• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Het filosofe topic

DeletedUser

Gast
Omdat er een paar mensen zijn ( ik noem geen namen :rolleyes: kuch'spartacus'kuch ) die willen graag filosoferen ofseuw.
Dus dat kan hier
Hier kan je praten over
-leven en dood
-Andere uehm.. diep zinnige dingen
 

DeletedUser

Gast
Leuk zo'n topic,
Er is alleen nog weinig om over te bomen
 

DeletedUser

Gast
Kan nooit moeilijk zijn iets te bedenken... :rolleyes:

...Even kijken in de eigen omgeving en... - hé, daar hebben we al diverse interessante zaken: :D
  • Maatschappij
  • Zelfmoord
  • Dood
  • Eén of ander historisch figuur.
  • Het nut van dit topic.
  • Nog veel meer.

Ik kies voor het Doel des Levens - wat is volgens jullie het doel van het leven? Wat is daar het praktisch nut van? Wat betekent het nu eigenlijk allemaal? Wat maakt het leven, dat het zich onderscheid van de dood?

Later "vandaag" zeer waarschijnlijk een mooie post van mij dit betreffende :)
 

DeletedUser

Gast
mwah voor jou? sorry daar zie ik geen nut tot leven, heb echt even gekeken, maar sorry, je leven is zoals ik het zie nutteloos gelijk jezelf ;)
 

DeletedUser

Gast
Er is geen doel des levens, dat is het mooie eraan.
Wij hebben geen nut, naast het voortplanten en blabla.
Het punt is dat iedereen een betekenis wil hebben. Voor een ander, voor zichzelf of voor iedereen. Daarom willen mensen heel graag dat er een doel is, terwijl het gewoon een verzinsel is.
Het leven is zo verschirkkelijk makkelijk, eenvoudig en transparant. Maar mensen gaan moeilijk doen over leven na de dood en het nut het leven.
Gewoon genieten van je leven, gelukkig zijn, anderen respecteren en een goed leven leiden. Dan heb jij nuttig geleefd :)
 

DeletedUser

Gast
of het leven een zin heeft, hangt dat niet af van de dood?
tenslotte gaat dit leven voorbij, iedereen sterft ooit.
het doel schijnt dus daar te zijn, wat er gebeurd als je dood gaat.
voor mensen die niet geloven in iets na de dood, moet het leven dus inderdaad zinloos lijken.
als je wel gelooft in een leven na de dood, is het waarschijnlijk dat het doel van je leven ook daarmee te maken heeft.
 

DeletedUser

Gast
Ik zie geen doel in het leven - ik hecht geen betekenis aan het leven zelf. Ik acht het "leven" even veel waard als welke steen dan ook, waar ter wereld. Het leven is niets anders dan een uitgebreide chemische kettingreactie. Het leven onderscheidt zich in niets van de "dood", zoals ook de dood geen verschillen kent met welk voorwerp dan ook. Een heel eenduidig beeld, mijns inziens :O

  • wat is volgens jullie het doel van het leven?
    Wat is het doel van die steen, liggende in de struiken even verderop?
  • Wat is daar het praktisch nut van?
    Wat is het nut van die steen?
  • Wat betekent het nu eigenlijk allemaal?
    Niets - als je er tenminste vanuit gaat dat die steen niets betekent (die steen betekent voor ij wél iets, maar niet anders dan wat ook verder in de wereld).
  • Wat maakt het leven, dat het zich onderscheid van de dood?
    Niets.
Ik ben dus materialist 8-)
 

DeletedUser

Gast
Het is allemaal niets, maar daarom juist ook weer alles... Omdat er niet meer is.
Ik hecht zeker wel meer waarde aan het leven dan aan een steen, aangezien ik graag nog iets langer wil leven dan dat ik het gun om die steen in 1 geheel te laten blijven. Je moet genieten van het leven zolang het kan aangezien er toch niet echt een doel is.
 

DeletedUser

Gast
Die las ik en daarom net heb ik m'n reactie niet geplaatst ;)
Ten slotte is een levensgenieter ook materialistisch (op het vlak van levensgenieten, gourmand ofzo) maar dat maakt niet dat die geen idealistische ideeën kan hebben..?
Materialisme kan ook puur het nastreven van bezit zijn..
 

DeletedUser

Gast
Het leven heeft een paar redenen:
Lui zijn
Bier drinken(vanaf je 12)
En een bierbuik krijgen :D
 

DeletedUser

Gast
Het is allemaal niets, maar daarom juist ook weer alles... Omdat er niet meer is.
Ik hecht zeker wel meer waarde aan het leven dan aan een steen, aangezien ik graag nog iets langer wil leven dan dat ik het gun om die steen in 1 geheel te laten blijven. Je moet genieten van het leven zolang het kan aangezien er toch niet echt een doel is.

Jij hecht meer waarde aan jouw leven als aan een steen. Voor iemand anders is die steen misschien belangrijker dan jouw leven...

Maar dat is subjectief. Kun jij werkelijk objectief zeggen dat jouw leven meer waard is dan een steen?
 

DeletedUser

Gast
Jij hecht meer waarde aan jouw leven als aan een steen. Voor iemand anders is die steen misschien belangrijker dan jouw leven...

Maar dat is subjectief. Kun jij werkelijk objectief zeggen dat jouw leven meer waard is dan een steen?

Kijk aan, een idealistisch materialist :)
 

DeletedUser

Gast
Ik laat me niet graag indelen in groepen, dan worden er allerlei dingen over mij aangenomen die niet waar zijn :)
 

DeletedUser

Gast
Maar wat gaan we doen met dit topic gaan we een epistemologische discussie voeren of een ander onderwerp van de wijsbegeerte ?
 

DeletedUser

Gast
Folisofie wilt zeggen dat je over onderwerp diep in gaat.
Zoals eerder vermeld leven en dood.
wat zou er daarna zijn en wat is de reden van leven
 

DeletedUser

Gast
Filo Sofie, zoeken naar waarheid :D

Als je het leven in grote lijnen bekijkt zoals het uit rationeel opzicht wordt bekeken: geboren worden, jeugd, school, studeren, baan, gezin, kinderen, bejaard, dood, dan valt het doel nadrukkelijk op de kinderen. En dan lijkt het, alsof het leven in sneltreinvaart voorbijgaat. En dat is waar het begrip "mens" ontstaat, pluk de dag, Carpe Diem. Tussen die begrippen in, die niet iedereen al meer invult, moet jij het zelf zin geven.

Overigens ben ik een agnost, zoals de Verlichters waren. Christelijk maar niet gelovend in God, zoals onlangs die dominee in het nieuws. Het goddelijke is in overal, maar niet in God

Zo, een zinnige post van mijn hand
 
Bovenaan