• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Ethische Probleemstelling

DeletedUser

Gast
Deugdethiek: In de deugdethiek gaat het niet om de gevolgen van je daden of om plichtsbetrachting, maar om jou zelfverwerkelijking.

Plichtethiek: Volgens de plichtethiek moet je handelen volgens je principes van morele plicht, ongeacht wat de consequenties daarvan zijn en zonder een bepaald doel na te streven.

Gevolgenethiek: Een handeling is moreel goed als deze meer geluk of minder ongeluk tot stand brengt dan alle andere mogelijke handelingen.

Na even deze 3 soorten ethiek centraal te hebben gesteld, heb ik een probleemstelling. Ik weet dat er een speciaal woord is voor dit soort stellingen, maar dat woord ben ik even kwijt, dus als iemand het weet ben ik er echt blij mee.

Nu hier de stelling:
Je loopt door de jungle, en komt dan de hoofdman van een stam tegen, die je meeneemt naar zijn hut. In de hut gekomen zie je dat er 5 gevangen zijn. De hoofdman haalt een pistool tevoorschijn, en geeft deze aan je. Dan stelt hij je voor de volgende keuze. Je bent vrij om te gaan, maar als je de deur uit loopt zal hij alle 5 gevangenen neerschieten. Dan ben jij weg, maar zijn de 5 gevangenen dood. Of je kiest er voor om met het pistool dat je kreeg een van de gevangenen neer te schieten, en dan mag je samen met de 4 overgebleven gevangenen vertrekken. Elke andere handeling die je uitvoert zal tot je eigen dood en die van de gevangenen leiden. Wat kies je? En als je er voor kiest het pistool te gebruiken, wie schiet je dan neer? En oud iemand of een jonger iemand? Een man of een vrouw? Een wetenschapper of een putjesschepper? En waarom heeft de een meer recht om te leven dan de ander? En als je wegloopt, ben je dan schuldig aan de dood van 5 mensen?

DeletedUser

Gast
AW: Ethische Probleemstelling

In zo'n geval zou ik de gene doodschieten die eigenlijk het minst zin zou hebben in zijn leven. Doorgaans zou dat óf de putjesschepper óf de oudere man te zijn, maar als je iets moet zou ik dat doen. ;)

DeletedUser

Gast

ik zou het volgende doen:
- pak mijn flesje mineraal water uit mijn rugzak
- drink deze leeg
- zet deze met het mondstuk tegen de loop van het pistool(werkt dit wel?)
- knal een kogel door de bakkes van het stamhoofd
- en dan nog weg zien te komen :p

DeletedUser

Gast

ik zou het volgende doen:
- pak mijn flesje mineraal water uit mijn rugzak
- drink deze leeg
- zet deze met het mondstuk tegen de loop van het pistool(werkt dit wel?)
- knal een kogel door de bakkes van het stamhoofd
- en dan nog weg zien te komen :p

Dit is voor serieuze reacties. Dus ga aub niet zo kinderachtig doen. Maar het was te verwachten, zulke mensen zijn er altijd...

En tirion, waarom zou een putjesschepper minder zin in zijn leven hebben dan een wetenschapper?
Of een oude man minder dan een jongere man?
En als je iemand neerschiet ben je dus schuldig aan moord. Denk je dat de andere gevangenen je dat in dank afnemen?
Wat nou als de stamhoofdman besluit dat je nog iemand moet neerschieten voordat hij iedereen vrijlaat?

DeletedUser

Gast

Ik zou gewoon niet alleen in de jungle gaan rondzwerven :p

nee maar in deze situatie ligt het eraan wie de gevangenen zijn; is het familie? Zijn het complete vreemdelingen? Zijn het seriemoordenaars?

