• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Open spel Diplomacy

DeletedUser

Gast
ah_prod_diplomacy_pic3_en.jpg


Ben jij de nieuwe Napoleon?

Sommige van jullie zullen het wel kennen: Diplomacy. Voor hen die nog nooit van het spel hebben gehoord, is dit dè gelegenheid om het te leren kennen.

Dit is zowel het discussie- als inschrijf- als speeltopic voor Diplomacy.

Wat is Diplomacy?
Diplomacy is een spel waarin je net als Risk de controle hebt over landen en legers en nieuwe gebieden moet veroveren. Het wordt echter heel anders gespeeld. Een overzicht van de regels van Diplomacy kun je hier vinden. Let op: Het spel kan op andere kaarten door meer of minder dan 7 mensen gespeeld worden.
Het belangrijkste aan Diplomacy is dat overleg en samenwerking met andere spelers van cruciaal belang zijn. Zonder bondgenoten is het niet mogelijk om het spel te winnen. Maar... Uiteindelijk kan er maar één winnaar zijn! En geen enkele afspraak is bindend. Het is dus verstandig om ook je bondgenoten goed in de gaten te houden... Het weten te overtuigen van spelers, het op het juiste moment een ander vertrouwen of juist wantrouwen en het naar je hand zetten van de situatie kunnen je een spel doen winnen.

Hoe speel ik Diplomacy?
Allereerst registreer je je op vDiplomacy. Als iemand een spel wil spelen, post-ie dat in het topic. Vervolgens kunnen mensen aangeven dat ze ook mee willen spelen. Als er genoeg mensen bij elkaar zijn, start iemand een spel op vdiplomacy met een kaart die geschikt is voor het aantal mensen dat wil spelen. Het spel krijgt een wachtwoord en de deelnemers krijgen een link naar het spel + het wachtwoord opgestuurd. Daarna kan het spel beginnen!

Regels
Algemene regels
- Vóór het spel worden er nog geen allianties gevormd. Pas als het spel echt begonnen is, beginnen de onderhandelingen.
- In anonieme spellen is het niet de bedoeling dat je je identiteit prijsgeeft of daar naar hint. Anonieme spellen zijn niet voor niets anoniem!
- Je speelt om te winnen, dus gedraag je daar ook naar. Je mag een ander niet expres laten winnen. Wel mag je iemand buitensporig veel helpen als je denkt dat dat jouw overwinningskansen vergroot.
- Er wordt alléén voor de optie Draw gestemd als het spel zich in een patstelling bevindt of als jij wil helpen er één te forceren. Draw is dus geen diplomatieke optie.
- Je mag geen onvervalsbare informatie aan andere spelers doorgeven. Je mag dus bijvoorbeeld niet op Skype share screen aanzetten rond de deadline, zodat anderen kunnen zien wat jouw zetten zijn.
- Wees je er verder van bewust dat het niet leuk is voor de andere spelers als jij het opgeeft en inactief wordt omdat je je in een lastige situatie bevindt. Onthoud dat de omstandigheden nog altijd in jouw voordeel kunnen keren.
Regel op vdiplomacy
- Je mag niet een openbaar spel joinen met andere spelers van Grepolis met de intentie om met je mede-Grepolissers samen te werken. Dit brengt de rest van de spelers, die niet van Grepolis zijn, namelijk in een oneerlijk nadeel. Op vdiplomacy wordt deze vorm van vals spel Metagaming genoemd, en het zal je daar een ban opleveren.

Met dank aan JustAPlayer voor het introduceren van Diplomacy op dit forum!


1 vs 1 ranking

  1. Genade
  2. Gekko
  3. Ydeger
  4. Genius
  5. Heir

1v1 ranking zei:
De ranking bestaat uit een lijst van spelers. Je kunt op of hoger in de ranking komen door een speler die boven je staat uit te dagen tot een 1 vs 1 spel. De uitdager kiest de snelheid en de map, waarop de uitgedaagde mag kiezen welk land hij/zij daarop wil spelen. Als de uitgedaagde wint, gebeurt er niets. Als de uitdager wint, komt hij/zij 1 plek boven de uitgedaagde te staan in de rankings.

Voorbeeld

De oorspronkelijke lijst ziet er zo uit:

1. Pietje
2. Kees
3. Jantje
4. Bas

Bas kiest ervoor om Kees uit te dagen. Bas kiest hiervoor de kaart Cold War uit. Kees kiest ervoor de USA te spelen, dus Bas speelt de USSR. Bas wint. Daarna ziet de lijst er zo uit:

1. Pietje
2. Bas
3. Kees
4. Jantje

Let op:
* Afwijkende instellingen mogen niet worden gekozen, net zoals kaarten met sterk afwijkende regels zoals Lepanto. Maar als de meerderheid dat anders wil, kunnen we dat wel veranderen.
* Als het spel eindigt in een draw, heeft de uitdager niet gewonnen en verandert er dus niets aan de lijst.
* Als je iemand hebt uitgedaagd en een spel hebt gespeeld, kom je altijd op de lijst; als je verliest, is dat onderaan.
* Spellen zijn bij voorkeur live (5 of 10 min/phase) i.v.m. de snelheid, maar als het niet anders kan, kan er ook met langere phases gespeeld worden.
* Wie als uitgedaagde weigert de uitdaging aan te nemen, verliest automatisch, tenzij de uitgedaagde de uitdager al recent had verslagen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser11295

