• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

De Ultieme Forum Gids

DeletedUser19689

Gast
JustAPlayer's Ultieme Forum Gids

Inhoudsopgave
I. Voorwoord
II. De Nieuwerd Fase
II.1. De Avatar En Handtekening
III. Forum Persoonlijkheden
IV. JAP’s Woordenboek
V. Hoe Het Forum Overleven?
V.1. Discussiëren
V.2. Spelling & Grammatica
V.3. Het Geheim Achter Een Bazentopic
V.4. Forum Vrienden En Vijanden
V.5. De 30 Seconden Regel
V.6. De 10 Tekens Regel
V.7. Nachtwaker
V.8. De Chat
V.9 België vs. Nederland
V.10 Postcount
V.11 Bumpen
V.12 Onzichtbare Modus
V.13 Algemene Tips
VI. De Forumregels
VII. Nawoord

I. Voorwoord
Voor je aan deze toch wel uitgebreide Gids begint, zou ik toch even zo vriendelijk willen zijn om u (nieuwerd) welkom te heten op dit ongelooflijk tof forum. Maar nu terug naar de orde van de dag.
Ik JustAPlayer heb deze Ultieme Forum Gids geschreven (en deels vertaald) omdat het nogal moeilijk is om je eerste stappen op het forum te zetten. Met deze Gids hoop ik dat de structuur van het forum toch ietsje duidelijker wordt. Mensen kunnen immers nogal redelijk bot reageren op ‘noobs’.
Zoals ik al gezegd heb is deze Gids grotendeels geïnspireerd op dit topic. Ik vermeld het maar even omdat ik volledig open kaart wil spelen.

II. De Nieuwerd Fase
Iedereen doorloopt deze fase. Dit is waarschijnlijk de belangrijkste fase, hier maak je immers je eerste indruk. De eerste indruk is belangrijk en is bijgevolg dus moeilijk uit te wissen. Het belangrijkste in deze fase is dat je niet gaat klagen over wanneer je ontgroend wordt. Dit heeft namelijk een averechts effect. De lengte van de nieuwerd fase verschilt van persoon tot persoon.
Ik raad je aan om hier je eerste post te maken, zo krijgt iedereen een goed beeld van je.

De Avatar En Handtekening
Als nieuwerd is het aangeraden om zo snel mogelijk een avatar te nemen.
De primaire reden hiervoor is dat het je makkelijker herkenbaar maakt. Ook typeert het je, dit ga ik even illustreren aan de hand van mijn avatar. Zoals je kan zien heb ik een avatar in verband met voetbal, je kan dus afleiden dat ik een voetbal fan ben.
De secundaire reden is dat het gewoon leuker staat dan een leeg gat.
Persoonlijk raad ik je ook aan om een handtekening te nemen.
Het zegt namelijk iets over je. Opnieuw zal ik mezelf gebruiken om dit te illustreren. Ik heb links meestal een politieke quote en rechts een muziek (hiphop) quote. Als je even een kleine analyse uitvoert kan je dus afleiden dat ik de wereld rond me wil begrijpen (politieke quote) en van hiphop hou.
Dit alles weet je dus onbewust van iemand al zonder dat je één post van hem hebt gelezen.

III. Forum Persoonlijkheden
Hoewel al deze personen in enkelvoud zijn beschreven, zijn er uiteraard meerdere Grootposter, Betogers,...

De Grootposter
Deze persoon post elke moment van de dag, en alles wat je je maar kan bedenken. Meestal zijn zijn posts niet echt van belang en dragen ze weinig toe aan de kwaliteit van het forum.

De Allemansvriend
Deze persoon is altijd vriendelijk en doet geen vlieg kwaad, iedereen mag hem.

Grammer Nazi
Elk forum ter wereld heeft er wel een paar. Deze persoon ergert zich aan de kleinste grammaticale fouten. Zelf is hij meestal een kei in de grammaticale regeltjes en zal je hem dus niet snel kunnen betrappen op een fout. Als je een fout maakt zal hij dus fel tekeer gaan en er voor zorgen dat je zeker weet wat je fout hebt gedaan.

De Klager
Niets is goed voor hem, hij klaagt constant over alles en iedereen. Hij zoekt de confrontatie ook op en gaat vaak in de clinch met De Betoger.

De Betoger
Deze persoon zoekt niet zo per se naar onenigheid op het forum, echter is hij er wel als de kippen bij moest dit gebeuren. Deze persoon heeft meestal een grote vocabulaire en gebruikt die ook in zijn argumenten. Vaak is hij frequent terug te vinden in het serieus forum.

