• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Discussie Gevechtspunten versus stadsfeesten

DeletedUser

Gast
Note: deze post is geschreven vanuit het standpunt van een speler die vrij vlot top 10 speelt op iedere wereld waar hij start. Bij voorbeelden ga ik uit van snelheid 3, aangezien dat de werelden zijn waar ik het meeste ervaring in heb.


Het spel werkt alsvolgt: het doel is om zoveel mogelijk steden over te nemen. Om dat te kunnen doen, heb je cultuurpunten nodig. Die zijn op verschillende manieren te vergaren, de meest voorkomende zijn gevechtspunten (300 voor één cultuurpunt) en stadsfeesten (1 cultuurpunt per feest).

Naarmate het spel vordert, wordt het steeds minder interessant om je cultuurpunten te vergaren via gevechtspunten. Laat ons zeggen dat wanneer je rond de 15 steden komt, dat je belangrijkste inkomstenbron qua cultuurpunten stadsfeesten zullen zijn.

Waarom? In theorie kan je 3 stadsfeesten per dag, maar in de praktijk zullen dat er 2 zijn. Omdat het ongeveer 4 dagen duurt om een volledige landclear op te bouwen (met bevolkingsgroei), stellen we gemakshalve dat je via stadsfeesten op 4 dagen 8 stadsfeesten kan organiseren. Om dit tempo via gevechtspunten te kunnen volgen, moet je per stad 2400 gevechtspunten ophalen, ook dit iedere 4 dagen.

Dit is onmogelijk. Het probleem van een sterke, aanvallende speler te zijn is dat iedereen rondom je zwaar het defensief in gaat. Muren van level 25, een toren, militie, alle boerderijruimte gespendeerd aan defensieve landeenheden...
Via zee is dit op sommige eilanden wel te doen. Het probleem hierbij is echter dat het eiland er zich voor moet lenen (hout+ en steen-), en dat je moeilijk in 90% van je steden vuurschepen kunt gaan bouwen.

Het gevolg van dit hele gebeuren is dat aanvalsdrift wordt ingeperkt. Grote spelers vallen vaak alleen aan om steden over te nemen en dit zelfs vaak via het overnemen van de steden van gestopte alliantieleden, of met vuurschepen. Het merendeel van de cultuurpunten wordt verzameld via stadsfeesten. Het probleem dat ik daarmee heb, is dat het spel een paar maanden na de release enorm saai wordt, omdat offensief spel niet oplevert (en dan speel ik nog niet eens op werelden met moraal).

Tijdens de eerste maand(en) van Upsilon heeft zich voor dit probleem een oplossing gesteld: de Olympische Spelen. Eén van de dingen die je met je laurierblaadjes kon kopen, was de gevechtspuntenverdubbelaar. Hierdoor werd het wel rendabel om aan te vallen, en dit was een regelrechte verfrissing voor mezelf. Volgende week zijn die Spelen echter gedaan, en ik vrees een beetje dat daarmee ook het spelplezier weer in de kiem wordt gesmoord.


Graag uw mening. Ook zou het fijn zijn als een moderator even het uitgangspunt van Innogames zelf komt tentoonspreiden.
 

DeletedUser

Gast
Het spel werkt alsvolgt: het doel is om zoveel mogelijk steden over te nemen.

Voor veel spelers geldt blijkbaar dat zoveel mogelijk steden veroveren het hoogste doel is. Dat is ook een van de belangrijke redenen dat op de meeste werelden het WW-tijdperk zo extreem slecht gespeeld wordt.
In een competitief spel is voor mij het spel winnen het doel waar het om gaat, waarbij toegevoegd moet worden dat de weg naar het einddoel toe net zo belangrijk is als het einddoel zelf.

Maar oke, ik ben het met je eens dat de verhouding stadsfeesten/gevechtspunten niet motiveert om er vol op te gaan. Het is raar dat passief spel meer beloond wordt dan actief spel.
 

DeletedUser199

Gast
Tds en ik hadden het er vanmiddag in de ComPACT chat (:O je hebt het idee gestolen :O) nog over.
Dus ik geef je helemaal gelijk ;). Maar wat wil je eraan doen? Het liefst zie ik zelfs een wereld zonder stadsfeesten & olympische spelen. Je kan ook de kosten verhogen voor stadfeesten waardoor het niet goedkoper wordt of de kosten voor een zegetocht verlagen.
 

