• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Community Management Kroenuh

Kroenuh

Community Manager
Forumleiding
Kroenuh - Community Manager
Hoi allemaal,

Mijn naam is Kroenuh en ik ben sinds dag 1 onderdeel van het Grepolis.nl team. Begonnen als rechterhand van te destijds actieve Community Manager Othiana, vooral actief in het forum- en het gameteam.

Mijn 'carrière' begon als 16 jarige puber bij The-West (W1: The East ftw!). Na enige tijd spelen werd ik daar aangenomen als chat- en forummoderator. Omdat ik naar mijn gevoel aan het einde van mijn mogelijkheden zat bij The-West, ben ik overgestapt naar Grepolis bij het lanceren van de Nederlandse taalversie. Hier heb ik veel ervaring opgedaan en mij uiteindelijk omhoog gewerkt tot Community Manager.

Naam:
Kroenuh

Leeftijd:
22.

Mijn beroep / opleiding:
Student Communication and Multimedia Design
Community Manager

Mijn hobby's/interesses:
Muziek - alles voor muziek. Gitaar spelen en het bezoeken van concerten doe ik dan ook heel graag.
Daarnaast liggen mijn interesses bij alles wat te maken heeft met communicatie, marketing en user experience design.

Een gezond potje humor trekt mij de dag door, maar je kunt me ook wakker maken voor een Kitkat Chunky White of een zakje Redband Winegums. Ohja en lekker op stap of de kroeg in duiken met vrienden en mijn vriendin hoort ook bij een van mijn bezigheden.

Mijn lievelingsmuziek:
Top 40, met een lichte voorkeur voor nummers waar een lekkere gitaar in galmt.

Mijn lievelingsfilms/-series:
Films: moeilijk om een voorkeur te geven. Zolang het maar een goeie actie/thriller is.
Series: Suits, Arrow, Da Vinci's Demons, etc.

Ik hou niet van...
Mensen die alleen maar denken in eigenbelang, of denken te kunnen spreken namens een hele groep terwijl ze daar het bereik/tools/gegevens niet voor hebben.

Dus ja, ik ben nogal een freak als het gaat om feiten.
Voor de rest tackle ik zaken waar ik niet van hou wel in het praatje hieronder.

Waar ik voor sta als teamlid:
Ik vind het belangrijk dat er altijd naar een totaalplaatje word gekeken, dus het denken aan en handelen naar de hele community, in plaats van alleen de spelers die het hardst roepen aandacht aan schenken en als prioriteit stellen. Iedereen moet de kans krijgen om zijn/haar stem te laten horen. Mijn functie is dan om die zo goed mogelijk te vertalen naar de juiste personen achter de schermen.

Ook sta ik voor respect. Iets wat je verdient als je het zelf ook geeft. Kort, maar krachtig.
Hier kan ik dan ook heel streng in zijn.

Mogelijkheden en kansen zijn zaken die ik altijd probeer te grijpen en in te kunnen zetten voor de community. Natuurlijk wel pas na de pro's en con's te hebben afgewogen en dit te hebben besproken met mijn team.

Als laatste voer ik mijn functie graag uit zonder altijd als manager, baas of gezagvoerder te moeten optreden. Natuurlijk laten mijn werkzaamheden en bepaalde situaties dat niet altijd toe, maar dat betekent niet dat ik mij hoger of beter wens te prijzen ten opzichte van anderen, zowel in het team als bij de community. Ik kan mij dan ook wel eens erg ongelukkig en/of ongemakkelijk voelen als ik noodgedwongen wél die functie moet uitoefenen. Niet altijd leuk, maar uiteindelijk streef ik natuurlijk naar hetgeen wat het beste is voor de hele community. Ik ben dan ook nogal een dromer/strever voor een mooi, perfect toekomstbeeld (met veel pinguïns).

Heb je nog vragen, opmerkingen of wil je graag een (informeel) gesprekje met me aangaan? Dat kan! Plaats een reactie in dit topic en ik zal zo snel mogelijk reageren.

Groet,
Kroenuh

je hebt je taak al heel snel overgenomen van Othiana, de eerste community manager, toen ze vertrok. Wat denk je van haar geleerd te hebben in het vak?

Kroenuh

Community Manager
Forumleiding
je hebt je taak al heel snel overgenomen van Othiana, de eerste community manager, toen ze vertrok. Wat denk je van haar geleerd te hebben in het vak?
Vergeet niet dat ik eerst nog een tijd als Co-Community Manager naast Othiana gefungeerd heb, he? ;)

Feit is wel dat al vrij snel (sinds ik Co-CM was) duidelijk was dat Othiana het Community Management ging afbouwen en uiteindelijk ons ging verlaten. Het was toen eigenlijk vanzelfsprekend dat ik die functie overnam, gezien ik de kennis en ervaringen al had met het administratieve gedeelte.

