• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Besloten spel [Discussietopic] Ridders van Rome

DeletedUser20418

Gast
Ik zat eens te denken. We doen nu al 20 potjes volgens dezelfde regels etc. Ik dacht bij mezelf, is het niet leuk om dat een beetje te veranderen? Bijvoorbeeld een potje met enkel verzamelaars, en dan wat meer zakken met edelstenen om op te bieden. Of een potje waar iedereen wordt onderverdeeld in katholieken/katharen, of zelfs in 3 groepen (bij 6 of 9 spelers), waar misschien zelfs de rollen(/teams) al bekend zijn.

Wat is jullie mening?
 

DeletedUser

Gast
Je kan zelf gewoon een potje maken met je eigen regels :p Zolang het goed uitgelegd is.
Maar ik zou het dan wel een ietwat andere naam geven
 

DeletedUser20542

Gast
Het is altijd leuk om een kleine variatie te verzinnen, als een themapotje bij WvW. Als het een beetje binnen de grenzen blijft en gebalanceerd is lijkt het me best leuk.
 

DeletedUser

Gast
Goed idee, dit discussietopic.

Ik zat laatst zelf ook eens te denken aan mogelijke 'varianten'.
Zo dacht ik er aan dat het interessant kon zijn de rollenverdeling eens wat om te gooien; bijvoorbeeld een potje met louter Katholieken, Katharen, Fransen, Duitsers en één Saraceen (dus geen verzamelaars en Tempeliers).
Ook alternatieve items of andere verdelingen voor de kisten zouden voor de verandering eens kunnen.
 

DeletedUser10470

Gast
@Superben/@Genade: Start 1 van jullie de volgende (met aangepaste regels?) :)
 

DeletedUser

Gast
Ik zou het ook leuk vinden moest er een potje komen met een huurmoordenaar oid die dan wint als hij een bepaalde hoeveelheid van de spelers met bepaalde rollen gedood heeft. Hij zou dan bv de opdracht kunnen krijgen om 1 katho en 1 katha te killen in een potje met 5 en nog een verzamelaar erbij in een potje met 7.
 

DeletedUser20418

Gast
@Superben/@Genade: Start 1 van jullie de volgende (met aangepaste regels?) :)

Ben atm nogal onbetrouwbaar qua deadlines enzo. Kan soms zo 2/3 dagen alles behalve energie hebben enzo, dus ik zal niet een goede leider zijn atm
 

DeletedUser20418

Gast
Ik zou het ook leuk vinden moest er een potje komen met een huurmoordenaar oid die dan wint als hij een bepaalde hoeveelheid van de spelers met bepaalde rollen gedood heeft. Hij zou dan bv de opdracht kunnen krijgen om 1 katho en 1 katha te killen in een potje met 5 en nog een verzamelaar erbij in een potje met 7.

Als je de rol volledig zou kunnen uitwerken kunnen we hem er zeker een keer bij doen!
 

DeletedUser

Gast
Hmm huurmoordenaar klinkt interessant. Hoe zou-ie werken met meer spelers?

Interessant feitje: Dit spel is oorspronkelijk ontworpen voor 12 spelers; de rollenaantallen voor andere aantallen spelers zijn er later bijbedacht om flexibeler met het spelersaantal te kunnen zijn. Nu spelen we nooit meer met 12.

Ik ga ook niet op korte termijn een potje leiden.
 

DeletedUser

Gast
Hmm huurmoordenaar klinkt interessant. Hoe zou-ie werken met meer spelers?

Ik zou huurmoordenaars dan laten werken zoals de tempeliers, met meer spelers zou ik dan ook met 2 of 3 huurmoordenaars spelen, en de huurmoordenaars zou ik dan ook samen laten winnen, dood of levend dus.

Ik zou dan met minder verzamelaars spelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser10470

Gast
Ik heb 2 rollen toegevoegd en 2 extra varianten. Graag hoor ik jullie mening erover.

Ridders van Rome 2
Basisuitleg
Elke nacht krijgt iedereen 20 actiepunten. Die 20 actiepunten moet men elke nacht besteden aan acties; men kan ze niet bewaren. De acties moeten privé worden opgestuurd aan de spelleiding. Na de deadline voor elke nacht openbaart de spelleiding wat de acties van iedereen waren en wat daar de gevolgen van zijn.