DeletedUser

Gast
Tds en ik hadden het er vanmiddag in de ComPACT chat (:O je hebt het idee gestolen :O) nog over.
Dus ik geef je helemaal gelijk ;). Maar wat wil je eraan doen? Het liefst zie ik zelfs een wereld zonder stadsfeesten & olympische spelen. Je kan ook de kosten verhogen voor stadfeesten waardoor het niet goedkoper wordt of de kosten voor een zegetocht verlagen.

Het makkelijkste zou zijn om gewoon de tijdsduur van stadsfeesten aanzienlijk te verhogen, of het aantal gevechtspunten dat nodig is voor een zegetocht te verlagen. Je kan ook een soort tijdelijke verhoging van gevechtspunten installeren (zoals bij de OS)... Je kunt zoveel dingen doen. Als Innogames hieraan iets WIL doen, dan is dat op zich niet moeilijk om te implementeren. Het is echter een ingrijpende beslissing, dus het zou mij verbazen moest dit ooit aangepakt worden.
 

DeletedUser199

Gast
Het makkelijkste zou zijn om gewoon de tijdsduur van stadsfeesten aanzienlijk te verhogen, of het aantal gevechtspunten dat nodig is voor een zegetocht te verlagen. Je kan ook een soort tijdelijke verhoging van gevechtspunten installeren (zoals bij de OS)... Je kunt zoveel dingen doen. Als Innogames hieraan iets WIL doen, dan is dat op zich niet moeilijk om te implementeren. Het is echter een ingrijpende beslissing, dus het zou mij verbazen moest dit ooit aangepakt worden.

Stel het voor bij ideeën zou ik zeggen ;)
 

DeletedUser

Gast

Tijdens de eerste maand(en) van Upsilon heeft zich voor dit probleem een oplossing gesteld: de Olympische Spelen. Eén van de dingen die je met je laurierblaadjes kon kopen, was de gevechtspuntenverdubbelaar. Hierdoor werd het wel rendabel om aan te vallen, en dit was een regelrechte verfrissing voor mezelf. Volgende week zijn die Spelen echter gedaan, en ik vrees een beetje dat daarmee ook het spelplezier weer in de kiem wordt gesmoord.


Graag uw mening. Ook zou het fijn zijn als een moderator even het uitgangspunt van Innogames zelf komt tentoonspreiden.


dat van de dubbele GP vond ik inderdaad een goed idee. als ze dat nou permanent aanschaffen zou het aanvallen aangenamer en aantrekkelijk worden
 

DeletedUser

Gast
Probleem met het verlagen van de kosten van zegetochten, is dat het in de hand werkt dat mensen op elkaar troepen gaan stuklopen om zo elkaar aan CP te helpen (want dat is dan goedkoper dan stadsfeesten), nog steeds niet echt de bedoeling van het spel.

Schaf die CP toch gewoon af (en pas het kolonisatie systeem zo aan dat je bijvoorbeeld pas na 10 veroverde steden een kolonisatie poging kan doen).
 

DeletedUser

Gast
Probleem met het verlagen van de kosten van zegetochten, is dat het in de hand werkt dat mensen op elkaar troepen gaan stuklopen om zo elkaar aan CP te helpen (want dat is dan goedkoper dan stadsfeesten), nog steeds niet echt de bedoeling van het spel.
Lijkt me dat mensen dan juist kiezen voor stadsfeesten, en niet voor de GP...

Schaf die CP toch gewoon af (en pas het kolonisatie systeem zo aan dat je bijvoorbeeld pas na 10 veroverde steden een kolonisatie poging kan doen).
Steden veroveren = kolonisatie... En daarvoor heb je CP nodig. Of je nou wilt of niet.
 

DeletedUser199

Gast
Probleem met het verlagen van de kosten van zegetochten, is dat het in de hand werkt dat mensen op elkaar troepen gaan stuklopen om zo elkaar aan CP te helpen (want dat is dan goedkoper dan stadsfeesten), nog steeds niet echt de bedoeling van het spel.

Schaf die CP toch gewoon af (en pas het kolonisatie systeem zo aan dat je bijvoorbeeld pas na 10 veroverde steden een kolonisatie poging kan doen).

Lang leve de in-game regels die dit verbieden (het 1e punt).
 

