• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Griekse mythologie

DeletedUser

Gast
De griekse mythologie is erg ingewikkeld maar wel interresant.
Daarbij heb je verschillende verhalen met een soort van boodschap
http://www.beleven.org/verhaal/pegasus
Zoals het verhaal van de Pegasus.
Maar de vraag van mij is wat is jullie favoriete verhaal en wat vindt je van de mythologie
 

DeletedUser

Gast
De ellende met al die verhalen (de interessantste verhalen gaan doorgaans vooral over mensen, slechts eventueel bijgestaan door de goden), is dat ze bijna allemaal in elkaar overlopen. Ieder figuur kun je kennen uit een ander verhaal, iedere situatie komt voort uit een ander verhaal - da's de schoonheid ook overigens :)
 

DeletedUser

Gast
Een interessant onderwerp tbh :)

Persoonlijk heb ik niet echt een favo mythologie, hoewel ik wel graag een zou willen hebben, die dan op mij is toegestemd qua gelijkheid & hoe ik over bepaalde onderwerpen denk. Helaas heb ik het juiste verhaal nog niet gevonden! Maar we gaan zeker niet opgeven ^^

Alles wat te maken heeft met de tijd waarin er geloofd werd in verschillende goden, is leuk.. niet alleen om de verhalen van de mensen zelf.. maar hoe mensen toen leefden enz! Gewoon, niet achter de pc.. grepolis spelen,, maar gewoon RL in zo'n stad wonen lijkt mij geniaal! <3 Ondanks voor de meeste mensen het leven vroeger kut was, zou het mij wel erg leuk lijken.. om het gewoon es een weekje mee te maken ^_^
 

DeletedUser

Gast
Een interessant onderwerp tbh :)

Persoonlijk heb ik niet echt een favo mythologie, hoewel ik wel graag een zou willen hebben, die dan op mij is toegestemd qua gelijkheid & hoe ik over bepaalde onderwerpen denk. Helaas heb ik het juiste verhaal nog niet gevonden! Maar we gaan zeker niet opgeven ^^

Alles wat te maken heeft met de tijd waarin er geloofd werd in verschillende goden, is leuk.. niet alleen om de verhalen van de mensen zelf.. maar hoe mensen toen leefden enz! Gewoon, niet achter de pc.. grepolis spelen,, maar gewoon RL in zo'n stad wonen lijkt mij geniaal! <3 Ondanks voor de meeste mensen het leven vroeger kut was, zou het mij wel erg leuk lijken.. om het gewoon es een weekje mee te maken ^_^

Behalve als je een slaaf was in een van de zilvermijnen. Dat lijkt me niet echt prettig. Geef mij maar een villa buiten de stad met een klein huis naast een theater in een van die bekende Griekse stadstaten. Of priester zijn in Delphi. Misschien als atleet en dan de Olympische Spelen?
 

DeletedUser

Gast
Behalve als je een slaaf was in een van de zilvermijnen. Dat lijkt me niet echt prettig. Geef mij maar een villa buiten de stad met een klein huis naast een theater in een van die bekende Griekse stadstaten. Of priester zijn in Delphi. Misschien als atleet en dan de Olympische Spelen?

Villa's waren er niet echt...
Priester in Delphi was een erg drukke baan; men moest op de hoogte zijn van de situatie in de gehele bekende wereld en ieder uur een boodschapper uithoren. Het zijn van de Pythia was al een stuk rustiger, al stond daar tegenover dat je een 3 jaar durende trip, omwille van zwaveldampen, zou stappen - om daarna vervangen te worden, omdat je na 3 jaar zo ongeveer stierf.
Atleten waren er óók niet ;)

Ik ben bang dat het Hellas, bekend onder de meesten, vooral een droombeeld is :(
 

DeletedUser

Gast
Ondanks voor de meeste mensen het leven vroeger kut was, zou het mij wel erg leuk lijken.. om het gewoon es een weekje mee te maken ^_^

Moet je op zoek gaan naar een re-enactment groep. Die organiseren dat soort dingen.
 

DeletedUser

Gast
Mijn favoriete verhaal is dat van Orpheus en Eurydice(http://nl.wikipedia.org/wiki/Orpheus_en_Eurydice). (het is weliswaar Romeins en niet Grieks)

Mythologie vindt ik zeer mooi, of het nou Romeins, Grieks, Egyptisch of iets anders is.Het zijn verhalen die de verbeelding tarten en op zeer mooie wijze zijn opgeschreven. Ook zijn er regelmatig verwijzingen naar ander verhalen en personen en zo vormt het allemaal een groot geheel. Een geheel dat duidelijk maakt hoe de mensen toen leefden en waar ze in geloofden.

Het verrassende vind ik nog steeds dat ze in die tijd zo ver waren op gebied qua ontwikkeling en taal. terwijl dat later voor een groot deel toch allemaal verdwenen is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Oooh!

De Griekse mythologie, jajaja dat vind ik geweldig!

Als klein jochie van 10 (kleiner dan ik nu ben) had ik al die verhalen van Imme Dros al gelezen.

