• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

In hoeverre kan muziek je leven beïnvloeden?

DeletedUser10508

Gast
Af'ers,

Ik heb een vraag, zoals je kan lezen in de titel, namelijk: In hoeverre kan muziek je leven beïnvloeden?

Muziek is iets dat de dag van vandaag er overal is. Stap je in de auto, staat de radio aan. Ga je op internet, doe je even youtube aan en zet je een leuk liedje op de achtergrond.

En als je zelf geen muziek aanzet, doet iemand anders het wel. Denk bijvoorbeeld aan de 'ijskar' met zijn 'typisch' muziekje.

Kortom, er is altijd wel muziek, maar is dit positief of negatief? Je kan een 'aangenaam' gevoel krijgen als je de ijskar hoort, want dat doet je denken aan lekkere ijsjes, maar je kan ook bijvoorbeeld een 'onaangenaam' gevoel krijgen als je een liedje luistert dat vroeger 'het' liedje was van jou en je vriend(in). Bovendien zijn er ook enorm veel studies dat muziek je leven beïnvloeden, bijvoorbeeld hoe je je kleed of hoe je je voelt.

Kan jij dus antwoord geven op het volgende:

-In hoeverre kan je muziek je leven beïnvloeden, en is dat positief of negatief?

Alvast bedankt.
 

DeletedUser

Gast
Als je naar de teksten luistert (doet niet iedereen) kan het wel je mening in de politiek bijvoorbeeld veranderen. Ook gevoelens kunnen denk ik veranderen.
 

DeletedUser10508

Gast
Ik geef uiteraard ook antwoord. In mijn ogen beïnvloed muziek je leven zeer hard.

Ik ben, zoals aan mijn avatar/handtekening te zien is, een enorm grote fan van Iron Maiden, en dus ook van Heavy Metal en Hard Rock. Dit heeft in de eerste plaats te maken met mijn muzieksmaak (elektrische gitaren, lange solo's, ...), maar langs de andere kant vind ik de teksten van onder anderen Iron Maiden zeer goed. Doordat ik Iron Maiden goed vind, luister ik naar hun muziek, 'quote' ik teksten uit hun liedjes en gebruik ik hun mascotte als 'avatar' op dit forum, niet te vergeten dat ik ook zeer vaak kleren met hun naam erop aandoe (meestal zwarte kleren). Kortom, een 'zeer grote' fan.

Echter beïnvloed dit mijn leven zeer hard, want velen denken (alleen al omdat je zwarte kleren draagt) dat je 'emo' bent. Ook noemen anderen je een 'verloren' ziel, en denken dat je in 'Satan' gelooft. Dit zijn allemaal vooroordelen, uiteraard, maar langs de andere kant is dit zeker en vast niet leuk om te horen.

[video=youtube;70T3X8loQkQ]https://www.youtube.com/watch?v=70T3X8loQkQ[/video]

Deze video even doorspoelen naar 7:50, zo dat je het volgende begrijpt:

Vroeger had Bruce Dickinson (Momentele zanger van Iron Maiden) zeer lang haar, maar hij heeft zijn lang haar afgeknipt. Daardoor zijn er 2 dingen gebeurd, namelijk: ze vonden hem jonger lijken, maar de mensen knikten ook vaker naar hem. Met andere woorden, vroeger, met zijn 'lange' haar, hadden mensen iets van "Negeer hem", en nu met 'korter' haar, lijkt hij plots aardiger?

Maar goed, dit zijn vooroordelen gebaseerd op de muziek. Er zijn ook vele mooie dingen aan muziek, waaronder betekenissen. Denk maar aan het liedje 'Fuck authority' van Pennywise. Deze liedjes kunnen je, zoals The Damaja al hierboven heeft gezegd, je mening in de politiek veranderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser21204

Gast
Het beïnvloed je leven voor een deel gewoon vanzelf, en voor een deel hoe jij het wil.
Ik ben namelijk ook groot fan van Heavy Metal.
Hoe ik het wil: Ook ik heb in skype-statussen quotes staan van nummers, en als avatar gewoonlijk een zanger van een van mijn favoriete bands (ok, atm niet :p). Hierin laat je zien wat jouw muzieksmaak is, hier kies je helemaal zelf voor. Want ik draag bijvoorbeeld geen zwarte kleding (op enkele uitzonderingen na, iedereen draagt namelijk wel eens wat zwarts). Ook geen bandshirts ofzo. Nee, ik heb vaak genoeg verbaasde blikken die over mijn kleding glijden gehad, als ik ze zei metalhead te zijn. Zelfs een keer gehoord dat de ander dacht dat ik dingen als Justin Bieber en One Direction luisterde. Wat een belediging zeg.

