• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Hoort een aardappel bij groente of fruit?

DeletedUser9842

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Of je bedenkt gewoon een logische manier om het in te delen, en dan merk je dat de aardappel inderdaad bij brood en pasta hoort vanwege de voedingsstoffen die erin zitten, en dat vlees en vis bij elkaar horen vanwege de voedingsstoffen die er in zitten.

Want daar is de schijf van 5 nou eenmaal op ingedeeld.

En overigens zijn vissen ook dieren en de enige mensen die het daar niet mee eens zijn, lezen teveel in de bijbel, die is geschreven voor de tijd van de soort bepaling die vrij duidelijk laat zien dat vissen duidelijk bij de diersoorten horen.

het was maar een geintje hoor, ik lees nooit in de beibel :p
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Aardappel is echt geen fruit/groente, daar lijkt het gewoon totaal niet op. er zitten ook van zichzelf geen zaden in ofzo. (Banaan: zit eigenlijk wel zaden in, is eruit gefokt gewoon, dat telt niet vind ik xD)
 

DeletedUser6513

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

groente kook je meestal, fruit niet, dus zou ik erpols eerder onder groente zetten
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Volgens mij denken de meesten van jullie dat als je een (stuk van een) plant eet, je dan groente of fruit eet.
Maar het kan ook geen van beide zijn.
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

groente kook je meestal, fruit niet, dus zou ik erpols eerder onder groente zetten

Nooit gehoord van gebakken banaan, stoofperen en pizza hawaii?
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

En de appelflap en oliebol niet te vergeten! (in een oliebol zitten tenslotte krenten)
Of moet je dat weer een krentenbol noemen?
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

En de appelflap en oliebol niet te vergeten! (in een oliebol zitten tenslotte krenten)
Of moet je dat weer een krentenbol noemen?

Wat er werd gezegd is dat je groente meestal kookt, maar fruit niet.
Komen er bij jou krenten als je druiven in een pan water verhit tot 100 graden???
Waarschijnlijk niet:rolleyes:
krenten zijn gebakken, en stoven is totaal wat anders dan koken.
Dit geld ook voor gebakken banaan en pizza hawai, en stoofperen is niet gekookt maar gestoofd.
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Volgens mij denken de meesten van jullie dat als je een (stuk van een) plant eet, je dan groente of fruit eet.
Maar het kan ook geen van beide zijn.
dat is ook meestal zo. Maar niet altijd idd. honing komt (beetje vergezocht, maar oké) ook uit een bloem. :)

Maar aardappels horen qua voedingsstoffen bij het brood. Verder lijkt het daar ook niet echt op, maar als het om voedsel gaat dan zijn voedingsstoffen toch wel het handigst om het in te delen. Veel groentesoorten lijken ook helemaal niet op elkaar, en bij fruit ook niet. Er zit bijvoorbeeld heel veel verschil tussen een druif en een banaan, een boon en een asperge.
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

dat is ook meestal zo. Maar niet altijd idd. honing komt (beetje vergezocht, maar oké) ook uit een bloem. :)

Maar aardappels horen qua voedingsstoffen bij het brood. Verder lijkt het daar ook niet echt op, maar als het om voedsel gaat dan zijn voedingsstoffen toch wel het handigst om het in te delen. Veel groentesoorten lijken ook helemaal niet op elkaar, en bij fruit ook niet. Er zit bijvoorbeeld heel veel verschil tussen een druif en een banaan, een boon en een asperge.

Indelen van dingen ligt ook aan de situatie.

Als een bioloog over planten praat, beschouwt hij een paardenbloem in de categorie bloemen.
Als die zelfde bioloog die avond een paardenbloem in de tuin beschouwt hij die paardenbloem aan in de categorie onkruit.

Zo is het met aardappelen ook.
Een diëtist ziet een aardappel denkbeeldig als brood-achtig.
Een plantendeskundige ziet een aardappel als een ondergrondse voedselvooraad voor planten die mensen ook kunnen eten.
 

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Indelen van dingen ligt ook aan de situatie.

Als een bioloog over planten praat, beschouwt hij een paardenbloem in de categorie bloemen.
Als die zelfde bioloog die avond een paardenbloem in de tuin beschouwt hij die paardenbloem aan in de categorie onkruit.

Zo is het met aardappelen ook.
Een diëtist ziet een aardappel denkbeeldig als brood-achtig.
Een plantendeskundige ziet een aardappel als een ondergrondse voedselvooraad voor planten die mensen ook kunnen eten.

Jij weet hier té veel vanaf. Ben jij afgestudeerd op planteologie? (bestaat dit vak?)
 

DeletedUser

Gast
Indelen van dingen ligt ook aan de situatie.

Als een bioloog over planten praat, beschouwt hij een paardenbloem in de categorie bloemen.
Als die zelfde bioloog die avond een paardenbloem in de tuin beschouwt hij die paardenbloem aan in de categorie onkruit.

Zo is het met aardappelen ook.
Een diëtist ziet een aardappel denkbeeldig als brood-achtig.
Een plantendeskundige ziet een aardappel als een ondergrondse voedselvooraad voor planten die mensen ook kunnen eten.
Ja dat is wel zo. Maar onkruid kan ook een soort bloem zijn. Dus dt hoort wel bij bloemen, maar als je het nog verder categoriseert is het dus onkruid.
Maar je hebt er wel gelijk in dat het van de situatie afhangt. Maar ik bedoel eigenlijk meer dat je het in dit geval beter in voedinggstoffen kan indelen, omdat aardappels verder helemaal niet ergens op lijken. (maar zoals ik al zei is dat bij veel voedsel wel zo)

Ik ben eruit, heb wat research gedaan omdat ik begon te twijfelen.De aardappel is een knol. De koolrabi en knolraap zijn ook allebei knollen, en het zijn groentes. Ook op andere sites noemen ze knollen groentes, alleen qua voedingswaarde is het niet zo gezond om aardappels ipv sla ofzo te eten. Daarom heeft de schijf van 5 het ook bij rijst en pasta enzo ingedeeld.
Dus de aardappel is wel een soort van groente, als je het zo bekijkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Hoort een aardappel bij groente of fruit?

Als je het opzoekt kom je ook op sites die discussies hierover voeren. Maar of dat echt handige sites zijn.... Er is een groepje mensen op die site die beweren dat een aardappel een gemuteerde soort tuinboon moet voorstellen.
 

DeletedUser2057

Gast
In mijn headcanon is aardappel geen groente en geen fruit, ik reken het soort van als de missing link tussen brood en broccoli.
 

AriChibi

Hydra
Meestal groeit fruit aan bomen en kun je de plant meerdere keren oogsten. Groenten gaan bij de oogst verloren (denk: wortels gaan geheel uit de grond, asperges, ui enzo ook). Volgens die definitie is het dus een groente.

In culinair opzicht worden groenten tijdens het hoofdgerecht gegeten en fruit als nagerecht of tussendoortje, maar dat is dus best dubieus. Alsnog is volgens deze definitie de aardappel ook een groente.

Ikzelf zie het als iets anders, aangezien het uit zetmeel bestaat.
 

DeletedUser2057

Gast
Tssk Ari, ik wou het eerst als zetmeelproduct rangschikken, maar dan zou de discussie gelijk dood zijn. Fijn dat je dan alsnog mijn shine gaat stelen.
 
Bovenaan