Ook heeft elke speler een geheime rol. De rol vertelt de speler wat zijn of haar doel is in het spel. Aanvankelijk weet niemand elkaars rol, ook niet spelers die met elkaar mee winnen. Als spelers sterven, wordt hun rol geopenbaard.
Rollenuitleg
Kathaar
Zolang er nog minstens één andere kathaar in leven is, is het jouw doel om alle katholieken te doden. De dode katharen winnen dan ook met je mee. Als alle andere katharen zijn gestorven, verandert je doel in: iedereen doden. Je wint dan in je eentje.

Katholiek
Zolang er nog minstens één andere katholiek in leven is, is het jouw doel om alle katharen te doden. De dode katholieken winnen dan ook met je mee. Als alle andere katholieken zijn gestorven, verandert je doel in: iedereen doden. Je wint dan in je eentje.

Fransman
Zolang er nog minstens één andere Fransman in leven is, is het jouw doel om alle Duitsers te doden. De dode Fransen winnen dan ook met je mee. Als alle andere Fransen zijn gestorven, verandert je doel in: iedereen doden. Je wint dan in je eentje.

Duitser
Zolang er nog minstens één andere Duitser in leven is, is het jouw doel om alle Fransen te doden. De dode Duitsers winnen dan ook met je mee. Als alle andere Duitsers zijn gestorven, verandert je doel in: iedereen doden. Je wint dan in je eentje.

Tempelier
Als één van de Tempeliers de Heilige Graal in handen krijgt, hebben beide Tempeliers, levend of dood, gewonnen.

Diamantverzamelaar
Je wint als je 10 diamanten hebt.

Robijnverzamelaar
Je wint als je 20 robijnen hebt.

Parelverzamelaar
Je wint als je 30 parels hebt.

Edelstenenverzamelaar
Je wint als je 5 diamanten, 10 robijnen en 15 parels hebt.

Parel- en diamantverzamelaar
Je wint als je 5 diamanten en 24 parels hebt.

Robijn- en diamantverzamelaar
Je wint als je 5 diamanten en 16 robijnen hebt.

Saraceen
Jij bent een infiltrant. Jouw doel is om de rol van alle andere spelers te weten te komen. Als je aan de spelleiding een juist lijstje instuurt waarin staat wie welke rol heeft, win je meteen het spel. Als het lijstje fout was, mag je pas twee dagen later (bedoeld is hier 'na twee deadlines') opnieuw insturen.
Bij 15 en 17+ spelers: Extra:
Iedere nacht kun je de naam van een persoon aan de spelleiding opsturen. Als de volgende dag iemand van deze persoon de rol wil opvragen met een zienersbeurt, zal jij in plaats van de eigenaar van die zienersbeurt de rol ontvangen. Meerdere Saracenen kunnen zo ook tegelijk de uitslag van een zienersbeurt stelen.

Huurmoordenaar
De Huurmoordenaar heeft als doel om 1/3e van de spelers te vermoorden. Het aantal spelers wordt naar boven afgerond. In een potje van 6 spelers moet diegene 2 spelers vermoorden, in een potje van 7 moet diegene 3 spelers vermoorden. De Huurmoordenaar krijgt een lijstje met de rollen die hij/zij moet vermoorden. Als de huurmoordenaar deze spelers met de rollen zelf heeft vermoord (niet anderen) zal hij/zij winnen. Als iemand anders iemand van het lijstje vermoord terwijl de huurmoordenaar deze nog niet heeft vermoord zal zijn doel veranderen in iedereen doden.
Bij meer dan 12 spelers:
Er zijn dan 2 Huurmoordenaars. Ze moeten 50% (naar beneden afgerond) van de spelers samen vermoorden d.m.v. een lijstje met rollen zie ze toegestuurd krijgen. Als er een huurmoordenaar sterft zal de andere huurmoordenaar het lijstje alleen af moeten maken. De huurmoordenaars winnen, dood of levend, samen.