Als ik antwoord heb op die vragen kan ik deze stelling pas beantwoorden ;)

DeletedUser

Gast

Ik zou de oudste man of vrouw doodschieten,
Die hebben in hun verdere leven nog het minst te bereiken,
en een putjesschepper, die heeft geen opleiding gehad, dood je een wetenschapper, dan ben je jaren aan studie kwijt, das erger dan iemand zonder opleiding

DeletedUser

Gast

eerst zal ik moeten weten of er familieleden bij zitten of niet. ( zo ja die gaan voor ieder ander )
en anders schiet ik de oudste man als eerst dood. mocht er geen oud mannetje bij zitten dan zal ik kijken of er een heel oud vrouwtje bij zit dan is zij het haasje. het zal voor mij niet uit maken of de 1 een geleerde is en de ander een putjes schepper.

DeletedUser

Gast

Deugdethiek: In de deugdethiek gaat het niet om de gevolgen van je daden of om plichtsbetrachting, maar om jou zelfverwerkelijking.

Plichtethiek: Volgens de plichtethiek moet je handelen volgens je principes van morele plicht, ongeacht wat de consequenties daarvan zijn en zonder een bepaald doel na te streven.

Gevolgenethiek: Een handeling is moreel goed als deze meer geluk of minder ongeluk tot stand brengt dan alle andere mogelijke handelingen.

Na even deze 3 soorten ethiek centraal te hebben gesteld, heb ik een probleemstelling. Ik weet dat er een speciaal woord is voor dit soort stellingen, maar dat woord ben ik even kwijt, dus als iemand het weet ben ik er echt blij mee.

Nu hier de stelling:
Je loopt door de jungle, en komt dan de hoofdman van een stam tegen, die je meeneemt naar zijn hut. In de hut gekomen zie je dat er 5 gevangen zijn. De hoofdman haalt een pistool tevoorschijn, en geeft deze aan je. Dan stelt hij je voor de volgende keuze. Je bent vrij om te gaan, maar als je de deur uit loopt zal hij alle 5 gevangenen neerschieten. Dan ben jij weg, maar zijn de 5 gevangenen dood. Of je kiest er voor om met het pistool dat je kreeg een van de gevangenen neer te schieten, en dan mag je samen met de 4 overgebleven gevangenen vertrekken. Elke andere handeling die je uitvoert zal tot je eigen dood en die van de gevangenen leiden. Wat kies je? En als je er voor kiest het pistool te gebruiken, wie schiet je dan neer? En oud iemand of een jonger iemand? Een man of een vrouw? Een wetenschapper of een putjesschepper? En waarom heeft de een meer recht om te leven dan de ander? En als je wegloopt, ben je dan schuldig aan de dood van 5 mensen?

Wat is je bedoeling met deze vraagstelling ? Je wilt graag serieuze antwoorden maar komt met een totaal hypotetische vraagstelling waarbij im mezelf afvraag hoeveel realiteit,s gehalte de gegeven antwoorden zullen bevatten.

Iemand kan bijvoorbeeld wel heel stoer zeggen : Ik ben een Christen en God verbied mij te doden dus schiet ik m,n eigen kop eraf en zit straks dus lekker vooraan als ik ben gaan hemelen. Maar zou dezelfde persoon in de werkelijke situatie dat ook echt doen ?

Nu krijg je antwoorden van idioten die de waarde van een mens gaan beoordelen aan de hand van hun capaciteiten of talenten immers ??

Die knakker trouwens die dat antwoorde heeft zeker de geschiedenis lessen over de holocaust gemist, daar zijn even een slordige 6-7-8 miljoen mensen op een industriële manier de dood ingejaagd omdat een krankzinnige ze als "untermensch " had ingeschaald.

Ik zelf vindt dit een compleet belachelijke poging om iets over de ethiek van je medemens te weten te komen, des te meer daar de eerste gek al heeft gezegd dat een wetenschapper per definitie " belangrijker " en of " waardevoller " is dan een putjesschepper.

Ik vermoed dan ook dat dit helemaal geen serieuze stelling of vraag is maar de hersenspinsels van iemand die zelf géén idee van ethiek heeft.

Sterkte ermee enne Google eens op " action T4 " of " operatie Heydrich " daar wordt je pas iets wijzer over mensen, waardes en ethiek.

