• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Discussie Evaluatie herbalancering

Armand0

Manticore
Beste allemaal,

Voor de nieuwere spelers onder ons is het wellicht de normaalste zaak ter wereld: mythische eenheden en events domineren het spelbeeld. Of in ieder geval op belegeringswerelden, met opstand ben ik minder bekend.

Er was eens een tijd waarin dit niet het geval was. Een tijd waarin Mythische eenheden duurder waren (meer gunst en meer GS) en minder aanvalskracht hadden, waarin events sporadisch plaatsvonden (1 a 2x per jaar) en waarin er nog geen helden waren. En daarmee dus ook geen verdubbelingen. Dit was de tijd voor de herbalancering; 2010-2014.

Bij deze twee linkjes voor achtergrond:
Discussietopic Herbalancering 2014
Wikipagina Herbalancering

Veranderde spelbeeld na 2014 (voor belegeringswerelden)
De belangrijkste ontwikkeling die is ingezet met de herbalancering:
- Griffioenen, manticores en harpijen zijn stap voor stap het spelbeeld steeds meer gaan domineren, zowel offensief als defensief;
- Dit is versterkt door het onderzoek tempelplunderingen, de stijgende hoeveelheid events, eilandopdrachten (versterkte aanval) en de introductie van helden (democritus);
- En dan is er nog een trend waarbij livefeeds van veroveringen de hele wereld over worden gestuurd. Vliegers zijn namelijk snel, en het is (zeker in het begin van een wereld) makkelijk GP scoren.

Daarnaast zijn er ook andere ontwikkelingen zichtbaar:
- Voorheen waren katapulten essentieel in clears. Muren zijn echter verdwenen door de hoeveelheid mythische eenheden, waardoor ook katapulten overbodig zijn geworden. Ondanks dat ze oorspronkelijk goed uit de herbalancering kwamen (goedkoper en sneller);
- Voorheen domineerden de hoeveelheid VS en BIR succes bij veroveringen. Hoewel VS en BIR nog steeds een belangrijke rol spelen, valt deze tegenwoordig in het niets bij MYTH en LT.

Discussie: Myth herbalanceren?
Inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder, lijkt er weinig te zijn geëvalueerd en lijkt er ook geen toekomstige herbalanceringsideeën te zijn. Een volledige herbalancering is wat mij betreft ook overbodig. Wel bepalen mythische eenheden in mijn ogen teveel het wereldbeeld, zelfs zo dat steden compleet anders zijn ingericht. Een simpele aanpassing zou dit kunnen verhelpen:
- Griffioenen: 50-70% minder aanvalskracht
- Manticores: 50-70% minder aanvalskracht
- Harpijen: 50% minder aanvalskracht
Eventueel is ook een verlaging van de snelheid een optie.

Een dergelijke aanpassing zal het nog steeds aantrekkelijk maken om mythische eenheden te bouwen, zeker als spelers zelf (deels) met muren van 0 blijven spelen. Daarnaast hoeven events niet geherbalanceerd te worden. Gezien de vele discussie in de afgelopen jaren over events lijkt dat ook geen realistisch scenario te zijn.

Ten tweede zal de rol van VS, en daarmee bir, weer prominenter worden op belegeringswerelden. Waar momenteel relatief weinig aanvallen met mythische eenheden een belegering kunnen beëindigen, is dit na bovenstaande herbalancering aanzienlijk lastiger. Het is dus weer noodzakelijk om een behoorlijke vloot achter de hand te hebben.

Ten derde zullen de muur en daarmee katapulten waarschijnlijk weer in het spelbeeld terugkomen. Nog steeds niet zoals voorheen, maar het zal meer dynamiek geven.

Opstandwerelden
Ik ben me er van bewust dat deze problematiek waarschijnlijk minder speelt op opstandswerelden. Vraag aan de opstandspelers: wat voor impact zou een lagere waardering van Grif/Manti/Harp op deze werelden hebben? Positief, neutraal of negatief?
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser19339

Gast
Ik ben er eerder voorstander van om vliegers uit elk event te halen. Vliegers zijn sterk, maar niet te sterk. Het probleem is juist dat bij elk event iedere speler 1000 vliegers heeft.

Indien je enkel vliegers uit farmen en bouwen kan krijgen is dit het dubbel en dwars waard om ze ook net die extra kracht te geven.
 

zebia

Winnaar Bingo 2018
Myth mogen idd minder sterker/snel worden op in ieder geval belegeringswerelden, vrijwel elke belegering die actief word gedeeld word er door vliegers eruit gevlogen. Myth bepaald heeft hier een grote rol in.
Myth moeten slomer of minder sterk worden zodat geen gunstelijke eenheden ook hun rol kunnen vervullen.

Ik denk wel dat als je het 50%-70% minder sterk laat worden iets te veel is waardoor weer helemaal niet meer gebruikt worden en wat invloed heeft op de eventen waarin vliegers te halen vallen. Innogames heeft immers ook hun inkomsten nodig.
Denk eerder aan iets van 20%-25% minder sterker maken of zoiets.
 