Om inhoudelijk te reageren op je vraag:
Othiana heeft me vooral de kans gegeven om ervaring op te doen in de verschillende aspecten van de functie. Hoewel we het goed met elkaar konden vinden, hadden wij elk sterk verschillende denk- en werkwijzes en visie voor de aanpak van het management (wat niet direct een negatief iets is).

Hoe je het ook wendt of keert, het is altijd fijn om ervaring op te doen bij iemand die het vak al een tijd langer uitvoert, een veteraan. Het geeft je een beetje steun en is een mening/oordeel waar je op terug kunt vallen, wat in moeilijke situaties wel erg gewenst is.

Ik zou dus niet meer precies kunnen benoemen wat ik specifiek geleerd heb van Othiana en nu uitoefen in de praktijk, gezien dat alweer een lange tijd geleden is. Maar ik heb er zeker wel baat bij gehad dat ik onder haar hoede mijn ervaring heb kunnen opdoen.

Hopelijk voldoet dit antwoord een beetje aan je verwachtingen! ^^

Ik hou niet van...
Mensen die alleen maar denken in eigenbelang, of denken te kunnen spreken namens een hele groep terwijl ze daar het bereik/tools/gegevens niet voor hebben.
Vind je het lastig om dan objectief te blijven?
Zoals gisteren probeerde je het toch een beetje op de man te spelen, alsof ik de enige ben binnen de gehele community die zo hard en fel kan reageren.

Hahaha, nee geintje.

Voor de oplettende lezer is het natuurlijk wel duidelijk dat ik vaak harde kritiek uitoefen op Innogames, en dat dan vaak het Grepo NL team natuurlijk het eerste aanspreekpunt / Kop van Jut is.

Mijn teksten worden daardoor wel eens als opruiend en of oeverloos gezeur opgevat. Gelukkig zijn er altijd wel eens mensen die mij daarop aanspreken, en soms even wat tips e.d. meegeven. (Concealed. bv.)

Maar vaak zijn er toch ook mensen die via skype of ingame berichten hun steun betuigen, en soms komt een reactie van mij ook pas na skype conversatie`s / PM`s / Forumberichten met andere spelers.

Dit zullen misschien 5-10% van de spelers zijn, maar wel de spelers die ook een stem verdienen. Die hebben dan niet altijd de tijd, of de gelegenheid om een post aan te maken. Of het gevoel hebben dat hun mening toch niet telt of wordt gehoord.

Natuurlijk hebben wij als spelers natuurlijk niet alle gegevens/tools e.d. in handen om bepaalde meningen te kunnen staven. Echter, ik ben van mening dat het andersom evengoed telt. Ik denk dat de Moderators / Managers / Innogames e.d. ook niet allemaal weten wat er aan de andere kant afspeelt.

Hoe zien jullie het, dat die kloof overbrugd kan worden. Want natuurlijk is een kennismakingsronde leuk en aardig om elkaar beter te leren kennen. Alleen om elkaar echt te leren begrijpen en vanuit welk standpunt sommige meningen naar voren komen is er meer nodig.

Kroenuh

Community Manager
Forumleiding
...
Hoe zien jullie het, dat die kloof overbrugd kan worden. Want natuurlijk is een kennismakingsronde leuk en aardig om elkaar beter te leren kennen. Alleen om elkaar echt te leren begrijpen en vanuit welk standpunt sommige meningen naar voren komen is er meer nodig.
Dit is een heel goed en terecht punt en zal ook altijd iets blijven waar we aan moeten werken. Dit is niet iets wat je zomaar even oplost en dan heb je dat probleem nooit meer.

Echter geloof ik wel dat dit een eerste stap is. Dit, en elkaar de kans blijven geven deel te nemen aan alle discussies. Terugkoppeling van onze (team) kant is dan natuurlijk ook van groot belang - iets waar we ook aan het werken zijn.

Waarom vind je precies dat Nikitirana niet in het forumteam past?
Deze vraagt verdient een tegenvraag waar ik (hier) geen antwoord op hoef:
Waarom stel jij deze vraag, ondanks het feit dat jij de CM Update - 2 hebt gelezen en dus weet dat wij daar niet meer op in gaan?

Daarnaast wil ik graag nog duidelijk stellen dat zeer persoonlijke vragen achterwegen gelaten moeten worden. Het is leuk om wat informele vragen te stellen en daar een grapje over te maken, maar we moeten deze topics niet laten verzuipen aan slowchat en grappig heen en weer gepingpong. Uiteindelijk verliest het dan de kracht/intentie en dat zou zonde zijn.

Ben je nog niet gek geworden van mij soms? :D
Soms?! Vriend, jij valt mij zóveel lastig, dat ik regelmatig verplicht vakantie moet nemen om niet gek te worden.