Mijn favoriete verhaal... tja... dat moet toch Herakles zijn he, heldenverhalen blijven het leukst
 

DeletedUser

Gast
BTW) Waarom eigenlijk de Griekse mythologie? Warom niets anders?
Mij interesseert minstens zoveel bijvoorbeeld de Noorse mythologie - die ik evengoed tot in de diepste puntjes ken - of welke andere mythologie (of soms zelfs de geschiedenis, welke dikwijls dezelfde is) dan ook.​
 

DeletedUser

Gast
BTW) Waarom eigenlijk de Griekse mythologie? Warom niets anders?
Mij interesseert minstens zoveel bijvoorbeeld de Noorse mythologie - die ik evengoed tot in de diepste puntjes ken - of welke andere mythologie (of soms zelfs de geschiedenis, welke dikwijls dezelfde is) dan ook.​

wanneer innogames het spel "de vikingen"uitbrengt mag je op dat forum wel over de noorse mythologie hebben, man dit spel, grepolis gaat over de griekse tijd...even bij blijven heur..


de mythologie van medusa is wel een interessante, ze wordt (erbij) genaaid door poseidon, dan door athene en op het eind verliest ze haar hoofd..
 

DeletedUser

Gast
Ik heb niet echt een favoriet verhaal van de Griekse Mythologie.

Zelf vind ik alle mythologie verhalen hartstikke interessant. Dus ook Noors, Egyptisch, Grieks..

Iemand die mij kent van Tribalwars zou dat aan mijn dorpjes kunnen zien. =P
 

DeletedUser

Gast
Nee, atleten bestonden niet nee. Atleet is enkel de vertaling van sporter uit het oud-grieks. -.-

Natuurlijk bestonden er wel atleten.
Ik doel op het beroep. Wedstrijden weden doorgaans gehouden als er iemand tegen de vlakte was gegaan en op het punt stond verbrand of begraven te worden.

wanneer innogames het spel "de vikingen"uitbrengt mag je op dat forum wel over de noorse mythologie hebben, man dit spel, grepolis gaat over de griekse tijd...even bij blijven heur..


de mythologie van medusa is wel een interessante, ze wordt (erbij) genaaid door poseidon, dan door athene en op het eind verliest ze haar hoofd..
En dan zat ze nog met haar - nota bene - onsterfelijke zussen :p
 

DeletedUser1966

Gast
Behalve als je een slaaf was in een van de zilvermijnen. Dat lijkt me niet echt prettig. Geef mij maar een villa buiten de stad met een klein huis naast een theater in een van die bekende Griekse stadstaten. Of priester zijn in Delphi. Misschien als atleet en dan de Olympische Spelen?

Of de Pythia die de hele dag stoned boven haar vulkaandamp hing:p
 

DeletedUser

Gast
Ik doel op het beroep. Wedstrijden weden doorgaans gehouden als er iemand tegen de vlakte was gegaan en op het punt stond verbrand of begraven te worden.


En dan zat ze nog met haar - nota bene - onsterfelijke zussen :p

Ook als beroep, er waren mensen die van het prijsgeld leefden van de Olypische spelen. ;)
 

DeletedUser

Gast
Dat lijkt me sterk, die waren dan zeker ook nog wel soldaat of boer.
Alleen in Rome had je dat, gladiatoren ;)
 

DeletedUser

Gast
Ook als beroep, er waren mensen die van het prijsgeld leefden van de Olypische spelen. ;)
Spelen leverden nooit geld op - enkel roem en eer. Wel was het zo dat veel winnaars van de Olympische Spelen (enkel die spelen) de rest van hun leven nergens meer voor hoefde te betalen - dit leek eerder nog op ordinaire verering van deze "atleten". Geen enkele atleet waar ik tot nu toe van gehoord heb, was iets anders dan één of andere zoon van een rijke stinkerd, die de hele dag niets uitvoerde en om de tijd te doden maar naar het gymnasion ging.

Dat lijkt me sterk, die waren dan zeker ook nog wel soldaat of boer.
Alleen in Rome had je dat, gladiatoren ;)
Betreffende de soldaat) In Hellas gold - naar mijn weten - een soort dienstplicht. Solddaat zijn was dus niet zozeer een beroep, maar een incidentele plicht.

Betreffende de boer) Boeren waren arm en deden dus nooit mee aan spelen.

Over het algemeen) Zij die aan de spelen meededen, waren rijk, in rauw en jong.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Mijn favoriete mythen zijn de Trojaanse oorlog boek Alfa t/m Omega van de Ilias van Homeros, omdat dit helden dichten zijn en die vind ik mooi, en de aansluitende Aeneïs van Vergilius.
 

DeletedUser2057

Gast
Spelen leverden nooit geld op - enkel roem en eer. Wel was het zo dat veel winnaars van de Olympische Spelen (enkel die spelen) de rest van hun leven nergens meer voor hoefde te betalen - dit leek eerder nog op ordinaire verering van deze "atleten". Geen enkele atleet waar ik tot nu toe van gehoord heb, was iets anders dan één of andere zoon van een rijke stinkerd, die de hele dag niets uitvoerde en om de tijd te doden maar naar het gymnasion ging.

Betreffende de soldaat) In Hellas gold - naar mijn weten - een soort dienstplicht. Solddaat zijn was dus niet zozeer een beroep, maar een incidentele plicht.

Betreffende de boer) Boeren waren arm en deden dus nooit mee aan spelen.

Over het algemeen) Zij die aan de spelen meededen, waren rijk, in rauw en jong.

Wow, een schrijffout van spartacus:O
 
Bovenaan