• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

IJstijd of Opwarming van de Aarde?

DeletedUser

Gast
Bron IJstijd

Voorbeeld Bron Opwarming van de Aarde

Tis een oud bericht (van de ijstijd) en ik weet het, maar toch merk ik dat niet veel mensen het hebben gezien of serieus nemen, want wat weten die Russen nou? denken velen die ik het heb laten zien. Dit topic gaat puur om de vraag of je denkt dat de Aarde opwarmt (CO2 en dat soort stuff) , of afkoelt (met een Ijstijd!!!)
 

DeletedUser21543

Gast
De aarde is aan het opwarmen (bewezen) de ijskappen en gletsers worden kleiner en kaatsen daarom minder licht terug waardoor meer energie dus warmte door de aarde wordt opgenomen waardoor de temp. opeens stuk sneller gaat stijgen en de kappen opeens versnelt kunnen smelten. (met gevaar voor nederland) de echte ijstijd komt pas over een paar 1000 jaar als de afstand aarde zon verder van elkaar liggen.
Maar onderzoekers denken dat als aan de polen de temp. stijgt de zeestromen stil kunnen vallen of anders gaan lopen wat grote gevolgen kan hebben voor de wereld klimaat en sommige delen kunnen dan opeens heel koud worden, verder kan bij een enorme vulkaanuitbarsting zoveel deeltjes in de lucht komen dat het de hele jaar winter wordt of blijft. De onderzoekers weten dat er wat staat te gebeuren maar niemand weet precies wat:)
 

DeletedUser11295

Gast
De aarde is aan het opwarmen (bewezen) de ijskappen en gletsers worden kleiner en kaatsen daarom minder licht terug waardoor meer energie dus warmte door de aarde wordt opgenomen waardoor de temp. opeens stuk sneller gaat stijgen en de kappen opeens versnelt kunnen smelten. (met gevaar voor nederland) de echte ijstijd komt pas over een paar 1000 jaar als de afstand aarde zon verder van elkaar liggen.
Maar onderzoekers denken dat als aan de polen de temp. stijgt de zeestromen stil kunnen vallen of anders gaan lopen wat grote gevolgen kan hebben voor de wereld klimaat en sommige delen kunnen dan opeens heel koud worden, verder kan bij een enorme vulkaanuitbarsting zoveel deeltjes in de lucht komen dat het de hele jaar winter wordt of blijft. De onderzoekers weten dat er wat staat te gebeuren maar niemand weet precies wat:)

Dat er pas een ijstijd komt als de aarde verder van de zon staat is onzin. Die afstand is 149.600.000 km, die afstand word per jaar slechts 15cm groter, wil je echt verandering in temperaturen zien als gevolg hiervan dan zul je miljoenen jaren in de toekomst moeten kijken. Over 1 miljoen jaar zou de aarde pas 150 km verder van de zon zijn dan dat hij nu is, dat is 0,0001 per miljoen jaar en dat is natuurlijk bij lange na niet genoeg om de aarde af te koelen. Sterker nog, waarschijnlijk zal de mens nooit afkoeling zien van de aarde als gevolg van dit effect.
 

DeletedUser21543

Gast
De baan van de aarde rond de zon is een ellips. Excentriciteit is de mate waarin deze ellips afwijkt van een cirkel. Deze excentriciteit varieert in de tijd van bijna cirkel (excentriciteit van 0,005) tot licht elliptisch (excentriciteit 0,028). De huidige excentriciteit bedraagt 0,017. De periodiciteit van de excentriciteit kent 2 schalen: een van 413.000 jaar en een tweede van grofweg 100.000 jaar.

Deze variaties in excentriciteit ontstaan door de invloed van de zwaartekracht van de planeten Saturnus en Jupiter. Momenteel is het verschil in afstand tussen het punt van de aardbaan dat het dichtst bij de zon ligt (perihelion) en het punt dat het verst van de zon verwijderd ligt (aphelion) 5,1 miljoen kilometer, resulterend in een verschil van inkomende zonnestraling van 6,8%. Als de baan zijn maximale excentriciteit heeft bereikt bedraagt dit verschil zelfs bijna 23%.

Glacialen en interglacialen worden veroorzaakt door veranderingen van de bewegingen van de Aarde ten opzichte van de grootste warmtebron, de Zon. Deze veranderingen zijn in de jaren 20 van de twintigste eeuw onderzocht en voor bepaalde breedtegraden uitgerekend door de Servische wiskundige Milutin Milanković. De veranderingen, die nu bekendstaan als de Milanković-parameters, hebben betrekking op de tolbeweging van de aardas (precessie, periode 26.000 jaar), de stand van de aardas ten opzichte van de maximale zonne-instraling (obliquiteit of axiale variatie, periode 41.000 jaar) en de mate van ellipticiteit van de baan van de Aarde om de Zon (excentriciteit, periode 100.000 jaar). In periodes met veel zonne-instraling (tijdens een meer cirkel- dan ellipsvormige baan van de Aarde om de Zon én een meer loodrechte stand van de aardas bijvoorbeeld), zijn de ijskappen klein. Periodes waar de Aarde juist weinig straling van de Zon ontvangt (bij een ellipsvormige baan om de Zon én een stand van de aardas die een groter verschil in seizoenen oplevert bijvoorbeeld), groeien de ijskappen; gegeven dat deze aanwezig zijn uiteraard (periode van ice-house).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser11295

Gast
Mooi copy-paste, nu in normaal Nederlands graag. Dan begrijp ik het en de rest van het forum ook zonder het 10 keer te hoeven doorlezen.
 

