• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Downloaden, mag of niet?

DeletedUser

Gast
Vandaag heb ik op nu.nl een artikel gelezen. Een staatssecretaris kwam met het voorstel om sites zoals Piratebay.org te blokkeren. Wat vinden jullie, vinden jullie het goed dat er een downloadverbod moet komen of zijn jullie tegen het downloadverbod

ARTIKEL OP NU.NL

Kabinet houdt vast aan downloadverbod
Laatste update: 30 november 2011 17:22 info
AMSTERDAM – Staatssecretaris Fred Teeven van Justitie wil toch een (uitgekleed) downloadverbod ook al is een Kamermeerderheid tegen. "Waarom zouden mensen betalen voor legaal aanbod als het ook gratis kan?"


Dat stelde Teeven tijdens een debat rond auteursrechten. Dinsdagochtend bleek al dat zijn eerdere voorstel om het downloaden van auteursrechtelijke beschermd materiaal strafbaar te maken niet op steun kon rekenen.

Teeven pleitte zo’n half jaar geleden voor een downloadverbod en het afschaffen van de thuiskopieheffing. Hij wil downloaden zonder betaling civielrechtelijk bestraffen waardoor partijen als Stichting Brein via de rechter een provider als Ziggo kunnen verplichten een downloadsite als the Pirate Bay te blokkeren.

De meeste partijen vrezen echter dat dit downloadverbod zal resulteren in de vervolging van individuele downloaders. Alleen de VVD is voor een downloadverbod.

Teeven liet weten dat hij de gevaren van een downloadverbod ziet, maar dat hij gelooft dat er zekerheden in de wet kunnen worden ingebouwd die garanderen dat kleine downloaders niet worden aangepakt. Waar de grenzen liggen, werd niet duidelijk.

Gratis

De staatssecretaris stelt dat hij aan de wensen van partijen tegemoet zal komen, maar uiteindelijk moet er een soort downloadverbod komen. Teeven wil dat het gratis aanbod verdwijnt zodat het legale aanbod uitgebreid kan worden.

Veel partijen stellen dat er éérst legaal aanbod moet zijn, voor 'illegaal' downloaden verboden kan worden.

Het idee van D66 om legaal aanbod te stimuleren door het radiomodel op internet toe te passen, noemt Teeven ‘interessant’. In dat model kunnen radiostations een totaalpakket aan muziek kopen bij Buma/Stemra. Om muziek aan te bieden op internet zijn nu vaak nog afspraken nodig met allerlei verschillende platenmaatschappijen nodig.

Licenties

Teeven wil het licentiebeleid vereenvoudigen, maar vindt dat D66 met het plan te ver gaat. De staatssecretaris heeft er geen oren naar om het pakket aan alle partijen die het willen aan te bieden.

Wel heeft hij al voor een eenvoudiger licentiebeleid op internet gepleit in Europa. Teeven wil echter niet wachten op de auteursrechtplannen uit Europa omdat dit niet snel genoeg gaat.

Na afloop van het debat stelden diverse Kamerleden dat de discussie nog niet afgerond is. Er zal dan ook nog een tweede termijn plaatsvinden. Wanneer is nog niet bekend.
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Vandaag heb ik op nu.nl een artikel gelezen. Een staatssecretaris kwam met het voorstel om sites zoals Piratebay.org te blokkeren. Wat vinden jullie, vinden jullie het goed dat er een downloadverbod moet komen of zijn jullie tegen het downloadverbod

ARTIKEL OP NU.NL

Kabinet houdt vast aan downloadverbod
Laatste update: 30 november 2011 17:22 info
AMSTERDAM – Staatssecretaris Fred Teeven van Justitie wil toch een (uitgekleed) downloadverbod ook al is een Kamermeerderheid tegen. "Waarom zouden mensen betalen voor legaal aanbod als het ook gratis kan?"


Dat stelde Teeven tijdens een debat rond auteursrechten. Dinsdagochtend bleek al dat zijn eerdere voorstel om het downloaden van auteursrechtelijke beschermd materiaal strafbaar te maken niet op steun kon rekenen.

