AW: Godsdiensten.
Adem, ten eerste wil ik je bedanken voor je tijd om de uitleg die op dit forum heb gegeven, ondanks alle aanvallen en vragen. Het heeft mij wat meer inzicht gegeven in een geloof, in dit geval de islam. Nogmaals mijn dank.
Tja mijn bronnen zijn Wikipedia en soort gelijken voor achtergrond informatie dus dat kan best niet kloppen. Toch blijft de conclusie van zijn stuk dat het goddelijk interventie moest zijn is meer de mening van een gelovige dan een rationele gedachten gang. En dat gebaseerd op een vergelijking. Al is deze vergelijking interessant en hoop ik dat er ooit nog een meer logisch antwoord op komt
.
Op het kennis gedeelte zijn de argumenten zwak. Je hebt kennis nodig om een goed(e) gelovige te zijn. Het geschrift levert de gelovige vervolgens ook kennis die hij kan gebruiken, in de overleveringen staat uitleg en praktische voorbeelden. Maar je hebt wel achtergrond kennis nodig om het geschrift te kennen.
Wat bedoel je met de achtergrond kennis? Het woord van god moet toch beschikbaar zijn voor iedereen?
Een misinterpretatie doet zich voort wanneer er men denk alles al te weten.... alles al te weten is in dit geval een mening en interpretatie van het denken dat iemand het fout heeft. Want wat is alles weten en waardoor is dit slecht. Denken dat er niet meer is of denken genoeg te weten om mee te leven.
Zoals jij vindt dat het een te simpele gedachten dat god jaloers zou zijn, is dit een te simpel antwoord op mijn vraag. Ik zie niet wat mijn een beter mens zou maken dan ik nu ben wanneer ik een abstracte wezen aanbidt.
Dus wat is het uiteindelijk doel van geloven voor de mens, ervaren door de mens. Wat is bewijs voor jezelf dat je er een beter mens van wordt dan een niet gelovigen of iemand met een ander geloof? Dat je naar de hemel gaat, om maar iets op te noemen?
Er is geen(!) wetenschappelijk kennis is een heilig geschrift te vinden. Deze opperen alleen absoluut feiten. Mocht dit nog niet duidelijk zijn, lees mijn berichten terug of google eens.
Ten slot vind ik het jammer dat je niet uitlegt wat jouw ertoe drijft te geloven en waarom je zeker bent van je zaak. Dit is iets wat ik zelf niet ervaar. Ik geloof niet in een abstracte god. Om echt te begrijpen en respect te krijgen voor hetgeen waar jij voor staat. De motivatie uit je vorige bericht is leeg, kortom met van alles in te vullen/speculatie. Overigens is een motivatie tot geloven niet generaliseerbaar naar alle gelovigen, so give it a shot.
Geen probleem. Ik vind het leuk als iemand inhoudelijk reageert, zonder direct aan te vallen. Iets belachelijk maken of gelijk als minderwaardig zien, bevordert de discussie niet. Bij jou heb ik dat gevoel totaal niet.
Wat betreft wikipedia, het is en blijft een open source bron. Bij sommige artikelen heb je goede bronnen, maar vaak ook niet. Als het gaat om de Islaam, is het niet meer dan logisch dat je naar een Islamitische bron zoekt. Toen ik meer over de Islaam wilde weten (nog voor mijn bekering) ben ik ook gewoon de moskee binnen gelopen en gevraagd of ze mij wilde vertellen wat Islaam is. De website
http://www.kalamullah.com is wel wat voor jou. Het bevat studieboeken over verschillende islamitische onderwerpen (bijv. Hadith wetenschappen, Qor'aan weteschappen etc), lezingen van verschillende sprekers, video's, artikelen, Qor'aan, hadith en nog veel meer. Het is goed voor naslag werk, maar ook voor goede islamitische kennis
Allemaal gratis te downloaden
En op
http://www.islam-qa.com staan allemaal vragen die beantwoord zijn door een islamitische geleerde.
Het woord van Allaah is ook voor iedereen beschikbaar en bereikbaar. Maar wat ik al zei, dan blijft het enkel bij een mooi en leerzaam boek. Als jij de Qor'aan in het Arabisch kan lezen, met kennis van wanneer een bepaalde vers is geopenbaard, etc, dan zie je pas echt de waarde ervan. Om een voorbeeld te noemen: de Qor'aan kent Mekkaanse verzen (verzen die voor de migratie van Mohammed naar Medina zijn geopenbaard) en Medinische verzen (verzen die na de migratie zijn geopenbaard). Het verschil tussen die twee is erg breed, maar kort gezegd gaan de Mekkaanse verzen vooral over de geloofsleer (het geloven, vertrouwen vrezen van slechts 1 enkele God), terwijl de Medinische verzen vooral de regels bevatten. Een ander voorbeeld: als een vers geopenbaard is naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis, maakt het voor de lezer makkelijker als hij hier kennis van heeft. Dan begrijpt hij het vers beter.
Ik ben het met je eens dat een misinterpretatie plaats kan vinden wanneer denkt genoeg kennis te hebben, maar het eigenlijk niet heeft. Dat is ook de reden dat ik van enkele gebruikers hier het te makkelijk vind, dat ze oordelen.