DeletedUser

Gast
Bij je eerste 10 steden zal de verhouding tussen zegetochten en stadsfeest waarschijnlijk 9:1 zijn, boven de 10 steden neemt het aandeel van stadsfeesten snel toe, ook omdat je meer passieve steden gaat krijgen, waar weinig of niks gebeurd. Als je 25 steden hebt dan zal de verhouding 2:8 zijn en daarna alleen maar verder stijgen ten gunsten van de stadsfeesten.

Als je sec de zegetochten 'goedkoper' zou maken, dan verschuift het probleem naar iets later in het spel, dan is de verhouding 2:8 niet bereikt bij 25 steden maar bij 40 steden (afhankelijk van het nieuw benodigd aantal GP voor een zegetocht). De oplossing zou mijn inziens moeten liggen in een verlaging van het aantal GPs voor één CP naar mate je meer steden hebt, bijvoorbeeld voor je 11e stad heb 1,25% minder GPs nodig voor een CP en dit percentage neemt bij elke volgende stad toe met 1,25%, tot een maximum van 50% bij je 50e-ste stad. Voor al je steden boven de 50, blijft dit percentage van 50% gelijk en stijgt dus niet verder.
 

DeletedUser

Gast
Maar dan verschuift het probleem alleen tot iets later in het spel.

Nu ligt het omslagpunt zo rond de 17-18 steden (persoonlijke inschatting) als je het aantal GP's verlaagd naar 250 GP voor 1 CP, schuift het opslagpunt misschien door naar 22-23 steden, terwijl bij een lineair dalend aantal punten het omslagpunt veel verder komt te liggen.
 

DeletedUser199

Gast
Maar dan verschuift het probleem alleen tot iets later in het spel.

Nu ligt het omslagpunt zo rond de 17-18 steden (persoonlijke inschatting) als je het aantal GP's verlaagd naar 250 GP voor 1 CP, schuift het opslagpunt misschien door naar 22-23 steden, terwijl bij een lineair dalend aantal punten het omslagpunt veel verder komt te liggen.

Maar zou het spel dan niet veel te snel gaan, begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van je idee.
Maar er zijn spelers met 200 steden, kunnen die dan niet veel te snel enorm veel steden veroveren?
 

DeletedUser

Gast
Maar zou het spel dan niet veel te snel gaan, begrijp me niet verkeerd, ik ben een voorstander van je idee.
Maar er zijn spelers met 200 steden, kunnen die dan niet veel te snel enorm veel steden veroveren?

De snelheid zal toenemen en de grote vraag is nu:
hoeveel spelers die nu afhaken, blijven spelen als het sneller gaat en hoeveel korter zal een wereld dan bestaan.

Het gaat er vooral om, om de actie er in te houden. Ook ik heb mij 'schuldig' gemaakt aan het organiseren van stadsfeesten voor CPs. Dat gaat op een bepaald moment nu eenmaal sneller. Uiteindelijk heb je een aantal steden die 'veilig' liggen en waar je eigenlijk niks mee kan doen omdat ze ook te ver weg liggen voor offensieve acties. Deze steden bouwde ik dan volledig om tot defensieve biremensteden met maximale grondstoffen productie. Stuurde de biremen als OS naar een onrustig gebied en organiseerde daar 24/7 stadsfeesten.
 

DeletedUser

Gast
De snelheid zal toenemen en de grote vraag is nu:
hoeveel spelers die nu afhaken, blijven spelen als het sneller gaat en hoeveel korter zal een wereld dan bestaan.

Het gaat er vooral om, om de actie er in te houden. Ook ik heb mij 'schuldig' gemaakt aan het organiseren van stadsfeesten voor CPs. Dat gaat op een bepaald moment nu eenmaal sneller. Uiteindelijk heb je een aantal steden die 'veilig' liggen en waar je eigenlijk niks mee kan doen omdat ze ook te ver weg liggen voor offensieve acties. Deze steden bouwde ik dan volledig om tot defensieve biremensteden met maximale grondstoffen productie. Stuurde de biremen als OS naar een onrustig gebied en organiseerde daar 24/7 stadsfeesten.


Correct, da's hoe je eigenlijk wordt gedwongen om te spelen als je aan de absolute top wilt blijven meedraaien. Bijkomend is dan nog dat eens we een aantal maanden ver zijn in een wereld, er steden genoeg zijn over te nemen van inactieve leden, zodat je ook geen moeite hoeft te doen om steden over te nemen. Op die manier ligt eigenlijk de hele wereld plat.