Groepsverzamelaar
De groepsverzamelaar zit in een groep en heeft als doel alle andere partij(en) uit te schakelen. Samen moeten de groepsverzamelaars 8 diamanten, 15 robijnen en 25 parels verzamelen. Indien deze in het spel zit zal er altijd een extra zak met edelstenen zijn (aantal groepsverzamelaars + 1 zak met edelstenen, volgens het format)
Rollenaantallen #1 (standaard)
4 spelers
- 1 tempelier
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-

5 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier

6 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 2 verzamelaars:
=> 1 parel- en diamant-, 1 robijn- en diamant-

7 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 2 verzamelaars:
=> 1 parel- en diamant-, 1 robijn- en diamant-

8 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-

9 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 1 saraceen
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-

10 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 1 saraceen
- 4 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-, 1 edelstenen-

11 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 4 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-, 1 edelstenen-

12 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-

13 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 4 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-, 1 edelstenen-

14 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 2 saracenen
- 4 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-, 1 edelstenen-

15 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 2 saracenen
- 5 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-, 1 parel- en diamant-, 1 robijn- en diamant-

16 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 Fransen
- 2 Duitsers
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-

17 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 Fransen
- 2 Duitsers
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 4 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-, 1 edelstenen-

18 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 3 Fransen
- 3 Duitsers
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 3 verzamelaars
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-

19 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 3 Fransen
- 3 Duitsers
- 2 tempeliers
- 2 saracenen
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-

20 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 3 Fransen
- 3 Duitsers
- 2 tempeliers
- 2 saracenen
- 4 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-, 1 edelstenen-
Rollenaantallen #2 (huurmoordenaar)
4 spelers
- 1 tempelier
- 2 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-
- 1 huurmoordenaar

5 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 huurmoordenaar

6 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 verzamelaar:
=> 1 parel- en diamant-
- 1 huurmoordenaar

7 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 1 verzamelaar:
=> 1 parel- en diamant-
- 1 huurmoordenaar

8 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 2 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-
- 1 huurmoordenaar

9 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 1 saraceen
- 2 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-
- 1 huurmoordenaar

10 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 1 saraceen
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-
- 1 huurmoordenaar

11 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-
- 1 huurmoordenaar

12 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 2 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-
- 1 huurmoordenaar

13 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 2 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-
- 2 huurmoordenaars

14 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 2 saracenen
- 2 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-
- 2 huurmoordenaars

15 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 2 saracenen
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-, 1 robijn-, 1 diamant-
- 2 huurmoordenaars
Rollenaantallen #3 (rollen bekend)
Bij deze variant zijn de rollen van de spelers bekend!
4 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen

5 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 verzamelaar
=> 1 parel-

6 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen

7 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 1 verzamelaar
=> 1 parel-

8 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 2 duitsers
- 2 fransmannen

9 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 3 groepsverzamelaars

10 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 4 groepsverzamelaars

11 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 5 groepsverzamelaars

12 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 3 duitsers
- 3 fransmannen

13 spelers
- 4 katholieken
- 4 katharen
- 5 groepsverzamelaars

14 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 3 duitsers
- 3 fransmannen
- 2 groepsverzamelaars

15 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 3 duitsers
- 3 fransmannen
- 3 groepsverzamelaars
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
De groepsverzamelaar lijkt mij een leuke rol. Ik had niet eerder aan zoiets gedacht, maar er ook wat samenwerkende verzamelaars instoppen lijkt me zeker interessant en een goede toevoeging.

De huurmoordenaar lijkt mij op deze manier minder leuk. Als dus een speler die hij moet doden door iemand anders sterft, dan kan hij niet meer winnen? Lijkt me vrij zuur, vooral omdat hij niet weet welke spelers hij moet doden en daar dus weinig tegen zou kunnen doen (als ik je goed begrijp weet hij alleen de rollen).

Het lijkt me niet een goed idee om de rollen bekend te laten zijn. Op deze manier haal je vrijwel de gehele bedoeling en tactiek van het spel weg. 't Kan wel, maar dan verander je zo veel dat je een ander spel dan Ridders van Rome speelt.
 