Teeven pleitte zo’n half jaar geleden voor een downloadverbod en het afschaffen van de thuiskopieheffing. Hij wil downloaden zonder betaling civielrechtelijk bestraffen waardoor partijen als Stichting Brein via de rechter een provider als Ziggo kunnen verplichten een downloadsite als the Pirate Bay te blokkeren.

De meeste partijen vrezen echter dat dit downloadverbod zal resulteren in de vervolging van individuele downloaders. Alleen de VVD is voor een downloadverbod.

Teeven liet weten dat hij de gevaren van een downloadverbod ziet, maar dat hij gelooft dat er zekerheden in de wet kunnen worden ingebouwd die garanderen dat kleine downloaders niet worden aangepakt. Waar de grenzen liggen, werd niet duidelijk.

Gratis

De staatssecretaris stelt dat hij aan de wensen van partijen tegemoet zal komen, maar uiteindelijk moet er een soort downloadverbod komen. Teeven wil dat het gratis aanbod verdwijnt zodat het legale aanbod uitgebreid kan worden.

Veel partijen stellen dat er éérst legaal aanbod moet zijn, voor 'illegaal' downloaden verboden kan worden.

Het idee van D66 om legaal aanbod te stimuleren door het radiomodel op internet toe te passen, noemt Teeven ‘interessant’. In dat model kunnen radiostations een totaalpakket aan muziek kopen bij Buma/Stemra. Om muziek aan te bieden op internet zijn nu vaak nog afspraken nodig met allerlei verschillende platenmaatschappijen nodig.

Licenties

Teeven wil het licentiebeleid vereenvoudigen, maar vindt dat D66 met het plan te ver gaat. De staatssecretaris heeft er geen oren naar om het pakket aan alle partijen die het willen aan te bieden.

Wel heeft hij al voor een eenvoudiger licentiebeleid op internet gepleit in Europa. Teeven wil echter niet wachten op de auteursrechtplannen uit Europa omdat dit niet snel genoeg gaat.

Na afloop van het debat stelden diverse Kamerleden dat de discussie nog niet afgerond is. Er zal dan ook nog een tweede termijn plaatsvinden. Wanneer is nog niet bekend.

MOET SNEL PB LEEGDOWNEN VOOR HET TE LAAT IS!:O

Nee, even serieus, vind dit de grootste onzin (het verbod he)

ps. nee idd ik doe niet aan argumenten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser6663

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Erg vervelend als piratebay.org verdwijnt, ik gebruik hem vrij vaak voor spellen;) Maar ze hebben toch gelijk, anders verdient de maker van het spel niks meer en zullen er ook geen extra spellen meer verschijnen wat ook niet leuk is...
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Begrijpelijk, maar belachelijk.
In België is dit al ingevoerd, alleen is het enorm simpel te omzeilen. :)
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Begrijpelijk, maar belachelijk.
In België is dit al ingevoerd, alleen is het enorm simpel te omzeilen. :)

Zoals alles hier.;)

Zelf gebruik ik het niet. Enerzijds begrijp ik het wel maar anderzijds snap ik helemaal dat dit voor sommige slecht nieuws is. Als ie zo bekend is zal er dus wel veel gebruik van gemaakt worden.
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Downloadverboden worden bedacht door mensen die achteruit denken. Geld verdienen met games wordt gedaan door mensen die vooruit denken.
 

DeletedUser2046

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

het dowlnoad verbod hier (in belgie) is al omzeild, om zo'n manne te kunne stoppen moet je wel wat beters doen als datgene wat ze nu gedaan hebbe :p

ik ben eigenlijk voor, ookal maak ik er zelf graag gebruik van :D
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Ik download ook maar wat maakt het uit?
Als ik één van de nieuwste films héél graag wil zien/hebben (vb. Avatar --> blauwe mannetjes)
koop ik die toch gewoon vanwege extra's en gewoon omdat je dan de echte DVD hebt.