DeletedUser20736

Gast
Misschien is het een idee om ze iets duurder te maken in plaats van iets minder sterk en daarnaast geen vliegers meer weg te geven via de events. Het ding is wel dat beter georganiseerde groepen een voordeel hebben met sterke vliegers, omdat die in staat zijn om gunsten bij elkaar te plunderen door middel van godsgezanten eilanden. Ik denk ook dat de aanvaller al een voordeel heeft door de nachtbonus, ook op een wereld zoals taranto kan je een kolo in een stad leggen die je slechts 2 uur (+ 8 in de nachtbonus) hoeft te verdedigen.

Daarnaast is het zo dat andere nukes, zeker in het begin van de game, net zo sterk of zelfs sterker kunnen zijn dan een grif nuke. Een vs nuke kan redelijk wat biremen wipen en een slinger nuke kan met een hoge medea meer schade aanrichten dan een vlieger nuke. De meeste mensen maken meestal geen slingernuke omdat je transportboten nodig hebt om hem te vervoeren en er daardoor minder eenheden in kwijt kan en dood kan lopen op biremen.


Verder is het zo dat 50-75% zeer overdreven is. De vlieger die het sterkst is (de grifioen), doet zo'n 25.714 schade per inwoner, een slinger doet 23 schade per inwoner. Nu zijn grifioenen wel sterker maar ook veel duurder om te maken. Ik denk persoonlijk dus dat vlieger nukes redelijk balanced zijn, al kan ik hierin een beetje partijdig zijn omdat ik alle def van Rise Against had gewiped met 2 grifioenen nukes op Taranto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Armand0

Manticore
De vergelijking vlieger (25,714) slinger (23) loopt mank, doordat slingers TB nodig hebben (gaat de 23 al behoorlijk omlaag), en zelfs met TB niet gaan helpen tegen een code rood (wordt de 23 praktisch 0). Tenzij ze van het eiland zelf komen natuurlijk. Dus als je er 50% afhaalt beuken ze bij muren van 0 alsnog behoorlijk wat weg, pak je zeker in de beginfase nog heel behoorlijk GP mee.

Verder begrijp ik de kritiek op de 50%-75%, maar ik zet liever te hoog in dan te laag. Ook doordat het grootste voordeel is dat ze vliegen, niet zozeer dat ze (iets) sterker zijn dan reguliere troepen.

Ik ben er ook niet op tegen om ze duurder te maken, of uit events te halen. Maar beide opties lijken me minder realistisch. De 1e omdat de herbalancering ze juist goedkoper maakte (en INNO eigenlijk nooit een stap achteruit wil zetten), de tweede omdat events een HEEEEEL belangrijk onderdeel zijn van het grepolis-verdienmodel van INNO. Een directe verslechtering van events (door minder 'leuke' beloningen aan te bieden) zullen ze daarom niet graag doorvoeren, omdat de kans groter is dat dat hun cashflow (direct) raakt.

Dit is even een snelle reactie omdat ik eigenlijk mijn werk moet doen op het moment ;) Wellicht dat ik later vandaag wat uitgebreider/genuanceerder reageer.

Daarnaast kleine noot: belegering op Taranto duurt 12 uur. NB duurt 8 uur. Dus je verhaal van NB + 2 klopt alleen als je helena van 20 hebt, maar dat is in de beginfase dan weer niet heel realistisch. Al helemaal niet als je democratie (+10% belegering) meerekent. Maar dit is even een zijstap van de discussie.
 

Diddi Magmotar

Griffioen
Ik denk dat de beste oplossing zou zijn om ze uit events te halen. Het hele probleem met die vliegers is namelijk dat er bij elk event een groep spelers is die er zoveel haalt dat elke belegering tijdens het event en de 2 weken erna gewoon wordt gesloopt door vliegers. Dat is ook waar de hele irritatie rondom vliegers over gaat bij belegering. Dus die vliegers moeten er gewoon uit, minimaal de 1e 3 maanden. Dat spelers ze sneller kunnen bouwen door te plunderen met gg vind ik niet erg, dat is gewoon de beloning op de tijd die erin wordt geïnvesteerd. Daar moet je naar mijn mening ook niet aankomen.

En ja ik snap dat dat het verdien model van inno is. Maar misschien moeten ze ook maar is gaan inzien dat het verdienmodel dat zij hebben destructief is voor het aantal spelers wat grepo speelt. Spelers --> inkomsten. Dus op de korte termijn verdiend het leuk maar op de lange termijn heb je gewoon geen spelers meer. Je moet maar is als nieuwe speler leuk denken mee te doen en direct na de bb volle vliegers clears over je harses krijgen. Leuk dat je een kolo hebt gelegd als ally en hop daar komt 1 speler die even de hard opgespaarde lt van de hele ally tikt. En dat dan niet 1x maar elke keer met een nieuw event weer weken lang. Dat gaat helemaal nergens meer over.

