• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

geluidsoverlast buren

Sinds kort nieuwe onderburen, gelijk last mee qua geluidsoverlast, woon in flat, op aanraden bewonerscommissie briefjes door de brievenbus gedaan(tegenwoordig weet je het niet meer).Het gaat om visite die luidruchtig weggaan.
Vannacht weer last gehad was rond een uur of half 1 s'nachts, weer brief door de brievenbus, boos broertje(niet onder de indruk) vd bewoner aan de deur gehad, besproken wat de overlast was, hij zei dat ik maar mijn vingers in mijn oren moest doen als ze weggingen(?).Ik heb uitgelegd dat in deze flat het niet zo hoort, ze hebben zich geeneens voorgesteld(!), we hebben besloten met een schone lei te beginnen. Ze zijn net getrouwd en van Turkse afkomst(maakt mij niet uit verder) maar vraag mij af of zij andere normen en waarden hebben dan Nederlanders, zijn er meer mensen die last hebben met hun buren en wat zij eraan gedaan hebben.

Is het verstandig om meldingen door te geven aan de SCW en zij het uit te laten zoeken, want mijn onderburen zijn de briefjes beu,of steeds langs te gaan(niet veel trek in), gaarne advies.
 

AriChibi

Hydra
Ik zou de rest van het flatgebouw ff ondervragen of zij er ook last van hebben en dan een groot offensief beginnen.
 

DeletedUser20232

Gast
Geen idee, mij lijkt het logischer om een klacht in te dienen voor geluidsoverlast bij de politie. Hebben ze dat al gedaan? Of ga eens deftig praten met hen als je er niet meteen serieuze stappen mee wil ondergaan. Denk dat zoiets beter is dan briefjes in de brievenbus te gooien. Daarbij zal een deftig gesprek meer helpen dan enkele briefjes, als zo'n gesprek niet werkt politie bijhalen zeker aangezien het zoveel gebeurd. Zij lossen het dan wel op. Daarbij zal je naam normaal gezien niet vermeld mogen worden. Dus hoef je niet bang te zijn voor een burenruzie.

Ikzelf had ook dat probleem, maar geen buren, dat was een café die 's nachts open was waarbij ze erg luide muziek draaiden. Toen hebben wij de politie gebeld, zij losten dat toen wel op. We hebben het soms nog en dan bellen wij weer de politie.
 

DeletedUser18363

Gast
Ik zou een fiets door het raam gooien. Daarmee maak je wel een statement.
 

DeletedUser24788

Gast
Ik zou een fiets door het raam gooien. Daarmee maak je wel een statement.

Dat is een hele goede inderdaad, of een varken, dat blijft dan namelijk nog wel even liggen, herinnert hun aan de gemaakte fouten.
 

007jelmer

Griffioen
Politie bellen in Nederland is geen optie. Die weten totaal niet wat gezag is. Beter zelf de wapens oppakken.
 

DeletedUser

Gast
Das ook vreemd, dus als ik besluit om 3 uur in de nacht een potje te gaan zingen in de tuin met microfoon, dan kan mij niks gemaakt worden?

Blijkbaar, het verbaaste mij ook al. Mij staat iets bij van na 2200 mag je geen geluidsoverlast meer veroorzaken(?)
 

DeletedUser24788

Gast
Blijkbaar, het verbaaste mij ook al. Mij staat iets bij van na 2200 mag je geen geluidsoverlast meer veroorzaken(?)

Dat had te maken met klussen dacht ik, iets met boormachines etc.

Maar als het is toegestaan dan ga ik mijn buren eens een keer in slaap zingen.
 

DeletedUser9104

Gast
Sowieso contact opnemen met de SCW, je huurt daar dus kunnen ze je daar verder helpen. Daarnaast kun je ook contact opnemen met de politie, zij zullen je doorverwijzen naar de wijkagent. Meer kun je niet doen. Aangezien er (zoals Jelger al aangaf) geen wetten zijn omtrent geluidsoverlast van buren.
 

DeletedUser20232

Gast
Blijkbaar, het verbaaste mij ook al. Mij staat iets bij van na 2200 mag je geen geluidsoverlast meer veroorzaken(?)

Inderdaad na 22 uur mag je geen geluidsoverlast veroorzaken dit komt omdat het onder nachtlawaai zou vallen. Dat is een wet waarin een burger jouw nachtrust niet mogen verstoren tussen 22 uur en 7 uur. Daarop kan je best eerst zelf kijken wat je kan doen om dat lawaai te beperken. Eventueel kan je als je er nog last van hebt een klacht indienen wegens nachtlawaai.

