• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Griekse mythologie

DeletedUser

Gast
BTW) Waarom eigenlijk de Griekse mythologie? Warom niets anders?
Mij interesseert minstens zoveel bijvoorbeeld de Noorse mythologie - die ik evengoed tot in de diepste puntjes ken - of welke andere mythologie (of soms zelfs de geschiedenis, welke dikwijls dezelfde is) dan ook.​

gelukkig... :p

ik dacht dat ik de enige gymnasium-nerd was die alle mythologiën interessant vind.. (ik weet het meest van de Griekse, maar de Noorse interesseert me meer) Fijn om te weten dat jij (ongeveer) hetzelde hebt ;)

Volgens mij is Daniel trouwens ook gymnasiast toch? wat zegt hij hier dan op? -of heb ik daar overheen gelezen?-.
 

DeletedUser2057

Gast
gelukkig... :p

ik dacht dat ik de enige gymnasium-nerd was die alle mythologiën interessant vind.. (ik weet het meest van de Griekse, maar de Noorse interesseert me meer) Fijn om te weten dat jij (ongeveer) hetzelde hebt ;)

Volgens mij is Daniel trouwens ook gymnasiast toch? wat zegt hij hier dan op? -of heb ik daar overheen gelezen?-.

ho ho, ik doe latijn in belgie, dat is ongeveer hetzelfde als gymnasium, alleen geen Grieks (vind ik niet zo erg want in het eerste jaar had ik daarvoor een 1 op 10 omdat ik die letters voor geen meter kon lezen)
 

DeletedUser

Gast
ho ho, ik doe latijn in belgie, dat is ongeveer hetzelfde als gymnasium, alleen geen Grieks (vind ik niet zo erg want in het eerste jaar had ik daarvoor een 1 op 10 omdat ik die letters voor geen meter kon lezen)

dat is toch mooi? :p. ik zit nu in gym 2 en dus mijn eerste jaar Grieks. Het alfabet is overigens geweldig... toch? ;)
 

DeletedUser

Gast
Nog meer nerdjes! :p Ik ben ook ook gymnasiast, alleen een paar jaartjes ouder XD En grieks is in het begin leuk, maar dan komen de verbuigingen:p

Mythologie is leuk, maar ongeloofelijk ingewikkeld omdat de informatie verjaard en omvangrijk is. Het over 2 weken een proefwerk over de Odyssee... ALLE 24 BOEKEN!:confused:
 

DeletedUser

Gast
Nog meer nerdjes! :p Ik ben ook ook gymnasiast, alleen een paar jaartjes ouder XD En grieks is in het begin leuk, maar dan komen de verbuigingen:p

Mythologie is leuk, maar ongeloofelijk ingewikkeld omdat de informatie verjaard en omvangrijk is. Het over 2 weken een proefwerk over de Odyssee... ALLE 24 BOEKEN!:confused:

dat is niet zo moeilijk. mijn moeder is -echt waar!- mijn lerares, en ik kan wel zeggen dat ik die odyssee nu bijna uit mijn hoofd ken -.- (de Ilias trouwens ook xD) positief of negatief? ik heb iig een proefwerk over de Ilias over een week of wat.
 

DeletedUser

Gast
dat is niet zo moeilijk. mijn moeder is -echt waar!- mijn lerares, en ik kan wel zeggen dat ik die odyssee nu bijna uit mijn hoofd ken -.- (de Ilias trouwens ook xD) positief of negatief? ik heb iig een proefwerk over de Ilias over een week of wat.

Ja hehe, de vertaalde oddysee, of de letterlijke vertaling van de odyssee, das dan weer andere koek. De oddysee vertaald is een leuk verhaaltje voor het slapengaan.. Letterlijk vertaald maakt er een pil van die niet zo gemakkelijk door te komen is :p
 

DeletedUser

Gast
Ja hehe, de vertaalde oddysee, of de letterlijke vertaling van de odyssee, das dan weer andere koek. De oddysee vertaald is een leuk verhaaltje voor het slapengaan.. Letterlijk vertaald maakt er een pil van die niet zo gemakkelijk door te komen is :p

nee, ik bedoel de versie van Homerus.
 

DeletedUser

Gast
Nog meer nerdjes! :p Ik ben ook ook gymnasiast, alleen een paar jaartjes ouder XD En grieks is in het begin leuk, maar dan komen de verbuigingen:p

Mythologie is leuk, maar ongeloofelijk ingewikkeld omdat de informatie verjaard en omvangrijk is. Het over 2 weken een proefwerk over de Odyssee... ALLE 24 BOEKEN!:confused:
Prijs je gelukkig dat het niet om de Ilias gaat - da's gereutel aan één stuk :p

Ja hehe, de vertaalde oddysee, of de letterlijke vertaling van de odyssee, das dan weer andere koek. De oddysee vertaald is een leuk verhaaltje voor het slapengaan.. Letterlijk vertaald maakt er een pil van die niet zo gemakkelijk door te komen is :p
Als Gymnasiast dien je het ouder, hoger Nederlands toch prettiger lezen te vinden :rolleyes:

nee, ik bedoel de versie van Homerus.
Joh :p

:rolleyes:
 