De Idioot
Deze persoon zijn meestal iets jonger dan de rest van het forum en snappen de realiteit dus nog niet altijd. Meestal gebruiken ze slechte spelling (interpunctie,…), dit trekt de Grammer Nazi aan.

De Dorpsgek
De dorpsgek lijkt in vele opzichten op De Idioot. Maar wanneer puntje bij paaltje komt is hij toch intelligenter dan je denkt en kan je er een deftige discussie mee voeren.

Het Creatieve Brein
Deze persoon is de eerste om iets nieuws te introduceren op het forum. Meestal zijn het spelletjes of topics. Het Creatieve Brein wordt bijgevolg dus vaak bijzonder goed geapprecieerd voor hun inzet en werkzaamheden op dit forum.

De Wannabe-mod
Deze persoon denkt dat de mods hulp hebben. Zij zijn de eerste die zeggen: ‘Rustig, het is maar een forum.’ Vaak kent hij ook de forumregels uit zijn duim en respecteert hij die tot op de letter.

De Schizofrene Poster
Op het ene moment kan hij je beste vriend zijn, op het andere moment je ergste vijand. Hij wisselt constant van persoonlijkheid.

De Spammer/Troll
Deze persoon heeft wat weg van De Groot Poster, echter hebben zijn posts 0,0 van waarde. Vaak zijn het post als: Oké, ja, fijn,…

De Held/Idool
Ieder forum heeft er wel enkele. De persoon waar iedereen naar opkijkt, iedereen heeft respect voor hem. Stiekem wil iedereen zijn plaats overnemen.

De Meeloper
De Meeloper is iemand zonder mening. Altijd moet hij wel ergens aanhangen. Hij heeft een soort van bescherming nodig.

De Vreemde
De Vreemde heeft zoals de naam al zegt nogal vreemde manieren en meningen.

De Spekker
De Spekker is degene die altijd de coole verhaaltjes vertelt, waar meestal niet zo bijster veel van waar is. Meestal is het iemand die in RL wat tekort komt en dit compenseert op het forum.

De Lurker
De Lurker is iemand die je zo goed als nooit ziet op het forum. Desalniettemin is hij er wel. Hij leest alle post en weet waarschijnlijk meer over jou dan dat je zelf weet.

De Rebel
De Rebel is degene die waarschijnlijk de meeste strafpunten heeft. Gezag zegt hem niets, mag hij daar niet posten dan doet hij het wel. Krijgt hij een ban van één of andere mod zal die mod direct een PM krijgen met argumenten in waarom hij geen strafpunt moet krijgen. Meestal is hij zeer goed ingelicht over de forumregels. Sommigen gaan echter te ver en krijgen dan jammer genoeg een perma-ban. Hij gaat ook vaak in de clinch met De Wannabe-mod.

De Slijmerd
Post van De Slijmerd zijn getypeerd door constante complimentjes, iedereen is geweldig in zijn ogen. Stiekem probeert hij op die manier in de gratie van de grooten der forum te komen. Echter mislukt deze poging nogal vaak.

IV. JAP’s Woordenboek
Bump
Bring Up My Post: Wordt vooral gebruikt om oude topic terug naar boven te halen, om zo terug een discussie te starten
Lol
Laughing Out Loud
Rofl
Rolling On Floor Laughing
Omg
Oh My God
tl;dr
Too long; didn't read
Ftw
For The Win
Btw
By The Way
Wb
Welcome Back
Ty
Thank You
Idc
I Don’t Care
Ibtl
In Before The Lock: Posten voordat een topic gesloten word door een mod
Idd
Inderdaad
Mss
Misschien
Block
Iemand zijn post blocken (Nachtwaker).
In nachtwaker is het de bedoeling om 1 uur lang de langste post te behouden. Dus stel ik post om 14:06, dan moet deze post als laatste blijven staan tot 15:06. Gebeurt dit, dan krijg ik een punt. De term Block wordt dus gebruikt om dit te blokkeren (geen punt krijgen).
De punten worden echter niet meer bijgehouden.