De politie kan dan een procesverbaal opstellen.
Je kan er dus ook een rechtszaak van maken dmv de Procureur des Konings (België, hoe het in NL zit, dat moet je daar even controleren)

Geluidsoverlast houdt niet enkel nachtlawaai in maar dat wordt vaker gebruikt gebruikt bij lawaai overdag.
Dus nachtlawaai = 's nachts van 22u tot 7u of kan ook tot 6u. Men spreekt van geluidsoverlast bij lawaai overdag.

Soms heb je ook bepaalde reglementen in je gemeente, want soms heb je gemeenten die afwijken qua burenrechten van wat er in de wet staat, dus daar even informatie vragen kan ook geen kwaad.
+ Verhuurders hebben ook voorwaarden dus als je het hen vraagt zouden zij het kunnen oplossen voor u.

Daarbij heb ik ook ergens gelezen dat je aan burenbemiddeling kan doen, als je problemen hebt met je buren. Het is gratis, vrijwillig en vertrouwelijk. Zo krijg je begeleiding van een bemiddelaar en krijg je betere communicatie tussen buren.

Op een Nederlandse site heb ik kunnen vinden dat je ook iets hebt zoals onrechtmatige hinder, het is ook een vorm van eigendomsrecht. Onrechtmatige hinder kan je wel vinden in het wetboek (van NL).
bron waar dat ik dat gevonden heb:
http://www.advocaten.nl/onrechtmatige-hinder-en-overlast/#hinder_in_het_wetboek%3F

Je hebt ook het burenrecht, voor meer info link hieronder
http://www.advocaten.nl/burenrecht/

Zelf zou ik ook een geluidsopname doen, met je gsm bijvoorbeeld, zodat je toch iets hebt om te kunnen bewijzen.

Ruzie met buren, wat doen
1 Ga praten met je buren en leg uit wat je bezwaren zijn
2 Een derde inschakelen als het bovenstaande niet lukt.
3 Iets met verbouwing dan moeten buren een vergunning hebben en dan kan er een procedure gemaakt worden
4 Foto’s of dus een geluidsopname om te kunnen gebruiken als bewijs
5 Er moet ook informatie bestaan bij je rechtsbijstandverzekering
6 Advies vragen bij een wetswinkel of Juridisch Loket
7 Advocaat inschakelen, denk er wel aan dat bij dit soort dingen je meestal de relatie onder je buren verstoord worden.
bron (http://www.justitia.nl/burenrecht/)

Dat had te maken met klussen dacht ik, iets met boormachines etc.
Maar als het is toegestaan dan ga ik mijn buren eens een keer in slaap zingen.
Hierover heb ik iets tegengekomen dat je er een vergunning zou moeten voor hebben, dus dat ze in geval van werken een bewijs moeten kunnen voorleggen. En als je zelf weet dat je veel lawaai maakt bv door verbouwing of weet ik veel wat, is het ook handig om je buren even op voorhand in te lichten dat er op die dag veel lawaai zal zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

AriChibi

Hydra
Ik stel voor dat we de volgende meeting bij jou thuis doen, zo rond middernacht? Dan halen we gewoon zo'n balkonbarbecue en serveren we enkel varkensvlees tijdens ons feest.
En veel alcohol ofc, zodat we allemaal lekker luid zijn. Daarna houden we een ouderwetse houseparty... maar met iets extra's...!!!!!! We doen het met kisten aan (van die dikke leren laarzen, weet je wel?)!!
Wedstrijdje: wie het hardst stampt, wint de rest van het eten. Wie verliest, moet naakt aanbellen bij de onderburen!
 

DeletedUser

Gast
Politie bellen in Nederland is geen optie. Die weten totaal niet wat gezag is. Beter zelf de wapens oppakken.

Vertel mij wat, al 6 jaar last van stelletje aso's, wonen 10 dikzakken naast me met 10.000$ schulden die heel de dag door lawaai maken, probeer ik 1x naar de politie te gaan, komen ze er achter en stampen ze me hele huis plat LOL.
 

Araluen

Manticore
Dit is een serieus topic in het forumdeel serieuze praat. Houd de gesprekken voortaan dan ook serieus.
Bij voorbaat dank!
 

DeletedUser

Gast
Ik zou een fiets door het raam gooien. Daarmee maak je wel een statement.

Inderdaad. als het nog niet helpt gooi je een brandbom naar binnen.
Helaas lees ik weer wat racistische opmerkingen. Dat is helaas de 2 strijd die is veroorzaakt in deze wereld.
Ik ken genoeg hollanders die voor overlast zorgen. Mijn vader is er bijv. eentje van :)
 
Bovenaan