DeletedUser10470

Gast
Als de huurmoordenaar bepaalde spelers (dus spelersnamen) moet vermoorden, zou dat wel een leuke toevoeging zijn aan het spel?

Als iedereen elkaars rol weet zit er alsnog een grote tactiek achter het spel. Hierbij is samenwerken nog belangrijker geworden. Ik begrijp ook zeker dat het een grote verandering is in het spel. Misschien eens als 50e of 100e potje doen, dat het niet te vaak voorkomt.

Tot zover bedankt voor je mening.
 

DeletedUser

Gast
Als de huurmoordenaar bepaalde spelers (dus spelersnamen) moet vermoorden, zou dat wel een leuke toevoeging zijn aan het spel?
Hmm, de rol zou beter werken, maar of 't een goede toevoeging is, mwah.

Als iedereen elkaars rol weet zit er alsnog een grote tactiek achter het spel. Hierbij is samenwerken nog belangrijker geworden. Ik begrijp ook zeker dat het een grote verandering is in het spel. Misschien eens als 50e of 100e potje doen, dat het niet te vaak voorkomt.
Of je noemt het gewoon een ander spel, maar een variant op Ridders van Rome; net zoals Provincie Wakkerdam een variant is op Weerwolven van Wakkerdam.

Over de groepsverzamelaar: Ik zei dat ik het een leuk idee vond, maar ik bedoelde dit als er ook normale verzamelaars in het spel zouden zitten. Als alle verzamelaars groepsverzamelaars zijn, is het, als het aantal mensen dat fanatiek op edelstenen gaat gelijk is aan het aantal groepsverzamelaars die in het spel voortkomen, meteen duidelijk wie samen de groepsverzamelaars zijn en samen een team vormen. Dat lijkt me niet erg leuk; wat je dan hebt, is een extra partij die bekend is bij iedereen, terwijl het interessante aan Ridders van Rome het netwerken en verstoppen van de eigen identiteit is.

Als je echter, bijvoorbeeld, 3 groepsverzamelaars en 3 gewone verzamelaars hebt, kan dat leuker zijn dan de huidige situatie. Ten eerste geeft dit een extra dimensie aan de verzamelaars zelf, en ten tweede kunnen buitenstaanders dan veel minder informatie omtrent het soort rol van een speler afleiden uit het gedrag 'op edelstenen bieden' dan in de huidige situatie het geval is.

Uiteraard zouden de groepsverzamelaars dan nog goed gebalanceerd moeten worden t.o.v. de normale verzamelaars.
 

DeletedUser10470

Gast
Ik had de groepsverzamelaars in gedachten als 1 aparte groep. Binnen die groep kunnen de spelers netwerken, maar eerst moeten ze elkaar vinden (zoals katharen dat ook moeten, katholieken etc.). Vervolgens kunnen ze afstemmen wie er op de ZmE's gaan, wie wie verdedigd etc. Komt op hetzelfde neer als Katharen maar dan met een nieuwe doelstelling. Daar was deze rol dan ook op afgesteld qua aantal om te winnen.

Jouw idee is ook leuk, dat er gewone verzamelaars en groepsverzamelaars zijn. Hier zijn de huidige aantallen inderdaad niet op afgesteld anders zou het wel erg eenvoudig worden om te winnen voor de groepsverzamelaars.
 

DeletedUser

Gast
Ik had de groepsverzamelaars in gedachten als 1 aparte groep. Binnen die groep kunnen de spelers netwerken, maar eerst moeten ze elkaar vinden (zoals katharen dat ook moeten, katholieken etc.). Vervolgens kunnen ze afstemmen wie er op de ZmE's gaan, wie wie verdedigd etc. Komt op hetzelfde neer als Katharen maar dan met een nieuwe doelstelling. Daar was deze rol dan ook op afgesteld qua aantal om te winnen.
Het andere verschil met de Katharen zou zijn dat ze nogal obvious zouden zijn, zo met hun boden op de zakjes met edelstenen. Vandaar ook mijn voorstel om zowel groepsverzamelaars als gewone verzamelaars mee te laten doen. Het is dan niet meteen duidelijk bij welke groep je behoort als je fanatiek op zakjes met edelstenen biedt.
 

