• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Het grote geloofsdiscussietopic

DeletedUser

Gast
Dus je wil zeggen dat als je gelooft je enkel slechte dingen doet in naam van dat geloof? Wat een grote onzin is dit. Er zijn zeer veel goede mensen die ik ken en ook gelovig zijn.

Idd, het wilt niet zeggen omdat je geloofd ineens slecht bent.(ik denk dat auto het ongeveer hetzelfde interpreteer als ik. Hoe doeltdis datje niet goed moed doen omdat er een hogere macht is, maar uit jezelf.)
 

Araluen

Manticore
nee, we moeten religie de schuld geven.

De romeinen bestreden de christenen namelijk vanwege afvalligheid aan de Romeinse goden.


Al die goede dingen kunnen ook zonder geloof.

Geloof is juist datgene dat alle goede bedoelingen verloren laat gaan.

Goede mensen doen goede dingen, Goede mensen doen alleen slechte dingen uit naam van het geloof.

De romijnen deden dat niet voor hun geloof maar omdat de christenen hun regeltjes niet opvolgden. Zo waren kruistochten een poging tot machtsuitbreiding en waren de joden de zondebokken die hitler nodig had.
Het geloof zelf is niet slecht, de manier waarop er gebruik van wordt gemaakt in onder andere machtsspelletjes!
Het christendom geeft de mens bijvoorbeeld heel veel macht over de wereld, waar door sommigen (vaak de mensen die het meest opvallen!) gretig misbruik van wordt gemaakt, terwijl het idee van het christendom helemaal niet slecht is.
Eigenlijk is het christendom dus heel naïef!
 

DeletedUser11561

Gast
Dus je wil zeggen dat als je gelooft je enkel slechte dingen doet in naam van dat geloof? Wat een grote onzin is dit. Er zijn zeer veel goede mensen die ik ken en ook gelovig zijn.
Ken je bijvoorbeeld ook Joodse mensen? Goede Joodse mensen? Lieve mensen, die elkaar helpen, en een hechte gemeenschap vormen?
Een liefhebbende Joodse vader die zijn zoon vasthoudt nadat hij net geboren is? Zo'n lief klein hoopje mens, totaal weerloos, geheel in handen van zijn liefhebbende vader, die trots zijn zoon ziet, en denkt: wat een prachtig mensje! Wat is hij lief!!

En dan.... dan hoort hij de stem van zijn god. En die zegt hem; je zoon mag dan wel zo lief en weerloos en prachtig zijn; Ik moet toch bekennen dat ik een enorme blunder heb gemaakt in de schepping. Je moet NU namelijk zijn genitaliën verminken, door zijn voorhuid eraf te knippen!

Het wordt anders namelijk hel en verdoemenis en sodom en gomorra voor alles en iedereen VOOR ALTIJD ALS JULLIE NU NIET DOEN WAT IK WIL, DUS KNIP EEN STUK VAN ZIJN PENIS ERAF!!!!!


Zo zie je maar door dit voorbeeld, dat een liefhebbende vader, die zijn zoon nooit kwaad zou doen, hem tóch verminkt, LOUTER EN ALLEEN uit naam van het geloof!!!! Geen weldenkende Atheïst zal het ooit is zijn kop halen ooit een stuk van zijn kinderen af te knippen, zonder een medische noodzaak.

Dit is slechts 1 voorbeeld, maar ik kan je er nog honderden geven, waar religie normale denkprocessen verstoren, en er volstrekt onlogische, domme, om niet te zeggen debiele beslissingen worden genomen. Waar een leger aan bagatalliserende, downplayende en goedpratende apologisten voor nodig zijn om er nog iets van excuus voor te kunnen geven.

Hier nog maar weer eens wat duiding, wetenschappelijk onderbouwd:

Religie is voor domme mensen

ALLES wat wij al jaren schrijven, wetenschappelijk onderbouwd. Hoe dommer het volk, hoe religieuzer het is. Of eigenlijk andersom. In groepen met een gemiddeld hoger IQ is het percentage atheïsten groter. De grafiek hierboven: blauwe puntjes zijn landen, de y-as staat voor gemiddeld IQ en de x-as staat voor percentage atheïsten. Hoger IQ = meer atheïsten. Sowieso blijkt er uit de meeste studies een zeer sterke negatieve correlatie te bestaan tussen religieuze overtuiging en intelligentie. Moslim mag dus voortaan geschreven worden als mostom. Christendom heeft haar eigen stupiditeit al semantisch geëmbed. Hindoms, Boeddhomoren, Katholutsers, afijn, u vult de rest zelf wel in. Geobsedeerd leefregels aanhangen van een fantasiefiguur bewijst gebrek aan kritisch denkvermogen. Je verwacht het niet.