DeletedUser21543

Gast
als je zelf de tijd had genomen om het eens na te kijken:). Anders mijn verhaaltje nog even goed doorlezen zat dus wel goed inelkaar zie knip en plakwerk hier boven:)
 

DeletedUser11561

Gast
Ja de aarde warmt op, en ja, we gaan weer naar een nieuwe ijstijd.

Het is een kwestie van tijd. Alleen kunnen wij mensen zulke getallen simpelweg niet voorstellen omdat het ons inbeeldingsvermogen te boven gaat. De meeste mensen weten niet eens wat ze over een week gaan doen, laat staan dat ze een periode kunnen overzien die langer duurt dan het bestaan van onze soort.

En of de mensen er wel of geen invloed op hebben gehad: het maakt geen donder uit. De aarde draait toch wel door. over vele honderden miljoenen jaren van nu, is er een compleet ander eco systeem dan het huidige, en worden er enkele fossielen gevonden die dan aantonen dat de mensapen enige tienduizenden jaren de aarde beheersten, om plaats te maken voor een andere. Waarom dat zo was zullen ze nooit 100% zeker kunnen aantonen, maar uit de geologische aardlagen kunnen ze waarschijnlijk opmaken dat er een aantal grote en relatief snelle veranderingen plaatsvonden op de aardbol.
 

DeletedUser10508

Gast
Er was ook al gebleken dat door vulkaanuitbarstingen CO2 vrijkomt, dus de opwarming van de aarde zou er sowieso komen. (door onder anderen vulkaanuitbarstingen.) Even ter informatie. ;)
 

DeletedUser21290

Gast
Heb nu al zin in Yellowstone, zelfde geld voor de San-Andreas breuklijn, die mag ook wel gaan schuifen. Mooi ramptoeristje spelen.

Voor de volgende ijstijd zal Nederland al zeebodem zijn, dat is zeker.
 

DeletedUser

Gast
1 ding is ook zeker, de CO2 concentratie in de lucht is nog nooit zo hoog geweest en zo snel (dat is wat velen zorgen baart) gestegen. 1x bijna zo hoog weliswaar, maar nu ziet het er niet naar uit dat er nog een daling inzit voor de komende tijd. De vraag is echter of de CO2 concentratie nou echt zoveel bijdraagt aan de opwarming van de aarde...
 

DeletedUser

Gast
1 ding is ook zeker, de CO2 concentratie in de lucht is nog nooit zo hoog geweest en zo snel (dat is wat velen zorgen baart) gestegen. 1x bijna zo hoog weliswaar, maar nu ziet het er niet naar uit dat er nog een daling inzit voor de komende tijd. De vraag is echter of de CO2 concentratie nou echt zoveel bijdraagt aan de opwarming van de aarde...

Is geen probleem moeder natuur heeft hier iets voor bedacht. Namelijk bomen die co2 opnemen... nooit van gehoord ?
Dat de aarde opwarmd door co2 is dus klinkklare onzin Dat is alleen maar om die belastingen te kunnen heffen op die grote bedrijven - Heb je tog wel van gehoord co2 uitstoot belasting voor die bedrijven.
En meoder natuur heeft ook iets bedacht voor al dat vele plastic :)
http://www.visionair.nl/ideeen/wereld/bacterie-eet-plastic-in-oceaan/
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser11295

Gast
WHahahaha semmie is uitgelult en dan gaat die maar weer zielig lopen doen, noobje

Zucht, ik ben niet uitgeluld. Ik wil best een leuke discussie aangaan maar als je de tekst nauwelijks begrijpt omdat diegene gewoon teveel termen gebruikt dan kan ik niet een reactie plaatsen.
 

DeletedUser

Gast
Is geen probleem moeder natuur heeft hier iets voor bedacht. Namelijk bomen die co2 opnemen... nooit van gehoord ?
En meoder natuur heeft ook iets bedacht voor al dat vele plastic :)
http://www.visionair.nl/ideeen/wereld/bacterie-eet-plastic-in-oceaan/

Maar niet in de maten die wij uitstoten/dumpen...

Dat ook ja, en het helpt ook niet als men dan die regenwoudbomen gaat omhakken. Maar goed, dat is nog niet zo erg, de meeste CO2 wordt opgenomen door de Russische naaldbomen en daar zie ik ze nog niet zo snel soja verbouwen. :p
 

DeletedUser

Gast
Ik denk dat moeder natuur daar vast wel iets op zal vinden als alle bomen worden omgehakt :) Miss onkruid die co2 opneemt ofsoo xD
 

DeletedUser19689

Gast
Ik denk dat moeder natuur daar vast wel iets op zal vinden als alle bomen worden omgehakt :) Miss onkruid die co2 opneemt ofsoo xD

Ja, laten we wachten tot 2 minuten voordat we stikken en dan 'Potverdorie, heeft ze er toch niets op gevonden'.:rolleyes:
 

DeletedUser

Gast
ik denk dat paar hodnerd jaar geleden de bomen geen co2 pakte maar toen die tijd waren er ook geen fabrieken en autos dus ja het was niet nodig. Ze maar net als die bactiere die nu ineens is gekomen en plastic eet
 
Bovenaan