Succes

http://en.auschwitz.org.pl/m/

Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast

Ik zou de oudste man of vrouw doodschieten,
Die hebben in hun verdere leven nog het minst te bereiken,
en een putjesschepper, die heeft geen opleiding gehad, dood je een wetenschapper, dan ben je jaren aan studie kwijt, das erger dan iemand zonder opleiding

Sukkel als die wetenschapper nou eens Dr Jozef Mengele heete zeg je dit dan nog ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aktion_T4

DeletedUser5621

Gast

Nu hier de stelling:

Een goede Ethiekstelling.

Volgens de eerste zou je jezelf ermee door je kop moeten knallen.
De 2de zou stellen dat je zou moeten weglopen.
De 3de gaat voor het doodschieten.

Bij het doodschieten zou ik de oudste nemen, daar neem ik minder jaren af van de persoon.
En je kunt je schuldig voelen, maar ieder zal begrijpen dat je geen keus hebt.
Als je wegloopt, ben je wel degelijk schuldig aan de dood van 4 mensen, anders zou er maar een sterven.

DeletedUser

Gast

Ik weet dat er een speciaal woord is voor dit soort stellingen, maar dat woord ben ik even kwijt, dus als iemand het weet ben ik er echt blij mee.

dat kan je zelf opzoeken als je weet dat een ander woord voor ook wel als synoniem bekend staat, dus dan is het simpel op google intikken - probleemstelling & synoniem en dan kom je op ;

http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/probleemstelling

Heb ik een vraag aan jou waar komt deze hypothese vandaan ? Is dit een serieuze casus die je op school krijgt voorgeschoteld ? Welke opleiding school is dat dan ?

Trouwens volgens mij bestaat er nog minimaal een 4de vorm namelijk Non-ethiek

Bvd Inniskilling

DeletedUser

Gast

Ik zou de gevangenen vertellen dat ik iemand dood ging schieten, en ze vervolgens vragen wie het slachtoffer moest worden.

Daarna schiet ik de eerste neer die naar iemand anders wijst.

DeletedUser

Gast

Ik zou de gevangenen vertellen dat ik iemand dood ging schieten, en ze vervolgens vragen wie het slachtoffer moest worden.

klasse antwoord hahaha petje af een wijs mens ze zijn er nog :D

DeletedUser5621

Gast

Een compliment!
Helemaal gelijk!

DeletedUser

Gast

Ik zou gewoon niet alleen in de jungle gaan rondzwerven :p

nee maar in deze situatie ligt het eraan wie de gevangenen zijn; is het familie? Zijn het complete vreemdelingen? Zijn het seriemoordenaars?

Als ik antwoord heb op die vragen kan ik deze stelling pas beantwoorden ;)

Het zijn gewoon vreemdelingen.

Die knakker trouwens die dat antwoorde heeft zeker de geschiedenis lessen over de holocaust gemist, daar zijn even een slordige 6-7-8 miljoen mensen op een industriële manier de dood ingejaagd omdat een krankzinnige ze als "untermensch " had ingeschaald.

Opzich is er niets verkeerd aan het principe untermensch, alleen de manier waarop het gebruikt werd is heel anders dan wat Nietzsche er mee bedoelde.

Als je wegloopt, ben je wel degelijk schuldig aan de dood van 4 mensen, anders zou er maar een sterven.

Is dat zo? Is het echt jou schuld? Want jij ben niet degene die de gevangenen zou vermoorden, de stamhoofdman doet dat. Is hij dan niet verantwoordelijk voor zijn eigen daden en heb jij daar wel iets mee te maken?

Heb ik een vraag aan jou waar komt deze hypothese vandaan ? Is dit een serieuze casus die je op school krijgt voorgeschoteld ? Welke opleiding school is dat dan ?

Trouwens volgens mij bestaat er nog minimaal een 4de vorm namelijk Non-ethiek

Deze hypothese heb ik een jaar geleden ongeveer zo opgekregen tijdens de filosofieles, in 4VWO. Mijn leraar gebruikte het als een voorbeeld van een ethische probleemstelling. Ik weet wel dat het in een echt gesprek meer nut heeft omdat je dan over en weer kan praten, en in de les heeft hij ons ook 'uitgedaagd' door veel vragen terug te stellen.