Ik begrijp dat het voor jou te simpel is. Maar de Qor'aan is daar gewoon heel eenduidig in:
"En ik heb de djinns en de mensen slechts geschapen om Mij te aanbidden." (soerah Ad Dhariyat 51;56) Een uitgebreide uitleg:
http://www.islam-qa.com/en/cat/12
Mijn bewijs is Qor'aan. Ik ben niet voor niets moslim natuurlijk. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je een goede dienaar bent van Allaah, dat je daarvoor beloont wordt, en wanneer je een slechte of geen dienaar bent, je bestraft wordt.
Ik wil je echt uitleggen over hoe ik mijn geloof ervaar, hoe ik er toe gekomen ben etc. Alleen, zoals er net ook gezegd werd, moet hier ook ruimte zijn voor andere mensen om hun geloof te bespreken
Overgeven aan de wil van Allah? is geloven niet genoeg? Dit wil zeggen dat we onszelf uit handen moeten geven aan Allah, met andere woorden slaven van Allah! Geen eigen mening, geen eigen wil, geef toch aan zijn jaloersheid
Hoe bouw je de kennis op? door aan te nemen wat je verteld is wat waar is? het zijn mensen die je het vertellen na de inzicht van de mens, de mens is het meest onzuivere medium die er maar bestaat.
ALLAH IS JEALOUS TOO
At least the god of Islam, Allah ('the god' in Arabic), is not coy about how jealous he is. 'There is no god but Allah and Mohammed is his prophet' is the defining statement of Islam. Islam makes no bones about its goal, which is the establishment of a world-wide Islamic state under the dominion of Allah.
Allah demands not just obedience, but complete submission. Islam means 'submission', not 'peace' as Muslims often claim. There is no peace to those who will not submit. They are part of Dar al Harb, the 'House of War'. By proselitsation, or by the sword, Allah will be submitted to. Allah too refuses to share his 'glory' with any other.
Hadith number in Sahih Muslim [Arabic only]: 2755
Precies 1 grote tegenstrijd, dus met andere woorden zijn de Jezus-Moslims one big joke? Toch dat er van de 1,1 miljard moslims ongeveer 10 procent Jezus-moslims zijn.
Inderdaad slaven van Allaah. Maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs te beteken dat je geen eigen wil of mening kan hebben.
Je bouwt kennis op naar aanleiding van de Qor'aan en hadith. Je neemt die kennis van verschillende geleerden die er een gewoonte van gemaakt hebben om alles te staven met bewijzen uit de Qor'aan en de hadith.
Wat betreft die hadith die je aanhaalt, waar heb je die vandaan? Wat is je bron? Ook met google kan ik je bron niet vinden. Ik heb op mijn pc een heel handig programma met alle hadith van o.a. Muslim. Hadith nummer 2755 gaat over wat je moet doen met een dode kameel.
De Qor'aan is heel duidelijk als het gaat om de eenheid van Allaah. De wijze en de vormen van aanbidding die alleen voor Allaah gedaan mogen wordt staan vast. Wanneer iemand dit overschrijdt, pleegt hij de grootste zonde die iemand kan begaan, en waarvan Allaah ons al van te voren gewaarschuwd heeft dat Hij deze zonde niet vergeeft. Wanneer er dan zogenaamd moslims Jesus aanbidden, dan maken ze een hele grove fout.
het probleem met godsdiensten is dat je volledig blind gaat op wat iemand een paar duizend jaar geleden opgeschreven heeft als zijnde de waarheid. ze zeggen allemaal leef hoe het hier staat wand dat wil god. wie zegt mij dat ze geen dingen weg gelaten hebben of erbij hebben gezet. en dan heb je er nog het kleine verschil van dat wat van het ene geloof niet mag van het andere weer wel.
Volgens mij heb je niet opgelet tijdens deze discussie. Want als je dat wel had gedaan dan zou je zien dat, ik spreek nu voor Islaam, je niet zomaar blind gaat staren. Ik denk dat het beter is dat je eerst onderzoek doet naar religies, of 1 religie, voordat je er meteen over oordeelt. Neem een voorbeeld aan IJssie. Hij heeft ook totaal nieuwe inzichten gekregen.
Heel goed verwoord. Godsdienst is iets wat je wel doet of juist niet in gelooft.
Ik heb deze topic eens zitten volgen deze paar dagen, maar dit is zo'n moeilijke discussie, hoewel discussie, het is meer heen weer gooien van "zogenaamde" feiten. Opdringen eigenlijk.
De aarde is niet gemaakt door een "god" we zijn niet op aarde gezet door god.
Laat dat godsdienst eens lekker links liggen en gaat eens kijken om je heen, gaat eens leven.
Zou ik zeggen
En zo denk ik erover
Zie mijn reactie op Henkie. Ik heb hier in de discussie al vaker uitgelegd dat Islaam niet te beschrijven is als Godsdienst. Wat betreft het opdringen, volgens mij is het een spel van vraag en antwoord. Dat is niet opdringen. Als iemand iets vraagt, dan wil hij zelf informatie hebben. Ook voor jou het advies om eerst eens te verdiepen in een religie, voordat je erover oordeelt.