V. Hoe Het Forum Overleven?

Discussiëren
Het forum is een soort van tijdbom waar elk moment een meedogenloze oorlog kan uitbreken. Je moet ten allen tijde klaar zijn om ten strijde te trekken en jouw standpunten te verdedigen.
De belangrijkste regel in een argument is respect. Heb respect voor uw ‘vijand’ maar heb geen ontzag! Er zijn 3 belangrijke strategieën om een discussie te winnen.
1. De Volhouder
Deze strategie bestaat eigenlijk uit het constant blijven herhalen van je standpunt met quasi dezelfde argumenten. Het voordeel hiervan is dat mensen zeker je standpunt zullen horen en waarschijnlijk na verloop van tijd begrijpen. De keerzijde van de medaille is dat je hoogstwaarschijnlijk als een doordrammer wordt beschouwd.
2. De uitgebreide vocabulaire
Om dit toe te passen moet je over een zeer uitgebreide woordenschat beschikken met veel moeilijke woorden die voor de meeste mensen onbegrijpelijk zijn. Het voordeel hiervan is dat je door deze moeilijke woorden slimmer gaat lijken en mensen eerder gaan aannemen dat je gelijk hebt. Het nadeel is dat mensen je op de kleinste grammaticale fout gaan afreken.
3. De goede argumenten
Deze strategie is de moeilijkste maar wel de meest succesvolle en bijgevolg ook de beste. Om deze strategie met succes toe te passen moet je goed kunnen discussiëren en je zeker niet van je stuk laten brengen. Personen die deze strategie toepassen hebben altijd een tegenargument klaarliggen voordat jij aan een argument gedacht hebt. Ook rekenen deze persoon de ‘vijand’ op de kleinste fout in hun redenering af en putten zij deze uit om hun gelijk aan te tonen. In de meeste gevallen kan je een klein A4’tje van hem verwachten.

Spelling & Grammatica
Spelling en grammatica zijn toch wel redelijk belangrijk. We hechten toch wel enig belang aan het gebruik van hoofdletters, interpunctie,...
Nee, je moet niet perfect zijn, er zullen ongetwijfeld ook fouten in deze guide staan.
Moest je dit volledig aan je laars lappen, dan zullen er meer mensen heftig reageren dan de Grammer Nazi.

Het Geheim Achter Een Bazentopic
Een bazentopic is een topic dat door iedereen geapprecieerd wordt en dus als uitermate nuttig wordt beschouwd. Bazentopics worden meestal door ervaren forumfiguren geïntroduceerd, die tot de categorie Forum Helden worden gerekend. Laat je echter niet afschrikken om als ‘middelmatig’ forumfiguur ook topics aan te maken.
Enkele tips om je topic succesvol te maken. De tips zijn van belangrijk naar minder belangrijk gerangschikt.
1. Het onderwerp
De eerste vraag die je moet stellen is: Is het topic nuttig?
Een topic als: Hou jij ook van pannenkoeken? is een voorbeeld van het tegenovergestelde van een bazentopic.
Een voorbeeld van een bazentopic is bv. het voetbal topic, maak je nu geen illusies, één voetbaltopic is voldoende.
De tweede vraag is dan: Bestaat het topic al?
Zoja, maak het dan niet opnieuw aan, dit is gewoon puur plagiaat.
2. De openingspost
Een bazentopic wordt gekenmerkt door een mooi ogende openingspost. Persoonlijk ben ik fan van een uitgebreide openingspost waar je het onderwerp van je topic uitgebreid uit de doeken doet. Echter is dit geen must en kan een kort tekstje ook geniaal zijn.
3. De titel
Een titel is tot wat je misschien verwacht ook een zekere must voor je topic. Een titel moet pakkend zijn, je moet direct in het topic zitten.
Om even terug op de pannenkoeken te komen: Pannenkoeken is een veel geschiktere titel dan: Gerecht dat wordt gemaakt van bloem, ei en melk en een klein beetje zout.

Forum Vrienden En Vijanden
Het is altijd belangrijk om vrienden te hebben, eigenlijk is het heel belangrijk. Als je in een discussie terecht komt is het zeer belangrijk dat je een back-up hebt, iemand die je onvoorwaardelijk steunt. Forumvrienden krijg je waarschijnlijk vanzelf, ga vooral niet te hard zoeken. Er zijn ongetwijfeld mensen met dezelfde interesses als jou, met hen zal je waarschijnlijk goed overeen komen. Het is natuurlijk altijd handig moest je bevriend zijn met een hooggeplaatst forumfiguur (lees: Forumheld), op die manier geniet je van een vorm van respect. Echter kan je zelf geen vrienden worden met Forum Helden, zij kiezen meestal jou.
Naast forum vrienden zal je ongetwijfeld ook vijanden krijgen, mensen die je niet echt mogen dus. Echter raad ik je aan om zo weinig mogelijk vijanden te maken.