dezegrafiekisawesome.png


bron: www.geenstijl.nl
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019
Ken je bijvoorbeeld ook Joodse mensen? Goede Joodse mensen? Lieve mensen, die elkaar helpen, en een hechte gemeenschap vormen?
Een liefhebbende Joodse vader die zijn zoon vasthoudt nadat hij net geboren is? Zo'n lief klein hoopje mens, totaal weerloos, geheel in handen van zijn liefhebbende vader, die trots zijn zoon ziet, en denkt: wat een prachtig mensje! Wat is hij lief!!

En dan.... dan hoort hij de stem van zijn god. En die zegt hem; je zoon mag dan wel zo lief en weerloos en prachtig zijn; Ik moet toch bekennen dat ik een enorme blunder heb gemaakt in de schepping. Je moet NU namelijk zijn genitaliën verminken, door zijn voorhuid eraf te knippen!

Het wordt anders namelijk hel en verdoemenis en sodom en gomorra voor alles en iedereen VOOR ALTIJD ALS JULLIE NU NIET DOEN WAT IK WIL, DUS KNIP EEN STUK VAN ZIJN PENIS ERAF!!!!!


Zo zie je maar door dit voorbeeld, dat een liefhebbende vader, die zijn zoon nooit kwaad zou doen, hem tóch verminkt, LOUTER EN ALLEEN uit naam van het geloof!!!! Geen weldenkende Atheïst zal het ooit is zijn kop halen ooit een stuk van zijn kinderen af te knippen, zonder een medische noodzaak.

Dit is slechts 1 voorbeeld, maar ik kan je er nog honderden geven, waar religie normale denkprocessen verstoren, en er volstrekt onlogische, domme, om niet te zeggen debiele beslissingen worden genomen. Waar een leger aan bagatalliserende, downplayende en goedpratende apologisten voor nodig zijn om er nog iets van excuus voor te kunnen geven.

Hier nog maar weer eens wat duiding, wetenschappelijk onderbouwd:

Religie is voor domme mensen

ALLES wat wij al jaren schrijven, wetenschappelijk onderbouwd. Hoe dommer het volk, hoe religieuzer het is. Of eigenlijk andersom. In groepen met een gemiddeld hoger IQ is het percentage atheïsten groter. De grafiek hierboven: blauwe puntjes zijn landen, de y-as staat voor gemiddeld IQ en de x-as staat voor percentage atheïsten. Hoger IQ = meer atheïsten. Sowieso blijkt er uit de meeste studies een zeer sterke negatieve correlatie te bestaan tussen religieuze overtuiging en intelligentie. Moslim mag dus voortaan geschreven worden als mostom. Christendom heeft haar eigen stupiditeit al semantisch geëmbed. Hindoms, Boeddhomoren, Katholutsers, afijn, u vult de rest zelf wel in. Geobsedeerd leefregels aanhangen van een fantasiefiguur bewijst gebrek aan kritisch denkvermogen. Je verwacht het niet.

dezegrafiekisawesome.png


bron: www.geenstijl.nl

Laten we het hebben over het gegeven voorbeeld. Dat is een ritueel dat al geldt van toen de wetenschap zoiets nog niet verbood omdat de wetenschap helemaal nog niet zo ver stond.
Om nu -na al die jaren- te zeggen dat het niet meer kan, dan lok je wel wat uit. Een ritueel als dat schaf je niet af van de ene op de andere dag.
Begrijp me niet verkeerd, ikzelf ben ook helemaal tegen zo'n verminking in teken van god.

Ikzelf ben Christen en heb (gelukkig :p) niet zoiets meegemaakt. Geef eens een voorbeeld dat ik als persoon door mijn geloof slecht ben. Ik vind er zelf geen, misschien dat een buitenstaander het me kan vertellen.

Dan, je IQ-uitleg.
Ik ga niet ontkennen dat wat daar staat helemaal fout is, maar ik neem mezelf en de kerkgemeenschap waar ik woon als voorbeeld.
Ik studeer Latijn-Wetenschappen. Ben ik in mijn klas dan ook dommer omdat ik wel naar de kerk ga en de rest niet?
Dat de IQ-waarde om hoog gaat zal idd een groot stuk aan de wetenschap liggen, maar volgens mij is dit maar 1 van de vele factoren.