Hoe het mathematisch gezien moet veranderen ivm kosten voor cultuurpunten, laat ik over aan de mensen die wel goed zijn in wiskunde :p
 

DeletedUser12666

Gast
innogames moet er voor zorgen dat je

1# niet je eigen troepen kan aanvallen of troepen van iemand in je ally in iemand anders zijn stad.
zo dat er misbruik kan gemaakt worden

2# zegentocht naar ongeveer 250 te brengen (dit staat redelijk gelijk in houding met stadfeesten)
het is klaare onzin dat wat dat je als je meer steden heb je meer op gp of meer op stadfeesten gaat gebruiken

stadfeesten is nu de goedkoopste manier van cp's krijgen dat is een feit of je nu nou 1 stad heb of 100steden

persoonlijk zou ik zegentochten naar 225 punten brengen waar door dit een aanvallende spel gaat worden
idp spelers er voor kiezen om liever stadfeesten te gebruiken om te groeien

niet dat het erg is maar het maakt het leuker

nogmaals ook al zou je wel iemand vinden om elkaar te helpen om troepen uit te wisselen voor makkelijke gp je zit altijd laag op troepen en het spel wordt snel zaai dan en je maakt je zelf een makkelijke prooi

any way om het gelijk te trekken zonder misbruik mogelijkheden is de kosten van zegentochten 250 een goed getal
en het is meschien nog te laag want als je iemand aanvalt die muur 25 + toren heeft dan maak je totaal geen winst in gp in verhouding met stadfeesten

maar... het voordeel van aanvallen en een enemy stad veroveren is dat je niet zelf een stad hoef te stichten en op te bouwen wat al gouw een maand kan duuren voor dat die klaar is.

en als je een stad heb veroverd kan je meteen beginnen met troepen te bouwen en op een wereld met snelheid 3
(met mijn leger per stad dat bestaat uit 2800 man (mijn steden zijn laag in punten gebouwt))
duurt het 7dagen om 2800 inwoners te bouwen (zonder goud te gebruiken of gunsten of gs te stuuren of boederij tegebruiken)

en met een steen/hout eiland verdien ik de volgende gs in 7dagen tijd
279048 gs aan steen
179928 gs aan hout

een stad feest kost 18000 steen en 15000 hout
18000steen x15 = 270.000 gs steen nodig
15000hout x12 = 180.000

dus in theorie kan ik in 7dagen + 1min, 12stadfeesten gebruiken

en met 2800 inwoners kan ik zonder mijn transport boten rond de 2200 man, meschien 1800 man gemiddeld in een stad afmaken ?
(reken ik nu effe geen stad die over vol met def zit)

buiten dat, die 1800 man die ik zo juist heb afgemaakt met die 1ene stad van mij levert mij 6zegen tochten op

dus 12 stadfeesten tegen 6 zegentochten...
dus in theorie zou zegentochten maar 150 punten moeten kosten...
als ik ongelijk heb zeg het me ik zie het in iedergeval zo:)
 

DeletedUser13872

Gast
je moet gewoon allebei gebruiken, heb je extra snel cp.
dus zeg maar 10 stadsfeesten en 2 zegetochten per week heb je 12 cp, i.p.v. als je een van de 2 doet heb je 10 of 2.
 

DeletedUser

Gast
je moet gewoon allebei gebruiken, heb je extra snel cp.
dus zeg maar 10 stadsfeesten en 2 zegetochten per week heb je 12 cp, i.p.v. als je een van de 2 doet heb je 10 of 2.

Er komen wel eens domme reacties voorbij op het forum, maar u bent in de race voor de meest onnozele reactie van het jaar 2012.

Nochtans wil ik aan de rest benadrukken dat ze het aantal benodigde GP voor een zegetocht best omhoog mogen schroeven naar 500. Een verlaging van de benodigde GS voor een stadsfeest zie ik niet zitten, het is nu al te makkelijk om als speler met 10-tallen steden CP bij elkaar te sprokkelen.
 

DeletedUser

Gast
Er komen wel eens domme reacties voorbij op het forum, maar u bent in de race voor de meest onnozele reactie van het jaar 2012.

Nochtans wil ik aan de rest benadrukken dat ze het aantal benodigde GP voor een zegetocht best omhoog mogen schroeven naar 500. Een verlaging van de benodigde GS voor een stadsfeest zie ik niet zitten, het is nu al te makkelijk om als speler met 10-tallen steden CP bij elkaar te sprokkelen.

Omhoog? Nu ga je best wel in tegen met wat de topicstarter zegt.
 
Bovenaan