• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Het grote geloofsdiscussietopic

DeletedUser11295

Gast
Ik ben geloof zelf niet echt in reïncarnatie, ik word gewoon verbrand als ik er niet meer ben :p. Ik denk dat reïncarnatie en hemel/hel etc. voor mensen een manier is om om te gaan met het onvermijdelijke, het moment dat je je niet meer op deze aarde begeeft. Het is je gewoon moeilijk voor te stellen dat het leven gewoon doorgaat als jij er dadelijk niet meer bent.
 

DeletedUser

Gast
Iedereen weet dat godsdienst is ontstaan door dat de mensen dingens niet konden begrepen en het dus staken aan een wezen dat de baas was over de aarde, maar je kan nu met de wetenschap alles verklaren wat er gebeurt dus waarom op een god steken die er niet is en ten tweede waarom zouden wij hem moeten aanbieden als hij degene is die alles bestuurd dan kunnen we hem beter af zetten dan aanbidden. Want dan is hij degene die ervoor zorgt dat er veel mensen zijn die in armoede leven,oorlogen, slavernij.... Hij doet dan niets goed.
Het kan trouwens goed zijn dat Jezus/Mohammed en de andere profeten gewoon meer macht wilden hebben, want als je kijkt naar de geschiedenis als ze vroegen wat hun onderdanen moest doen deden ze het.4. Ze wilden hun daden gewoon op iemand anders steken .
 

DeletedUser

Gast
Iedereen weet dat godsdienst is ontstaan door dat de mensen dingens niet konden begrepen en het dus staken aan een wezen dat de baas was over de aarde, maar je kan nu met de wetenschap alles verklaren wat er gebeurt dus waarom op een god steken die er niet is en ten tweede waarom zouden wij hem moeten aanbieden als hij degene is die alles bestuurd dan kunnen we hem beter af zetten dan aanbidden. Want dan is hij degene die ervoor zorgt dat er veel mensen zijn die in armoede leven,oorlogen, slavernij.... Hij doet dan niets goed.
Het kan trouwens goed zijn dat Jezus/Mohammed en de andere profeten gewoon meer macht wilden hebben, want als je kijkt naar de geschiedenis als ze vroegen wat hun onderdanen moest doen deden ze het.4. Ze wilden hun daden gewoon op iemand anders steken .

ik denk dat je het niet zo makkelijk kan zeggen.
ik denk inderdaad ook dat in het begin mensen goden bedachten om dingen te verklaren, de eerste natuurgodsdiensten.
door de eeuwen heen werd geloof steeds ingewikkelder.
iedere god/godin kreeg een eigen karakter toegeschreven, gebaseerd op wat hij/zij zou doen.
bij veel goden hoorde aparte offers, soms werden dan ook mensen geofferd.
dat was ook aan het karakter van hem/haar aangepast.
ik geloof ook niet in een hogere macht, mijn blik op de wereld is net een matrix, eentjes en nulletjes :)
niet dat ik er zo gelukkig van wordt, maar dat is off topic.
later zijn goden veel persoonlijker geworden. zoals bij de oude Grieken, de enige verschillen van mensen waren daar hun krachten en ze leefden eeuwig. als zeus boos was, gooide hij bliksem, etc.
mensen zijn gaan geloven dat er een personificatie was, die hen had geschapen en de mens een deel was van zijn/haar plan.
in de middeleeuwen dacht men dat de aarde het middelpunt in het universum was, en ze bedachten vreemde technieken om de baan der planeten te verklaren, die niet klopte als je aannam dat de aarde het middelpunt van het heelal was.
als dat zo was, dan was de mens 'heilig', en door de god(en) uitverkoren voor grootse dingen.
de god(en) zouden de mensen voor eeuwig blijven beschermen, maar corrigeren als die van het doel afweek.
dat beeld is blijven bestaan.
niet de taken, die kunnen we verklaren, vaak is het geen persoon meer, maar gewoon 'iets' dat overal is en in iedereen zit en de mens beschermt. en dat willen de mensen denk ik blijven geloven, omdat hoop anders ver te zoeken is.
kijk maar wat we aan het doen zijn en hoe de wereld eruit ziet, naar mijn mening een grote bende.
naar mijn mening neigt het geloof, en ik ga nu iets zeggen wat best hard is, naar wanhoop.
 