En dan je bron.. die vind ik gewoon geniaal ;)
 

DeletedUser

Gast
Laten we het hebben over het gegeven voorbeeld. Dat is een ritueel dat al geldt van toen de wetenschap zoiets nog niet verbood omdat de wetenschap helemaal nog niet zo ver stond.
Om nu -na al die jaren- te zeggen dat het niet meer kan, dan lok je wel wat uit. Een ritueel als dat schaf je niet af van de ene op de andere dag.
Begrijp me niet verkeerd, ikzelf ben ook helemaal tegen zo'n verminking in teken van god.

Ikzelf ben Christen en heb (gelukkig :p) niet zoiets meegemaakt. Geef eens een voorbeeld dat ik als persoon door mijn geloof slecht ben. Ik vind er zelf geen, misschien dat een buitenstaander het me kan vertellen.

Dan, je IQ-uitleg.
Ik ga niet ontkennen dat wat daar staat helemaal fout is, maar ik neem mezelf en de kerkgemeenschap waar ik woon als voorbeeld.
Ik studeer Latijn-Wetenschappen. Ben ik in mijn klas dan ook dommer omdat ik wel naar de kerk ga en de rest niet?
Dat de IQ-waarde om hoog gaat zal idd een groot stuk aan de wetenschap liggen, maar volgens mij is dit maar 1 van de vele factoren.

En dan je bron.. die vind ik gewoon geniaal ;)

ik zelf vind ook niet dat je dommer word als je gewoon geloofd, maar de fanaten die hebben een zeer laag IQ en dat zijn er veel.
 

DeletedUser

Gast
Je word er ook niet in één twee drie tellen slimmer van al zou je zelf nu niet meer gaan geloven.
Maar volgens mij is het principe in de landen waar de laatste jaren (ongeveer 150 jaar) mensen meer aanhangen aan de wetenschap dan het geloof, veel meer wetenschappelijk onderzoek gaan doen om dingen te verklaren in plaats van te zeggen: god deed het!
In landen in Afrika is het onmogelijk om dat te doen, want als je daar twijfels legt bij de islam weet je wel gelijk hoe laat het is.
Daardoor is het westerse IQ, waar we veel en veel toleranter zijn geweest in het in twijfel trekken van god (ook niet altijd even hoor) en meer wetenschappelijke verklaringen zijn gaan zoeken, een stuk hoger gaan liggen.
Dit ook door andere factoren als scholing etc.
Wat ik wel denk, is dat jij als moslim in Afrika plots atheïst en al die godsdienstige dingen laat liggen en er op internet wetenschappelijke verklaringen gaat zoeken, jouw denkvermogen in één klap een heel groot stuk hoger ligt als jouw landgenoten die moslim zijn.

Hopelijk ben ik nog te volgen.
 

DeletedUser

Gast
Hier nog maar weer eens wat duiding, wetenschappelijk onderbouwd:

Religie is voor domme mensen

ALLES wat wij al jaren schrijven, wetenschappelijk onderbouwd. Hoe dommer het volk, hoe religieuzer het is. Of eigenlijk andersom. In groepen met een gemiddeld hoger IQ is het percentage atheïsten groter. De grafiek hierboven: blauwe puntjes zijn landen, de y-as staat voor gemiddeld IQ en de x-as staat voor percentage atheïsten. Hoger IQ = meer atheïsten. Sowieso blijkt er uit de meeste studies een zeer sterke negatieve correlatie te bestaan tussen religieuze overtuiging en intelligentie. Moslim mag dus voortaan geschreven worden als mostom. Christendom heeft haar eigen stupiditeit al semantisch geëmbed. Hindoms, Boeddhomoren, Katholutsers, afijn, u vult de rest zelf wel in. Geobsedeerd leefregels aanhangen van een fantasiefiguur bewijst gebrek aan kritisch denkvermogen. Je verwacht het niet.

dezegrafiekisawesome.png


bron: www.geenstijl.nl

Dus als het aantal atheïsten van 0% naar 10% gaat stijgt het gemiddelde IQ opeens met 15?
55569d1365197413-pt709-ejector-misaligned-anchorman_well_that_escalated_quickly_966.jpg



Verder is deze hele grafiek vreselijk gemanipuleerd:

90% van de bolletjes ligt onder de 100, terwijl 100 het gemiddelde is.
-> Waar zijn de bolletjes die de lage IQs moeten compenseren? -> Er ontbreken een aantal bolletjes -> grafiek is niet volledig/fout

20 bolletjes die tussen de 80 en 70 liggen of zelfs op de 65.
-> In die landen is dus bijna de hele bevolking verstandelijk gehandicapt. -> bullshit

100 is het gemiddelde IQ maar het staat bijna bovenaan.
-> Misleidende grafiek

Bron: Geenstijl
'nuff said



en dan nog dit:
https://twitter.com/RichardDawkins/status/366113076442963969
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Hoe uitzichtlozer het aardse bestaan, hoe geloviger de mens. Wat rest je anders in een leven van slavernij, uitbuiting, primair bezig zijn met overleven, geen kans op scholing of persoonlijke ontwikkeling dan te denken dat het in het hiernamaals beter wordt? Het is wel heel triest dat er na zo'n beroerd leven helemaal niets is. Knappe jongen die onder zulke omstandigheden atheïst is.
En dat is ook precies zoals de uitbuiters, slavendrijvers, multinationals en de religie willen dat je bent. Anders kom je misschien wel in opstand.
 

DeletedUser6887

Gast
voor dat eerste deel geef ik je gelijk, maar ik ken geen enkele priester die wil dat zijn parochie zo lijdt om toch maar mensen te laten geloven.

Neen , maar men plant de meeste kerken in gebieden waar men aan het meest armoede, ziektes, oorlog , onderdrukking, etc ... lijd adhv missionariswerken en zo.
In de meeste gevallen lukt het hun dan ook om deze mensen te bekeren aangezien dat men bij deze mensen nog een spatje van ( valse ) hoop creëert. In de meeste gevallen lukt het dan ook nog eens om in te spelen op de minder geschoolde mensen doordat deze van niks meer weten dan wat er hun voorgehouden word.
Het is niet voor niets dat er in de meeste arme landen, het meest praktiserende religies aanwezig zijn.
 

DeletedUser6887

Gast
Ja, daar konden die Joden/christenen ook echt iets aan doen. :|

9 van de 10 keer gaat het niet om de godsdienst maar wordt het gewoon gebruikt als slap excuus voor een oorlog.


dat is het zoveelste excuus dat theïsten gebruiken.

Het is wel degelijk door het geloof dat men oorlog en zo creëert.

Hitler zijn vader was opgegroeid in een Duitsland waar joden economisch en sociaal sterk stonden en de meeste belangrijke jobs innamen tegen de zin van vele Duitsers. Hitlers vader is ontslagen geweest door een jood en Hitler heeft dus van kinds af aan een haat gecreëerd tegen het jodendom.

Ook was er in de tijd van de opkomende christenen veel moorden en aanslagen door de Romeinen omdat men niet kon accepteren dat een bevolking zich los van hun goden en macht ( lees manipulatie ) begonnen te mobiliseren. Later heeft men dan ook het christendom geaccepteerd omdat men er een toekomst in zag om het volk op deze manier te manipuleren en onder controle te houden, waardoor het Vaticaan 1600 jaar lang de macht heeft overgenomen.

Je denkt toch heus niet dat mochten er geen religies bestaan en geen hoop op een volgend leven, men zichzelf nog steeds zou opblazen ?

En de kruistochten ? Had dit dan met iets anders dan religie te maken ? men vecht nog steeds voor Jeruzalem, 2000 jaar later. Denk je dat er daar andere motieven zijn buiten het feit dat elke religieuze beweging daar de stad in handen wil hebben omdat het een stad is met de meeste religieuze beginselen en achtergrond. waarom vecht men niet voor een ander stuk grond / land als het om politieke redenen gaan?

sektes ? Zijn die niet gebaseerd en gebouwd op religies ?

Het feit dat er nog steeds dagelijks christenen vermoord, verkracht , onderdrukt, etc... worden in sommige moslimlanden, heeft dit dan met iets anders dan religie te maken ?

Het is net in 9 van de 10 of moet ik zeggen 9/11 gevallen dat religie er wel iets mee te maken heeft. Enkel wordt het door Theïsten ontkend en zoekt men naar andere redenen omdat deze waarheid te hard zou aankomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Maximus le Petit

Winnaar Adventswedstrijd 2019
dat is het zoveelste excuus dat theïsten gebruiken.

