• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Het filosofe topic

DeletedUser

Gast
bij deze mijn lievelingstopic :D

Maargoed, ik heb daar ook weleens over nagedacht Ronny King en ik denk inderdaad dat we niet allemaal hetzelfde zien of voelen.
Neem bijvoorbeeld even kleuren. Ik weet niet of jullie er ooit op gekomen zijn, maar wat voor mij rood is, en wat ik rood noem, kan een ander wel rood noemen, maar mijn groen zijn.
Hmmz beetje ingewikkeld xD

Stel dat we even een kleur stellen 'aap' en een kleur stellen 'varken'

Ik zeg kijk dat is rood (aap) en de ander zegt: Ja inderdaad, dat is rood (varken)!

Wat ik iets noem, kan een ander wel hetzelfde noemen, omdat je dat zo geleerd is, maar het hoeft niet per sé hetzelfde te zijn.

Denk bijvoorbeeld aan kleureblinde, zien zij 't zelfde als ons? Ik vraag het me af. Kleureblinde halen groen en rood vaak door elkaar. Maar is hun rood dan niet onze groen? en hun groen onze blauw/turquoise? Dat zijn kleuren die qua waarde heel dicht bij elkaar liggen. Misschien dat daarom een kleurenblinde 'kleurenblind' is?

Bovenstaande zal vast niet allemaal kloppen aangezien ik redelijk onwetend ben op mijn 14e jaar, maargoed, het is maar een voorbeeld ;)
 

DeletedUser20586

Gast
Wat te doen als men onzichtbaar kon zijn..

Dit is een serieuze vraag.
 

DeletedUser

Gast
Bedankt ook voor de reactie op mijn post :p

Maar als men onzichtbaar kon zijn... Dan werkt ons hele economisch systeem niet meer? Aangezien je alles veel makkelijker kan stelen enzo. Het zorgt alleen maar voor problemen, onzichtbaar zijn brengt denk ik geen enkel voordeel met zich mee.
 

DeletedUser20586

Gast
Ook werd het spioneren makkelijker, privé bestaat nog minder dan nu. Maar ik heb een betere vraag:

Waarvoor leef jij?
 

DeletedUser3865

Gast
Ook werd het spioneren makkelijker, privé bestaat nog minder dan nu. Maar ik heb een betere vraag:

Waarvoor leef jij?
Waarvoor leef ik nu? Of waarvoor leef ik in het algemeen? Waarvoor ben ik op deze wereld? Of waarvoor ben ik er nog niet vanaf?

Wat bedoel je precies?
 

DeletedUser

Gast
Ook werd het spioneren makkelijker, privé bestaat nog minder dan nu. Maar ik heb een betere vraag:

Waarvoor leef jij?


Mooie vraag, ik denk dat als je het botweg bekijkt (en dat zeg ik soms ook wel eens thuis), dat je leeft om te sterven.
Botweg gezegd loop je op de aarde rond om de informatie (over het overleven) door te geven aan jouw kinderen zodat zij het weer kunnen doorgeven aan hun kinderen.
Niks meer, niks minder.
Dat men tegenwoordig zo oud word, komt natuurlijk doordat deze informatie steeds uitgebreider wordt.
Dankzij de kennis van nu kunnen we in plaats van op ons 40ste gewoon dood gaan (zoals vroeger) het net een stukje langer uithouden.
Of dat, ten opzichte van onze natuur, een goed of een slecht punt is, daar mag ieder zelf over oordelen.
 

DeletedUser

Gast
Het nut van het leven is er misschien niet voor jezelf, maar wel voor diegene die je liefhebben. Alles wat jij doet doe je voor hun en ook een beetje voor jezelf. Het verschil tussen leven en dood? Nooit bewezen. Dus daar kan ik dan geen reactie over geven. Maar wel, als jij hier in jou leven mensen van je houden, waarom zou je het dan vroeger opgeven dan het kan? Mijn motto: Ik leef voor de dingen en mensen die me nodig hebben, niet voor mezelf.
 
Bovenaan