Echter, bij mij heeft het mijn leven ook zeer positief beïnvloed. Het is bij mij een soort pijnstiller, zo kan je het wel zien :) Als ik me op een of andere manier psychisch niet goed voel, wat toch wel regelmatig is gebeurd moet ik bekennen, zet ik metal op. Dit jaar op school was metal echt een enorme steun. Gewoon de volumeknop flink omhoogdraaien, en het de negatieve gedachten laten verdrijven :) Of als men dingen zegt die je niet wil horen, gewoon koptelefoon dicht en je volledig afsluiten van de buitenwereld. Ik zou echt niet meer zonder kunnen.
 

DeletedUser10508

Gast
Muziek kan inderdaad ook als 'pijnstiller' werken, of om de stemming aangenamer te maken.

Wat ik zelf ook zeer vaak heb is dat ik veel 'fantasieën' heb met liedjes, en vooral veel 'verhalen' en soms ook 'waarheden' voor mij zie spelen.

Denk maar aan het liedje 'Fear of the Dark' van Iron Maiden, ik ben vast niet de enigste die al is het gevoel heeft gehad dat er iets naar hem kijkt 'in het donker'.
 

DeletedUser

Gast
Ik heb ook gelezen dat het je manier van denken kan veranderen.
Zelf geen last van gehad..
Ik verveel me snel, dus ik heb altijd oortjes bij me om de tijd te doden tijdens de les, wachtruimtes etc.
Kleding weet ik niet van dat het kan veranderen, ik vind zelf dat alle muzikanten er vrij dom bijlopen, zeker in de rapscene.. Moet je maar eens op letten. Zelf zou ik er niet zo bij willen lopen.
 

DeletedUser20232

Gast
Gewoon de volumeknop flink omhoogdraaien, en het de negatieve gedachten laten verdrijven :) Of als men dingen zegt die je niet wil horen, gewoon koptelefoon dicht en je volledig afsluiten van de buitenwereld. Ik zou echt niet meer zonder kunnen.

Muziek kan inderdaad ook als 'pijnstiller' werken, of om de stemming aangenamer te maken.

Wat ik zelf ook zeer vaak heb is dat ik veel 'fantasieën' heb met liedjes, en vooral veel 'verhalen' en soms ook 'waarheden' voor mij zie spelen.

Zoals hierboven al gezegd, meestal om wat 'sfeer' te hebben. Of als je een slechte dag hebt even de volumeknop omhoog draaien.
Ikzelf hou van hip-hop muziek. Voor kleding kies ik meer wat mezelf ligt, kan wel zijn dat je soms zijn dat het je beïnvloed maar dit zal dan bij mij minder het geval zijn. Wel vind ik dat muziek je kan inspireren of zoals Niels zegt, je fantasie zijn gang laten gaan of je inleven in de artiest zijn tekst.
Een goed voorbeeld is dit: https://www.youtube.com/watch?v=QBsA2ETp7JA
http://rap.genius.com/Hopsin-ill-mind-of-hopsin-7-lyrics
Dat zet je soms wel tot nadenken ook al omdat deze artiest echt wel 'zichtbaar' met hart en ziel rapt.
 
ik hou ook van metal, machine head heeft goede teksten, slayer heeft met angel of death een zeer sterke tekst geschreven, wat maiden betreft vind ik Remember tomorrow een goed geschreven song, mijn all time favourite band Pantera heeft ook zeer goede nummers gebracht alleen jammer dat van slayer en Pantera de gitaristen dood zijn (RIP jeff Hanneman en Dimebag Darell), dan is gelijk de hart vd band weg!
 
Bovenaan