Het is wel degelijk door het geloof dat men oorlog en zo creëert.

Hitler zijn vader was opgegroeid in een Duitsland waar joden economisch en sociaal sterk stonden en de meeste belangrijke jobs innamen tegen de zin van vele Duitsers. Hitlers vader is ontslagen geweest door een jood en Hitler heeft dus van kinds af aan een haat gecreëerd tegen het jodendom.

Hitler creëerde haat tegen een volk, niet tegen een godsdienst.
Ook was er in de tijd van de opkomende christenen veel moorden en aanslagen door de Romeinen omdat men niet kon accepteren dat een bevolking zich los van hun goden en macht ( lees manipulatie ) begonnen te mobiliseren. Later heeft men dan ook het christendom geaccepteerd omdat men er een toekomst in zag om het volk op deze manier te manipuleren en onder controle te houden, waardoor het Vaticaan 1600 jaar lang de macht heeft overgenomen.

Christenen werden eerder gebruikt als zondebok ipv vervolgd worden omdat ze in een andere god geloofden. Ik ga niet ontkennen dat het er niets mee te maken heeft, maar dit is heus niet de enige reden van de Christenvervolging.

Je denkt toch heus niet dat mochten er geen religies bestaan en geen hoop op een volgend leven, men zichzelf nog steeds zou opblazen ?
je denkt toch heus niet dat religie de enige reden is van al die zelfmoord aanslagen? Je bent te gefixeerd daarop waardoor andere redenen zoals oorlog etc...
Ik ga heus niet ontkennen dat godsdiensten niks te maken kunnen hebben met een oorlog, belange niet, maar wat ik wil zeggen is dat religie door mensen wordt misbruikt om aan macht te komen.

En de kruistochten ? Had dit dan met iets anders dan religie te maken ? men vecht nog steeds voor Jeruzalem, 2000 jaar later. Denk je dat er daar andere motieven zijn buiten het feit dat elke religieuze beweging daar de stad in handen wil hebben omdat het een stad is met de meeste religieuze beginselen en achtergrond. waarom vecht men niet voor een ander stuk grond / land als het om politieke redenen gaan?
De kruistochten dienden inderdaad om Jeruzalem te veroveren, maar de religie was een dekmantel omdat de paus macht had geproeft en meer wou. Hij wou dat de Griekse kerk weer boog voor hem omdat hij met zijn kruistochten hen had bevrijd van de Islam en met een grondgebied als Jeruzalem zou hij ook macht hebben als een koning macht had over zijn land wat hij voorheen enkel had over het Vaticaan dat al vrij gekrompen was.
Weer een voorbeeld van machtsmisbruik dat uiteindelijk maar weinig meer met het geloof te maken heeft. Religies zijn in hun oorsprong mooi, zolang men daar geen misbruik van maakt wat zeer vaak is voorgekomen.
Het feit dat er nog steeds dagelijks christenen vermoord, verkracht , onderdrukt, etc... worden in sommige moslimlanden, heeft dit dan met iets anders dan religie te maken ?

Het is net in 9 van de 10 of moet ik zeggen 9/11 gevallen dat religie er wel iets mee te maken heeft. Enkel wordt het door Theïsten ontkend en zoekt men naar andere redenen omdat deze waarheid te hard zou aankomen.
de oorspronkelijke moslims en christenen hadden en goed gedacht over elkaar tot er andere redenen ontstonden om op elkaar te gaan slaan. Dit blijkt uit oude geschriften die ik zeker wil opzoeken indien nodig.

Dus nee, religie zelf heeft zeer weinig te maken met hetgeen wat er werkelijk gebeurt tussen de verschillende godsdiensten. Ik zeg niet dat het er niets mee te maken heeft. Het zal zeker een bepaalde factor zijn... maar belange niet de enigste zoals jij beweert.
 

DeletedUser6887

Gast
Hitler creëerde haat tegen een volk, niet tegen een godsdienst.

Tegen een volk dat 1 ding gemeenschappelijk had namelijk hun religie. Je denkt toch niet dat mocht deze man geen jood geweest zijn, er ooit een joden vervolging zou geweest zijn ? Hitler zou dan niet opgegroeid zijn met een haat tegen het jodendom. Er was toen een haat tegenover het jodendom wegens verschillen in religieuze achtergronden net zoals dat veel van de bewoners van de VS een haat gecreëerd hebben tegen moslims.