De 30 Seconden Regel
Om spammen tegen te gaan moet je 30 seconden wachten om een nieuwe post te maken. Dit kan soms irritant zijn, echter helpt dit wel tegen reclamemakers en spammers.

De 10 Tekens Regel
Om één of andere voor mij persoonlijk vage reden is er een 10 teken regel. Reacties als OK zijn dus onmogelijk in theorie. Dit is echter makkelijk te omzeilen, doe gewoon het volgende:
Ok(spatie)(spatie)(spatie)(etc.).

Nachtwaker
Nachtwaker is zo ongeveer het kloppend hart van dit forum. Dit is het deel van het forum waar het er het meest los aan toe gaat. Hier wordt van alles gezegd en tegelijkertijd niets. Het best kan je Nachtwaker omschrijven als een algemeen praattopic.

De Chat
De chat is de ideale plaats om gewoon rustig wat volledig offtopic te praten, de Grepolis chat kan u hier vinden.

België vs. Nederland
Tsja, België vs. Nederland, hoe vaak is deze strijd al wel niet gestreden?
Maar voor ik afwijk. Hoewel Belgen en Nederlanders op dit forum nogal redelijk goed overeen komen durft af en toe de bom wel eens te barsten. Logischerwijs wordt er dan een Belgen- en een Nederlanderskamp gevormd. Deze storm gaat meestal na een paar uurtjes liggen waarna we weer gezellig in harmonie naast elkaar leven.

Postcount
Postcount duidt het aantal posts (=berichten) aan dat je in je Grepolis Forum carrière hebt gepost. Echter geeft dit een vertekend beeld weer. De post in het spellenforum tellen immers niet mee. Wegens nachtwaker gelokaliseerd is in het spellen forum lopen de meeste frequente posters een hoop post mis. Echter is de kwaliteit belangrijker dan de kwantiteit van posts.

Bumpen
Hoewel ik al heb aangehaald dat BUMP: Bring Up My Post betekent, wil ik hier toch nog even verder op ingaan. Ik zal voor de verschillende (vrije) fora even de stelregel geven.
Spellenforum: Nooit bumpen (op uitzonderingen na: bv. spelleider laten weten dat potje nog niet verbeterd is)
Praattopic/Serieus forum: Enkel bumpen als dit een (nuttige) discussie tot gevolg kan hebben.
Vb 1: Voetbal topic staat op vijfde pagina en Messi verhuist van Barcelona naar Real Madrid
Dit is een nuttige BUMP.
Vb 2: Pannenkoeken topic staat op vijfde pagina en jij wil zeggen dat je het eens bent met bovenstaande post.
Dit is een onnuttige BUMP.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser19689

Gast
Onzichtbare Modus
De onzichtbare modus is een functie op het Grepolis Forum waardoor anderen niet kunnen zien wanneer je online bent. Het groene lampje naast je naam brandt dan nooit. Dit kan handig zijn als je forum account gelinkt is aan je ingame account. Als je dit niet doet kunnen vijanden checken of je online bent op het forum, als dit niet is kunnen ze concluderen dat je ook niet ingame online bent.
Een eerste optie is om de onzichtbare modus aan te zetten bij je instellingen (instellingen --> algemene instellingen --> onzichtbare modus)
Een tweede optie is om een ander account op te richten speciaal voor het forum.