DeletedUser

Gast
Haha, ik kan ouder Nederlands prima verteren, maar dat zegt niet dat ik het prettiger vind om te lezen... Het kost bijna moeite om een beetje door te lezen:O.. en trouwens, bij je onderschrift, wat betekent je laatste citaat, sinds ik grieks heb laten vallen heb ik het een beetje laten verwateren :p
 

DeletedUser

Gast
Haha, ik kan ouder Nederlands prima verteren, maar dat zegt niet dat ik het prettiger vind om te lezen... Het kost bijna moeite om een beetje door te lezen:O.. en trouwens, bij je onderschrift, wat betekent je laatste citaat, sinds ik grieks heb laten vallen heb ik het een beetje laten verwateren :p

Klicky ;):p
 

DeletedUser

Gast
dat is niet zo moeilijk. mijn moeder is -echt waar!- mijn lerares, en ik kan wel zeggen dat ik die odyssee nu bijna uit mijn hoofd ken -.- (de Ilias trouwens ook xD) positief of negatief? ik heb iig een proefwerk over de Ilias over een week of wat.

Odysee is een mooi verhaal, ik ken overigens niet het originele dichtwerk, gewoon een deel waar een verhaal van is gemaakt. ;)

Spelen leverden nooit geld op - enkel roem en eer. Wel was het zo dat veel winnaars van de Olympische Spelen (enkel die spelen) de rest van hun leven nergens meer voor hoefde te betalen - dit leek eerder nog op ordinaire verering van deze "atleten". Geen enkele atleet waar ik tot nu toe van gehoord heb, was iets anders dan één of andere zoon van een rijke stinkerd, die de hele dag niets uitvoerde en om de tijd te doden maar naar het gymnasion ging.

Sorry, nou verwar ik het met een andere competitieve gebeurtenis, in een iets later tijdperk. Je begrijpt vast wel wat ik bedoel. ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Griekse mythologie

Pff, goeie vraag! Zelf ben ik heel erg geïnteresseerd in de mythologie van de oude Grieken - zelf volg ik Latijn, en de Romeinen hebben die mythologie ook overgenomen (alleen met leukere namen ;) bv. Zeus = Jupiter (geef toe dat Zeus niet zo'n heel indrukwekkende maar eerder eenvoudige naam is))
Ik heb Hercules (Herakles voor de Grieken onder ons ;)) altijd al super gevonden, en dat is er alleen nog maar beter op geworden toen we voor de Latijnse les 1 van de 12 werken van Hercules moesten voorbereiden in een toneeltje, een powerpoint, een poppenkast,... in een groepje van 2.
Ook ben ik eens de hele mythologie beginnen lezen in een boek van Jo Claes (aanrader!), maar MAN, dat is ingewikkeld!!
 

DeletedUser6728

Gast
AW: Griekse mythologie

Toen ik 8 was heb ik al die boeken over mythologie in de bieb geleend en gelezen. Dat wil al wel wat zeggen.
 

DeletedUser6513

Gast
AW: Griekse mythologie

ik weet niet hoe het verhaal heet maar ik vind de film over achilles wel mooi en het verhaal van de blinde cycloop om het zo maar even te noemen.
dat is ook de reden dat cyclopen niet tegen steekwapens kunnen
 

DeletedUser

Gast
AW: Griekse mythologie

Ik vind het interessant om teksten te lezen over de gedachte van de mensen vroeger over hoe alles verklaard werd. bevoorbeld de bliksem (zeus is kwaad) of iets dergelijks. ik vind het leuke teksten en het verbaast me nog altijd dat de Grieken zo ver dachten om alles te verklaren. ook het ontstaan van de wereld.


In het begin was er nog niet de aarde. Het enigste wat er was, was de Chaos, een donkere ruimte waarin alle elementen zaten van alles wat er bestond: aarde, water, vuur en lucht. Vanuit de Chaos ontstonden Gaia, de aarde, de Tartaros, de afgrond onder de aarde en Eros, de liefde. Gaia baarde de zee en de hemel: Pontos en Ouranos. Met behulp van de oerkracht Eros werden Ouranos en Gaia een koppel. Uit deze verening ontstonden de Titanen, de kinderen van Ouranos en Gaia. De Titanen waren met twaalf in aantal. De meest bekende zijn natuurlijk Kronos en Rhea, de latere ouders van Zeus en andere Olympische goden.


De twaalf Titanen waren:
Okeanos, de stroom die de hele wereld omringde.
Thetys, de vrouw van Okeanos, was de moeder van de wateren.
Koios, met zijn zus Phoibe de moeder van Asteria en Leto, die later Apollo en Artemis zou baren.
Phoibe, met haar broer Koios de vader van Asteria en Leto, die later Apollo en Artemis zou baren.
Hyperion, samen met zijn zus Theia de ouders van Helios, Selene en Eos.
Theia, samane met haar broer Hyperion de ouders van Helios, Selene en Eos.
Kronos, die met zijn vrouw en zus Rhea de ouder werd van het Olympische godengeslacht.
Rhea, die met haar broer Kronos de moeder werd van het Olympische godengeslacht.
Mnemosyne, de personificatie van het geheugen en samen met Zeus de moeder van de Muzen.
Themis, de godin van de recht, van de wetten en van de orde.
Iapetos, samen met zijn vrouw en zus Klymene vader van Prometheus, Atlas en Epimetheus.
Klymene, samen met haar echtgenoot en broer Iapetos moeder van Prometheus, Atlas en Epimetheus.