Voor films als New Kids Turbo, geinige film maar ik zou deze niet kopen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

ja, zulke dingen die je graag wilt, een spel of een film, maar niet de moeite neemt om het te kopen.

zoals ik met Minecraft 8-)
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Minecraft is juist een game die je moet kopen. Het idee is dat je bedrijven support die innovatieve dingen maken, en download van bedrijven die alleen maar meuk shovelen (als je hun meuk uberhaubt al speelt/kijkt, wat vaak zonde van je tijd is)
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Als het illegaal is moet het gestopt worden...
MAAR dat geld ook voor de belachelijk hoge bedragen die vaak voor boeken, films of games betaald moeten worden.
Dat heet kartel vorming en is ook illegaal.

Het is en blijft een groot grijs gebied waar ik zo geen oplossing voor zou weten.

Sommige mensen zien het als een sport om alles gratis te krijgen, terwijl andere vooral downloaden omdat ze netjes kopen veel te duur vinden.
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Kijk MW3 koop ik wel netjes. Maar zo'n DVD download ik gewoon.
 

DeletedUser9608

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Ik vind het sowieso lastig om iets goeds te vinden op PirateBay.
Als je een game wilt downloaden, is het meestal zoeken naar eentje zonder virussen en Met een goede downloadsnelheid.
Ik heb geen zin om 2 weken te moeten wachten voordat zo iets klaar is, en dan ook nog met 20 virussen op je computer ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Idd.
ik download enkel van mmohut en ik koop van Steam ;)
nou ik kijk me pa lief aan xD
 

DeletedUser6513

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

lol, ze kunnen lekker zon verbod instellen, maar als er over heel nederland een paar miljoen mensen dingen zitten te uploaden, kunnen ze daar echt niets tegen doen, alles is wat dat betreft legaal of illegaal te omzeilen...

verder vind ik het best onzin, want bijv MW3 is overshopped, als bedrijven echte goede games/films/etc. maken, is de gemiddelde nederlander er wel voor berijd te betalen..
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

z'n download verbod is echte onzin.
want zeker als het om muziek gaat benadeel je niet de artiest maar vooral de platenmaatschappij (en dat zijn in mijn ogen enorme hufters). artiesten worden juist meer bekend door downloaden omdat je veel sneller iets van een onbekende artiest gaat downloaden dan een cd kopen. maar blijk je de band toch te mogen dan ga je misschien wel naar concerten enz. dus downloaden helpt de kleine artiest en straft de platenmaatschappij. nou dat klinkt in mijn oren niet al te slecht
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Ik vind het sowieso lastig om iets goeds te vinden op PirateBay.
Als je een game wilt downloaden, is het meestal zoeken naar eentje zonder virussen en Met een goede downloadsnelheid.
Ik heb geen zin om 2 weken te moeten wachten voordat zo iets klaar is, en dan ook nog met 20 virussen op je computer ;)

Daar heb ik nu eens geen probleem mee :)
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

Downloaden mag wel en dit mogen ze zelfs niet verbieden aangezien je er een backup van kan downloaden van een orgineel.
Uploaden oftewel het verspreiden is ook nog Legaal als jij er de rechten op hebt of er rechten aan jouw verleend is.
 

DeletedUser

Gast
AW: Downloaden, mag of niet?

z'n download verbod is echte onzin.
want zeker als het om muziek gaat benadeel je niet de artiest maar vooral de platenmaatschappij (en dat zijn in mijn ogen enorme hufters). artiesten worden juist meer bekend door downloaden omdat je veel sneller iets van een onbekende artiest gaat downloaden dan een cd kopen. maar blijk je de band toch te mogen dan ga je misschien wel naar concerten enz. dus downloaden helpt de kleine artiest en straft de platenmaatschappij. nou dat klinkt in mijn oren niet al te slecht

En wie denk je wie de artiest betaald? Wie denk je dat de royalties misloopt als er gedownload wordt?
Beetje domme redenatie van je. Als de platenmaatschappij geen geld verdient, verdient de artiest ook niets.
 
Bovenaan