Algemene Tips
Als laatste, zou ik jullie nog wat algemene tips willen geven. Dit is gebaseerd op vragen die vaak worden gesteld. In alle onderstaande situaties moeten de () vervangen worden door []
1. Spoiler
Een spoiler wordt gevormd door: (spoiler)Tekst(/spoiler)
Vb.
Tekst
2. Doorstreepte tekst
Je kan een tekst doorstrepen door: (s)Tekst(/s)
Vb.
Tekst
3. Scroll tekst
Een Scroll tekst wordt gevormd door: (scroll)Tekst(/scroll)
Vb.
[scroll]Tekst[/scroll]
4. Printscreen nemen en plaatsen
-Duw op je toetsenbord op de knop Print Screen (of Prt Sc)
-Open Paint en klik op plakken (gaat ook met andere programma's zoals bv. Word)
-Sla het bestand op
-Ga naar een website om plaatjes te uploaden (Plaatsjesdump, ImageShack, Tinypic, Prntscr.com,...)
-Volg de stappen op bovenstaande sites, je verkrijgt een link
-Plaats deze afbeelding op het forum
5. Ontoelaatbare posts rapporteren
Stel dat iemand iets post over jou of iemand anders waar jij van denkt: "Dit kan echt niet door de beugel". Moest bovenstaande situatie zicht voordoen, kan je best deze post rapporteren. Op deze manier krijgen de mods hier melding van, ze kunnen dan (indien nodig) ingrijpen. Rapporteren doe je door middel van de gevaren driehoek onder elke post.
6. Quoten
Wanneer moet je quoten en wanneer niet. Zelf quote ik gewoon altijd. De reden hierachter is dat je zeker geen verwarring creëert van 'Op wie was dat bedoeld'.
Als je op verschillende post wil reageren, kan dat uiteraard ook. Je drukt gewoon op de quote knop op de post waarop je wil reageren. Nu worden ze allemaal gequote.
7. Tabellen
Aangezien tabellen maken niet zo eenvoudig is staat hieronder een voorbeeld. Het makkelijkst is om hem naar Excel te kopiëren. Daar kun je simpelweg rijen en kolommen kopiëren. De eerste en laatste BB-Codes zijn het belangrijkst (let op dat je de puntjes wel weghaalt).
[,table="width: 500, class: grid, align: center"][,tr][,td] [,tr][,td] [,tr][,td]
[,tr][,td] [,tr][,td] [,tr][,td]
[,tr][,td] [,tr][,td] [,tr][,td]
[,tr][,td] [,tr][,td] [,tr][,td]
[,tr][,td] [,tr][,td] [,tr][,td]
[,tr][,td] [,tr][,td] [,/td][,/tr][,/table]
*
*
*
*
*
8. Zoekfunctie
Om te kijken of een bepaald topic al bestaat, kan je best gebruik maken van de zoekfunctie. Deze bevindt zich rechts bovenaan. Je typt gewoon je 'zoekwoord' in en klaar is kees. Voor het Serieuze Forum, is dit niet nodig. Dit is immers al voor u gedaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser19689

Gast
VI. De Forumregels
Om het hier toch nog enigszins leefbaar te houden zijn er uiteraard regels. Deze moet je uiteraard respecteren. Hoe letterlijk je ze respecteert hangt er vanaf (Wannabe-mod vs. Rebel).

VII. Nawoord
Proficiat, u hebt het einde van deze Gids gehaald en bent dus nu klaar om u eerste stapjes op dit forum te zetten. Ik wens u alvast veel succes toe.
Om af te sluiten wil ik nogmaals Cory9289 bedanken om de originele guide te schrijven op twforum.net. Deze Gids is er namelijk grotendeels op geïnspireerd.
Verder apprecieer ik het ten zeerste moest u opmerkingen geven om deze Gids uitgebreider te maken of te verbeteren. U ideeën mag u in dit topic plaatsen of persoonlijk in mijn privéberichten deponeren.

Mvg
JustAPlayer


A JustAPlayer Production
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Noorddam

Harpij
Prima werk JustAPlayer.
Mooi gemaakt. Niet moeilijk om Tim in de juiste categorie van forum persoonlijkheden te plaatsen.
Dit is zeker een 'belangrijk' titeltje waard, keep up the good work ;)
 

DeletedUser

Gast
Als jij nou een link naar de forumregels ergens duidelijk leesbaar in deze guide zet, beloont het forumteam je wellicht met een sticky :p

We zullen het er eens over hebben ;)
 

DeletedUser19689

Gast
Ik zal morgen zelfs een apart stukje speciaal voor jou schrijven.
Maar ik geef er mijn eigen draai aan, ik waarschuw je mwhuhaha

Bedankt voor alle goede commentaren.

Dingen die ik zo snel mogelijk ga aanpassen.
-Apart stukje over avatar (staat nu bij nieuwerd)
-Stukje over forumregels (onder dwang)
-Nachtwaker vermelden als algemeen praattopic

Als er nog opmerkingen, extra stukjes zijn, hoor ik het graag...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser19689

Gast
Nee, namen ga ik er niet bij zetten.
Anders is het geen neutrale guide meer.
Alles aangepast btw.
-Apart stukje over avatar en handtekening (apart deel van nieuwerd)
-Stukje over forumregels (met vrij interpretatie mogelijkheden)
-Nachtwaker vermelden als algemeen praattopic
-België vs. Nederland
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser15574

Gast
goed gedaan justaplayer.
Ik denk dat dit veel 'nieuwerds' gaat helpen met in het forum komen en dan wordt het forum weer wat actiever.
Volgens mij heb je hier best veel tijd aan besteed.
 
Bovenaan