Mocht je kunnen kiezen voor community manager bij The West of blijven bij Grepolis, wat zou je dan kiezen?
Absoluut Grepolis. In mijn tijd bij The-West zou ik graag doorgegroeid zijn naar Community Manager van dat spel, maar uiteindelijk zit ik hier bij Grepolis op de juiste plek, naar mijn eigen mening.

Dat komt deels omdat de community mij hier veel meer aanspreekt, de activiteit naar mijn mening veel hoger en dus leuker en uitdagender is en omdat het spel mij meer aanspreekt in mogelijkheden, setting en vernieuwing.

maarten-91111

Gast
Ben het helemaal met je eens als je zegt dat Suits een goede serie is.

In je handtekening staat dat we je moeten contacteren via de supportdienst, maar ik heb geen idee hoe je dat moet doen, aangezien je ook een wereld moet selecteren wat totaal irrelevant is wanneer ik alleen jou wil aanspreken...

Hebben jullie moderators contact met andere moderators van de andere talenversies? Zo ja, met welke landen heb je contact? Zo nee, waarom niet?

elienolanaomi

Gast
Leest je vriendin wel eens mee als je aan het werk bent voor Grepolis?
Zoals bv tickets of de wekelijkse team meeting/vergadering?
Hoe hou je het gescheiden?

Waarom is er een nieuw veroveringssysteem bedacht?

Laatst bewerkt door een moderator:

Kroenuh

Community Manager
Forumleiding
Ben het helemaal met je eens als je zegt dat Suits een goede serie is.
Kijk, met jou kan ik praten!

In je handtekening staat dat we je moeten contacteren via de supportdienst, maar ik heb geen idee hoe je dat moet doen, aangezien je ook een wereld moet selecteren wat totaal irrelevant is wanneer ik alleen jou wil aanspreken...
Het maakt niet zoveel uit welke wereld je kiest. Als je aangeeft dat je ticket gericht is aan mij, komt het vanzelf goed! :)

Hebben jullie moderators contact met andere moderators van de andere talenversies? Zo ja, met welke landen heb je contact? Zo nee, waarom niet?
Niet echt. Als Community Managers hebben we voornamelijk contact met de andere Community Managers. Samen bediscussiëren we allerlei spelzaken en delen we guides, kennis en ideeën en mogelijkheden.

Wat vind je van het tribalwars forum?
Wat betreft populariteit en de grote van de communitydeelname ben ik wel een beetje jaloers op het Tribalwars forum. Op dat gebied is Tribalwars 'in betere' tijden gestart en hebben zij dus een betere/stevigere basis aan communityleden, iets wat in deze tijd moeilijker te verwezenlijken is vrees ik.

Naar mijn mening hebben ze alles daar goed voor elkaar, zeker qua opzet (forumdelen/regels). Ik maak er dan ook geen geheim van dat ik het fijn vind om af en toe eens een praatje te slaan met andere NL CM's om ervaringen en meningen uit te wisselen.

Hoe vind je het om mensen te bannen? :eek:
Wat moet, dat moet. Ik streef er elke dag naar om het spel leuk en eerlijk te houden voor iedereen. En tsja, daar hoort bannen nu eenmaal bij...

En ik moet zeggen.. een speler bannen die meer dan 30 multiaccounts aanmaakt geeft toch wel een machtig gevoel. :cool:

Gebruik je wel eens zelfspot?
Vast wel. Ik denk dat iedereen dat wel eens doet.

Voelt het goed om irritante spelers gewoon te kunnen bannen? :p
Meh, ik heb geen richtlijn waarin staat dat wanneer een speler irritant is, ik die mag bannen. Op dat gebied dien ik me (helaas) toch echt te houden aan opgelegde richtlijnen. Zou ik die niet volgen, maakt dat mij niet beter dan elke andere regelschender. ;)

Leest je vriendin wel eens mee als je aan het werk bent voor Grepolis?
Zoals bv tickets of de wekelijkse team meeting/vergadering?
Hoe hou je het gescheiden?

Waarom is er een nieuw veroveringssysteem bedacht?
Mijn vriendin is inderdaad wel een nieuwsgierig wat ik allemaal wel niet aan het doen ben en vooral HOE ik het doe. Ik maak daar ook niet echt een geheim van. Soms moet ik dan wel een beetje uitleg geven in Jip en Janneke taal, maar dat maakt niet uit. Privacy zaken en gegevens blijven uiteraard strikt intern en geheim, daar heb ik een contract voor getekend.

Het gescheiden houden is niet zo'n groot probleem. Ik doe mijn werk en klets gezellig wat met het team, maar als mijn ding gedaan is verdwijn ik ook achter het scherm vandaan. Dan is het gewoon tijd om leuke dingen te doen en het spel los te laten. Doet zich echter opeens een 'noodsituatie' voor, heeft mijn vriendin er alle begrip voor en zal bv. het shoppen (kots) echt even moeten wachten (wat voor mij dan weer goed uitkomt).