• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Kernenergie!?

DeletedUser

Gast
Ja, als jij 1 op de zoveel die ze spreken allemaal vindt, ben je vrij om dat te vinden natuurlijk.
 

DeletedUser

Gast
Ja, als jij 1 op de zoveel die ze spreken allemaal vindt, ben je vrij om dat te vinden natuurlijk.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je hier bedoelt. Maar hier nog een artikeltje (vorig jaar) over de staat van de media in Japan.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3347690/2012/11/14/Japanse-kranten-zijn-nog-erger-dan-de-Pravda.dhtml

In het artikel staat:
"De loyaliteit van journalisten ligt niet bij het publiek. Na jarenlang verslag doen van hetzelfde ministerie en de ambtenarij worden ze sluipenderwijs onderdeel van de bureaucratie", meent professor Asano. Het gebrek aan een kritische houding kwam volgens Kenichi Asano aan het licht na de kernramp van Fukushima. "De regering zei dat er geen gezondheidsrisico's waren en de pers nam dat klakkeloos over. De media werden een spreekbuis voor de autoriteiten en stelden geen kritische vragen."

Als je even doorzoekt op Media en Japan zie je ook dat veel media in handen is van enkele mensen, heel veel hetzelfde geluid dus. Zo beïnvloed je je publiek eenvoudig. In Amerika is het uiteraard nog erger, zoals alles in Amerika erger is :).

En hier is het niet veel beter gesteld met de media trouwens, al denken we van wel. Het is altijd moeilijker om de informatie die je van bekende "betrouwbare" bronnen krijgt kritisch te beoordelen. Van een afstandje zie je het vaak iets beter.
 

DeletedUser

Gast
Het is me niet helemaal duidelijk wat je hier bedoelt. Maar hier nog een artikeltje (vorig jaar) over de staat van de media in Japan.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3347690/2012/11/14/Japanse-kranten-zijn-nog-erger-dan-de-Pravda.dhtml

In het artikel staat:
"De loyaliteit van journalisten ligt niet bij het publiek. Na jarenlang verslag doen van hetzelfde ministerie en de ambtenarij worden ze sluipenderwijs onderdeel van de bureaucratie", meent professor Asano. Het gebrek aan een kritische houding kwam volgens Kenichi Asano aan het licht na de kernramp van Fukushima. "De regering zei dat er geen gezondheidsrisico's waren en de pers nam dat klakkeloos over. De media werden een spreekbuis voor de autoriteiten en stelden geen kritische vragen."

Als je even doorzoekt op Media en Japan zie je ook dat veel media in handen is van enkele mensen, heel veel hetzelfde geluid dus. Zo beïnvloed je je publiek eenvoudig. In Amerika is het uiteraard nog erger, zoals alles in Amerika erger is :).

En hier is het niet veel beter gesteld met de media trouwens, al denken we van wel. Het is altijd moeilijker om de informatie die je van bekende "betrouwbare" bronnen krijgt kritisch te beoordelen. Van een afstandje zie je het vaak iets beter.

Je hebt wel erg veel kennis over politiek, haha.
 

DeletedUser20896

Gast
Ik denk dat de toekomst van de energie ligt in de kernenergie, niet in uraniumsplijting, maar in thorium splijting en waterstoffusie.

Het voordeel van thorium splijting is dat het afval zeer snel minder schadelijk wordt, in plaats van 10000 jaar, maar 150 jaar. ik heb hier ook wat dingen gelezen over dat er veel broeikasgassen en CO2 vrij komen bij de productie van splijtbaar uranium. Ik zou jullie er graag op willen wijzen dat waterdamp een 20x zo erg broeikasgas is dan CO2.