Niet alleen baarde Gaia de Titanen, maar ook de Cyclopen, eenogige reuzen met een enorme vraatzucht die zich niets aantrokken van de wetten noch van de goden.


De Titanen waren machtig. Ietsje té machtig voor Ouranos. Uit angst om van zijn troon als oppergod gestoten te worden, sloot hij al zijn kinderen op in de Tartaros. Gaia treurde om haar kinderen en riep de Titanen op tot rebellie. Geen van de Titanen gaf hier gehoor aan, behalve Kronos. Hij nam een sikkel (volgens anderen een zeis) en sloop naar de slapende Ouranos. Met één zwaai ontmande hij zijn vader. Op alle plekken waar bloeddruppels vielen, ontstonden de Erinyen, beter bekend als de wraakgodinnen. Volgens sommige Griekse schrijvers viel Ouranos zijn geslachtsdeel bij de ontmanning in de oceaan. Uit het zaad dat er nog in zat werd Aphrodite geboren. Volgens de Griekse mythologie is dit ook de verklaring voor het schuim in de zee.



De andere Titanen benoemden hun jongste broertje Kronos tot oppergod. Hij bevrijdde de Cyclopen, maar later sloot hij hen weer op in de Tartaros.

ook deze verhalen zijn mooi:
-Orpheus en Eurydice
-daedalus en icarus (al denk ik dat deze latijns is)
-het ontstaan van de mensheid (volgens de grieken)
-de verklaring wrm een spin een web maakt (ik wet niet meer hoe die noemt)
+ alle verhalen waarin mensen gestraft worden wegens overmoedigheid en levenslang in de onderwereld hun straf moeten uitzitten

ook verhalen zoals het vehaal van troye e.d. zijn mooi.

kortom: alle griekse en latijnse mythen en sagen
 

DeletedUser

Gast
AW: Griekse mythologie

Het verhaal van waarom een spin een web maakt gaat over Arachne en Athene. In het kort komt het hier op neer:

Arachne is een vrouw die erg mooie tapijten kan weven. Ze is er ook erg trots op dat ze dat kan en schept veel op. Op een dag zegt ze zelfs dat ze beter kan weven dan Athene zelf, de godin van de Wijsheid. Athene hoort dit en wordt natuurlijk kwaad. Ze komt in vermomming naar de aarde en daagt Arachne uit voor een weefwedstrijd. Arachne herkent haar niet en neemt in haar arrogantie de uitdaging aan. Athene maakt een prachtig tapijt waarin ze de goden schitterend afbeeldt. Arachne maakt ook een prachtig tapijt, waarin ze met de goden spot. Athene moet toegeven dat het werk van Arachne inderdaad heel mooi is, maar wordt erg kwaad als ze ziet dat het meisje met de goden lacht. Daarom bedenkt ze een wrede straf: ze verandert Arachne in een spin, en vanaf die dag moet ze voor eeuwig een web weven, telkens opnieuw.

Mijn favoriete verhaal is dat van Theseus en de minotaurus, en hoe hij vergeet de zeilen van zijn schip te verwisselen bij zijn thuiskomst. Het sluit aan bij het verhaal van Daedalus en Icarus, dat zeker ook Grieks is. Eigenlijk zijn ongeveer alle mythen Grieks van oorsprong. De verhalen die Romeins zijn, gaan vaak over helden (soldaten, generaals) die Rome hebben verdedigd of opgericht. Er komen weinig of geen goden in voor en ze verklaren steeds een stuk van de Romeinse geschiedenis. Denk maar aan het verhaal van Mucius Scaevola, dat daar een typisch voorbeeld van is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Griekse mythologie

Ik vind mythologie heel interessant, het is wel best ingewikkeld, met alle verschillende verhalen.

Ik heb niet echt een lievelingsverhaal, maar ik vind de verklarende mythes het leukst, bv. bliksem is Zeus die boos is en dan maar met schichten begint te gooien, en de zon is Apollo die op zijn kar door de hemel rijdt.
 

RabbidRobin

Ex-Teamleider Forum
Re: AW: Griekse mythologie

Mijn favoriete verhaal is dat van Daedeles en Icarus.
Dat ze over die Ikarische zee moeten vliegen en toch instorten.
Gewoon een geniale uitvinding met die veren :O
 

DeletedUser20125

Gast
Ik doe Latijn & Grieks.
De mythen hebben me altijd geboeid, maar ze hebben, vind ik, iets mysterieus rond zich, ze doen je eens nadenken.
Mythen zijn een beetje zoals de Bijbel vind ik, er zit een moraal, en een verklaring in.
 
Bovenaan