DeletedUser

Gast
God is echt het stomste waar, volgens mij, de wereld naar toe heeft geleefd, even plat uitgedrukt.
Ik heb zelf dan ook weinig respect voor godsdiensten.
De afgelopen tijdperken hebben godsdiensten maar voor 1 herhalend iets gezorgd: oorlogen.
Duitsland tegen de joden, het oosten tegen het westen, maar ook veel verder terug zoals de romeinen tegen de eersten christenen en later ook joden en iets heel groots wat misschien niet als eerste op komt waaien maar ook een grote geloofskwestie is: de kruistochten.

Al vind jij je steun bij een godsdienst of gebruik je het als afleiding etc. doe dan lekker je ding.
Maar als je echt gelooft dat er iets als een "god" is... tja dat vind ik altijd een beetje teleurstellend.

Overal ter wereld zijn er goden, allemaal verschillenden. Dat betekent gewoon dat ieder deel(tje) van de wereld lang geleden toen ze geen anderen volken om hun heen kenden oplossingen zochten voor bliksem etc.
Jezus zal wel hebben bestaan en een groot man geweest zijn, waarschijnlijk de meest geliefde ooit,
maar gewoon zonder boven natuurlijke krachten.
Geen van de verhalen van het jaar 0 zijn live opgeschreven, alles is door vertelt en zoals de mensen toen graag deden zijn de verhalen vervormt en beter, of juist slechter gemaakt.

Ik zelf vind godsdienst omdat je echt in iets bovennatuurlijks gelooft, simpelweg dom.
 

DeletedUser

Gast
De afgelopen tijdperken hebben godsdiensten maar voor 1 herhalend iets gezorgd: oorlogen.
Duitsland tegen de joden, het oosten tegen het westen, maar ook veel verder terug zoals de romeinen tegen de eersten christenen en later ook joden en iets heel groots wat misschien niet als eerste op komt waaien maar ook een grote geloofskwestie is: de kruistochten.

Ja, daar konden die Joden/christenen ook echt iets aan doen. :|

9 van de 10 keer gaat het niet om de godsdienst maar wordt het gewoon gebruikt als slap excuus voor een oorlog.
 

DeletedUser

Gast
Ja, daar konden die Joden/christenen ook echt iets aan doen. :|

9 van de 10 keer gaat het niet om de godsdienst maar wordt het gewoon gebruikt als slap excuus voor een oorlog.
Het gaat me erom dat de romeinen een hekel hadden aan christenen/joden. Vanwege hun godsdienst dus..
 

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019
God is echt het stomste waar, volgens mij, de wereld naar toe heeft geleefd, even plat uitgedrukt.
Ik heb zelf dan ook weinig respect voor godsdiensten.
De afgelopen tijdperken hebben godsdiensten maar voor 1 herhalend iets gezorgd: oorlogen.
Duitsland tegen de joden, het oosten tegen het westen, maar ook veel verder terug zoals de romeinen tegen de eersten christenen en later ook joden en iets heel groots wat misschien niet als eerste op komt waaien maar ook een grote geloofskwestie is: de kruistochten.

Al vind jij je steun bij een godsdienst of gebruik je het als afleiding etc. doe dan lekker je ding.
Maar als je echt gelooft dat er iets als een "god" is... tja dat vind ik altijd een beetje teleurstellend.