Kernfusie is totaal niet gevaarlijk, en er kan ook nooit een meltdown voorkomen, er zit maar ~1 mg gas van 150 miljoen graden in die reactor, als de reactor opeens uitvalt, dan zet het gas snel uit en koelt het supersnel af, als het de wanden van de reactor bereikt is het nog maar 100 graden en dus niet bepaald schadelijk. Verder komt er inderdaad tritium vrij als de neutronen die geproduceerd worden bij de fusie de lithiumwand raken, maar dit is juist goed, want de reactor fuseert deuterium en tritium en kan het tritium dus mooi gebruiken als brandstof. Tritium is verder ook niet heel gevaarlijk zoals in dit topic een aantal keer is gesteld; als het vervalt naar helium-3 dan zendt het bèta-straling uit (zie spoiler: soorten straling). De straling die uranium uitzendt is onder andere gamma-straling en is behoorlijk gevaarlijk.

soorten straling
Alfa_beta_gamma_radiation.svg

alfa-straling wordt tegengehouden door een papiertje
bèta-straling wordt tegengehouden door een stukje glas
gamma-straling wordt tegengehouden door 1 meter lood

niet elke soort bèta-straling heeft dezelfde hoeveelheid energie, en die die wordt geproduceerd door tritium-verval heeft net genoeg energie om door 6 mm lucht te komen, het komt dus zeker niet door de menselijke huid.

Wat er gebeurt bij kernfusie
Hydrogen_Deuterium_Tritium_Nuclei_Schmatic-nl.svg

In een kernfusiecentrale wordt deuterium ([SUP]2[/SUP]H) met tritium ([SUP]3[/SUP]H) versmolten, hierbij komt een neutron vrij en wordt helium geproduceerd.

7869dd766e7dd37b082aafd839e1abbf.png
 

DeletedUser

Gast
Vanuit welk jaar post je dit? Google 'ITER'. Ja, het is nog niet klaar, maar in '79 was er al een werkende die het dubbele gebruikte tov wat ie opleverde
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser2057

Gast
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg dat het momenteel geen optie is. In je post laat je precies zien waarom dat zo is.
 

DeletedUser

Gast
Maar het is niet alsof de wereld iets investeert, behalve dan ITER, maar daar doet de overheid ook niet al te veel mee. Zou en optie kunnen zijn als Zwarte Pieten niet op de prioriteitenlijst van de NATO zouden staan.
 

DeletedUser2057

Gast
Laat Zwarte Piet daar maar lekker staan, dat is grappig. Verder heb je natuurlijk wel een punt, maar er zijn volgens mij meer belangrijke items die hoger op dat prioriteitenlijstje zouden mogen.

verder: Ampharos ftw <3
 

DeletedUser

Gast
Laat Zwarte Piet daar maar lekker staan, dat is grappig. Verder heb je natuurlijk wel een punt, maar er zijn volgens mij meer belangrijke items die hoger op dat prioriteitenlijstje zouden mogen.

verder: Ampharos ftw <3

Zoals global warming, wat hiermee opgelost kan worden. Als de gem. temperatuur van de wereld nóg een graad Celsius omhooggaat is het niet meer te stoppen...
smiley_emoticons_frown.gif

Verder: YES nog iemand die van Amphy houdt! Hoewel ik, wat ik al elders heb gezegd, nog steeds totaal geen idee heb wat het verband is tussen een giraffe-draak-in ampère rekenende vuurtoren en een schaap (dat rechtopstaat).
 

DeletedUser2057

Gast
Het antwoord op punt 1: idd, maar als jij lobbiet tegen klimaatverandering en een ander lobbiet voor pakweg een korting op sigarettenaccijnzen, dan is men helaas eerder geneigd het meest concrete en dus eenvoudige punt op te lossen.

punt 2: Game Freak, that's why.
 

DeletedUser

Gast
Het antwoord op punt 1: idd, maar als jij lobbiet tegen klimaatverandering en een ander lobbiet voor pakweg een korting op sigarettenaccijnzen, dan is men helaas eerder geneigd het meest concrete en dus eenvoudige punt op te lossen.

punt 2: Game Freak, that's why.

Mja. Dat is de imperfectie van de mens die helaas ook de oorzaak is van het feit dat communisme, hoe perfect ook, in de mensenwereld altijd zal uitdraaien op corruptie. Google maar eens 'Technasium Top Award', daaraan doet mijn school mee, mijn groepje is geselecteerd voor de regiofinale Brabant-Oost :D Gaat ook over klimaat en energieverbruik etc.
 
Bovenaan