• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

God bestaat...!!

DeletedUser

Gast
Gewoon, die films en boeken zijn enorm beroemd ik dacht dat je iets onbekenders zou bedoelen...

Maar om op je vraag te antwoorden: ik erger me ten eerste vaak aan al dat hypocriet gedoe, dat mensen verkondigen dat christenen zijn en dus goed zijn en dus naar de hemel gaan terwijl veel ongelovigen zich stukken christenlijker gedragen. Bijvoorbeeld in de kerk, komen ze altijd met slogans als 'het zuiden trekt ah kortste eind, wij trekken mee.' Wat onzin is, wij zitten te luisteren en doneren 50 eurocent en doen geen zak.
Daarnaast vind ik mensen die koppig voet bij stuk houden vervelend, zeker wanneer het gaat over wetenschappelijke dingen in de bijbel. Het is echt een zekerheid dat de aarde meer dan 2000 jaar oud is, maar daar gaat het toch niet om in het verhaal? Genesis is een parabel over verantwoordelijkheid en ook vandaag kunnen we er nog een les uit trekken wanneer het om milieubewustzijn gaat.
Tenslotte hangt ook het 'gods-wil'fenomeen me de keel uit. Nee, het is niet gods wil als ik besluit iemand dood te schieten. God is wat mij betreft geen persoon, anders zouden wij geen mensen zijn maar een kudde. Ook al wordt die metafoor in de bijbel gebruikt, ik ben het er niet mee eens dat je een hogere macht verantwoordelijk kan stellen voor iets waar een mens duidelijk verantwoordelijk is. We kunnen ons laten beïnvloeden door wie en wat we willen maar wat we doen blijft onze eigen verdienste of schuld.
Oh, en ik geloof ook niet in de hemel of de hel. Die zijn zoals veel dingen wss uit andere religies overgekomen en we moeten het ook niet zo letterlijk nemen als het staat geschreven. Je bent in de hemel als je een goed geweten hebt en in de hel als je bv een moord hebt gepleegd en die last of verlichting duurt eeuwig. Eeuwig leven is wat mij betreft verder leven na je dood, in iets wat je hebt verwezenlijkt, in de harten van andere mensen.
Maar al die dingen die ik hier zeg zijn net zo christenlijk als de dingen waar ik niet van hou, het is maar hoe je het bekijkt.
 

DeletedUser

Gast
En niet te vergeten, het absurde kindermisbruik door bisschoppen, pastoors, dominees en strenggelovigen terwijl juist zij prediken hoe mensen behoren leven. Over hypocriet gesproken.
 

DeletedUser

Gast
Inderdaad, maar je moet niet vergeten dat alle leerkrachten vroeger paters waren. We kunnen net zo goed spreken van misbruik in het onderwijs
 

DeletedUser

Gast
En niet te vergeten, het absurde kindermisbruik door bisschoppen, pastoors, dominees en strenggelovigen terwijl juist zij prediken hoe mensen behoren leven. Over hypocriet gesproken.

En dit kwam vooral voor bij de katholieken. Je moet niet vergeten dat er enorm veel stromingen zijn in het christelijke geloof, en je kunt het zeker niet als maar één geheel zien.
 

DeletedUser

Gast
Inderdaad, maar je moet niet vergeten dat alle leerkrachten vroeger paters waren. We kunnen net zo goed spreken van misbruik in het onderwijs

Aangezien tegenwoordig leerkrachten geen paters zijn kun je dit niet vergelijken (vind ik)
 

DeletedUser

Gast
Aangezien tegenwoordig leerkrachten geen paters zijn kun je dit niet vergelijken (vind ik)

het ging bij die misbruiken vooral over misbruikte kinderen die er pas jaren later mee naar buiten kwamen, hoewel er ook wel vele uitzondering zijn waarschijnlijk. daar hadden de priesters en monniken maar beter over moeten nadenken toen ze die job kozen (of er door gekozen werden xd). ik persoonlijk vind het een onredelijke eis dat ze geen relatie of zo mogen hebben, maar zo weet het vaticaan ten minste zeker dat die mensen heel veel waarde hechten aan hun beroep :p
 

DeletedUser

Gast
het ging bij die misbruiken vooral over misbruikte kinderen die er pas jaren later mee naar buiten kwamen, hoewel er ook wel vele uitzondering zijn waarschijnlijk. daar hadden de priesters en monniken maar beter over moeten nadenken toen ze die job kozen (of er door gekozen werden xd). ik persoonlijk vind het een onredelijke eis dat ze geen relatie of zo mogen hebben, maar zo weet het vaticaan ten minste zeker dat die mensen heel veel waarde hechten aan hun beroep :p

Het is maar wat je wilt zijn :p
Ik heb respect voor elk geloof als het maar met zijn vingers van anderen (o.a. kinderen) afblijft.
Slaapse
 

DeletedUser

Gast
En dit kwam vooral voor bij de katholieken. Je moet niet vergeten dat er enorm veel stromingen zijn in het christelijke geloof, en je kunt het zeker niet als maar één geheel zien.