DeletedUser

Gast

Het zijn gewoon vreemdelingen.

Opzich is er niets verkeerd aan het principe untermensch, alleen de manier waarop het gebruikt werd is heel anders dan wat Nietzsche er mee bedoelde.

Is dat zo? Is het echt jou schuld? Want jij ben niet degene die de gevangenen zou vermoorden, de stamhoofdman doet dat. Is hij dan niet verantwoordelijk voor zijn eigen daden en heb jij daar wel iets mee te maken?

Deze hypothese heb ik een jaar geleden ongeveer zo opgekregen tijdens de filosofieles, in 4VWO. Mijn leraar gebruikte het als een voorbeeld van een ethische probleemstelling. Ik weet wel dat het in een echt gesprek meer nut heeft omdat je dan over en weer kan praten, en in de les heeft hij ons ook 'uitgedaagd' door veel vragen terug te stellen.

okee vermoede al zoiets ik heb al geschreven dat ik het een erg zwakke hypothese vindt en ook waarom

wat vindt je er zelf van en tot welke " keuze " zou jij komen en waarom ?

Edit je weet dat Frederich Nietzsche de huis filosoof van de NSDAP was ??

DeletedUser

Gast

okee vermoede al zoiets ik heb al geschreven dat ik het een erg zwakke hypothese vindt en ook waarom

wat vindt je er zelf van en tot welke " keuze " zou jij komen en waarom ?

Ik snap je redenen waarom je het een zwakke hypothese vind, en eigenlijk is hij ook minder geschikt om op een fora te stellen en kan je het beter mondelijk doen, want daarmee haal je dat soort antwoorden er al snel uit.

En wat voor conclusies trek je nu? Dat de filosofie die ik op school krijg niet goed is? Dat je vind dat mijn filosofieleraar niet goed is? Want het lijkt er nogal op dat je het op voorhand al niets vind zonder dat je de bedoeling er van weet. De hypothese is achterhaald, dat weet ik, maar mijn filosofieleraar gebruikte hem als voorbeeld van ethische kwesties en de discussies die je er over kan krijgen.

DeletedUser

Gast

Ik snap je redenen waarom je het een zwakke hypothese vind, en eigenlijk is hij ook minder geschikt om op een fora te stellen en kan je het beter mondelijk doen, want daarmee haal je dat soort antwoorden er al snel uit.

En wat voor conclusies trek je nu? Dat de filosofie die ik op school krijg niet goed is? Dat je vind dat mijn filosofieleraar niet goed is? Want het lijkt er nogal op dat je het op voorhand al niets vind zonder dat je de bedoeling er van weet. De hypothese is achterhaald, dat weet ik, maar mijn filosofieleraar gebruikte hem als voorbeeld van ethische kwesties en de discussies die je er over kan krijgen.

Ik trek nog amper een conclusie ik zeg alleen dat Nietzsche dé grondlegger van de Uber en Untermensch filisofie is / was en dat vooral de Nazi,s met hem dweepte en nog doen mensen dat graag

DeletedUser

Gast

Edit je weet dat Frederich Nietzsche de huis filosoof van de NSDAP was ??

Nietzsche was al dood in die tijd, de NSDAP gebruikten welliswaar zijn termen, maar interpeteerden zijn opvattingen verkeerd. Wat Nietzsche met übermensch bedoelde was niet waar de NSDAP het voor gebruikte.

DeletedUser

Gast

Nietzsche was al dood in die tijd, de NSDAP gebruikten welliswaar zijn termen, maar interpeteerden zijn opvattingen verkeerd. Wat Nietzsche met übermensch bedoelde was niet waar de NSDAP het voor gebruikte.

mm das helemaal waar maar die geschiedenis geeft wel weer dat het gedachten goed van Meneer Nietzsche levens gevaarlijk is in verkeerde handen zoals de bijbel dat ook is bv.

Verschil is dat Nietzsche leert dat er " hoogwaardige " en " lagere " soorten van mensen zijn en ik vindt dat kolder.

Bovenaan