DeletedUser10470

Gast
Top. Zou dit een goede verdeling zijn in jouw ogen?

4 spelers
- 1 tempelier
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-
=> 2 groeps-

5 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier

6 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 2 verzamelaars:
=> 1 parel- en diamant-, 1 robijn- en diamant-

7 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 2 verzamelaars:
=> 1 parel- en diamant-, 1 robijn- en diamant-

8 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-
=> 2 groeps-

9 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 1 saraceen
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-
=> 2 groeps-

10 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 1 tempelier
- 1 saraceen
- 4 verzamelaars:
=> 2 groeps 1-
=> 2 groeps 2-

11 spelers
- 2 katholieken
- 2 katharen
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 4 verzamelaars:
=> 2 groeps 1-
=> 2 groeps 2-

12 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 3 verzamelaars:
=> 1 parel-
=> 2 groeps-

13 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 1 saraceen
- 4 verzamelaars:
=> 2 groeps 1-
=> 2 groeps 2-

14 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 2 saracenen
- 4 verzamelaars:
=> 2 groeps 1-
=> 2 groeps 2-

15 spelers
- 3 katholieken
- 3 katharen
- 2 tempeliers
- 2 saracenen
- 5 verzamelaars:
=> 2 groeps 1-
=> 2 groeps 2-
=> 1 parel-

En de volgende doelen?
- 20 parels
- 15 robijnen
- 8 diamanten
 

DeletedUser

Gast
Qua verdeling zou ik er niet méér groepsverzamelaars in stoppen dan gewone verzamelaars. (Al zal dat er waarschijnlijk voor zorgen dat we niet snel aan genoeg spelers komen voor groepsverzamelaars. :p) Anders kunnen gewone verzamelaars nooit samen een front vormen tegen de groepsverzamelaars; als die laatste groep elkaar kent en samenwerkt, zal deze groep de andere verzamelaars willen opruimen, die daar op zouden reageren met intensievere samenwerking. Hé, dit biedt weer vele nieuwe mogelijkheden in het spel. Het idee is echt leuwk.

Qua doelen lijkt het mij handig om de gewone verzamelaars louter uit Parel-, Robijn- en/of Diamantverzamelaars te laten bestaan, dus uit verzamelaars die maar één specifiek soort edelstenen willen hebben. Hun interactie met andere spelers bestaat dan ook uit het eventueel ruilen van edelstenen, terwijl de interactie van de groepsverzamelaars bestaat uit het vinden van hun groepsgenoten.

Verder geloof ik dat de groepsverzamelaars winnen als hun aantal edelstenen opgeteld gelijk is aan hun doel. Een ander idee zou zijn dat de groepsverzamelaars winnen als de edelstenen van één van hen gelijk zijn aan hun doel. Dan is het belangrijker om elkaar te kennen, omdat ze dan vrijwel alleen kunnen winnen als iedereen van de groep hun edelstenen aan één groepsverzamelaar geeft.

Indien dit wordt gedaan, moet het doel natuurlijk wel iets omlaag. Indien dit niet wordt gedaan, denk ik zelf, als ik zo'n beetje gok wat wel gebalanceerd zou zijn, aan de volgende verdeling:

- 4 verzamelaars
- 1 parelverzamelaar: 30 parels
- 1 robijnverzamelaar: 20 robijnen
- 2 groepsverzamelaars: 15 parels, 10 robijnen, 12 diamanten

- 5 verzamelaars
- 1 parelverzamelaar: 30 parels
- 1 robijnverzamelaar: 20 robijnen
- 1 diantverzamelaar: 10 diamanten
- 2 groepsverzamelaars: 30 parels, 20 robijnen, 10 diamanten

- 6 verzamelaars
- 1 parelverzamelaar: 30 parels
- 1 robijnverzamelaar: 20 robijnen
- 1 diantverzamelaar: 10 diamanten
- 3 groepsverzamelaars: 36 parels, 24 robijnen, 12 diamanten

Bij elk van deze verdelingen zouden er 4 zakjes met edelstenen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan