• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Feedback Herbalancering

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Herbalancering


Beste spelers,

Een van de zaken die we jullie dit jaar beloofd hebben (zie roadmap 2014), was het werken aan de balansproblemen binnen Grepolis. Dit onderwerp heeft ondertussen lang genoeg in stilte gebleven, het is nu tijd om hier nieuw leven in te blazen!

Herbalanceren in een spel als Grepolis is alles behalve een makkelijk taak. Het heeft een hoop tijd gekost om goed te analyseren en uit te zoeken wat verkeerde en wat de juiste waardes zijn, maar we zijn gelukkig zover dat we jullie de eerste stappen kunnen bekendmaken.

Voor de overzichtelijkheid hebben we alle veranderingen tot nu toe op deze wikipagina gezet.
Gelieve de veranderingen goed te bestuderen, gezien ze allemaal in hun eigen waarden van groot belang zijn!​
Vanaf vandaag (9 september) zijn de nieuwe waarden voor eenheden en onderzoeken beschikbaar op onze beta community. Deze nieuwe balancering zal gaan gelden op alle werelden.

Na uitgebreide testsessie op de beta server, waar wij van verwachten dat deze ongeveer 4 weken zal duren, zijn we van plan om deze herbalancering voor het eerst publiekelijk te lanceren op alle werelden van de Nederlandse taalversie van Grepolis - wij dus! De meningen van onze community zijn altijd zeer aanwezig en wordt als erg waardevol ervaren, vandaar dat we om jullie (kritisch onderbouwde) meningen vragen om uiteindelijk de definitieve noot te zetten.

Nogmaals voor de goede orde: de nieuwe balancering zal voor alle (huidige en nieuw te openen) werelden gelden Vanwege onderhoudsredenen is het niet mogelijk om 2 verschillende balanssystemen tegelijk te draaien in het spel.

Hou er rekening mee dat deze herbalancering een groot verschil zal gaan maken in het spel! Vandaar dat ieders mening van groot belang is. Neem de kans om de nieuwe waarden te testen op onze beta community en laat ons je bevindingen weten in dit feedback topic.

Samen kunnen we ervoor zorgen dat deze herbalancering een succes word!
Graag wens ik jullie nog veel speelplezier toe met Grepolis.

Met vriendelijke groet,
Namens het Grepolis team,

Kroenuh
Community Manager Grepolis.nl
[gpfooter][/gpfooter]
Laat ons hier weten wat je van de herbalancering vind. Gelieve ervoor zorg te dragen dat je altijd een duidelijke en gefundeerde mening achterlaat!
 

Concealed

Harpij
Allereerst, dank je voor het compliment dat de NL community zo gewaardeerd wordt dat we als eerst live gaan..echt top..

Na een eerste vergelijk vallen me een paar dingen op die zeker zinvol zijn:

1. De Mythische eenheden kosten beduidend minder gunsten (wel meer GS) waardoor ze in het spel zeker een grotere rol gaan spelen, dat zal een andere dynamiek gaan geven. Het zal de invloed van mythische eenheden ten goede komen, zelf gebruikte ik ze amper omdat het te lang duurde om de gunsten te sparen en ik die dan liever ergens anders voor gebruikte, dat geld met name voor de Manticore.

2. De Katapult, altijd uiterst nuttig wordt goedkoper en sneller, dat gaat positieve invloed geven. Het geeft sneller mogelijkheden om door DEF spelers heen te breken. TOP! De snelheid is leuk meestal zet je die nu op bootjes, misschien komen ze nu ook vaker over land om de enorme biremenvloten te omzeilen.

3. Diplomatie was voor mij nooit echt interessant... echter nu ineens is het een zeer waardevolle aanwinst... persoonlijk vindt ik dit een erg grote aanpassing, maar ben hier zelf wel heel blij mee!

4. Transportboot naar 26 is mooi maar brengt direct een probleem mee met de verhouding tot snelle transport bootjes, het verschil is nu wel erg groot.. persoonlijk denk ik dat de snelle trans nu niet meer ga gebruiken..

De overige wijzigingen zijn aardige aanpassingen maar daar verwacht ik niet heel veel spel verandering van, ze zijn zeker niet negatief en voor sommige spelers wellicht erg leuk.

Alles samengevat is het een verbetering voor aanvallende spellers, dat is gewaardeerd omdat de laatste jaren, naar mijn gevoel, veel veranderingen in het voordeel van DEF spelers uitvielen..
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser20889

Gast
Mooi nieuws dit :) Heb wel even de wiki pagina bezocht, ziet er allemaal top uit. Wel nog 1 vraagje, ik neem aan dat er nog andere dingen zullen bij komen na verloop van tijd op de wiki? Aangezien ik me meende te herinneren dat er nog andere eenheden / gebouwen werden gebalanceerd? Verbeter me als ik mis ben hierin ;)
 

DeletedUser21750

Gast
Ik ben inderdaad ontzettend blij met de aanpassingen van de mytische wezens. Die gaan inderdaad een grotere rol spelen, wat ook verdient is, als je kijkt naar de tijd die erin gaat zitten om een volledig manti-stadje te maken.

Ook de aanpassing van de katapult is erg fijn! Hopelijk zorgt dat er ook voor dat het voor aanvallers makkelijker wordt, en dus ook dat er minder mensen gaan zijn, die zich gaan verschuilen achter een stadsmuur en honderden deff-steden....

Voor de rest, diplomatie is een grote verandering, naar mijn idee een verbetering. De rest vind ik vrij onbelangrijk, maar fijn dat we op de hoogte worden gehouden hahah!!
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
....Wel nog 1 vraagje, ik neem aan dat er nog andere dingen zullen bij komen na verloop van tijd op de wiki? Aangezien ik me meende te herinneren dat er nog andere eenheden / gebouwen werden gebalanceerd? Verbeter me als ik mis ben hierin ;)
Er staat met name nog veranderingen aan de speciale gebouwen op de to-do list.
Maar gezien de grote impact van al deze veranderingen, hebben we besloten de herbalancering op te splitsen.

Zodra we zeker zijn dat de nu aangekondigde veranderingen volledig aan ieders behoeften voldoet, zullen we ingaan op de andere beloofde balanszaken.
 

Gollum Returns

Manticore
Yes,

Eindelijk is het dan zover. Zie dat er een paar kleine wijzigingen zijn gekomen vergeleken met de Her balancering 3.0 en 4.0 (zie devblog)

Het geeft iets meer mogelijkheden voor de ietwat aanvallend ingestelde speler. Het kan wellicht in het begin wat overpowerd lijken, maar zeker in latere stadia`s van werelden dan zie je toch een gigantisch voordeel voor de defensieve spelers.

Nu het voor de aanvallende spelers iets goedkoper gaat worden nodigt dat wellicht ook wat meer uit, en blijven werelden hopelijk ook iets spannender.


4. Transportboot naar 26 is mooi maar brengt direct een probleem mee met de verhouding tot snelle transport bootjes, het verschil is nu wel erg groot.. persoonlijk denk ik dat de snelle trans nu niet meer ga gebruiken..

Je hebt altijd nu al de afweging tussen tijd of meer vervoerscapaciteit. Het gaat nu wel iets meer in het voordeel zijn van de vervoerscapaciteit.

Echter, je kan altijd nog een afweging maken tussen steden met TB en steden met STB, soms is kortere vaartijd handig voor een verrassings-effect.

Oftewel, het spel wordt strategisch interessanter. Nu zie je toch vaak dat steden een eenheidsworst worden. Misschien dat ik er zelfs inderdaad weer eens TB ga gebruiken, want die waren bij mij alleen populair in mijn VS steden en dan ook maar 1 per stad.
 

DeletedUser23350

Gast
mijn centauren :'(
ik werk vaak met centauren, vindt dit dus zeer spijtig dat hun att waarde naar beneden is gehaald, ben wele heel blij dat manti's sterker zijn en minder gunst kosten :)
 

DeletedUser

Gast
geweldig, nu zullen er zeker veel meer mythische eenheden worden gemaakt en gaat het bouwen veel sneller
 

DeletedUser

Gast
Heerlijke update!
Ik ga hem zeker even testen, neem aan dat er dus over 4 weken ook een nieuwe wereld bij komt (met oud systeem natuurlijk
smiley_emoticons_biggrin.gif
)

Eindelijk een update die nieuwe en grote tactiek veranderingen etc. brengt vind ik echt leuk :D
 

DeletedUser15415

Gast
Kroenuh er staan wel fouten in met name de plaatjes... Dan bedoel ik dit plaatje http://wiki.nl.grepolis.com/wiki/Bestand:Aanval.png

Bij de trireem moet dat rood bootje zijn en bij hydra staat het ook fout want daar hoort het aanvalteken een rood bootje te staan en bij rood bootje juist een blauw bootje ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser6742

Gast
Transportbotenupdate vind ik vreemd, gezien er een pracht van een dilemma was tussen snelheid en capaciteit. Ik koos altijd al voor meer mannetjes per boot, maar nu mis ik aan snelheid ook nog minder.
Ruiters een beetje sterker, altijd goed. Ze zijn meer om gs te plunderen in andermans stad, nu komen ze nog iets dichter bij slingeraars als aanvalseenheden.
Katapulten hadden wat mij betreft niet goedkoper gehoeven, het zijn erg sterke eenheden waarvan de kracht veelal wordt onderschat. Sneller is wel leuk, gezien het nu meer rendabel is om ze in te zetten in het begin van het spel, wanneer je mensen uitschakelt over land.
Trireem en mythische eenheden, goede updates, niks op aan te merken. Vooral de hydra, dit is nu meer dan slechts een bundeltje van 5 vuurschepen. Alleen jammer dat de waarden van de pegasus en de medusa verlaagd zijn. Ik was een groot fan van deze eenheden, ondanks dat ik en velen met mij ze nooit gebruikten.

Alleen één schip had ik hier graag teruggezien: De brander. Ik weet niet of hiernaar is gekeken, maar het schip is tergend traag, zodat je het nooit voor een ander schip kunt zetten. Je kunt mooi gp-winsten halen met de brander, alleen ben je nooit op tijd met dat ding. Goed schip verder, de brander, alleen bij deze herbalanceringen had ik erg graag gezien dat deze ook een speedboost zou krijgen.

Wat de onderzoeken betreft, holy trinity Kraan, Architectuur en Diplomatie is geboren. 30% goedkopere gebouwen door de 15% extra gs uit boerendorpen en nog eens 15% minder als je de gebouwen in de wachtrij zet. Daarna zijn ze nog 15% sneller klaar ook. Perfecte basis om hard te groeien.
 
Dat wordt ingame lekker stoeien met een nieuwe indeling.

Manti en harpij sterker en goedkoper (in gunsten) klinkt me als muziek in de oren, jammer dat de pegasus iets terug gaat maar blijft toch defensief een erg snelle eenheid en dus zeker bruikbaar.
Hydra wordt nu interessant om toch te gebruiken, vooral bij het versturen van kolo's, zowel aanvallend als defensief een goede begeleiding (oud systeem).

Transport meer capaciteit terwijl ik ze amper gebruik, meestal om te timen en bij een kolo.
Trireem heb ik nog nooit gebouwd, ook na deze herwaardering zal dat niet gebeuren, zie er nog steeds de meerwaarde niet van, zeker niet nu hydra's aardig opgewaardeerd zijn. Hoop dat de brander als eenheid gewoon verdwijnt.
Katapulten sneller en goedkoper is op zich een goede zaak al zal met het opwaarderen van de manti en harpij het slopen van muren binnen oud systeem voor een overname meer risico opleveren.

Onderzoeken vind ik diplomatie behoorlijk interessanter geworden, kraan en architectuur zal ik nog steeds niet gebruiken. Zonde van de punten, gebruik ze liever om meer mogelijkheden in eenheden te hebben. Denk aan snel switchen van inhoud van de stad.

Al met al een positieve ontwikkeling denk ik zo.
 

DeletedUser19428

Gast
Het is een hele verbetering ten opzichte van de huidige situatie zoals die nu is.
Vooral het onderzoek diplomatie is een hele verbetering.

Alleen jammer dat de snelle transport boot niet mee is genomen in de herbalancering, (maar een mens kan niet alles hebben).

Ik ben blij dat inno-games nu eens echt naar de spelers heeft geluisterd, in het maken van de keuzes.

Alleen rijst mij nog 1 vraag hoe zit het met de gebouwen? Want ik meende dat het orakel zou verdwijnen en dat hiervoor een oorlogsraad zou komen en de verandering van het godenbeeld mis ik ook.
Of wordt dit in een later stadium nog ingevoerd?
 

DeletedUser23528

Gast
Het is een hele verbetering ten opzichte van de huidige situatie zoals die nu is.
Vooral het onderzoek diplomatie is een hele verbetering.

Alleen jammer dat de snelle transport boot niet mee is genomen in de herbalancering, (maar een mens kan niet alles hebben).

Ik ben blij dat inno-games nu eens echt naar de spelers heeft geluisterd, in het maken van de keuzes.

Alleen rijst mij nog 1 vraag hoe zit het met de gebouwen? Want ik meende dat het orakel zou verdwijnen en dat hiervoor een oorlogsraad zou komen en de verandering van het godenbeeld mis ik ook.
Of wordt dit in een later stadium nog ingevoerd?

Er staat met name nog veranderingen aan de speciale gebouwen op de to-do list.
Maar gezien de grote impact van al deze veranderingen, hebben we besloten de herbalancering op te splitsen.

Zodra we zeker zijn dat de nu aangekondigde veranderingen volledig aan ieders behoeften voldoet, zullen we ingaan op de andere beloofde balanszaken.

Was al gevraagd ;)
 

Gollum Returns

Manticore
Alleen één schip had ik hier graag teruggezien: De brander. Ik weet niet of hiernaar is gekeken, maar het schip is tergend traag, zodat je het nooit voor een ander schip kunt zetten. Je kunt mooi gp-winsten halen met de brander, alleen ben je nooit op tijd met dat ding. Goed schip verder, de brander, alleen bij deze herbalanceringen had ik erg graag gezien dat deze ook een speedboost zou krijgen.

De brander zou in de eerste plannen volledig verdwijnen, schijnbaar was dat bij sommige spelers tegen het zere been. Dus hebben ze het toch uiteindelijk behouden.

Geen idee of ze het nog gaan aanpassen. En er zijn verschillende manieren om branders te gebruiken. Voor OS zijn ze vaak ongeschikt, maar voor afschrikmiddel (pre-deff) in VS steden zijn ze toch wel weer handig.
 
Bovenaan