• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Ethische Probleemstelling

DeletedUser

Gast
AW: Ethische Probleemstelling

mm das helemaal waar maar die geschiedenis geeft wel weer dat het gedachten goed van Meneer Nietzsche levens gevaarlijk is in verkeerde handen zoals de bijbel dat ook is bv.

Verschil is dat Nietzsche leert dat er " hoogwaardige " en " lagere " soorten van mensen zijn en ik vindt dat kolder.

Elk gedachtengoed is levensgevaarlijk, niet alleen dat van Nietzsche. Neem de opvattingen van een willekeurige filosoof en je kan het gebruiken als reden om mensen te vermoorden.

Je kan nu wel roepen dat het kolder is, maar er zit een kern van waarheid in. In het normale leven heb je toch ook mensen die ergens beter in zijn dan andere mensen? Dat is nu zo en dat is altijd al zo geweest. Nietzsche deelt de mensen in op hun kwaliteiten voor het leiden van andere mensen, en maakt daar onderscheid. Maar die grens kan je overal trekken. Je hebt mensen die beter zijn met hun handen en mensen die beter zijn met hun hoofd. De tijd waar we in leven maakt uit wat beter is, maar het onderscheid blijft. Nietzsche geeft het alleen een naam.

DeletedUser

Gast

Elk gedachtengoed is levensgevaarlijk, niet alleen dat van Nietzsche. Neem de opvattingen van een willekeurige filosoof en je kan het gebruiken als reden om mensen te vermoorden.

Je kan nu wel roepen dat het kolder is, maar er zit een kern van waarheid in. In het normale leven heb je toch ook mensen die ergens beter in zijn dan andere mensen? Dat is nu zo en dat is altijd al zo geweest. Nietzsche deelt de mensen in op hun kwaliteiten voor het leiden van andere mensen, en maakt daar onderscheid. Maar die grens kan je overal trekken. Je hebt mensen die beter zijn met hun handen en mensen die beter zijn met hun hoofd. De tijd waar we in leven maakt uit wat beter is, maar het onderscheid blijft. Nietzsche geeft het alleen een naam.

Je hebt gelijk dat onderscheid is er gelukkig maar geeft iemands kennis of talent een waarde aan als mens ? Dus de putjes schepper is als mens minder waard dan de Prof of de Dr. ?

Of een gehandicapte ?

DeletedUser

Gast

Je hebt gelijk dat onderscheid is er gelukkig maar geeft iemands kennis of talent een waarde aan als mens ? Dus de putjes schepper is als mens minder waard dan de Prof of de Dr. ?

Of een gehandicapte ?

Nee, dat is niet zo en dat heb ik ook gezegd. Elk mens is even veel waard, ongeacht hun keuzes, opleidingen etc. Sommige mensen verdienen het niet om te leven, maar ze zijn het welliswaar waard.

DeletedUser5621

Gast

Nee, dat is niet zo en dat heb ik ook gezegd. Elk mens is even veel waard, ongeacht hun keuzes, opleidingen etc. Sommige mensen verdienen het niet om te leven, maar ze zijn het welliswaar waard.

Da's dubbel.
Maar bovendien, nu maak ik me even boos, op alle mensen die vinden dat je de putjesschepper zou moeten veroordelen:

Wie ben jij om te oordelen, dat iemand anders minder waard is!

DeletedUser

Gast

Als het net met saw mensen zijn die ander mans leven hebben geruineerd zou ik de ergste pakken gewoon wraak :p

DeletedUser

Gast

Als het net met saw mensen zijn die ander mans leven hebben geruineerd zou ik de ergste pakken gewoon wraak :p

Daar ga je later sowieso spijt van hebben hoor.
Wraak zijn (bij mij toch) impulsieve handelingen waar ik me later echt slecht door voel. En dat is dan op kleine schaal, ik wil me niet indenken hoe ik me zou voelen moest ik verantwoordelijk zijn voor de dood van een ander levend wezen :$

DeletedUser

Gast

Dat is helemaal niet dubbel ^^
Sommige mensen verdienen het niet om te leven door alles wat ze in hun leven gedaan hebben, maar dat maakt hun leven er niet minder waard op.
maar wie ben jij om toch iemand anders leven af te pakken dan ben jij eigenlijk wel even slecht als hun :rolleyes:

DeletedUser

Gast

maar wie ben jij om toch iemand anders leven af te pakken dan ben jij eigenlijk wel even slecht als hun :rolleyes:

Ik zeg ook helemaal niet dat het goed is om hun leven af te pakken, ik zeg alleen dat sommige mensen het niet verdienen. Ik ben tegen de doodstraf ^^

DeletedUser

Gast

En tóch maak je dan een morele afweging KoKos...