Overal ter wereld zijn er goden, allemaal verschillenden. Dat betekent gewoon dat ieder deel(tje) van de wereld lang geleden toen ze geen anderen volken om hun heen kenden oplossingen zochten voor bliksem etc.
Jezus zal wel hebben bestaan en een groot man geweest zijn, waarschijnlijk de meest geliefde ooit,
maar gewoon zonder boven natuurlijke krachten.
Geen van de verhalen van het jaar 0 zijn live opgeschreven, alles is door vertelt en zoals de mensen toen graag deden zijn de verhalen vervormt en beter, of juist slechter gemaakt.

Ik zelf vind godsdienst omdat je echt in iets bovennatuurlijks gelooft, simpelweg dom.
Ieder zijn mening, totaal niet die van mij alleszins.
De Joden waren idd de eersten die door Hitler in kampen werden gestoken, maar ik denk dat dit zelf weinig met de Godsdienst te maken heeft.
Ik heb zeer veel respect voor zij die het Christendom uiteindelijk in het prille begin op zijn benen hebben gezet. Ze werden achtervolgd omdat ze een andere visie hadden op het geloof dan de Romeinen. Toch hebben ze blijven geloven en werd honderden jaren later het Christendom het basisgeloof van de Romeinen.
Wat er daarna mee is gebeurd betreur ik.
Hendrik VIII die met een groot ego zijn eigen godsdienst eruit sleurt, de paus die 'de godsdienst' als reden geeft voor zijn kruistochten... Alhoewel ikzelf denk dat de godsdienst inderdaad altijd gewoon een gemakkelijk excuus was om een bepaalde oorlog in gang te zetten. Het heeft veeleer te maken met macht, uitbreiding van grondgebieden etc...
Geloof is niet dom, als je jouw oogkleppen maar eens durft afzetten en kijken naar de goede dingen van het geloof.
 

DeletedUser

Gast
Moeten we die christenen/Joden/godsdienst dan de schuld geven omdat de Romeinen hun godsdienst niet respecteerden?
Daar gaat het niet over.
Zoals ik eerder heb gezegd:'Vroeger zochten ze een verklaring hoe dat de aarde is ontstaan, hoe bliksem ontstaan dus dachten ze dat alleen een hogere macht ervoor zou kunnen zorgen dat dit alles kan bestaan, maar nu kan de wetenschap alles verklaren hoe dit alles komt dus blijf niet vasthouden aan een geloof in een hogere macht waar je Gwn alles wat je slecht doet op hem af te schuiven en verantwoordelijk zijn voor je eigen daden!'.
 

DeletedUser11561

Gast
Moeten we die christenen/Joden/godsdienst dan de schuld geven omdat de Romeinen hun godsdienst niet respecteerden?
nee, we moeten religie de schuld geven.

De romeinen bestreden de christenen namelijk vanwege afvalligheid aan de Romeinse goden.

Geloof is niet dom, als je jouw oogkleppen maar eens durft afzetten en kijken naar de goede dingen van het geloof.
Al die goede dingen kunnen ook zonder geloof.

Geloof is juist datgene dat alle goede bedoelingen verloren laat gaan.

Goede mensen doen goede dingen, Goede mensen doen alleen slechte dingen uit naam van het geloof.
 

DeletedUser

Gast
nee, we moeten religie de schuld geven.

De romeinen bestreden de christenen namelijk vanwege afvalligheid aan de Romeinse goden.


Al die goede dingen kunnen ook zonder geloof.

Geloof is juist datgene dat alle goede bedoelingen verloren laat gaan.

Goede mensen doen goede dingen, Goede mensen doen alleen slechte dingen uit naam van het geloof.

Groot gelijk.
 

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019
Al die goede dingen kunnen ook zonder geloof.

Geloof is juist datgene dat alle goede bedoelingen verloren laat gaan.

Goede mensen doen goede dingen, Goede mensen doen alleen slechte dingen uit naam van het geloof.

Dus je wil zeggen dat als je gelooft je enkel slechte dingen doet in naam van dat geloof? Wat een grote onzin is dit. Er zijn zeer veel goede mensen die ik ken en ook gelovig zijn.
 
Bovenaan