Gast
Hall Of Fame

Diplomacy I
Points-per-supply center, Sail Ho II, 4 spelers, live
Gewonnen door Genade
Diplomacy II
Winner-takes-all, Classic, 7 spelers, spelleider Fascination
Gewonnen door Genade en Fireas (bestuurden hetzelfde land)
Diplomacy III
Points-per-supply center, The Ancient Meditteranean, 5 spelers, live
Gewonnen door Genade
Diplomacy IV
Winner Takes All, Classic, 7 spelers
Gewonnen door Genade
Diplomacy V
Points-per-supply center, EoG: 12 jaar en alle aanvoergebieden, Greek Diplomacy, 6 spelers, live
Gewonnen door Genade
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Wanneer begint er een nieuw spel? Wou voor de vakantie eens meedoen maar dat lukte toen niet, maar wil het nu wel eens proberen :)
 

RabbidRobin

Ex-Teamleider Forum
Idc dat jullie bezig zijn. Mensen, ik ook, willen een nieuw spel. Punt uit :p
Start: Maandag 25 November(als er genoeg spelers zijn)
Type: WTA(Winner Takes All)
Aantal spelers: Zien we nog wel
Kaart: Afhankelijk van hierboven
1. RabbidRobin
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Gast
Idc dat jullie bezig zijn. Mensen, ik ook, willen een nieuw spel. Punt uit :p
Start: Maandag 25 November(als er genoeg spelers zijn)
Type: PPSC(Points per supply center)
Aantal spelers: Zien we nog wel
Kaart: Afhankelijk van hierboven
1. RabbidRobin
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Rabbid, ik voorspel je dat het spel vandaag klaar zal zijn. ;) Of uiterlijk morgen, als spelers vandaag nog niet zetten.

Ik doe graag mee. Echter zou ik je met klem willen verzoeken om PPSC te veranderen in WTA. PPSC zorgt voor vreemde situaties, zoals:
1) Als een speler het spel kan winnen door nog 1 SC te pakken, zal hij dat niet doen. Hij zal expres zijn overwinning uitstellen om zoveel mogelijk andere SC's tegelijk te kunnen pakken in zijn laatste move. Zo wint hij met meer SC's. (Dit was wat ik deed in Grepolis III.)
2) Als een speler kan winnen, kan hij zijn overwinning uitstellen om ervoor te zorgen dat een vriend van 'm in de tussentijd nog wat extra gebieden verovert. Zo wint zijn vriend voor een groter deel mee. (Dit heb ik eens meegemaakt in een Diplomacyspel.)
3) Als een speler op het punt staat om te winnen, zullen spelers die aan het verliezen zijn de toekomstige winnaar bewust steunen en misschien zelfs wel gebieden geven, om zijn overwinning te bespoedigen en er zo voor de zorgen dat ze met meer aanvoergebieden winnen dan anders het geval zou zijn. (Dit heb ik meegemaakt in een potje dat ik won. Verliezende spelers probeerden me zo snel mogelijk te laten winnen.)

PPSC hoort gewoon niet in een normaal spel. Ik vind het dan ook raar dat WTA niet gewoon standaard is. De Diplomacy-pro's zijn het trouwens met me eens: als je een discussie opent over het verschil tussen WTA en PPSC en je zegt dat je wel een klein beetje voor PPSC bent, krijg je meteen de hele site over je heen.
2gt9od2.gif
 

DeletedUser

Gast
Het wordt tijd dat ik dit ook eens uitprobeer:). Dus ik doe mee met het volgende potje.
 

DeletedUser11295

Gast
Idc dat jullie bezig zijn. Mensen, ik ook, willen een nieuw spel. Punt uit :p
Start: Maandag 25 November(als er genoeg spelers zijn)
Type: WTA(Winner Takes All)
Aantal spelers: Zien we nog wel
Kaart: Afhankelijk van hierboven
1. RabbidRobin
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Ik zou graag hebben dat we nog even wachten Rabbid. Genade staat er inderdaad goed voor maar Kyra en ik zijn er ook nog en op het moment hebben we nog steeds met zijn tweeën meer SC dan Genade.
 

DeletedUser

Gast
Ik zou graag hebben dat we nog even wachten Rabbid. Genade staat er inderdaad goed voor maar Kyra en ik zijn er ook nog en op het moment hebben we nog steeds met zijn tweeën meer SC dan Genade.
Druk nou maar met Kyra op Ready, dan zie je 'Game won by Mercy' linksboven op de kaart staan. :p

Normaal zou ik het er wel mee eens zijn dat er gewacht dient te worden met een volgend spel.
 

DeletedUser11295

Gast
Ik vraag me dan toch echt af welke SC je gaat pakken van mij, Kyra of Fireas? Je hebt er nog 3 nodig en op het moment pak je er slechts 2.
 

DeletedUser21204

Gast
Druk nou maar met Kyra op Ready, dan zie je 'Game won by Mercy' linksboven op de kaart staan. :p

Normaal zou ik het er wel mee eens zijn dat er gewacht dient te worden met een volgend spel.

Ik ben bang dat daar idd niks meer aan te doen valt..
 

DeletedUser11295

Gast
Ik was ff dom en zag niet dat de unit in Edinburgh een vloot was, inderdaad jammer maar dan is het dus voorbij. Ik denk dat mijn grootste fout is geweest om Kyra naar mid atlantic te laten gaan.
 
Bovenaan