• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Monisme/Dualisme

DeletedUser

Gast

DeletedUser

Gast
AW: Monisme/Dualisme

Ik neig eerder naar monisme. Maar het hangt ervanaf hoe je het wil definiëren natuurlijk... Maar aangezien mijn hoofd en geest overeenstemmend handelt met mijn lichaam neig ik naar monisme :)

Monisme betekend dat je gelooft dat er maar 1 iets is. In de meeste gevallen geloof je dat er alleen lichaam is, en niet zoiets als een geest. Sommige mensen geloven echter dat er alleen een geest is, en dat je lichaam een verzinsel van je geest is.
 

DeletedUser

Gast
AW: Monisme/Dualisme

Monisme betekend dat je gelooft dat er maar 1 iets is. In de meeste gevallen geloof je dat er alleen lichaam is, en niet zoiets als een geest. Sommige mensen geloven echter dat er alleen een geest is, en dat je lichaam een verzinsel van je geest is.

Hmmz, ik had het misschien niet goed verwoord. Wat ik bedoelde was dat mijn geest = mijn lichaam. Dus monisme in die zin dat ik denk en doe met mijn lichaam. Snapje? :p
 

DeletedUser

Gast
AW: Monisme/Dualisme

Kort door de bocht is deze discussie dus:
Zijn mensen één met hun lichaam, of staat hun ziel buiten dit verplaatsmiddel?
 

DeletedUser

Gast
AW: Monisme/Dualisme

Kort door de bocht is deze discussie dus:
Zijn mensen één met hun lichaam, of staat hun ziel buiten dit verplaatsmiddel?

Nee.
Geloof je dat je alleen een lichaam hebt, en dat je gedachten en gevoelens komen door stofjes in je hersenen?
Of geloof je dat je een lichaam en een geest hebt?
 

DeletedUser

Gast
AW: Monisme/Dualisme

Ik zeg, het tweede. Ik zit in 5VWO, doe NT, maar ik zeg toch 2. Want dit kan eigenlijk niet anders zo zijn. Het is niet door schokken door axonen en neuronen dat ik een liedje in mijn hoofd krijg. Het is niet mijn hypofyse die me herinnerd opdrachten te maken
 

DeletedUser

Gast
AW: Monisme/Dualisme

Ik geloof dat je een geest hebt en je lichaam is de zichtbare uitvoerder van de geest maar ik geloof ook dat je lichaam vergankelijk is terwijl je geest alleen kan verder leven nadat je lichaam is gestorven.
 
Bovenaan