Wat ik lekker vond aan vlieger nukes toen ik belegring speelde is dat je met een aantal maten die nukes had liggen voor nood. Mocht er een goed getimede kolo of een fout het geval zijn dan kon je elkaar daarmee helpen. Dat moet ook de positie zijn van vliegers op belegering in mijn ogen. Eenheden die schaars zijn die je alleen inzet als ze nodig zijn en niet eenheden die de basis zijn voor het slopen van elke kolo. Daarbij kan door middel van activiteit en roven sneller worden gebouwd. Actief roven kan elke speler/alliantie doen, dat is gewoon een keuze. Dat is dan ook eerlijk te noemen in dat opzicht. Iedereen een gelijke kans om mytics te bemachtigen.

Samengevat: pak het probleem aan bij de kern. Er zijn nu te veel mytics, doe daar dan wat aan. Zorg er niet voor dat de aantallen mytics die uit de kazerne komen hun nut verwijl verliezen door een debuf.


Dan nog voor opstand: Eigenlijk wil ik hier voor hetzelfde pleiten. Mytics zijn een minder groot probleem maar ik zou graag zien dat ze veel schaarser worden zodat ze niet meer worden gebruikt om 40k lt op muur 26 te tikken maar bijvoorbeeld om te timen bij een kolo met muur 0-10 waar birs liggen. Zodat je niet het risico hoeft te nemen lt te sturen die mogelijk zinkt op birs omdat er te weinig vs is gestuurd.
 

jeangenie

Harpij
Het is veel makkelijker dan dat. Voortaan de spelers uitsluiten van deelname aan events die al meerdere werelden hebben gewonnen . Zorg voor een evenwichtiger begin opdat nieuwe spelers meer kans hebben en dat geldt dan ook voor spelers die nog niets hebben gewonnen.
Dus geen events voor de veelvraten en goudspuwers
 

Diddi Magmotar

Griffioen
Dan maak ik elke wereld een nieuw account aan of speelt er niemand meer voor de winst. Eigenlijk geeft deze reactie aan dat je niet begrijpt waar het probleem zit. Als ik mezelf als voorbeeld neem, 0 euro uitgegeven 5 werelden gewonnen. Ben ik dan het probleem van de community om het maar zo te noemen? Dat lijkt me niet. Vol kopen in events doe ik niet dus je zal er geen vlieger minder door in de lucht hebben (hoofdprobleem).

Ten 1e zijn goudspelers vaak binnen 2 maanden weg en winnen dus ook geen werelden. Daarnaast goudspuwers uitsluiten van events waarbij ook het gratis gedeelte hoort is gewoon totaal idioot. Dan pak je elke wereld een nieuw acc spent je vol in dee 1e events want dan zijn ze het meest nuttig en hoppa niks van het probleem is opgelost.

Als je daar dan wat in moet doen dan moet je het aantal uitgaven die in het event met goud kan doen beperken. Dat is een oplossing waarin ik me zou kunnen vinden.
 

DeletedUser24457

Gast
Het is veel makkelijker dan dat. Voortaan de spelers uitsluiten van deelname aan events die al meerdere werelden hebben gewonnen . Zorg voor een evenwichtiger begin opdat nieuwe spelers meer kans hebben en dat geldt dan ook voor spelers die nog niets hebben gewonnen.
Dus geen events voor de veelvraten en goudspuwers
Dan maken ze allemaal een nieuw account aan op de volgende wereld, haalt de eer van het winnen van een wereld weg.
 

jeangenie

Harpij
doen ze al .
Dan maak ik elke wereld een nieuw account aan of speelt er niemand meer voor de winst. Eigenlijk geeft deze reactie aan dat je niet begrijpt waar het probleem zit. Als ik mezelf als voorbeeld neem, 0 euro uitgegeven 5 werelden gewonnen. Ben ik dan het probleem van de community om het maar zo te noemen? Dat lijkt me niet. Vol kopen in events doe ik niet dus je zal er geen vlieger minder door in de lucht hebben (hoofdprobleem).

Ten 1e zijn goudspelers vaak binnen 2 maanden weg en winnen dus ook geen werelden. Daarnaast goudspuwers uitsluiten van events waarbij ook het gratis gedeelte hoort is gewoon totaal idioot. Dan pak je elke wereld een nieuw acc spent je vol in dee 1e events want dan zijn ze het meest nuttig en hoppa niks van het probleem is opgelost.

Als je daar dan wat in moet doen dan moet je het aantal uitgaven die in het event met goud kan doen beperken. Dat is een oplossing waarin ik me zou kunnen vinden.
Wat zou je dan vinden van een kampioenen wereld? Laat onderling zien wie de beste is/ zijn.
Dan heb je een uitdaging
 
Bovenaan