Baseer je dat op cijfers of denk je dat?

Ik zie het christelijke geloof inderdaad als één geheel. De verschillen tussen al die stromingen zijn alleen maar verschillen in details. Voor de gelovigen zelf is dat verschil voldoende om elkaar de kop in te slaan.
 

DeletedUser

Gast
Mensen die geloven in god moeten dit boek lezen"God als misvatting ,van Richard Dawkins " zeer goed boek.
Moet wel zeggen als je gelovig bent dat je slapeloze nachten gaat hebben en dan ga je nog wel eens twee keer nadenken of wat je nu gelooft ook waar is een niet blind in iets geloven dat er niet is.
 

Araluen

Manticore
Mensen die geloven in god moeten dit boek lezen"God als misvatting ,van Richard Dawkins " zeer goed boek.
Moet wel zeggen als je gelovig bent dat je slapeloze nachten gaat hebben en dan ga je nog wel eens twee keer nadenken of wat je nu gelooft ook waar is een niet blind in iets geloven dat er niet is.

uh, waarom zouden ze dat moeten lezen?
het is nu bijna alsof je beweert dat geloven een ziekte is.
 

DeletedUser11561

Gast
uh, waarom zouden ze dat moeten lezen?
het is nu bijna alsof je beweert dat geloven een ziekte is.
Geen ziekte, maar een mentale handicap.

die handicap is onsttaan door vanaf zeer jonge leeftijd te beginnen met indoctrinatie, bangmakerij en leugens.
De normale ontwikkeling van de hersenen wordt daardoor verstoord, zodat normale denkprocessen worden verstoord of verhinderd.

Kritisch denken, relativeren en skepticisme worden zodoende vrijwel onmogelijk gemaakt.

Het niet normaal kunnen uitvoeren van dergelijke denkprocessen noemen we een mentale handicap.
 

Araluen

Manticore
Geen ziekte, maar een mentale handicap.

die handicap is onsttaan door vanaf zeer jonge leeftijd te beginnen met indoctrinatie, bangmakerij en leugens.
De normale ontwikkeling van de hersenen wordt daardoor verstoord, zodat normale denkprocessen worden verstoord of verhinderd.

Kritisch denken, relativeren en skepticisme worden zodoende vrijwel onmogelijk gemaakt.

Het niet normaal kunnen uitvoeren van dergelijke denkprocessen noemen we een mentale handicap.

is het wetenschappelijk aangetoond dat religie dit soort dingen veroorzaakt? D:
 

DeletedUser

Gast
Geen ziekte, maar een mentale handicap.

die handicap is onsttaan door vanaf zeer jonge leeftijd te beginnen met indoctrinatie, bangmakerij en leugens.
De normale ontwikkeling van de hersenen wordt daardoor verstoord, zodat normale denkprocessen worden verstoord of verhinderd.

Kritisch denken, relativeren en skepticisme worden zodoende vrijwel onmogelijk gemaakt.

Het niet normaal kunnen uitvoeren van dergelijke denkprocessen noemen we een mentale handicap.
Ik ben het hier mee eens, kinderen worden gewoon op hun jonge jaren gebrainwasht .
 

DeletedUser

Gast
Ik ben het hier mee eens, kinderen worden gewoon op hun jonge jaren gebrainwasht .

In de jaren 50 werden er electroshock-therapie ontwikkeld (Ewen Cameron) om het menselijk brein leeg te spoelen en van de grond opnieuw op te bouwen. Misschien krijg je het op die manier het geloofsvrirus er bij gelovigen er wel uit :)

Die therapie was trouwens niet echt netjes en werd al snel door de CIA omhelsd om vooral voor martelpraktijken te gebruiken.
 

DeletedUser

Gast
Ik ben het hier mee eens, kinderen worden gewoon op hun jonge jaren gebrainwasht .

mee eens

Geen ziekte, maar een mentale handicap.

niet mee eens


als je dat allemaal zegt ben jij net zo goed geïndoctrineerd dat het slecht is ;) iemand die heel zijn jeugd naar de kerk moet gaan zal dat later juist eerder niet doen, die aandrang voel ik toch :p
en ik zie er niets slechts in als mensen van verschillende standen en achtergronden elke week samenkomen om te bidden... en eventuele rituelen zoals 5x per dag naar Mekka bidden of mediteren verbeteren je gemoedsrust toch ook? je kan gerust roepen dat het 'niet waar' is, maar wat is niet waar, hoe weet je dat, en wat maakt het uit?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Som maar op :p
de meeste dingen die je op zal sommen (ik verwacht de klassiekers als zelfmoordterrorisme - echt een direct gevolg van godsdienst) hebben vast niets met welke religie dan ook te maken ;)
 
Bovenaan