DeletedUser

Gast

En tóch maak je dan een morele afweging KoKos...

Dat klopt, maar dat doet iedereen. Niemand kan iets objectief bekijken. Mensen zijn per definitie subjectief, en als je anders beweert dan ben je arrogant en naïef.

Mijn instellingen is dat je mensen niet moet beoordelen op hun opleiding, wat ze kunnen of niet kunnen. Je moet mensen beoordelen op wat ze doen, en dat niet alleen, ook op hun motieven.

DeletedUser

Gast

Dat klopt, maar dat doet iedereen. Niemand kan iets objectief bekijken. Mensen zijn per definitie subjectief, en als je anders beweert dan ben je arrogant en naïef.

Mijn instellingen is dat je mensen niet moet beoordelen op hun opleiding, wat ze kunnen of niet kunnen. Je moet mensen beoordelen op wat ze doen, en dat niet alleen, ook op hun motieven.

Daar zit wat in. Ik ben dan ook tegen die geluiden die je hoort tegenwoordig, dat voor mensen met een lage opleiding een strafvermindering/verhoging komt. Voor de wet is iedereen gelijk, en moet iedereen gelijk berecht worden.
Dus hierin heb je gelijk ;)

DeletedUser

Gast

ik zou zelf niet schieten maar mezelf dan maar laten neerschieten.

Dat is althans de theorie en dat wil ik echt als christen maar je kan het pas echt zeggen als je in de situatie zelf verkeerd.
Ik hoop dat ik de moed ervoor zal hebben om de anderen te kunnen sparen en zelf mn leven hiervoor te geven.

DeletedUser

Gast

Volgensmij zit die optie er niet tussen, als je jezelf neer laat schieten worden alle overige gevangen ook neergeschoten.

DeletedUser

Gast

Volgensmij zit die optie er niet tussen, als je jezelf neer laat schieten worden alle overige gevangen ook neergeschoten.

die optie is er niet maar je kan wel onderhandelen ;)
Jou leven voor dat van de anderen
Er is hier geen keuze dan dat je zelf schiet en daar heb ik al moreel bezwaar tegen. Je bent hier verplicht iemand dood te schieten wat tegen mijn principes gaat en ik ethisch onverantwoord vind.

DeletedUser

Gast

die optie is er niet maar je kan wel onderhandelen ;)
Jou leven voor dat van de anderen
Er is hier geen keuze dan dat je zelf schiet en daar heb ik al moreel bezwaar tegen. Je bent hier verplicht iemand dood te schieten wat tegen mijn principes gaat en ik ethisch onverantwoord vind.

Je bent helemaal niet verplicht iemand dood te schieten, je kan ook gewoon weglopen. Als je jezelf schiet schiet de hoofdman de gevangenen neer. En onderhandelen kan niet ^^

DeletedUser

Gast

ok je kan ook gewoon weglopen maar dat is egoistisch omdat je weet dat de andeen dan sterven. Jou leven tegen dat van al die anderen ? denk je dat je zoveel meer waard bent dan ? dan beter je eigen leven geven om de rest te sparen maar ik zou ook geen zelfmoord willen plegen dus laat de gevangenen gaan en dat ze mij doodschieten

DeletedUser

Gast

Maar dat wordt niet geaccepteert, dat is het idee van de probleemstelling :p Je hebt een hele simpele keuze; je kunt weglopen en die 5 gevangenen laten sterven, of een van de gevangenen doodschieten, of iedereen gaat dood.

Meer opties zijn er niet. Je kunt best onderhandelen, maar dat valt dan onder de noemer "iedereen gaat dood" zodra ze het gezeur zat zijn.

DeletedUser

Gast

ok je kan ook gewoon weglopen maar dat is egoistisch omdat je weet dat de andeen dan sterven. Jou leven tegen dat van al die anderen ? denk je dat je zoveel meer waard bent dan ? dan beter je eigen leven geven om de rest te sparen maar ik zou ook geen zelfmoord willen plegen dus laat de gevangenen gaan en dat ze mij doodschieten

in ieders zijn eigen ogen is hun leven altijd meer waard dan dat van een ander.

DeletedUser

Gast

Dacht je dat?
Al zou ik persoonlijk voor de optie "een gevangene neerschieten" gaan.
Als ik daarna vrij kom en mijn oude leven weer op kan pakken, doe ik dat. Tuurlijk, het zal je wel achtervolgen, maar de andere opties betekenen dood.
Ik ken die gasten waarschijnlijk toch niet, en ik ben geen Christen.
Na de dood is er niets meer. Dus daar heb ik ook geen lol aan

Bovenaan