Ze worden gediscrimineerd? Ja, in gunstige manier zeker. Als ze bij ons in de les roepen;"Zeker omdat ik Turk ben hè, hè, hè" worden er geen maatregelen genomen, leraar laat het gewoon achterwegen.
Hé, ik doe de zelfde opleiding als de meeste allochtone (vmbo-t) en ze kiezen er toch echt een beetje zelf voor, zoals de meeste overigens op vmbo-t. Ze doen niks, school maakt ze niks uit, et cetera, et cetera. Eigen fout, totaal niet die van ons. Kijk is naar de vrouwelijke Moslims/allochtone. Die komen al een stuk verder in onze maatschappij door een beetje inspanning en worden dan ook veel meer geapprecieerd door de Nederlandse bevolking.
Bij hun normen en waarden is geweld meestal wel de oplossing en niet enkel in hun hoofd, ook in de werkelijkheid. De geweldsdelicten worden meestal niet aangegeven bij de politie, zo wel worden ze 'vriendelijk gestraft' of de zaak wordt geseponeerd en deze allochtone jongeren gaan dus vrolijk door met hun gewelddadige praktijken. Aangezien er toch geen erge consequenties aanhangen en hun goal uiteindelijk wel bereikt wordt. Als wij als maatschappij laten merken dat wij dit niet tolereren, komt er misschien verandering in. Als we zachtaardig blijven en denken het op een lieve manier op te lossen, vergeet het. Zo werkt het niet.
Of ik een trauma heb opgelopen? Ik heb dagelijkse confrontaties met Moslim jongeren bij mij op school. Het is voor mij gewoon een feit, dat het tuig is. Als je onder de Nederlanders bij ons op school een onderzoek zou doen wie allochtone jongeren mogen(dan doel je met die vraag wel op Moslim jongeren uit Marokko, et cetera), dan zou ruim negentig procent(weet ik negenennegentig procent zeker) ze eruit willen. Bij ons in de klas was er maar één Nederlander die ze verdedigden, de rest wou ze allemaal weg. Dan zou je denken;"Oh, die jongens voelen zich nu beledigd" In tegen stelling tot, ze zijn er meer trots op. Maar één van de allochtone voelde zich serieus geraakt en had het er echt moeilijk mee.