Christenen werden eerder gebruikt als zondebok ipv vervolgd worden omdat ze in een andere god geloofden. Ik ga niet ontkennen dat het er niets mee te maken heeft, maar dit is heus niet de enige reden van de Christenvervolging.

Neen klopt, dit was niet de enige redenen, Rome wou het volk allemaal onder controle hebben. maar in die tijd zijn mensen vermoord geweest puur voor hun religie. Het is niet voor niets dat men toen enkel Christenen op spoorden en zich daarop focuste. Had toen het christendom niet bestaan, zouden er veel minder mensen vermoord zijn. ( niet dat dit de christenen hun fout was natuurlijk )


je denkt toch heus niet dat religie de enige reden is van al die zelfmoord aanslagen? Je bent te gefixeerd daarop waardoor andere redenen zoals oorlog etc...
Ik ga heus niet ontkennen dat godsdiensten niks te maken kunnen hebben met een oorlog, belange niet, maar wat ik wil zeggen is dat religie door mensen wordt misbruikt om aan macht te komen.

Ik ben het met je eens dat men hierbij religie als wapen gebruikt. Maar zonder religie zou men minder aanhangers hebben en zouden er minder zelfmoord terroristen zijn want het idee dat er een leven na de dood is, motiveert hun om dit te doen. Hier word Religie dus net als in vele andere zaken gebruikt als wapen om mensen van hun gelijk te overtuigen.


De kruistochten dienden inderdaad om Jeruzalem te veroveren, maar de religie was een dekmantel omdat de paus macht had geproeft en meer wou. Hij wou dat de Griekse kerk weer boog voor hem omdat hij met zijn kruistochten hen had bevrijd van de Islam en met een grondgebied als Jeruzalem zou hij ook macht hebben als een koning macht had over zijn land wat hij voorheen enkel had over het Vaticaan dat al vrij gekrompen was.
Weer een voorbeeld van machtsmisbruik dat uiteindelijk maar weinig meer met het geloof te maken heeft. Religies zijn in hun oorsprong mooi, zolang men daar geen misbruik van maakt wat zeer vaak is voorgekomen.

Ik ben het met je eens maar wederom werd religie als wapen gebruikt om de mensen te overtuigen van hun gelijk. Dit waren misschien de bedoelingen van de paus maar wat heeft de soldaten gemotiveerd en de rest ? Wat heeft de moslims overtuigd ? dit is het zoveelste vb dat religie ook als wapen kan gebruikt worden en nog steeds als wapen gebruikt wordt.

de oorspronkelijke moslims en christenen hadden en goed gedacht over elkaar tot er andere redenen ontstonden om op elkaar te gaan slaan. Dit blijkt uit oude geschriften die ik zeker wil opzoeken indien nodig.

Het gaat hem over de dag van vandaag dus oude geschriften hebben hier geen toepassing op. Volgens mij heb je weinig weet van de dagelijkse religieuze conflicten die enkel en alleen maar over religie gaan. Net zoals dat er veel homo's vermoord worden in deze landen wegens religieuze redenen. laatst nog een artikel gelezen over een 14 jarig christenen meisje ( ik dacht in Irak of Afghanistan ) dat verkracht en vermoord geweest is door een 20 tal moslims puur omdat zij christenen was want zij had nooit geen vlieg kwaad gedaan en men had bij het verlaten een groot kruis in haar lichaam gepland. deze zaken gebeuren daar dagelijks.

Dus nee, religie zelf heeft zeer weinig te maken met hetgeen wat er werkelijk gebeurt tussen de verschillende godsdiensten. Ik zeg niet dat het er niets mee te maken heeft. Het zal zeker een bepaalde factor zijn... maar belange niet de enigste zoals jij beweert.


Ik zeg niet dat dit het enigste is maar ik ben er wel van overtuigd dat mocht religie niet bestaan hebben, er veel minder negatief zou gebeurd zijn / gebeuren want religie heeft dus veel kwaads geschied ( ook goede zaken natuurlijk, ontken ik niet maar ten koste van wat allemaal ? ) We hebben het dan nog niet gehad over wat het Vaticaan allemaal gedaan heeft in de naam van God, de donkere middeleeuwen, oorlogen, heksenvervolgingen, etc...
Zelfs de Bijbel heeft verschillende passages waarin God de oorlog verklaart aan volkeren en oproept om hun uit te roeien. ( Oude testament weliswaar maar nog steeds de Bijbel )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan