q: Hoe is de interne sfeer in het team? En hoe houden jullie deze sfeer gezellig?
A: We hebben een super gezellige sfeer (en ik denk dat ik dan voor ons allen spreek), we staan dagelijks met elkaar in contact met het gehele team via diverse communicatie tools. Daarnaast spreken velen van ons zich onderling ook privé en hebben wij zoals eerder op het forum vermeld ook teammeetings.

Heb jij een brandende vraag voor het community management wat inhoud kan geven aan de eerstvolgende CM weekly? Laat het ons weten in een reactie en wie weet kiezen we jouw vraag wel!


Statistieken week 39
Totale ticket replies - 669
Gemiddelde reactie tijd mods - 3,89 (+1,44u)


Tot zover de CM weekly voor deze week.

Met vriendelijke groet,
Het Community Management
 

DeletedUser19689

Gast
Is het verhaal van Kim jong un waar?

tumblr_lo1rp0nUAX1qbcq69.jpg
 

DeletedUser11295

Gast
+1 JAP, denk het 2e :D

Bedankt weer voor deze CM weekly Relax. Heeft weer eens goed licht op de situatie geworpen, ik blijf erbij dat dit een van de beste dingen is die jullie ooit voor de community hebben gedaan aangezien de community nu iets meer van het CM werk begrijpt. Good job!
 
Bovenaan